تارا فایل

چراغ های ترافیکی فصل چهارم کتاب ترافیک پیشرفته مکشین از بند 4-4 الی 6-4


چراغ های ترافیکی (ترجمه از بند 4-4 الی 6-4 کتاب ترافیک پیشرفته مکشین)

فهرست
4-4) چراغ های ترافیکی
1-4-4)چراغ های کنترل ترافیک
2-4-4)چراغ های عابر پیاده
3-4-4)سایر چراغ های راهنمایی
4-4-4)کنترل کننده های چراغ راهنمایی
5-4)انواع بخصوص کنترل
6-4)خلاصه و نتیجه گیری

4-4) چراغهای ترافیکی
دستورالعمل MUTCD ((Manual on Uniform Traffic Control Devices نه نوع مختلف از چراغ های ترافیکی را تعریف می کند:
چراغ های کنترل آمد و شد
چراغ های عبور عابرین پیاده
چراغ های کنترل ترافیک خودروهای امدادی
چراغ های کنترل آمد و شد برای مسیرهای یک خطه ی دوطرفه
چراغ های کنترل آمد و شد در رمپ های ورودی آزادراه ها
چراغ هایی کنترل آمد و شد برای پل های متحرک
چراغ های کنترل استفاده از خط
چراغ های چشمک زن
چراغ های روشنایی راه ها
رایج ترین نوع چراغ های ترافیکی ، چراغ کنترل ترافیک می باشد که در تقاطع های شلوغ و پر ازدحام برای توقف و حرکت متناوب جریان ترافیک استفاده می شود.

1-4-4) چراغ های کنترل ترافیک
چراغ های ترافیکی پیچیده ترین وسایل کنترل ترافیک در دسترس مهندسین ترافیک میباشند.
این پیچیدگی ها توسط MUTCD این گونه بیان شده است:
استانداردهای فیزیکی نمایشگرهای این چراغ ها عبارتند از: سایز عدسی، رنگ ها، ترتیب عدسی ها در یک دستگاه چراغ، ترتیب قرارگیری دستگاههای چراغ در یک ورودی، ملزومات قابل مشاهده بودن و … .
معانی و مفاهیم نشانه های مختلف قراردادی
محدودیت های ترتیب و زمانبندی
ضوابط نگهداری و عملیاتی

دو نکته مهم در مورد عملکرد چراغ های ترافیکی عبارتند از:

چراغ های ترافیکی باید در تمام ساعات در حال انجام کار باشند.
تابلوهای ایست نباید در تداخل با یک چراغ کنترل ترافیک باشند، مگر اینکه عملکرد آن همیشه در حالت قرمز چشمک زن باشد.

چراغ های ترافیکی هیچگاه نباید خاموش باشند، چرا که در بسیاری مواقع موجب حواسپرتی و تصادف رانندگان میشوند و مسئولیت تصادف در اکثر مواقع به عهده ی شرکت ترافیکی خواهد بود. در حالات خاموشی چراغ، باید آنرا پوشاند یا اینکه دستگاه را پایین آورد. در صورت قطع برق، باید مقامات مسئول وظیفه هدایت ترافیکی را انجام دهند.
قائده ی دیگر خاموش کردن چراغ های ترافیکی در شب و استفاده از تابلوی ایست در این ساعات میباشد. مشکل اینجاست که رانندگان در ساعات روز از چراغ استفاده میکرده اند که در صورت خاموشی چراغ ها در شب باعث سردرگمی آنها خواهد شد.

ویژگی های مثبت چراغ های راهنمایی
چراغ های راهنمایی در صورتی که به درستی نصب و کار کنند مزایای قابل توجهی دارند که عبارتند از:
با استفاده از طراحی فیزیکی مناسب ، اقدامات کنترلی و زمانبندی مناسب ، ظرفیت انتقالی یک تقاطع به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.
تعداد و شدت تصادفات خاصی مثل تصادفات گردش به راست ، دور زدن و تصادفات عابرین پیاده می شود.
در صورتی که چراغ ها به خوبی هماهنگ شده باشند، میتوانند جریان شریانی ممتد ترافیک را در یک سرعت طراحی تحت شرایط ترافیکی تعیین شده ایجاد نمایند.
چراغ ها عبور عرضی ایمن وسایل نقلیه و عابرین پیاده را در جریان های سنگین ترافیکی تضمین میکنند.

علائم چراغ راهنمایی
MUTCD برای هر یک از علائم چراغ کنترل ترافیک تعریفی ارائه داده است:
چراغ سبز: روشن شدن این چراغ به رانندگان اجازه عبور از تقاطع و گردش به راست و چپ را میدهد. مگر در مواردی که محدودیت حرکت در خطوط و طراحی های فیزیکی.

چراغ زرد: این چراغ مبدل چراغ سبز به قرمز است. این چراغ به رانندگان هشدار میدهد که چراغ سبز به زودی به پایان میرسد و به دنبال آن چراغ قرمز میشود. در بیشتر حالات به راننده اجازه ورود به تقاطع داده میشود، در صورتی که راننده قبل از قرمز شدن از تقاطع عبور کرده باشد.

چراغ قرمز: این چراغ نشان میدهد که وسایل نقلیه باید قبل از خط عابرین پیاده متوقف شوند. گردش به راست در این حالت آزاد است مگر اینکه توسط علائم محدود شده باشد.

چراغ چشمک زن: چراغ چشمک زن زرد با احتیاط و چشمک زن قرمز پس از توقف، اجازه ورود به تقاطع را میدهد.
علائم جهتی: همان محدودیت های چراغ های سبز و فرمز را در جهت های خاص ایجاد مینمایند.

ملزومات قابلیت دیده شدن و ظاهر چراغ های راهنمایی
چراغ راهنمایی متشکل از3 تا 5 لنز یا فانوس می باشد. البته در برخی موارد استثنایی تا 6 فانوس نیز مجاز است. فانوس ها در دو اندازه استاندارد با قطر 8 اینچ و12 اینچ بکار می روند. در حال حاضر فانوس های جدید باید 12 اینچی باشند.
در جهت های حرکتی قسمت بزرگتر ترافیک باید 2 چراغ نصب تا در مواردی که یکی از چراغ ها خراب میشود، بتوان از دیگری استفاده کرد.
چراغ قرمز باید در بالای چراغ عمودی یا در سمت چپ چراغ افقی و در کنار آن چراغ زرد و سبز قرار بگیرند.

لنزهای 12 اینچی در برابر 8 اینچی

ملزومات قابلیت دیده شدن و ظاهر چراغ های راهنمایی
جدول زیر حداقل فاصله ی دید چراغ ها نشان میدهد:

در شکل روبرو اشکال متداول چراغ های کنترل ترافیک نشان داده شده است.

شکل روبرو محل مناسب نصب چراغ ها را نشان میدهد

حداقل یکی ازدو چراغ راهنمایی مورد نیاز برای حرکت اصلی باید در فاصله 40 تا 150 فوتی خط ایست قرار گیرد.

محل قرار گیری افقی چراغ باید در محدوده ی زاویه 20 درجه ای باشد که با خط مستقیم وسط ساخته میشود.

شکل زیر حداکثر ارتفاع چراغ هایی را از سطح روسازی نشان میدهد که 40 تا 53 فوت از خط ایست فاصله دارند

محدودیت های عملیاتی
کار مداوم چراغ های کنترل ترافیک اجباری است و در حالت های خاص که ضروری نیستند باید به حالت چشمک زن دربیایند حتی در حال تعمیر و تعویض لامپ ها باید قابلیت تبدیل به حالت چشمک زن را داشته باشند.
از آنجا که کار مداوم چراغ ها الزامی است، باید در هر دوره که 75 تا 80 درصد از عمر مفید لامپ ها میگذرد ، آنها را تعویض کرد.
باید یک پیمانکار مسئولیت بازدید و نگهداری مداوم از چراغ ها را به عهده گیرد.

متصدی در حال برداشتن کیسه پلاستیکی از روی چراغ های جدید نصب شده است.

2-4-4) چراغ های عابر پیاده
MUTCD استفاده از علائم قدیمی WALK و DONT WALK را جایگزین موارد زیر کرده است:
فرد درحال حرکت (ثابت) :چراغ حرکتی جدید دارای تصویر فردی در حال راه رفتن به رنگ سفید میباشد.این چراغ نشان دهنده آن است که عابران پیاده می توانند وارد خط عابر پیاده شده و از عرض معبر عبور کنند.
دست بالا آمده (چشمک زن) :این شاخص بصورت دستی بالا آمده به رنگ نارنجی است که بیانگر این است که عابرین پیاده دیگر نباید وارد عرض خیابان شوند، اما آنهایی که قبل این وارد شده اند میتوانند با ایمنی عبور کنند.
دست بالا آمده(ثابت) :این شاخص نشان می دهد که هیچ عابر پیاده ای نمی تواند عبور از عرض معبر را آغاز کند و هیچ عابری هم نباید در عرض خیابان باشد.
هر دو حالت شخص در حالت پیاده روی و دست بالا آمده باید به صورت یک عکس ثابت نمایش داده شوند.

در شکل زیر علائم عابرین پیاده نشان داده شده است

.
3-4-4) سایر چراغهای راهنمایی

آئین نامه MUTCD ضوابط و معیارهایی برای طراحی، نصب و استفاده از انواع دیگر چراغهای راهنمایی دارد. ازجمله این چراغها:
* راهنمایی کننده ها
* چراغ های جاده ای
* چراغهای کنترل استفاده از لاین ها
* چراغهای کنترل در رمپ ها
راهنمایی کننده ها عموماً برای نشان دادن یک خطر یا جلب توجه به یک وسیله کنترل ترافیک مانند علامت حداکثر سرعت یا پیچش و یا ورود ممنوع به کار می رود.چراغ های کنترل لاین ها برای کنترل عبور و مرور در تونل های دو طرفه، پلهای دو طرفه و بزرگراه ها استفاده می شود.

چراغ های کنترل استفاه از خطوط

4-4-4) کنترل کننده های چراغ های راهنمایی:
در وسایل کنترل ترافیک جدید ارتباط پیچیده ای بین نرم افزار و سخت افزار وجود دارد و به طور کاملا مداوم توسط برنامه ریزی های از پیش تعیین شده کار می کنند .
هر تقاطع برنامه ریزی خاص خود را میطلبد.
کنترل کننده های اصلی تعداد زیادی از چراغ های شبکه را کنترل و برنامه ریزی میکنند.
وسایل کنترل ترافیک در دو حالت زمان بندی ثابت و متغیر تقسیم می شوند که در حالت متغیر زمانبندی چراغ ها در هر سیکل با توجه به وضعیت وسایل نقلیه و عابرین پیاده تغییر میکند.
کنترل کننده ها در مراکز ترافیکی با توجه به اطلاعات ارسالی توسط سخت افزارهای شناسایی وضعیت ترافیکی تقاطع ها، زمان بندی را انجام میدهند.

استانداردهای کنترل کننده های چراغ راهنمایی
موسسه ملی تولیدکنندگان الکترونیک NEMA
(National Electrical Manufacturers Association) مسئولیت استانداردسازی و پشتیبانی این نوع قطعات الکترونیکی را در کشور آمریکا به عهده دارد.
استانداردهای این سازمان موارد زیر را کنترل میکنند:
آیا از طرحی های ثبت شده استفاده کرده اند؟
آیا با تجهیزات موجود قابل هماهنگی هستند؟
اندازه گیری قابلیت اطمینان و کارایی طرح
حداقل کردن احتمال نقص فنی

5-4) انواع بخصوص کنترل

انواع بخصوصی از کنترل ترافیکی وجود دارد که عبارتند از:

* ناحیه مدارس
* تقاطعهای راه آهن
* نواحی تعمیر وعمرانی
* مسیرهای عابرین پیاده و دوچرخه سواران

6-4) خلاصه و نتیجه گیری

این فصل به معرفی و توضیح اجمالی در مورد طراحی، جایگذاری و استفاده از علائم کنترل ترافیک پرداخنه است. آئین نامه MUTCD یک آیین نامه بدون تغییر نیست، بلکه به طور مداوم به روز می شود. آئین نامه را می توان از سایت اینترنتی www.fhwa.dot.com می توان دریافت کرد. همچنین جدیدترین تغییرات و به روز رسانی در آنجا مشاهده می شود.
همچنین هر یک از شرکت های تولیدکننده تجهیزات ترافیکی وب سایتی برای ارائه خدمات و محصولات تولیدی خود دارند. که در آن جزئیات وسایل تولیدی و راهنمای آنها قابل دسترسی است.


تعداد صفحات : 21 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود