فصل دوم مراحل پیاده سازی مدیریت دانش
اهداف فصل
• مقایسه شش رویکرد پیاده سازی مدیریت دانش به همراه بیان مزایا و معایب هر یک از آن ها
• پنج مرحله پیشنهادی رویکرد آزمون و نمونه¬سازی
• برنامه های موازی فرصت طلبانه توام با نتایج سریع
• تنظیم سطوح تصمیمات مدیریتی
رویکردهای پیاده سازی مدیریت دانش
رویکردهای پیاده سازی مدیریت دانش
رویکرد پیشنهادی
رویکرد پیشنهادی نویسنده ترکیبی از سه رویکرد ارائه شده در جدول است. به منظور توسعه چهارچوبی بلندمدت در مدیریت دانش، رویکرد آزمون و نمونه سازی(6) با رویکرد فرصت طلبانه(3)، جهت دستیابی به موفقیت های کوتاه مدت ترکیب می شود. زمانی که چهارچوب مدیریت دانش مستحکم گردید، شما می توانید از رویکرد پیاده سازی(4) استفاده نمایید.
پنج مرحله پیشنهادی پیاده سازی مدیریت دانش
1. مرحله تدوین استراتژی
پیش از پیاده سازی، مرحله تدوین استراتژی است تا اطمینان حاصل نمایید به استقرار مدیریت دانش نیاز دارید، نمونه کسب و کار را ایجاد کرده و بودجه لازم برای تعیین تیم مدیریت دانش را تنظیم نموده اید.
مرحله استراتژی با تصمیم مدیریت ارشد مبنی بر انجام برنامه ریزی تفصیلی خاتمه می یابد.
مرحله برنامه ریزی تفصیلی نیازمند ارزیابی های متعددی است، نظیر:
• ممیزی دارایی های دانشی
• ارزیابی عناصر چهارچوب اولیه مدیریت دانش
• ارزیابی فرهنگی
در این مرحله تجزیه وتحلیل ذی نفعان و طراحی برنامه ارتباطات نیز انجام می شوند.
2. مرحله برنامه ریزی
مرحله آزمون و نمونه سازی زمانی است که در آن به دنبال اجرای «نمونه موفق » هستید به گونه ای که یکی از عناصر مدیریت دانش را در یک مسئله کسب و کار- به عنوان مثال همکاری به منظور کمک به یک تیم جدید پروژه ، قبل از آغاز پروژه یا تمرین ضبط آموخته ها برای استخراج دانش از یک کار تکمیل شده اجرا می کنید.
همچنین نیم نگاهی به انجام پروژه های پایلوت بزرگ نیز خواهید داشت.
اجزای چهارچوب اولیه مدیریت دانش در چرخه فعالیت های "نمونه" مورد آزمایش قرار گرفته و کامل می شود.
3. مرحله آزمون و نمونه سازی
مرحله پیاده سازی زمانی است که چهارچوب مدیریت دانش در سایر بخش های سازمان(بخش هایی از کسب و کار که در مرحله نمونه سازی مدنظر قرار نگرفته بودند) اعمال می شود.
مراحل پیاده سازی عبارتند از:
• مستند سازی چهارچوب مدیریت دانش
• آموزش نقش های جدید به افراد
• آموزش فرآیند های جدید به افراد
• آموزش استفاده از فناوری های جدید به افراد
• نهایی سازی سیستم حاکمیتی و خط مشی های مدیریت دانش
• آغاز جمع¬آوری و گزارش شاخص ها
• راهنمایی افراد، ازجمله قهرمانان مدیریت دانش، در انجام نقش ها و مسئولیت های مرتبط با مدیریت دانش
4. مرحله پیاده سازی
از مرحله عملیاتی ، مدیریت دانش به بخشی از کاری که انجام می دهیم تبدیل می گردد. یک تیم مدیریت دانش هنوز باید باشد، اما نقش آن پشتیبانی و نظارت بر فعالیت های مدیریت دانش در کسب و کار است. اقدامات عملیاتی تا جایی ادامه می یابد که تصمیمی برای بهبود یا نوسازی مدیریت دانش در آینده اتخاذ گردد که در این صورت یک تیم جدید برای این هدف تعیین می شود.
5. مرحله عملیاتی سازی
همانند رویکرد توسعه راهبردی بلندمدت، باید بتوانید پیشرفت قابل مشاهده کوتاه مدت و نتایج فوری ملموسی داشته باشید تا افراد مدیریت دانش را در عمل ببینند و ارزشی را که برای سازمان ایجاد می نماید را درک کنند.
در هر مرحله از استقرار، باید به دنبال فرصت هایی باشید که بتوانید در آن ها موفقیت های سریع به دست آورید.
برنامه ی موازی فرصت طلبانه
هم زمان با ادامه مراحل مدیریت دانش، در سطوح مختلف تصمیمات مدیریتی نیز فعالیت خواهید نمود. شواهدی که در هر مرحله جمع آوری می شود، تصمیماتی که در سطح بعدی اتخاذ می شوند را پشتیبانی می نماید.
در مرحله برنامهریزی، اقدامات اولیه مربوط به "نمونه موفق" در بخش ها یا پروژه های خاصی اعمال می گردد که اغلب شامل کاربرد تکنیک ها و ابزارهای خاصی از مدیریت دانش است.
تصمیم برای انجام پروژههای "نمونه موفق" مدیریت دانش در سطح رهبری تیم یا مدیریت پروژه اتخاذ می گردد و سرمایه¬گذاری زمانی و مالی کمی در آن نیاز است.
تنظیم سطوح تصمیمات مدیریتی