تارا فایل

تحلیل پایانه مسافربری بین المللی یوکوهاما دفتر اف او اِی


تحلیل پایانه مسافربری بین المللی یوکوهاما ـ دفتر اف او اِی

ورود موفق و پراهمیت پایانه مسافربری بین المللی یوکوهاما محصول روش شناسی معمارانه مبتکر و تفکر آگاهانه اجتماعی است. این ترمینال فوتوریستی( آینده گرا) که در سال ۱۹۹۵ توسط دفتر اف او اِی طراحی شد، یک نمونه نوخاسته از زیرساخت حمل و نقل را ارائه کرده است. طراحی برجسته و با تکنولوژی پیشرفته، افق های جدیدی برای فرم معماری گشوده است و به طور همزمان مسئولیت اجتماعی پروژه های بزرگ مقیاس در توسعه دادن فضاهای شهری عمومی را به یاد می آورد.

سبک معماری پایانه مسافربری

معمار این ترمینال، زوج موفق، یعنی فرشید موسوی و آلخاندرو زائرا پولو، بودندکه در قالب یک مسابقه طرح آنها برگزیده شد. پروژه در سایتی مهم در کنار آب و در دومین شهر مشهور ژاپن واقع شده است. کمیسیون برگزاری مسابقه ۶۶۰ شرکت کننده از سرتاسر جهان را جذب کرد که بزرگ ترین مسابقه بین المللی کشور تا به آن زمان بود. این پروژه بزرگ به طول ۴۳۰ متر، ۸ سال به طول انجامید و با هزینه ۱۵۰ میلیون یورو به اتمام رسید و همچنین دفتر اف او اِی به طور موقت برای نظارت بر ساخت به یوکوهوما نقل مکان کرد. بازگشایی این پایانه به روی عموم در سال ۲۰۰۲ که با بازی فینال مسابقات کاپ جهانی که تنها چند مایل با خط ساحلی فاصله داشت، همزمان شد
ویژگی های پایانه

ظهور و پیدایش برجسته این پایانه مسافربری تنها توسط پیشرفت های قابل توجه در طراحی به کمک رایانه امکان پذیر شده است . این پروژه ابتدا در مقطع توسط یک سری سطوح فوق العاده ی پیچیده که به آرامی خم و تا می خورند طراحی شدند. مصالح کف به مانند نوسانات یک موج، برای ایجاد راه ها و روزنه ها به فضاهای بزرگ و محصور پایینی، بالا و پایین می شود. این تغییرات در نما، گاه بسیار ظریف و ناملموس و گاه بسیار واضح و ملموس، دیده شده است.
سازه پایانه

تحلیل پلان
پلان این ترمینال متشکل از سه طبقه است. طبقه اول شامل پارکینگ ، طبقه میانی شامل فضاهای اداری و خدماتی می باشند.که فضاهای خدماتی شامل: بلیط فروشی، گمرک، مهاجرت، رستوران، خرید و فضای انتظار است. ، طرح پلان ترمینال حس سبکی، انعطاف پذیری و نرم بودن سطوح را به مسافران می دهد این موضوع در حالی است تیرهای فولادی که دهانه های سقف را می پوشانند، حس سنگینی و وزین بودن را به فضا اضافه نموده است که این در تضاد آشکارا با پلان پروژه است. ارتباط طبقات از طریق رمپ های با شیب آرام صورت می گیرد. به طور کلی عمده هدف طراح، طراحی اسکله وسیع با حرکت سیال و بدون مکث بوده است .طرح پیشنهادی که صفحات فولادی تا خورده تا ایده کلی پروژه که ساختار پیچیده ای دارد به هنر کاردستی کاغذ چینی اشاره دارد
.

سیستم سازه ای آن متشکل از صفحات تاشده فولادی و شبکه های بتنی، ساختمان می باشد . طبق گفته معماران این پروژه، طرح سازه ای به طور خاص در مقابله با حرکات ناشی از نیروهای جانبی زلزله طراحی شده است.
سیرکولاسیون این مجموعه همانند یک دیاگرام لوپ (چرخه ای) به هم پیوسته عمل می کند، به گونه ای که هرگونه ایده حرکت طولی و جهت دار را رد می کند. بازدیدکنندگان در مسیرهایی قرار می گیرند که قبل از رسیدن به هر مقصدی به صورت افقی و عمودی پیچ و خم پیدا می کند، و خط افق آن ها در فضا به طور قابل مقایسه ای پیچاپیچ و غیر مستقیم است. برای همه پیچیدگی های بی نظم مصالح و حرکت های فرمی، سادگی این دیاگرام (سیرکولاسیون) یک حس وضوح و روشنی می دهد، و فرآیندی که طی آن ساختمان پدید آمده است را نشان می دهد.شاید بهترین نقطه قوت در کانسپت این پروژه، ارتباط مهم آن با اسکله شهری باشد

این پروژه به راحتی از همسایگی آن قابل تشخیص هست و ارتفاع آن به نحوی محاسبه شده که پیوستگی و ارتباط آن با ساحل حفظ شود و همچنین دید بصری از درون شهر به آن بدون مانع باشداین پایانه، پس از اتمامش برنده جوایز متعدد بین المللی شد و شهرت چشمگیری برای دفتر اف او ِای، زائرا پولو و موسوی آورد و همچنین نقش محدود پروژه های زیرساخنی عمومی را به چالش کشید.

http://etoood.com/NewsShow.aspx?nw=5190


تعداد صفحات : 15 | فرمت فایل : ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود