تارا فایل

پاورپوینت مرحله شروع در مدیریت استراتژیک



مرحله شروع در مدیریت استراتژیک

چارچوب جامع تدوین استراتژی(CFSF)

چارچوب مباحث مرحله شروع

ماموریت یک سازمان نشان دهنده علت یا فلسفه وجودی و رسالت سازمان بوده و به عبارتی دیگر بیانگر هویت سازمان است . هر سازمان دارای یک فلسفه یا ماموریت است ، چه مکتوب باشد چه نباشد . این فلسفه و ماموریت که شکل دهنده هرگونه فعالیت سازمان و رفتار کارکنانش است ، بنا به عقاید و ارزشهای صاحبان و مدیران سازمان شکل می گیرد. ماموریت سازمان ، مفهومی است که قید زمانی و مکانی خاصی نداشته و ممکن است در عرض چند روز تغییر کند یا برای مدتی طولانی بدون تغیر باقی بماند. مسلم است که تغییر یا عدم تغییر ماموریت سازمان به گردانندگان سازمان و عوامل داخلی و خارجی اثرگذار برآن بستگی دارد.
ماموریت (Mission)

ماموریت نیز مانند هر مفهوم دیگری ممکن است سلسله مراتب خاص خود را داشته باشد . از جمله :
سلسله مراتب و ویژگی های ماموریت سازمانها
آنچه مسلم است همه این موارد از ویژگی های یکسان زیر برخوردارند :

تمایزات ماموریت سازمان ها
ماموریت سازمان ها از نظر حجم ، محتوا ، شکل و پرداختن به جزئیات با هم متفاوت هستند.
بیش تر کارشناسان و افراد صاحب نظر در مدیریت استراتژیک چنین می پندارند که مفاد ماموریت سازمان باید دارای ویژگی های برجسته زیر باشد ، با توجه به این که ماموریت سازمان بیش از سایر فرآیندهای مدیریت استراتژیک به چشم می خورد و همگان از آن آگاه می شوند ، پس شایسته است تا بسیاری از موارد زیر را شامل شوند:

اجزای ماموریت سازمان

مهمترین قسمت یک بیانیه ماموریت و در واقع هدف از تهیه این بیانیه این است که برای همگان مشخص شود که شرکت چرا به وجود امده است و به چه کاری مشغول می باشد . بنابراین باید در بیانیه ماموریت عنوان شود که محصولات (کالاها و خدمات) عمده شرکت چیست؟
1. محصول (کالا یا خدمات)

باید در بیانیه ماموریت مشخص شود که مشتریان شرکت چه کسانی هستند؟ علاوه براین که در بیانیه ماموریت سازمان مشخص می شود که ما به چه کاری مشغول هستیم (یعنی چه کالایی را تولید یا چه خدمتی را ارائه می کنیم) همچنین باید مشخص شود که کالاها و خدماتی که شرکت ارایه می کند برای چه کسانی می باشد. (یعنی مشتریان چه کسانی هستند)
2. مشتری

باید مشخص کند که بازار هدف این شرکت چیست ، در چه نوع بازار یا بازارهایی فعالیت می کند یا می خواهد به آنها وارد شود و محدوده و گستردگی جغرافیایی آن چقدر است . بنابراین باید در بیانیه ماموریت سازمان ، نوع و گستردگی بازارها مشخص شده و معلوم شود که شرکت در کجا رقابت می کند؟ شناخت دقیق بازارهای فعالیت و بیان آن در بیانیه ماموریت هم برای کارکنان و مدیران شرکت و هم برای سایر ذی نفعان سودمند است.
3. بازار

شرکت باید با در نظر گرفتن وضعیت محیط ، بازار ، رقبا ، مشتریان و سایر عوامل ، تکنولوژی مناسب برای تولید کالا و ارایه خدماتی قابل رقابت در بازار را انتخاب کند . در این فرآیند شرکت باید تلاش کند تا از بهترین و مدرن ترین فن آوری بهره گیرد تا هم کالاها و خدماتی با کیفیت بالا و قابل رقابت در بازارهای جهانی ارایه کند و هم بتواند نیازهای مشتریان را به شکلی بهتر از رقبا برآورده کند. هم چنین شرکت باید نوع تکنولوژی مورد استفاده خود را در بیانیه ماموریت عنوان کند ؛ چرا که از جنبه های مختلف می تواند برای داخل و خارج سازمان مفید واقع شود. حداقل اثر آن بر مشتریان جنبه تبلیغاتی بهره گیری از تکنولوژی مدرن می باشد .
4. فن آوری

هر شرکتی در وهله اول باید توان تداوم حیات داشته باشد ، پس باید همواره به فکر رشد و توسعه و پیشی گرفتن از رقبا باشد و در نهایت این که هر فعالیتی که انجام می دهد و هر روندی که طی می کند باید به سودآوری بینجامد تا بقا و رشد شرکت را عملی کند. بنابراین در بیانیه ماموریت باید به این موارد مهم نیز توجع کافی مبذول شود.
5. توجه به بقا رشد و سودآوری

فلسفه شرکت که غالباً مرام شرکت نیز نامیده می شود به عنوان بخشی از ماموریت شرکت ظاهر می شود . فلسفه شرکت باورهای بنیادی ارزش ها ، آرمان ها و آرزوها ، اولویت های فلسفی و اخلاقی اصلی شرکت را بیان می کند. با توجه به اهمیت فلسفه شرکت در هدایت آن باید در بیانیه ماموریت گنجانده شود.
6. فلسفه

شرکت ها در راستای کامیابی معمولاً تلاش می کنند تا نسبت به رقبای خود از مزیت رقابتی برخوردار باشند و برای این کار باید به قابلیتی ویژه دست یابند. بنابراین باید در بیانیه ماموریت مشخص شود که شرکت دارای چه مزیت رقابتی یا شایستگی متمایز می باشد . این قابلیت نیز همانند فن آوری مدرن می تواند در جلب توجه و اطمینان خاطر مشتریان و سرمایه گذاران بالقوه مفید واقع شود . زیرا آن چیزی را مورد تاکید قرار می دهد که فقط خود شرکت دارد و رقبای دیگر یا چنین توانمندی را ندارند یا این که تعداد کم تری آن را دارند.
7. شایستگی ممتاز

تصویر ذهنی عمومی از شرکت ها برای آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که تصویر ذهنی مثبت در اثر عملکردی شایسته می تواند موفقیت شرکت را به ارمغان آورد و برعکس تصویر ذهنی منفی به هر دلیلی باعث ناکامی شرکت شود. بنابراین شرکت همواره باید به فکر ایجاد تصویر ذهنی مثبت در عموم باشد. بنابراین باید در بیانیه ماموریت مشخص شود که آیا شرکت نسبت به مسایل اجتماعی ، جامعه و محیط واکنش مناسب نشان می دهد ؟
8. توجه به تصور مردم

امروزه کارکنان به خاطر ارزشی که با فکر و عمل خود برای شرکت ایجاد می کنند از جمله مهم ترین منابع شرکت ها به شمار می روند به طوری که موفقیت شرکت ها در گرو برخورداری از نیروی انسانی توانمند است . این نیروها برای بروز قابلیت های خود نیازمند توجه ویژه شرکت به آنها هستند. بنابراین شرکت ها باید از همه جوانب به فکر آسایش و رضایت کارکنان خود باشند و در بیانیه ماموریت خود نشان دهند که کارکنان به عنوان یک قلم دارایی ارزشمند برای شرکت به حساب می آیند. این امر تاثیر بسیار مثبتی می تواند بر روی کسانی داشته باشدکه می خواهند به عنوان نیروی انسانی وارد سازمان شوند و از توانمندی بالایی نیز برخوردارند. حتی این مسئله می تواند بر روی مشتریان ، اتحادیه های کارگری ، نهادهای دولتی و غیره تاثیر مثبتی داشته باشد.
9. توجه به کارکنان

نخست چندین مقاله درباره ماهیت و نحوه تهیه بیانیه ماموریت انتخاب کرده و از مدیران میخواهیم که برای آگاهی بیشتر، این مقاله ها را بخوانند. سپس از مدیران میخواهیم که برای سازمان ماموریت بنویسند. آن گاه کمیته ای از مدیران ارشد، این نوشته ها را جمع آوری می کنند ، آنها را حک و اصلاح می نمایند ، مطالب اضافی را حذف می کنند و هرکجا لازم است مطلبی اضافه می نمایند و سرانجام یک گردهمایی تشکیل می دهند تا سند نهایی ، مورد تایید همگان قرار گیرد. از آنجا که همه مدیران در تهیه این ماموریت نقش داشته اند و سند نهایی را مورد تایید قرار داده اند ، در امور مربوط به تدوین ، اجرا و ارزیابی نیز همکاری های لازم را خواهند داشت. فرآیند تعیین ماموریت سازمان باعث می شود استراتژیست ها از حمایت همه مدیران برخوردار شوند. برخی از سازمان ها از مشاوران متخصص خارج از سازمان استفاده می نمایند.
یک روش بسیار متداول برای تعیین ماموریت سازمان

مراحل روش متداول برای تعیین ماموریت سازمان

برای هیچ شرکتی چیزی به نام بهترین ماموریت وجود نخواهد داشت . بنابراین برای ارزیابی ماموریت سازمان ها باید از نعمت قضاوت خوب برخوردار بود. ماموریت یک شرکت را باید باتوجه به 9 شاخصی که در بخش اجزای ماموریت بیان شدند ، ارزیابی کرد . اگر یک سازمان نتواند ماموریت سازمانی را به صورت الهام بخش و جامع تدوین کند ، نمی تواند نظر مطلوب گروه های ذی نفع کنونی و بالقوه را نسبت به خود جلب کند.
معیار ارزیابی ماموریت

اگر ماموریت یک سازمان را در قالب یک سند مکتوب کرده و به اطلاع ذی نفعان سازمان برسانیم و آن را فرا راه فعالیت های سازمان قرار دهیم، درواقع بیانیه ماموریت سازمان را تهیه کرده ایم.
بیانیه ماموریت
بیانیه ماموریت : جمله یا عبارتی است که بدان وسیله مقصود یک سازمان از مقصود سازمان مشابه متمایز می شود.

ویژگی های بیانیه ماموریت سازمان

نکات قابل توجه در بیانیه ماموریت

تهیه بیانیه ماموریت
کاربرگ های

1
این سازمان / شرکت چه کالا ها یا خدماتی را ارایه می دهد یا ارایه خواهد داد؟
2
ارباب رجوع ها / مشتریان این / سازمان / شرکت چه کسانی هستند یا خواهند بود؟
محصول
مشتری

3
این سازمان/ شرکت در چه حوزه ها / بازارهایی (داخلی / خارجی ، انحصاری / رقابتی ، تولیدی / خدماتی و …) و در چه محدوده جغرافیایی فعالیت می کند یا خواهد کرد؟
4
این سازمان / شرکت برای انجام فعالیت های خود از چه نوع فناوری و با چه سطح پیشرفتگی بهره می گیرد یا خواهد گرفت؟
بازار
فن آوری

5
چه باورها ، ارزش ها ، آرمان ها و اولویت های اخلاقی بنیادی بر این سازمان / شرکت حاکم است ؟
6
این سازمان / شرکت از چه مزیت رقابتی یا ویژگی متمایزی نسبت به سایر سازمان ها / رقبای خود برخوردار است ؟
توجه به بقا رشد و سودآوری
فلسفه

7
این سازمان / شرکت چقدر به کارکنان و مسائل آنها (آسایش ، رضایت ، خواسته ها و … ) اهمیت داده و توجه دارد؟
شایستگی ممتاز

8
این سازمان / شرکت تا چه حد نسبت به مسائل اجتماعی (امور خیریه ، حفظ محیط زیست و …) حساس بوده و به تصویر ذهنی جامعه از عملکرد خود اهمیت می دهد؟
9
در این سازمان / شرکت تا چه اندازه به بقاء رشد و سودآوری توجه می شود ؟
توجه به تصور مردم
توجه به کارکنان

بیانیه ماموریت شرکت / سازمان …

لطفاً با توجه به کاربرگ های قبلی ، بیانیه ماموریت شرکت / سازمان خود را از تلفیق پاسخ سوالات 1 تا 9 و رعایت ویژگی های ماموریت ، در کادر زیر مرقوم نمایید.


تعداد صفحات : 30 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود