تارا فایل

پاورپوینت بررسی تاثیر مناطق آموزشی بر ترافیک مطالعه موردی تهران


بررسی تاثیر مناطق آموزشی بر ترافیک مطالعه موردی شهر تهران

فهرست
1-مقدمه
1-1-مراکز آموزشی
2-مطالعه وضع موجود
1-2-سطح دسترسی به مراکز آموزشی در شهر تهران
2-2-موقعیت قرارگیری دانشگاهها در تهران
3-2-بررسی وضعیت فضای آموزشی دانشگاه آزاد واحد تهران-جنوب
1-3-2-موقعیت دانشگاه در نقشه تهران و مسیرهای دسترسی آن
2-3-2-وضعیت دسترسی به سیستم حمل و نقل عمومی
4-2-وضعیت فضای آموزشی مدارس
3-مطالعه تطبیقی
4-تحلیل و ارزیابی
5-ارایه راهکار
6-نتیجه گیری

امروزه با افزایش ترافیک، کاربری زمین و نحوه استقرار فعالیت های عمومی در یک شهر، نقش عمده ای در ایجاد و یا کاهش ترافیک دارد.
یکی از کاربری هائی که سفر های زیادی در شهر جهت دستیابی به آن تولید می شود، فضا های آموزشی می باشند.
کاربری های آموزشی با توجه به فعالیت هائی که در این فضا ها صورت می گیرد نسبت به سایر خدمات شهری از اهمیت ویِژه ای برخوردارند.
فضاهای آموزشی پس از سفر های کاری بیشترین حجم سفر را ایجاد می کند.

1-مقدمه

اهم مراکز آموزشی در داخل شهر به 6 دسته زیر تقسیم بندی می شوند:
دانشگاه
مدارس
مهد کودک
کتابخانه
فرهنگ سرا
آموزشگاه های خصوصی

1-1-مراکز آموزشی

در مهر ماه سال گذشته با بازگشائی مدارس حدود 300/000 خودرو به 3/500/000 خودرویی که در شهر تهران تردد می کنند اضافه شده است. (آمار مربوط به سال تحصیلی 91-92)
از این رو مهمترین مسئله در روزهای آغازین سال تحصیلی نظم بخشی به جریان ترافیک با رویکردهای آموزشی و ارتقای فرهنگ عبور و مرور و استفاده از حمل و نقل عمومی و فراهم نمودن زیر ساخت های لازم جهت رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی است .
ضروری است بمنظور هماهنگی لازم با پلیس راهور ، مرکز اورژانس و آتش نشانی در نقاط و گلوگاه های پر تردد منطقه صورت گیرد.

2-مطالعه وضع موجود
در این مطالعه جهت مطالعه مورد شهر تهران به موارد زیر توجه شده است :

1- وضعیت سطح دسترسی به خدمات آموزشی در تهران
2- آمار مربوط به تعداد مراکز آموزشی
3- بررسی دانشکده فنی دانشگاه آزاد واحد جنوب

1-2-سطح دسترسی به مراکز آموزشی در شهر تهران

بیشترین میزان دسترسی به دانشگاه در بخش های شمالی و مرکزی شهر (مناطق 1،3 ،6 و7 ) قابل مشاهده است.
دسترسی به مدارس، دارای توزیع مناسب تری نسبت به سایر خدمات آموزشی در شهر تهران است، در مجموع توزیع فضایی امکانات و تسهیلات آموزشی در شهر تهران بسیار مناسب می باشد و به جز یک ناحیه در منطقه 22 که تراکم مسکونی پایینی دارد و دو ناحیه در مناطق 18 و 19، دسترسی به خدمات آموزشی در بقیه نواحی شهر تهران در حد بسیار مطلوبی است.

2-2-موقعیت قرار گیری دانشگاه ها در شهر تهران
بیشتر دانشگاه ها در مناطق مرکزی و شمال شهر تهران واقع شده اند.

تعداد مراکز آموزشی شهر تهران از قرار ذیل می باشد:
1-مدارس 13364 2-دانشگاه ها 53
3-آموزشگاه های خصوصی 4300 4-مهد کودک 630
5-کتابخانه ها 62
6-فرهنگسرا ها 32

با آغاز فصل پاییز، بیش از یک میلیون و 150 هزار دانش آموز، 700 هزار دانشجو و تعداد زیادی کادر آموزشی که در فصل تابستان فعالیت نداشته اند به حجم سفرهای درون شهری تهران اضافه می شود که به طور کلی در مهرماه شاهد افزایش دو میلیون نفری حجم سفرهای درون شهری تهران هستیم. (آمار سال 94)
بدیهی است که این تعداد دانش آموزان سفر های زیادی تولید کرده و اگر تدابیر لازم بکار گرفته نشود بار زیادی را به ترافیک شهر تهران وارد می کند.
مدارس شهر تهران به 21000 خودرو برای جابجایی دانش آموزان نیاز دارد.

3-2-بررسی وضعیت فضای آموزشی دانشگاه آزاد واحد تهران- جنوب
این دانشگاه در قسمت جنوب شرقی تهران واقع شده است.
دارای وسعت 30000 متر مربع بوده و در سال با 1364 با 700 دانشجو کار خود را آغاز کرد.
دانشکده فنّی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب از نظر وسعت و تعداد دانشجو بزرگ ترین دانشکده فنّی در سطح کشور در بین دانشگاه های آزاد می باشد.
با توجه به اینکه این مرکز فاصله زیادی از مرکز شهر دارد لذا به ندرت مشکل ترافیک بوجود می آید.

1-3-2-موقعیت دانشگاه در نقشه تهران و مسیر های دسترسی به آن

وضعیت مناسب و سهولت دسترسی به دو مد حمل و نقل عمومی (تاکسی و اتوبوس) ، انگیزه استفاده از وسایل نقلیه عمومی را برای دانشجویان فراهم نموده است.
ایستگاه های اتوبوس و تاکسی حمل ونقل دانشجویان را تا بهارستان(ایستگاه مترو) و میدان رسالت بر عهده دارند.

اتوبوس خط ابوذر – بهارستان
2-3-2-وضعیت دسترسی به سیستم حمل و نقل عمومی
تاکسی خطی به مقصد بهارستان و رسالت و بالعکس

پارکینگ عمومی با ظرفیت حدودا 400 خودرو در قسمت غربی دانشگاه واقع شده است. البته هزینه آن فقط بصورت ورودی توسط دانشجو پرداخت می گردد.

در قسمت شرقی دانشگاه، فضای پارک حاشیه ای به تعداد کافی موجود است.
91/3/11
01.10 pm

فضای کافی در کنار پارکینگ عمومی برای پارک موتورسیکلت ها وجود دارد اما این قسمت فاقد خطکشی بوده لذا موتورسیکلت ها بصورت نا مرتب پارک می کنند.

استفاده از پل عابر پیاده در مقابل دانشگاه

سرویس مدارس: امروزه به دلیل توزیع ناعادلانه امکانات آموزشی در سطح شهرها و توقع خانواده ها برای دسترسی به آن، استفاده از سرویس مدرسه را اجباری کرده است.
در شهر تهران تعداد 7000 تاکسی و 1000 تاکسی ون در قالب سرویس مدارس بکار گرفته شده است.
4-2-وضعیت فضای آموزشی مدارس

معضل فرسودگی مینی بوس ها و استفاده از تاکسی برای سرویس مدارس:

سرویس مدارس با امکانات بالا در کشور ‍ژاپن:
3-مطالعه تطبیقی

جهت تشویق دانش آموزان برای استفاده از آنها بجای خودروی شخصی والدین.

استفاده از مسیر های ایمن جهت پیاده روی و دوچرخه سواری
پرتلند-آمریکا

شبکه مسیر های ایمن در اطراف مدارس(Safe Routes)

پرتلند -آمریکا

پارکینگ دانشگاه UCLA California
انواع مختلف پارکینگ (اساتید و کارمندان،دانشجویی،خودرو های اشتراکی Carpool ، وی‍ژه معلولین و موتور سیکلت.
تمام محل های پارک کد گذاری شده اند.
امکان انتخاب محل پارکینگ به دلخواه بصورت روزانه،ماهانه و ترمی البته با هزینه بالا
دستگاه های مکانیزه فروش بلیط پارکینگ(خرید با کارت اعتباری)

جانمایی دانشگاه ها خارج از مرکز شهر
Toronto
2012/5/26
13.30 pm

فرسودگی ناوگان مینی بوس های مدارس باعث شده تا بیشتر دانش آموزان از تاکسی و خودروی شخصی والدین استفاده کنند. که این مسئله مشکل ترافیک را بدتر می کند.
هر مینی بوس 6 برابر خودروی شخصی ظرفیت دارد.
سرویس مدارس باید از لحاظ رنگ و آرم از سایر خودرو ها مجزا باشد.

4- تحلیل و ارزیابی

بیشتر مردم از دوچرخه برای حمل ونقل استفاده نمی کنند. تعداد زیادی ایستگاه دوچرخه در شهر موجود است اما مسیر ویژه برای آن وجود ندارد.

Portland – USA
ایستگاه دوچرخه – تهران

بیشتر دانشگاه های شهر تهران در مناطق پر ترافیک مرکزی و شمالی شهر واقع شده است که این مسئله باعث افزایش ترافیک می شود در حالیکه در کشور های دیگر خارج از مرکز شهر می باشد.

آمریکا
ایران

نوسازی ناوگان مینی بوس های سرویس مدارس و استفاده از آن بجای تاکسی و خودرو های شخصی.
فرهنگ سازی و تشویق دانش آموزان برای پیاده روی و دوچرخه سواری.
انجام مطالعات مکان یابی بهینه، قبل از ساخت فضا های آموزشی جدید.
امکان سنجی انتقال مراکز آموزشی قدیمی به خارج شهر و استفاده اداری از اماکن موجود
رفع خرابی های خط کشی عابر پیاده در مقابل مراکز آموزشی.

5-ارایه راهکار

نوسازی ناوگان مینی بوس های سرویس مدارس و استفاده از آن بجای تاکسی و خودرو های شخصی.
فرهنگ سازی و تشویق دانش آموزان برای پیاده روی و دوچرخه سواری.
انجام مطالعات مکانیابی بهینه، قبل از ساخت فضا های آموزشی جدید.
امکان سنجی انتقال مراکز آموزشی قدیمی به خارج شهر و استفاده اداری از اماکن موجود
رفع خرابی های خطکشی عابر پیاده در مقابل مراکز آموزشی.
حدالامکان مراکز آموزشی و تجاری در کنار یکدیگر ساخته نشود.
تعبیه پارکینگ عمومی در مناطقی که دارای تراکم مراکز آموزشی می باشد.
افزایش سیستم آموزش مجازی بجای سیستم آموزشی حضوری
توسعه یا امکان استفاده سرویس مدارس از خطوط ویژه در مسیرها جهت ایمنی سرویس هاس مدارس و دانش آموزان و ایجاد انگیزه استفاده از این سرویس ها بجای خودرو یا وسایل نقلیه شخصی.

5-ارایه راهکار

6-نتیجه گیری
مناطق آموزشی که در مرکز شهر می باشند فضای کافی برای پارک خودرو ها ندارند ولی دسترسی خوبی به حمل و نقل عمومی دارند، با تعبیه پارکینگ برای اینگونه مناطق هیچگونه مشکل ترافیکی بوجود نیاید.

انتخاب مکان بهینه برای مراکز آموزشی بطوریکه بیشترین دسترسی به مد های حمل و نقل عمومی را داشته باشد، باعث می شود کاربران حداقل مسافت را طی کنند و کمتر از وسائل نقلیه شخصی استفاده کنند.

با تشکر از توجه شما


تعداد صفحات : 33 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود