کسب و کار الکترونیک و تجارت الکترونیک
نکات عمده
نگاه کلی به کسب و کار الکترونیک و تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک بنگاه به مصرف کننده
تجارت الکترونیک بنگاه به بنگاه
پرداخت های الکترونیکی
پیامد های قانونی و اخلاقی در کسب و کار الکترونیک
اهداف یادگیری
توصیف تجارت الکترونیک شامل:حوزه ها، مزایا و محدودیت ها
تشخیص میان تجارت الکترونیک خالص و تجارت الکترونیک نسبی
درک چگونگی کار حراجی های آنلاین
تمایز میان تجارت های الکترونیک بنگاه به بنگاه و بنگاه به مصرف کننده و مصرف کننده به مصرف کننده وبنگاه با کارکنان و دولت به شهروند
توصیف خدمات اصلی پشتیبانی تجارت الکترونیک بویژه پرداخت ها و لجستیک ها
بحث در مورد بعضی از پیامد های قانونی و اخلاقی مرتبط با تجارت الکترونیک
تعاریف کلی
تجارت الکترونیک(Electronic Commerce ) :
مبحثی است که در آن فرایند های خرید، فروش، انتقال، یا تعویض محصولات، خدمات و اطلاعات از طریق شبکه های کامپیوتری توسط اینترنت مورد بحث قرار می گیرد.
کسب وکار اکترونیک (Electronic Business ) :
دارای تعریف گسترده تری از EC بوده و نه تنها شامل خرید و فروش می باشد، بلکه خدمات به مشتریان، همکاری با شرکا، انجام E-Learning ، و انجام انواع داد و ستد ها با سازمان های مختلف را هم در بر می گیرد.
تجارت الکترونیکی کامل و ناقص
موسسه هایی که تمامی این فعالیت ها را بصورت فیزیکی انجام دهد با عنوان موسسه های Brick-and-Mortar شناخته می شوند.
موسسه هایی که تمامی فعالیت های خود را بصورت digital انجام می دهند موسسه های Pure EC نام دارند.
سایر موسسه های بینابین موسسه های EC ناقص نام دارند.
انواع تجارت الکترونیک
تجارت بنگاه به مصرف کننده (B2C) :
سازمانها و بنگاهها به عنوان فروشنده واشخاص به عنوان خریدار می باشند. در حال حاضر زمینه فروش کالا و خدمات که از طریق اینترنت و بر اساس B2C انجام می پذیرد.
تجارت بنگاه به بنگاه ((B2B:
در این گونه معاملات هم خریدار و هم فروشنده، سازمانهای تجاری می باشند وحجم زیادی از تجارت الکترونیک از این نوع است.
مصرف کننده به مصرف کننده(C2C) :
یک فرد محصولات وخدمات خود را به اشخاص دیگری می فروشد. اصلی ترین روشی که دراین نوع دیده می شود مربوط به حراجی های اینترنتی می باشد.
بنگاه به کارکنان (B2E):
سازمان به صورت درونی از تجارت الکترونیک برای فراهم کردن اطلاعات وخدمات برای کارکنانش استفاده می شود.
دولت الکترونیکی(دولت به شهروند)(G2C) :
تجارت الکترونیکی می باشد که بااستفاده از تکنولوژی اینترنت به طور کلی اطلاعات وخدمات عمومی را برای شهروندانش فراهم میکند.
:M-commerce تجارت سیار
تجارت الکترونیکی می باشد که در یک محیط بی سیم وسیار هدایت واداره می شود.
مدل کسب وکار
مدل کسب و کار چارچوبی کلی از کسب و کار (فعالیت تجاری) است که در آن شرحی بر ساختارمالی شرکت (درآمد و هزینه)،مشتریان (انواع کالاها و ارزشهای مورد نیاز آنها)، محصولات (انواع و ارزشی که منتقل می کنند) و زیرساختهای لازم برای ایجاد ارزش در بازار ارائه می شود.
مکانیسم های اصلی تجارت الکترونیک
کاتالوگهای اینترنتی:
شامل پایگاههای اطلاعاتی محصول و خدمات ،کتاب راهنما، قابلیت جستجو ویک نمایشی از عملکرد آنها می باشد.
حراجی های اینترنتی:
حراجی یک فرایند رقابتی است که در آن خریدار و فروشنده می توانند قیمت یک محصول و یا خدمت را تعیین کنند.
1- حراج رو به جلو (مزایده):
به حراجی گفته می شود که خریداران مکررا قیمت را پیشنهاد کرده وآنکه بیشترین قیمت را بدهد برنده می شود.
2- حراج معکوس(مناقصه):
خریدار برای خرید کالا یا خدماتی اطلاعیه می دهد وهر تامین کننده ای که قیمت کمتری پیشنهاد دهد برنده می شود.
ویترینهای الکترونیکی:
وب سایتی در اینترنت می باشد که فروشگاه مجزایی را نمایش می دهد.
مرکز خرید الکترونیکی:
مجمموعه ای از فروشگاهای منفرد تحت یک آدرس اینترنتی می باشند.
مزایا ومحدودیتهای تجارت الکترونیک:
مزایای سازمانی:
دستیابی بیشتر به بازارهای ملی و بین المللی
کاهش هزینه های فرآیند، توزیع و دریافت اطلاعات.
مزایای مشتریان:
دسترسی به تعداد زیادی محصول وخدمات در یک زمان کوتاه
مزایا برای جامعه:
توانایی تحویل آسان و راحت اطلاعات، خدمات ومحصولات به مردم در شهرها ومناطق روستایی وآبادی های در حال توسعه.
محدودیت های تکنولوژیکی:
فقدان استانداردهای امنیتی پذیرفته شده جهانی
عدم کفایت پهنای باند ارتباطات
گرانی دسترسی
محدودیت های غیر تکنولوژیکی:
درک نا امن بودن تجارت الکترونیک
عدم رفع پیامدهای قانونی
صنایع خدماتی آنلاین
بانکداری الکترونیکی:
هدایت فعالیتهای بانکی مختلف را از خانه، شرکت یا جاده به جای یک بانک فیزیکی در بر می گیردو همینطورقابلیت پرداخت صورت حساب تا درخواست وام را دارد.
امنیت تجاری آنلاین:
دسترسی شخصی به کلیه اطلاعات تجاری الکترونیکی
بازار کار آن لاین:
شرکت ها در اینترنت اگهی درخواست کار میدهند و کارجویان هم از همین طریق رزومه های خود را وارد می کنند و بدینوسیله هم شرکت ها نیروی مورد نظر را استخدام میکنند و هم متقاضیان، شغل مد نظر خود را می یابند.
سرویس های مسافرت الکترونیکی:
اینترنت مکان مناسبی برای برنامه ریزی، جستجو، و ترتیب سفر ها بصورت اقتصادی می باشدو امکان تهیه بلیط و رزرو هتل و اجاره ماشین از قبل را فراهم می کند.
اطلاعات ملکی الکترونیکی:
اطلاعات لازم در مورد املاک در روی وب سایت بعضی از آژانس های املاک قرار دارد افراد می توانند از طریق شبکه ها از قبیل اینترنت به آن دست یابند و بر اساس معیار های خود و الویت هایشان ملک مورد نظر را به آسانی تهیه کنند.
تشکیل ارتباط های واقعا ساده
RSS مخفف Really Simple Syndication به معنی تشکیل ارتباط های بسیار ساده است. RSS فایلی با فرمت خاص (XML) می باشد که شامل آخرین عناوین سایت های خبری، وبلاگ ها و سایت هایی از این دست می باشد. در واقع RSS فرمتی برای خروجی اطلاعات می باشد. با به روز شدن سایت، فایل RSS آن به طور خودکار به روز می شود. محتویات فایل های RSS را می توان به کمک نرم افزار های مخصوص مشاهده کرد.
تبلیغات آن لاین:
تبلیغات یک تلاشی برای انتشار اطلاعات به منظور تاثیر گذاشتن روی معامله خریدار – فروشنده می باشد. تبلیغات آن لاین بوسیله شبکه ها به خصوص اینترنت از قبیل فرستادن ایمیل یا تلفن مستقیم و … صورت می گیرد.
روش های تبلیغات آن لاین:
1- Baner
2- pop-up
3- E-mail
تجارت الکترونیک بنگاه به بنگاه
در تجارت B2B هم فروشنده و هم خریدار سازمان ها و شرکت ها می باشند و 85 در صد از حجم تجارت الکترونیکی را شامل می شود.
انواع B2B :
1- sell-side marketplace:
فروش محصولات و یا خدمات توسط موسسه از وب سایت داخلی یا وب سایت دیگر(مشابه B2C).
2- buy-side market place:
موسسه نیاز خود را به محصولات یا خدمات در وب سایت خود اعلام می کند.
مبادلات الکترونیکی:
مبادلات اولیه بر اساس یک خریدار و چند فروشنده بنا شده است و بازاریابی الکترونیکی بر اساس چند فروشنده و چند خریدار بنا شده است که به آن مبادلات عمومی گفته می شود.
انواع مبادلات الکترونیکی:
1- مبادلات عمودی
2- مبادلات افقی
پرداخت های الکترونیکی
عبارت است از پرداخت پول در مقابل کالا و خدمات در تجارت الکترونیک از طریق وسایل الکترونیکی بخصوص اینترنت.
انواع سیستم پرداخت الکترونیکی:
چک های الکترونیکی
کارت های الکترونیکی اعتباری
کارت های خرید
پول های الکترونیکی
چک های الکترونیکی E-check
یک چک الکترونیکی نسخه الکترونیکی و یا به عبارتی نسخه نمایشی چک کاغذی است. چند ویژگی اولیه چک های الکترونیکی از این قرارند:
همان اطلاعاتی را دارند که در چک های کاغذی موجود است.می توانند با همان ارزش و چهارچوب قانونی چک های کاغذی پایه ریزی شوند.
قابلیت پیوند به اطلاعات نامحدود و معاوضه سریع بین سایر بخش ها.
می توانند در هر تراکنش مشابه چک های
کاغذی امروزی استفاده شوند
توسعه قابل استفاده بودن در مقایسه
با چک های کاغذی با اضافه کردن مبلغ.
کارت اعتباری (Credit Card)
این کارتها به مشتریان اجازه می دهد که حسابهای بانکی خود را برای پرداخت های آن لاین شارژ کنند.
پول های الکترونیکی
پولهای الکترونیکی به عنوان رایج ترین روش پرداخت در مبادلات می باشد که به 4 شکل ظاهر می شود:
کارتهای پولی ارزش ذخیره شده
کارتهای هوشمند
پرداخت های فرد به فرد
کیف پول های دیجیتالی
پیامدهای قانونی و اخلاقی تجارت الکترونیکی
پیامد اخلاقی
پنهان کردن
از دست دادن شغل
پیامدهای قانونی تجارت الکترونیکی
کلاهبرداری در اینترنت
قلمرو نامها
پرسش های فصل تجارت الکترونیک
1- در مورد محدودیت های اصلی تجارت الکترونیک توضیح دهید؟ کدام یک از انها احتمالا مخفی هستند؟ چرا؟
محدودیت های تکنولوژیکی:
فقدان استانداردهای امنیتی پذیرفته شدن جهانی
عدم کفایت پهنای باند ارتباطات
گرانی دسترسی
محدودیت های غیر تکنولوژیکی:
درک نا امن بودن تجارت الکترونیک
عدم رفع پیامدهای قانونی
عدم رفع پیامدهای قانونی آن مخفی می باشد زیرا مشکلات قانونی و رفتاری مربوط به تجارت الکترونیک روز به روز در حال افزایش است.
2- در مورد دلیل داشتن مدل های چند گانه تجارت الکترونیک بحث کنید؟
زیرا کالاها و خدمات ماهیت های گوناگونی دارند که نمی توان از یک روش یکسان برای آنها استفاده کرد و همینطور طرفین معاملات هم متفاوت می باشد.
3- میان حراجی روبه جلو B2B و درخواست خریدار برایRFQ بحث کنید؟
در حراجی رو به جلو خریداران قیمت های مختلفی را ارائه میدهند و هرکه قیمت بیشتری گفت موفق به خرید می شود ولی در مدل RFQ تامین کنندگان و فروشندگان قیمت خود را به خریداران پیشنهاد میدهند و هر کدام که کمتر گفت موفق به فروش کالا و خدمات خود می شود.
4- مزایای اصلی G2C را بحث کنید؟
مهمترین مزایای آن امکان دسترسی آسان و راحت و سریع و کم هزینه به خدمات دولتی می باشد از قبیل پرداخت حقوق، دادن سهام و دریافت سریع و کامل اطلاعات با کمترین هزینه
5- راه های مختلف پرداخت آن لاین را بیان کنید و به نظر شما کدام بهتر است؟
چک های الکترونیکی
کارت های الکترونیکی اعتباری
کارت های خرید
پول های الکترونیکی
دقیقا نمی توان گفت کدام یک از آنها بهتر است هر کدام از آنها با توجه به قابلیتشان کاربرد های مختلفی دارند
6- چرا اجرای سفارش در B2B بعنوان یک سختی در نظر گرفته شده است؟
چون عوامل بسیار زیادی در اجرای سفارش مطرح است از جمله: پیدا کردن آن محصولات و خدماتی که باید زودتر به دست مشتری برسند، آن محصولاتی که زودتر بسته بندی شوند، مسائل مربوط به حمل آنها و مسائل مربوط به برگشت آنها که احتیاج به یک ارتباط مناسب بین آن ها می باشد و اداره و مدیریت همه این مسائل چون با افراد زیادی در ارتباط است بسیار مشکل است
7- در مورد دلایل شکست تجارت الکترونیک بحث کنید؟
عمده ترین مسائل همان مربوط به پیامد های قانونی و اخلاقی می باشد که هنوز آن امنیت کامل را برای بسیاری از خدمات فراهم نکرده است و سو استفاده ها بسیار صورت می گیرد
با تشکر از توجه شما