تارا فایل

پاورپوینت فصل اول کتاب حسابداری مدیریت پیشرفته سجادی و صوفی




تحقیق و توسعه طراحی محصول تولید آزمایشی تولید قطعی(انبوه)

کانال های توزیع خدمات پس از فروش

– روشی بازارگرا است برای مدیریت بهای تمام شده محصولات است که در ابتدای چرخه
عمر محصول (مرحله طراحی) اجرا می شود تا سود آوری محصولات به حداکثر برسد.
– فرآیندی نظام مند و با قاعده است که از مرحله برنامه ریزی محصول شروع می شود
تا بهای تمام را کاهش داده و سود مطلوب و مورد نظر بنگاه اقتصادی را فراهم آورد.

ساکاری
کوپر
هارواث
کاتو
بل

نقطه مشترک
هزینه یابی هدف ابزار یا تکنیک مدیریت بهای تمام شده که منجر به کاهش بهای تمام شده در مرحله طراحی و تحقیق می باشد
بل می گوید هزینه یابی هدف سیستم برنامه ریزی سود و مدیریت هزینه است که درآن قیمت مبناست ،بر مشتریان تاکید اساسی می شود ،تمرکز بر مرحله طراحی قراردارد و مشارکت تمام بخش های تخصصی بنگاه اقتصادی را می طلبد و شش اصل برای رسیدن به هزینه یابی هدف به شرح زیر مطرح کرده است.

C=p-q اصل اول: مبنا بودن قیمت بازار
هزینه یابی هدف
قیمت بازار
سود مورد انتظار

اصل دوم: تمرکز بر مشتری
ویژگی های محصول ( انتظارات مشتری را برآورده کند،مشتری از پرداخت بهای آن راضی باشد،به سهم بازار یا حجم فروش آن بیفزاید)

اصل سوم: تمرکز بر طراحی

بهای تمام شده
سود مورد نظر
ـــــــــــــــــــــــــــ
قیمت فروش
+
هزینه یابی معکوس

1) هزینه ها را از قبل کنترل می کند،یعنی هزینه ها به جای کنترل پس از وقوع پیشگیری می شوند.
2) موجب مشارکت مهندسان در بررسی تاثیر هزینه ها بر محصول،فرآیند و فن آوری طراحی می شود.
3) منجر به مشارکت همه بخش های تخصصی کارخانه در بررسی طراحی ها می شود.
4) مهندس همزمان محصولات و فرآیند ها را به جای فرآیند طراحی سنتی تشویق می کند.

اصل چهارم: مشارکت بخش های تخصصی بنگاه اقتصادی
اصل پنجم: جهت گیری در چارچوب چرخه عمر
از دیدگاه مشتری: توجه به چرخه عمر محصول به معنای به حداقل رساندن هزینه های دوران مالکیت و بهره برداری از محصول است یعنی کاهش هزینه های عملیات تولید ،استفاده و تعمیر است.
از دیدگاه تولید کننده: توجه به چرخه عمر محصول به معنای به حداقل رساندن هزینه های تکوین،تولید،بازاریابی،توزیع،پشتیبانی و خدمات است.

اصل ششم: مشارکت در زنجیره ارزش

1) همه تعاریف بر اهمیت تعیین قیمت و سود هدف قبل از محاسبه بهای تمام شده ی هدف تاکید می کنند.
2) تعاریف مزبور برای کاهش هزینه ها در طول چرخه عمر محصول بر اهمیت برنامه ریزی اولیه بهای تمام شده تاکید می کنند.
3) همه تعاریف ارائه شده بر ضرورت وجود یک تیم با نقش های سازمان متفاوت برای موقعیت اجرای هزینه یابی هدف تاکید می کنند.

مراحل سیستم هزینه یابی هدف
مراحل سیستم هزینه یابی سنتی
1) شناسایی نیازها و خواسته های بازار
2) تعیین سود هدف
3) ایجاد توازن میان خواسته ها و نیازهای بازار و هزینه هدف
4) بررسی گزینه های طراحی محصول و فرآیند
5) تولید کالا پس از انتخاب طرح و فرآیند مناسب در مرحله ی چهارم
6) کاهش دوره یی هزینه ها

1) شناسایی نیازهای بازار
2) طراحی محصول
3) برآورد هزینه های محصول
4) انجام تجزیه و تحلیل ساخت یا خرید
5) برآورد هزینه های تامین کنندگان مواد اولیه
6) ارزیابی هزینه
7) تولید کالا یا محصول
8) کاهش دوره ای هزینه ها

1) هزینه یابی محرک بازار
2) هزینه یابی بر مبنای هدف در سطح محصول
3) هزینه یابی بر مبنای هدف در سطح قطعات

هزینه یابی هدف
هزینه یابی سنتی
تعیین ویژگی ها و مشخصات محصول

تعیین قیمت هدف و میزان فروش

سود هدف

بهای تمام شده هدف

طراحی محصول
تعیین ویژگی و مشخصات محصول

طراحی محصول

برآورد بهای تمام شده

سود هدف

قیمت هدف

تعیین کیفیت و کارکرد های محصول
قیمت هدف (برمبنای میزان تولید)

1) در روش سنتی،قیمت بازار به عنوان بخشی از برنامه ریزی بهای تمام شده در نظر گرفته نمی شود،اما در هزینه یابی هدف،قیمت رقابتی در برنامه ریزی بهای تمام شده در نظر گرفته می شود.
2) در روش سنتی،هزینه ها قیمت فروش را مشخص می کند،در صورتی که در هزینه یابی هدف،این قیمت فروش است که هزینه ها را مشخص می کند.
3) در روش سنتی،برای کاهش هزینه ها به ضایعات و عدم کارایی توجه می شود اما در هزینه یابی هدف،طراحی،عامل با اهمیتی در کاهش هزینه ها است.
4) در روش سنتی،مشتری در کاهش هزینه ها دخالتی ندارد،اما در هزینه یابی هدف،داده های مشتریان به عنوان راهنمایی برای کاهش هزینه ها محسوب می شود.
5) در روش سنتی،به کار و فعالیت گروهی و مهارت های چند گانه توجهی نمی شود،اما در هزینه یابی هدف،وجود کار و فعالیت گروهی و مهارتهای چند گانه و آموزش های ضمن کار،بسیار مورد توجه است.
6) در روش سنتی،از مهندسی ارزش استفاده نمی شود اما در هزینه یابی هدف،کاربرد مهندسی ارزش به عنوان پیش نیازی برای این سیستم،محسوب می شود.
7) در روش سنتی،تامین کنندگان مواد و قطعات،پس از طراحی محصول مشارکت می کنند،در صورتی که در هزینه یابی هدف،تامین کنندگان مواد و قطعات،قبل از طراحی محصول مشارکت می کنند.
8) رویکرد سنتی بهای تمام شده به علاوه درصدی سود،از نگرش سیستم بسته سرچشمه می گیرد،در حالی که سیستم هزینه یابی هدف یک سیستم باز است و عملکرد متقابل یا اثر بیرونی متغیرها را بر سیستم مورد توجه قرار می دهد.

1) بهای تمام شده هدف مبنی برقیمت
2) برنامه ریزی اولیه بهای تمام شده
برای تخصیص بهای تمام شده ی هدف سه روش وجود دارد:
– روش تخصیص بهای تمام شده به اجزای محصول
– روش تخصیص کارکردی بهای تمام شده
– مهندسی ارزش
3) مشارکت بخش های مختلف بنگاه اقتصادی

1) برنامه ریزی محصول
2) طراحی محصول
3) پیش تولید (تولید آزمایشی)
4) تولید

1) ارزیابی بازار
2) بررسی شرکت های رقیب
3) مهندسی معکوس
4) هزینه یابی بر مبنای فعالیت

الف) تعیین قیمت هدف
ب) تعیین سود هدف
ج) تعیین بهای تمام شده هدف

با تشکر از توجه شما


تعداد صفحات : 19 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود