تارا فایل

پاورپوینت مقدمه ای بر جریان ترافیک فصل ششم کتاب ترافیک پیشرفته


مقدمه ای بر تئوری جریان ترافیک Introduction to Traffic Flow Theory
فصل 6
ترافیک پیشرفته

فهرست
1-مقدمه
1-6- مدل های پایه جریان پیوسته
2-6-ویژگی های جریان پیوسته مدرن
3-6-تنظیم کردن روابط سرعت-حجم-چگالی

1-مقدمه
تئوری جریان ترافیک به عنوان یک مدل ریاضی تعریف شده است که تلاش میکند شاخص های حرکت ترافیک را به هم و به پارامترهای اساسی ترافیک مرتبط سازد .
تقریباً همه عملکردها در مهندسی ترافیک(جمع آوری و تحلیل اطلاعات,زمانبندی چراغ ها,ظرفیت و سطح سرویس …) از مدل های تحلیلی رفتارهای مختلف ترافیکی تحت شرایط مختلف استفاده میکنند .
این مدل ها , توسعه مدل ها و کالیبره کردن مدل ها , ماهیت اصلی تئوری جریان ترافیک هستند .

1-6- مدل های پایه جریان پیوسته
تمام روشهایی که به تحلیل ظرفیت و سطح سرویس آزادراه هاو بزرگ راه ها وبطور کلی جریان های غیر منقطع مربوط میشود بر اساس رابطه ی پایه ای بین سرعت , جریان(حجم) و چگالی در جریان غیرمنقطع مرتبط می باشند .
مطالعات اولیه در این زمینه توسط بروس گرینشیلد انجام شد .
گرینشیلد بر این باور بود که رابطه بین سرعت-چگالی لزوما خطی می باشد .
ورود وسایل نقلیه به یک فضای مشخص و محدود باعث به وجود امدن تراکم (چگالی) می شود .
رانندگان با توجه به فاصله که از هم دارن و احساس امنیتی که می کنند سرعت خود را انتخاب می کنند .

نمودار سرعت-چگالی

روابط ریاضی
V=S×D
V: حجم ترافیک D:چگالی S:سرعت

رابطه بین حجم و چگالی :

روابط ریاضی
V=S×D
V: حجم ترافیک D:چگالی S:سرعت

رابطه بین حجم و سرعت :

نمودارهای حجم-چگالی و سرعت-حجم

نمودار سرعت-حجم

تعیین ظرفیت با استفاده از روابط سرعت-حجم-چگالی
حجم-چگالی
سرعت-حجم

تعیین ظرفیت با استفاده از روابط سرعت-حجم-چگالی

2-6-ویژگی های جریان پیوسته مدرن
جریان ترافیک در جهان واقعیت اتفاق می افتد و یک تئوری نیست
با توجه به تغییر رفتار رانندگان , جریان ترافیکی تغییر می کند
تمام مدل های قدیمی یک ویژگی خاص دارند : افرایش حجم = کاهش سرعت
جریان پیوسته مدرن به خصوص در بزرگراه ها ویژگی دیگری از خود نشان می دهد
رانندگان تا نسبتا به یک حجم مشخی نرسند سرعت خود را کاهش نمی دهند

نمودار سرعت-حجم برای جریان مدرن

3-6-تنظیم کردن روابط سرعت-حجم-چگالی
چگونگی جمع آوری اطلاعات ؟
گرچه رابطه سرعت چگالی بهترین توصیف را برای رفتار راننده دارد اما اندازه گیری چگالی کار ساده ای نیست
به همین دلیل اکثر مطالعات برای کالیبره کردن رابطه سرعت و حجم انجام میشود
برای انجام عملیات ظرفیت , مطالعه باید نزدیک نقاطی که معمولا تراکم و ازدحام وجود دارد انجام شود .( مانند رمپ های ورودی و خروجی )

چگونگی جمع آوری اطلاعات

Fit کردن منحنی
روش های رگرسیون خطی و غیرخطی و استفاده ازنرم افزارهای
SPSS ( Statistical Package for the Social Sciences )

با تشکر از توجه شما


تعداد صفحات : 17 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود