تارا فایل

پاورپوینت فصل چهاردهم مدیریت سرمایه گذاری جونز ویرایش جدید



عنوان:
تجزیه و تحلیل صنعت

مقدمه:
دومین مرحله در تحلیل بنیادی سهام عادی، تجزیه وتحلیل صنعت است.

سرمایه گذاران که تشخیص می دهد اقتصاد و بازار برای سرمایه گذاری جذاب است. بایستی دست به تحلیل صنایعی بزنند که در آنها فرصتهایی در سالهای آتی دیده می شود.

سرمایه گذاران می توانند با توجه به میزان اطلاعات در دسترس مدل های خاص از روش های مختلف استفاده کنند. یعنی با تجزیه و تحلیل صنایع می توانند بفهمند که چه صنایعی ارزش سرمایه گذاری دارند.

عملکرد صنایع در طول زمان:

ارزش تجزیه و تحلیل صنعت:
مثالی از شرکت استاندارد و پورز را که شاخصهای هفتگی قیمت سهام را برای صنعت های مختلف را محاسبه می کنیم.

به طوری که داده های مربوط به 40 سال در این شرکت موجود است. از آنجا که داده ها به صورت شاخص عددی گزارش می شود. به همین دلیل می توان مقایسه بلند مدتی از عملکرد قیمتها را برای هر صنعت انجام داد.

10=1943-1941
10=1950
10=1960
1973
1950
1960
1973
صنعت
تجهیزات تجاری و کامپیوتر

تجهیزات تجاری و کامپیوتر بدون آی بی ام
الکترونیک( شرکت های عمده)

شرکت های دارویی

نفت( مواد مشتقه)

کالاهای سرمایه ای

متوسط صنعتی 400 سهام s&p
معدن طلا

هوا و فضا

شکر

نساجی

سرب و روی

1450

443

685

245

145

119

121

64

46

30

31

17

12

17

23

14

22

18

18

10

12

16

13

12

113

59

96

43

30

33

32

16

38

13

21

8

46

42

31

41

23

20

20

39

10

15

11

18

10=1943-1941
1982 1986 1989
خدمات و تجهیزات نفتی

تجهیزات تجاری و کامپیوتری

شرکت های دارویی

متوسط صنعتی 400 سهامs&p

نساجی

هوا وفضا

مواد شیمیایی

مس

رسانه های خبری

فولاد

کفش
1312 999 1702

1412 2032 –

248 540 967

156 270 –

63 174 198

179 322 359

57 32 41

55 52 –

889 2255 5137

32 28 51

108 149 323

مثلا برای شاخص صنعتی 400 سهام در سال 1973 می بینیم که 12 برابر سطح سالهای 1943-1941 بوده است که در طول این 31 سال به طور متوسط سالانه 8% رشد مرکب داشته ایم. با این حال این نرخ رشد متوسط شامل عملکرد پراکندهای در صنایع استاندارد و پورز داشته است.

یا در صنعت مربوط به تجهیزات تجاری و کامپیوتر در سال1943 تا 1973 که31 ساله است 145 بار بیشتر از سال 1941 تا 1943 است که عملکرد بی نهایت خوبی را نشان می دهد.

یا در صنعت سرب ورودی 2 برابر کمتر از سطح اولیه است.

در صنایع شکر ونساجی 3 برابر سطح اولیه خودشان بوده اند.

در شرکت آی ام بی 43 بار بزرگتر از شاخص پایه است

ععملکرد صنعت الکترونیک 69 برابر بیشتر از سطح اولیه آن است.

برای دوره های زمانی کوتاه مدت:

برای مثال در طول دهه 1950 شاخص قیمت برای صنعت الکترونیک 10 برابر افزایش یافته.
برای صنعت نساجی 2 برابر افزایش و در مورد صنایع شکر، سرب و روی وضعیت خیلی بدتر است.

بنابراین شرکت استاندارد و پورز، طبقه بندی صنایع مختلف را به خاطر تغییرات اقتصادی در طول زمان تغییر داده است.

در قسمت پایین جدول براساس دوره زمانی کوتاه مدت بررسی کرده است که آیا تغییراتی وجود داشته است که دوره های 3 ساله و 4 ساله را مورد بررسی قرار داده است.
مثلا در عملکرد صنعت شرکتهای دارویی وضعیت بهتر شده به طوری که در سال 1989 به تنهایی قیمت ها40% افزایش داشته است.
در خدمات و تجهیزات نفتی ابتدا افت داشته بعد افزایش قیمت داشته ایم.

در بهران های بزرگ حتی ممکن است در طول یک ماه تمامی صنایع تحت

تاثیر بحران قرار گیرند. مثلا در بحران بزرگ بازار در اکتبر سال 1987 است

که در آن شاخص 500 سهام s&p در یک ماه 22% کاهش یافت و حتی

برخی از صنعتها تا 40 % و حتی بیشتر در این ماه محتمل ضرر و زیان

شدند.

ثبات عملکرد صنایع:
سرمایه گذارانی که صنعت های در حال رشد را انتخاب می کنند معمولا نسبت به سرمایه گذارانی که صنایعی که در طول بلند مدت دارای عملکرد ضعیف هستند بازده بهتری کسب می کنند.

سوال:
آیا می توان عملکرد صنعتی را از روی موفقیت های گذشته آن، مانند عملکرد قیمت های گذشته پیش بینی کرد؟

پاسخ:
به این سوال منفی می باشد همانطور که در جدول قبل می بینیم مثلا تجهیزات تجاری عملکرد جالبی داشته یعنی 1450 بوده شاخص قیمت به طوری که این عملکرد بالاتر از سال1982 بوده است.
بنابراین عملکرد صنعتی گذشته را نمی توان برای عملکرد قیمت های آینده پیش بینی کرد.

سوال: آیا سرمایه گذاران برای یافتن صنایعی با عملکرد خوب باید به بررسی صنعتهای مختلف بپردازند.

پاسخ: با توجه به جدول در صفحه بعدی می توان به جواب این سوال رسید .
که در آن عملکرد قیمت صنایع مختلف برای 52 هفته ای سال های مختلف نشان داده شده است، در نظر بگیرید.
عملکرد قیمت 52 هفته قبل از اواسط نوامبر
1980
1981
1982
رتبه درصد تغییر
رتبه درصد تغییر
رتبه درصد تغییر
صنعت
خدمات گاز طبیعی و نفت (3) 140 (53) 26- (60) 41-

فلزات کمیاب (1) 12 (60) 39- (54) 11-

موسسات اعتباری (52) 9 (56) 30- (5) 55

کفش (19) 39 (9) 16 (7) 50

خودرو (60) 8- (44) 16- (10) 44

فروشگاه های خرده فروشی (57) 1- (14) 9 (1) 80

الکترونیک (6) 70 (29) 1- (42) 15

عملکرد قیمت 52 هفته قبل از اواسط سپتامبر
1984
1985
1986
رتبه درصد تغییر
رتبه درصد تغییر
رتبه درصد تغییر
هوا وفضا (3) 7 (24) 15 (53) 10.5

نساجی (53) 19- (10) 22 (8) 56

کفش چرمی (58) 28- (18) 19 (12) 43

موسسات اعتباری (60) 30- (4) 35 (5) 52

خطوط هوایی (24) 7- (3) 40 (52) 12

شرکت های دارویی (36) 11- (8) 27 (7) 48

غذا – گوشت – لبنیات(20) 10 (7) 28 (3) 57

قیمت برای دوره 52 هفته در فواصل سه ساله برای صنعت های انتخاب شده
1987
1988
1989
رتبه درصد تغییر
رتبه درصد تغییر
رتبه درصد تغییر
خطوط هوایی (48) 21

نساجی- پوشاک (44) 27

الکترونیک (18) 48

خرده فروشی-پوشاک (42) 30

ابزار دقیق(اندازه گیری) (16) 49

کالای الکترونیکی (60) 8.3-
(39) 17-

(59) 33-

(10) 8-

(58) 31-

(54) 24-

(4) 1.3-
66

(10) 37

(60) 2-

(5) 50

(58) 5.6

(51) 15.4

در سال 1980 صنعت کمیاب در طول دوره 52 هفته ای دارای رتبه اول بوده است. شاخص قیمت این صنعت نسبت به سال قبل 121 درصد افزایش داشته است. با این حال، سرمایه گذاری که براساس این عملکرد، این صنعت را انتخاب کرده باشد در طول دو سال بعد با وضعیت متفاوتی روبه رو خواهد شد برای اینکه رتبه این صنعت در سال 1981 با 39 درصد کاهش برابر 60 و در سال 1982 با 11 درصد کاهش نسبت به سال قبل برابر 54 بوده است.

یا مثلا فروشگاه خرده فروشی نسبت سال قبل 1 درصد کاهش و57 شده این رتبه در سال1981 با 9 درصد افزایش 14 و در سال 1982 با 80 درصد افزایش رتبه 1 شده است.

صنعت هوا، فضا از مکان هشتم به مکان 53 افزایش یافته، در حالی که صنعت مربوط به موسسات اعتباری از رتبه 60 به رتبه 5 کاهش یافته. عملکرد صنعت های نساجی و کفش های چرمی از سال 1984 تا 1986 بهبود چشمگیری داشته اند.

نکته:

به طور خلاصه، اگر چه تحلیل صنعت در طول زمان به وضوح ارزشمند است

ولی در مورد صنایعی که عملکرد آنها از سایر صنایع است رتبه آنها در

بعضی از دوره ها ( سالانه یا فصلی) ثابت نیست. سرمایه گذاران نمی

توانند انتظار داشته باشند صنعتی که در دوره خاصی دارای عملکرد

ضعیفی هستند رها کنند.

صنعت چیست : این مثال هایی را که خواندیم واژه ی صنعت به معنی چی هست ؟
یک واحد تجاری وسیله یا موادی را که درست می کند به آن میگویند صنعت :مثل صنعت دارویی ، صنعت خودروسازی ، صنعت الکترونیک .
بنابراین شرکتهایی که بر اساس خطوط متنوع تجاری مورد بررسی قرار میگیرند طبقه بندی در این نوع صنایع با مشکل روبه رو می شود یعنی سخت است .
مثال : گروه هاروی یکی از شرکتهای عضو بورس سهام آمریکا است که کاهش فروش و زیان زیر را برای یک سال نشان میدهد .
تجهیزات صوتی و تصویری خانگی 56 درصد ، واسطه مواد غذایی 44 درصد با ای حال کاهش سود به ترتیب 32 درصد و 68 درصد بوده است .
گروه هاروی در چه صنعتی فعالیت میکند به طبقه بندی این چنین شرکتی ساده نیست ، مخصوصا برخی از شرکتها که در زمینه های مختلفی فعالیت می کنند .

طبقه بندی صنایع:

تجزیه و تحلیل گران و سرمایه گذاران نیاز به روشهایی دارند که بتوانند صنایع را طبقه بندی کنند. یکی از مهمترین روشهای طبقه بندی، سیستم استاندارد طبقه بندی صنایع است که متشکل از 11 بخش صنعتی است و از A تا K تنظیم شده است. برای مثال کشاورزی، جنگل، ماهیگیری در بخش صنایع A قرار دارند، معادن در بخش B و معاملات خرده فروشی در بخش G قرار دارند.

گروههای صنایع عمده در داخل هر بخش به منظور دقیق تر طبقه بندی، به کدهای طبقه بندی صنایع سه- چهار و پنج رقمی تقسیم شده اند. به طوری که می توان گفت هر چه تعداد رقم های مربوط به سیستم استاندارد طبقه بندی صنایع بیشتر باشد به همان اندازه طبقه بندی بیشتر است.

سیستم صنایع یا سیستم استاندارد طبقه بندی صنایع یک سیستم باثباتی است که روش استفاده از آن نیز آسان است. با این حال، این روش تنها روش مورد استفاده در دنیای واقعی نیست. شرکت استاندارد و پورز در پایان سال 1982 شاخص های سهام هفتگی را برای تقریبا 100 گروه صنعتی ( در بخش های صنعتی) ارائه می کرد. بسیاری از این مجموعه ها به 30 تا 40 سال برمی گردد.

تجزیه و تحلیل صنایع:

صنایع نیز مانند بازار وشرکتها از طریق مطالعه داده هایی همچون داده های فروش، سود سهام، سود تقسیمی، ساختار سرمایه، خطوط تولید، قوانین، ابتکارات و غیره مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند.

یکی از مهمترین روش ها برای تحلیل صنعت براساس مراحل چرخه عمر آنها است.

تجزیه و تحلیل صنایع 3 مرحله است:

1- روش بررسی وضعیت کلی و موقعیت فعلی صنعت
2- بررسی موقعیت صنعت در رابطه با چرخه تجاری و وضعیت اقتصاد کلان
3- تجزیه و تحلیل کمی

چرخه صنعت:

صنایع حداقل دارای 4 مرحله عمر هستند.که می توان اجرای مختلف یا خطوط تولید فعال در داخل هر یک از صنایع به کار گرفت.
فروش
رشد
توسعه
تثبیت

1- مرحله رشد:
در این مرحله، رشد تقاضا خیلی زیاد است . اگرچه تعدادی از شرکتهای موجود دردرون یک صنعت در حال رشد، در این مرحله به خاطر فشارهای رقابتی با شکست مواجه می شوند، ولی اکثر شرکتها با رشد سریعی در حیطه فروش و سود سهام مواجه هستند.
در این مرحله،ممکن است باعث جذب شرکتهای سرمایه گذار شود به همین خاطر رقابت در این مرحله شدید بوده وباعث می شود شرکتهای ضعیف از رده خارج شوند.
برای مثال: در اوایل دهه 1980 شرکتهای میکرو کامپیوتر ( اعم از سخت افزار ونرم افزار) نمونه جالبی از شرکتهایی بودند که در مرحله رشد قرار داشتند.

2- مرحله توسعه:
بازمانندگان رشد مشخص می شوند. این صنایع رشد کرده و رونق پیدا می کنند با این حال نرخ رشد، کمی ملایم تر از مرحله قبل است.
در مرحله توسعه، صنایع محصولاتشان را بهبود می بخشند و احتمالا قیمت های خود را کاهش می دهند. این صنایع دارای ثبات بوده و در این مرحله این صنایع اغلب وجوه سرمایه گذاری و منابع مالی جذب می کنند در این مرحله ریسک ورشکستگی کم می باشد.

3- مرحله تثبیت:
به این مرحله، مرحله نبوغ هم گفته می شود. نرخ رشد پایین تر از مرحله قبل است ولی میزان فروش ممکن است هنوز در حال افزایش باشد. در این مرحله محصولات تثبیت شده ومیزان نوآوری در آنها کاهش می بابد، بازار پر از رقبا است ومیزان هزینه ها دارای ثبات است. اگرچه ممکن است در این مرحله صنایع به حیات خود ادامه دهد ولی میزان رشد آنها زیاد چشمگیر نیست.

4- مرحله افول:
با ورود محصولات جدید وتغییر تقاضا، رشد فروش صنعت می تواند کاهش یابد. همچنین نرخ بازده مربوط به سرمایه گذاری انجام شده نیز در این مرحله کاهش می یابد. مثلا رادیو های خانگی و تلویزیون های سیاه سفید

نکته: براساس چرخه عمر صنایع سرمایه گذاران می توانند رشد بالقوه شرکتهای مختلف یک صنعت را ارزیابی نمایند. براساس هر یک از مراحل صنعت، سرمایه گذاران بهتر می توانند توانایی شرکتهای مختلف درون یک صنعت را ارزیابی نمایند.
با این حال تجزیه و تحلیل بامحدودیت هایی همراه است. اولا اینکه، این طبقه بندی عمومی بوده و سرمایه گذاران باید دقت کنند صنایع و شرکتها را در طبقه هایی که ربطی به همدیگر ندارند طبقه بندی نمایند. ثانیا اینکه، حتی چارچوب کلی ممکن است برای برخی از صنایع که توسط برخی از شرکتهای کوچکی که برای ادامه حیات تلاش می کنند قابل بکارگیری نباشد.

تجزیه و تحلیل چرخه تجاری:

دومین روش تحلیل صنایع می باشد.
برخی از صنایع در طی دوران رکود عملکرد ضعیفی دارند در حالی که برخی دیگر از صنایع دارای عملکرد خوبی می باشند.
کلا تجزیه و تحلیل به 5 قسمت تقسیم می شود.

1- صنایع در حال رشد: بسیاری از سرمایه گذاران به دنبال شرکتهای در حال رشد هستند. در صنایع در حال رشد انتظار می رود سودهای سهام بدون توجه به شرایط اقتصادی خیلی بیشتر از میانگین کل صنایع باشد. مثلا در گذشته صنایع دارویی، تلویزیون رنگی، تجهیزات اداری وکامپیوتری و در حال حاضر و در آینده صنایع رباتها و تلفن سلولی از جمله صنایع در حال رشد خواهد بود.

2- صنایع تدافعی: صنایعی که کمتر تحت تاثیر رکود و تغییرات اقتصادی هستند.مثل صنایع غذایی، مردم همیشه به غذا نیاز دارند و بدون توجه به اقتصاد باید نیازهای غذایی را برآورد کنند.

3- صنایع ادواری: صنایعی هستند که تغییر در آنها زیادتر است. عملکرد صنایع در شرایط رونق اقتصادی خوب بوده و در شرایط رکود اقتصادی نامناسب می باشد. مثل کالاهای بادوام هم چون خودروها-یخچال
که در زمان رونق اقتصادی با استقبال خوبی مواجه می شوند ولی در زمان رکود این چنین خریدهایی ممکن است در اولویت دوم خریداری قرار گیرد، برای اینکه مشتریان می توانند هنوز از محصولات مشابه قبلی خریداری کرده اند استفاده نمایند.

4- صنایع ادواری معکوس: روند آنها مخالف با روند وضعیت اقتصادی است. مثل صنعت معادل طلا

5- صنایع حساس به نرخ بهره: نسبت به انتظارات نرخ بهره از حساسیت برخوردار هستند. مثل خدمات مالی، بانکداری یا صنعت ساختمان سازی

پس سرمایه گذاران نه تنها قبل از اقدام به سرمایه گذاری نیاز به فهمیدن وضعیت اقتصاد وبازار دارند بلکه وجود چنین دانشی در انتخاب یا عدم انتخاب صنعت خاصی ارزشمند است.

جنبه های کیفی تحلیل صنعت:
تجزیه و تحلیل گر یا سرمایه گذار باید چند ویژگی را جزء عوامل کیفی مهم صنعت هستند مورد بررسی قرار دهد.
فهم این عوامل به سرمایه گذاران در تحلیل صنعت خاص وارزیابی افق های آتی کمک خواهد کرد.

1- عملکرد تاریخی گذشته: برخی از صنایع در بلند مدت دارای عملکرد خوب وبرخی دیگر دارای عملکرد ضعیف بوده اند. هرچند که همیشه نمی توان عملکرد را براساس روند گذشته پیش بینی نمود ولی با این حال هر صنعتی مسیری را طی می کند که نباید از آن غافل بود.
پس سرمایه گذاران باید میزان فروش ورشد سود سهام وعملکرد قیمت گذشته را بررسی نمایند. اگرچه گذشته را نمی توان به آسانی تسری داد با این حال اطلاعات سودمندی را ارائه می کند.

2- رقابت: شرایط رقابتی موجود در یک صنعت می تواند اطلاعات مهمی در خصوص ارزیابی آینده ارائه نماید. مایکل پورتر مباحث مهمی را در خصوص استراتژی رقابتی ارائه کرده است. که دربرگیرنده بررسی وضعیت رقبا در یک صنعت است. توانایی رقابت در یک صنعت تعیین کننده قدرت صنعت در حفظ بازده بالاتر از میانگین است. این توانایی به شانس بستگی ندارد، بلکه بازتاب عوامل اساسی زیر است:

الف- تهدید رقبای تازه وارد
ب- قدرت مذاکره ( چانه زنی) خریداران
ج- تهدید محصولات یا خدمات جایگزین
د- رقابت میان رقبای موجود
ه- قدرت مذاکره ( چانه زنی) عرضه کنندگان( تامین کنندگان)

رقبای صنعت

رقابت در میان شرکتهای موجود
جایگزینها
خریداران
رقبای تازه وارد
عرضه کنندگان
قدرت چانه زنی
عرضه کنندگان
تهدید رقبای تازه وارد
قدرت چانه زنی خریداران
تهدید محصولات یا خدمات جدید

از آنجا که شدت این عوامل در صنایع مختلف متغییر است( در طول زمان می تواند تغییر کند) بنابراین صنایع از لحاظ سودآوری نیز باهم فرق میکنند.
بنابراین این 5 نیروی رقابتی، سودآوری صنعت را تامین می کنند برای اینکه این عوامل بر اجزای بازده سرمایه گذاری تاثیر می گذارند.

نکته مهم تحلیل این است که سودآوری صنعت تابعی است از ساختار صنعت.

از طرف دیگر قوانین واقدامات دولتی می تواند تاثیرات مهمی بر روی صنایع داشته باشد. برای مثال زمانی که ساختار اقتصادی ایالات متحده از جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی- ارتباطی تغییر پیدا کرد بسیاری از صنایع مهم تحت تاثیر این تغییرات قرار گرفتند.در نتیجه این تغییرات اقتصادی،بسیاری از صنایع جدید ظهور کردند، در حالی که بسیاری دیگر از صنایع سنتی موقعیت های قبلی خود را از دست دادند.

همچنین تغییرات ساختاری در صنایع جدید نیز امکان پذیر است. برای مثال در دهه 1980 صنعت میکروکامپیوتر هنوز صنعت جدید وپویا و دارای رقبای متعددی بود که برخی از این رقبا در کوتاه مدت به موفقیت های اساسی دست پیدا کردند.

ارزیابی چشم انداز های آتی صنعت:
سرمایه گذاران علاقمند به عملکرد مورد انتظار آتی صنعت هستند تا بتوانند سود مورد انتظار صنعت وضریب فزاینده مورد انتظار را برآورد کنند و از طریق ترکیب آنها به یک مقدار معینی برای تخمین آینده دست پیدا کنند. با این حال، انجام این کار چندان ساده نیست و مستلزم شناخت چندین رابطه و برآورد چندین متغییر است.

با تشکر از توجه شما


تعداد صفحات : 31 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود