1
عنوان:
مدیریت بازار و بسیج منابع انسانی
مقدمه
بسیج منابع و امکانات سازمانی با توجه به موارد زیر مورد مطالعه قرار می گیرد:
الف) بازاریابی (مدیریت بازار)؛
ب) تامین سرمایه و منابع مالی (مدیریت مالی)؛
ج) تآمین مواد، وسایل و تجهیزات فنی (مدیریت پشتیبانی)؛
د) استفاده از منابع حقوقی و مقررات (مدیریت بررسی قوانین و مقررات و استفاده از منابع حقوقی).
مدیریت بازار
مدیریت بازار، عبارت است از تجزیه و تحلیل عوامل بازار و برنامه ریزی و کنترل طرحهایی که با هدف کسب سطح مطلوبی از معاملات در بازار مورد نظر اجرا می شود. دستیابی به این هدف، مستلزم تجزیه و تحلیل منظم و مستمر عوامل موثر در بازار و تشخیص نیازها و تقاضاهای مصرف کنندگان برای تصمیم گیری درباره نوع کالا، نحوه قیمت گذاری، مجاری ارتباطی و شیوه های توزیع است.
مدیر بازاریابی علاوه بر اهتمام به برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل نیروها و منابع واحد خود، عهده دار انجام اموری نظیر موارد زیر است:
هدف گذاری و تعیین راهبردهای بازاریابی نظیر اهداف فروش و راهبردهای توسعه بازار؛
برنامه ریزی در زمینه نوع محصول، نحوه قیمت گذاری، مجاری توزیع، راهبردهای توسعه و مانند آن؛
پژوهش و شناسایی زمینه های جدید در بازار؛
ایجاد تقاضا برای محصولات و خدمات سازمان.
انواع تقاضا و وظایف مدیر بازاریابی
1. تقاضای منفی- وضعیتی که در آن بخشهایی از بازار در برابر کالا و خدمات سازمان واکنشی بسیار منفی داشته باشند، به طوری که گاهی برای اجتناب از خرید یک محصول حاضر باشند بهای بیشتری برای محصولات مشابه بپردازند، حاکی از وجود تقاضای منفی است. در چنین وضعیتی برعهده مدیر بازاریابی است که زمینه های مثبتی را برای عرضه کالاها و خدمات سازمان فراهم کند.
2. فقدان تقاضا- گاهی اوقات سازمانها با مساله فقدان تقاضا برای محصولات و خدمات خود مواجه می شوند. در این موقع مدیر بازاریابی باید کوشش کند تا هرکالا را فقط به بازار متقاضی آن ارائه دهد و همزمان با این اقدام، تلاش کند تا کالاهای موردنظر به نحو مطلوب تری در محیط شناسانده شوند.
3. تقاضای پنهان- هرگاه مردم نیاز شدیدی به استفاده از نوعی خدمت یا کالا داشته باشند، ولی به دلیل عدم وجود آن کالا یا عدم آشنایی با آن، بر این نیاز خود واقف نباشند، تقاضای پنهان وجود دارد. در این حالت مدیر بازاریابی باید با فعال کردن واحدهای تحقیقات بازاریابی و تحقیق و توسعه برای شناسایی بهتر نیازهای بازار و سرمایه گذاری برای تامین آن اقدام کند.
4. کاهش تقاضا- هرگاه میزان تقاضا برای کالاها یا خدمات یک سازمان بتدریج کاهش یابد، مدیر باید پس از بررسی عوامل بازار تدابیر مقتضی را برای افزایش تقاضا اتخاذ کند؛ در غیر این صورت تقاضا باز هم کاهش خواهد یافت.
5. تقاضای نامنظم- اگر در برخی از مقاطع زمانی یا دوره های خاص از سال، به دلیل بروز نوسانات شدید در میزان تقاضا، اهداف کمی تولید دستخوش تغییرات نامنظم گردد، مدیر باید برای انطباق و هماهنگ ساختن عرضه و تقاضا تلاش کند.
6. تقاضای متعادل- اگر میزان تقاضا برای محصولات سازمان و میزان عرضه آن در مقاطع زمانی متفاوت، تعادل داشته باشند، سازمان در شرایط مطلوبی قرار دارد. به همین دلیل معمولاً توصیه می شود که مدیر برای حفظ تقاضای متعادل کوشا باشد؛ زیرا این حالت برای مدیر بازاریابی حالت بسیار مطلوبی است.
7. تقاضای بیش از حد- اگر میزان تقاضا برای کالاها و خدمات معینی، از میزان عرضه آنها توسط سازمان خیلی بیشتر باشد، وظیفه مدیر بازاریابی آن است که با هماهنگی واحدهای تدارکات و تولید، برای تامین تقاضای اضافی تلاش کند؛ بدیهی است که در چنین اوضاعی باید هزینه های تبلیغاتی بررسی شوند تا در صورت لزوم به میزان قابل توجهی کاهش یابند.
8- تقاضای مضر- اگر مصرف کالاها و خدمات مورد تقاضای جامعه، برای سلامت مصرف کنندگان مضر باشد و تآمین آنها به صلاح جامعه نباشد، مدیر باید تلاش کند تا با افزایش آگاهی جامعه در مورد مضرات کالاها و محصولات مذکور، تقاضای آن را کاهش دهد و از تولید و فروش آنها جلوگیری کند.
مدیریت مالی
مدیریت مالی عبارت است از اداره جریان نقدینگی و نظارت بر ثبت دقیق امور مالی و فراگرد انجام تعهدات سازمان و کنترل گزارشها و اطلاعات مالی به منظور تجزیه و تحلیل فعالیتهای اقتصادی و برنامه ریزی برای بهبود عملکرد مالی سازمان.
وظایف مدیران مالی
1. کنترل نقدینگی و نظارت بر گردش اعتبارات
2. افزایش سودآوری
3. مراقبت از اموال و دارائیها
کنترل نقدینگی و نظارت بر گردش اعتبارات
مدیر مالی موظف است برای کنترل نقدینگی و منابع مالی سازمان اقدامات ذیل را انجام دهد:
1. پیش بینی جریان نقدینگی سازمان
2. توسعه منابع مالی
3. کنترل وجوه نقد و اعتبارات
افزایش سودآوری
فعالیتهایی که مدیران مالی برای کسب سود انجام می دهند عبارت اند از:
1. کنترل هزینه ها
2. قیمت گذاری
3. پیش بینی میزان سود
مراقبت از اموال و داراییها
داراییهای سازمان عبارت اند از کلیه ساختمانها، وسایل نقلیه، ابزارها و ماشینها، موجودی کالا، وجوه نقد و اعتبارات و کلیه منابعی که در اختیار سازمان قرار دارند.
مراقبت و حفاظت دقیق از داراییها و نظارت بر نحوه استفاده از آنها و تعیین ارزش اموال مذکور از وظایف خطیر مدیران مالی است.
مدیریت پشتیبانی
منظور از مدیریت پشتیبانی، اداره کردن فعالیتهایی نظیر تامین، نگهداری و عرضه مواد و تجهیزات، تدارکات و حمل و نقل است.
از وظایف اصلی مدیریت پشتیبانی، تامین مکان و فضای مناسب برای انجام کار کارکنان و اهتمام به اموری نظیر حمل و نقل، انبارداری، کنترل موجودی و تامین مواد است.
مدیریت قوانین و مقررات و استفاده از منابع حقوقی
اعمال مدیریت موثر بر واحدهای اداری و اقتصادی، بشدت تحت تاثیر محیط قانونی قرار دارد. در واقع ساختارها و نهادهای اقتصادی و اجتماعی بر نحوه مدیریت سازمانها تاثیر قابل ملاحضه ای دارند. نهادهای قاون گذار از طریق تدوین قوانین و مقررات جدید یا تغییر قوانین موجود فراگردهای مدیریتی را تحت الشعاع فعالیتهای خود قرار می دهند؛ به گونه ای که می تون نقش مجامع قانونگذار را در حد یکی از مهم ترین عوامل محیطی موثر بر تعیین ساختار سازمانی محسوب کرد.بنابراین مدیر باید با توجه به مقتضیات محیط قانونی، ساختار و فنون و روشهای مناسب برای اداره سازمان را انتخاب کند تا نیل به اهداف سازمانی تسهیل گردد.