تارا فایل

پاورپوینت انواع تجارت الکترونیکی و مدلهای کسب و کار


بسم اللّه الرحمن الرحیم
انواع تجارت الکترونیکی و مدلهای کسب و کار

تجارت الکترونیکی یکی از پدیده های نوین و در حال گسترش دنیای کسب و کار در عصر اطلاعات است و سازمانهای آینده نگر برای حفظ و یا کسب رهبری بازار باید از آن بهره بگیرند.
یکی از ابعاد تجارت الکترونیکی طبقه بندی انواع آن است که بر مبناهای نتفاوتی انجام پذیرفته و در نتیجه طبقه بندیهای متفاوتی از آن ارائه شده است که در این فصل به آنها اشاره و فرایند منطقی برای تقسیم بندیهای تجارت الکترونیکی مطرح می گردد. یکی دیگر از ابعاد تجارت الکترنیکی مدلهای کسب و کار است که چگونگی تولید در آمدها را در سازمان نشان می دهد. بعضی از سازمانها مدل کسب و کار را به صورت آگاهانه و منطقی و براساس شرایط خاص خود انتخاب می کنند، بعضی دیگر نیز به این مسئله توجه ندارند اما ناخود آگاه از یک نوع مدل کسب و کار تبعیت می کنند. با توجه به اینکه انتخاب آگاهانه نتایج بهتری دارد، در این فصل مدلهای کسب و کار به تفصیل بررسی می شود.

-3 انواع تجارت الکترونیکی در فصل اول پدیده تجججارت الکترونیکی از دیدگاههای مختلف طبقه بندی گردید. در این طبقه بندیها مبنای منطقی کلی برای رده بندی انواع EC وجود ندارد.در این قسمت سعی می شود تا دید گاههای مختلف در خصوص طبقه بندی EC ارائه و مسائل مربوط به آن بیان گردد و در نهایت یک مدل کلی برای طبقه بندی EC ارائه شود. در یک نگاه گذرا رایج ترین طبقه بندی از تجارت الکترونیکی بر مبنای دو مولفه شرکت و مصرف کننده نهایی است. در واقع تجارت الکترونیکی بر اساس ماهیت خریدار و فروشنده به چهار نوع تقسیم می شود.
شرکت مصرف کننده

شرکت

مصرف کننده

شکل نحوه ارتباط انواعEC بایکدیگر

.1شرکت با شرکت ( .(B2Bدر این حالت هر دو طرف مبادله الکترونیکی ماهیت حقوقی دارند و معمولاً حجم مبادلات و ارزش آنها بسیار زیاد است. داد و ستد مواد خام، قطعات یدکی و سایر دروندادهای تولیدی معمولاً از طریق این توع روابط انجام می پذیرد. .2شرکت با مصرف کننده (B2C). در این حالت یک طرف شرکت و طرف دیگر مصرف کننده است؛ فروشنده ماهیت حقوقی دارد (شرکت) و خریدار ماهیت حقیقی (مصرف کننده نهایی) .3مصرف کننده با مصرف کننده (C2C). در این حالت هر دو طرف ماهیت حقیقی دارند،یعنی هر دو طرف مصرف کننده اند. .4مصرف کننده با شرکت(C2B). در این حالت افراد خدمات خود را به شرکت می فروشند یا اینکه پیشنهاد خرید می دهند؛برای مثال و کلا و حسابداران با فرزش خدمات خود به شرکتها درآمد کسب می کنند. تفاوت B2C با C2B در این است که در B2C عامل شروع کننده معامله شرکت است ولی در C2B این عامل مشتری است .
خریدار
شرکت مصرف کننده

شرکت
فروشنده

مصرف کننده

شکل انواع تجارت الکترونیکی

تمرکز اصلی تجارت الکترونیکی بر دو بخش B2BوB2Cو به طور اخص برB2B است. B2B و B2C از چند بعد با هم تفاوت می کنند که در جدول نمایش داده شده است.
تفاوتهای B2C و B2B

بخش B2B به سه دلیل اهمیت خاصی در EC دارد:
شرکتها معمولاً نسبت به مصرف کنندگان از امکانات و زیر ساختارهای مناسب و کافی برای به کارگیری EC برخوردارند. به همین دلیل حجم عظیمی از EC (حدود80-90 درصد) در B2B واقع می شود.
به دلیل حجم گسترده و کلان فعالیتهای تجاری در شرکتها نسبت به مصرف کنندگان ، صرفه جوییهای ناشی از EC برای B2B، بهره وری کل سیستم تجاری و اقتصادی را بالا می برد.
به دلیل گستردگی فعالیتهای اقتصادی و تجاری در B2B حجم مبادلات پولی بسیار بیشتر از B2C است. برای درک بهتر انواع B2B، کاپلان و ساونی بر اساس دو مولفه نوع خرید شرکت (چه چیزی می خرد؟) و چگونگی انجام خرید توسط شرکت (پگونه می خرد؟) انواع مختلف B2B را بررسی کرده اند. اینکه شرکت چه چیزی می خرد در دو طبقه تقسیم می شود:
الف) دروندادهای تولید. دروندادهای تولید، مواد خام، قطعات و اجزایی هستند که مستقیماً در یک محصول یا فرآیند به کار می روند. این دروندادها به دلیل نوع کاربرد خاص آنها ویژه صنعت می باشند. برای مثال یک موسسه تبلیغاتی هیچ وقت فولاد خام یا سیستمهای ترمز خودرو نمی خرد چرا که به دروندادهای خاصی نیاز دارد که فقط در آن صنعت کاربرد دارد.
ب) دروندادهای عملیاتی. این دروندادها، جزئی از کالای ساخته شده نیستند و اغلب، آنها را خدمت و کالاهای نگهداری، تعمیر و عملیات می نامند؛ مانند دستگاههای کپی، تلفن،فاکس،و امور خدماتی از قبیل نظافت.
مولفه دوم یعنی چگونگی خرید به دو نوع تقسیم می شود:
الف) خرید سیستماتیک. در این نوع خرید انعقاد قراردادهای بلند مدت بین شرکت و عرضه کننده باعث ایجاد روابط نزدیک بین طرفین می­گردد. در این نوع خرید، طرفین همدیگر را کاملا می­شناسند و به اعتماد دارند و خریدار معمولا کل خرید یا بیشتر خریدهای خود را جز در موارد خاص از یک عرضه­کننده انجام می­دهد.
ب) خرید قطعی در این نوع خرید، هدف خریدار برآورده کردن یک نیاز فوری با حداقل هزینه است و ممکن است طرف فروش خود را اصلا نشناسد.

Spot sourcing
 
 
 

خرید سیستماتیک
 
 
شرکت چگونه می ­خرد؟

 
خرید مقطعی
اکنون به شرح انواع B2B بر اساس شکل 2-3 می­پردازیم.
شرکت چه چیزی می­خرد؟
دروندادهای عملیاتی دروندادهای تولیدی
شکل 2-3 انواع B2B
Source Kaplan & sawhney.2000.

واژه hub در فارسی معادل چرخ و دایره آمده است ولی معنای hub در ادبیات EC مجموعه­ای از بازیگران تجاری از قبیل خریدار، فروشنده و واسطه­هاست که کاملاً از طریق شبکه­های ارتباطی با هم مرتبط شده و یک بازار را تشکیل می­دهند. اصطلاح بازار افقی (Horizontal market) در مقابل بازار عمودی (vertical market) مطرح می گردد. بازار افقی در ادبیات تجارت الکترونیکی به بازاری اطلاق می­شود که نیازهای مختلف صنایع متفاوت را برآورده می­سازد. برای مثال بعضی بازارهای افقی منابع مالی یا نیروی انسانی را برای تمامی صنایع تامین می­کنند. اما بازار عمودی، به بازارهایی اطلاق می­شود که صرفاً بر یک صنعت خاص تمرکز و نیازهای متفاوت یک صنعت خاص را تامین می­کنند.
بازارهایMRO. بازارهای افقی ای هستند که خرید سیستماتیک دروندادهای عملیاتی را ممکن می سازند. در این حالت کالاها و خدمات خریداری شده معمولا کم ارزش اند و هزینه مبادلاتی بالایی دارند. این بازارها از طریق افزایش کارایی در فرآیند تدارکات ارزش افزوده ایجاد می کنند. سایتهای MRO.comوAriba جزء این دسته اند.
مدیران بازده. این نوع B2B، بازارهای مقطعی و موقتی را برای منابع عملیاتی مشترک مثل ظرفیت تولیدی، نیروی کار و تبلیغات ایجاد می­کند. این بازارها به شرکت اجازه می­دهند تا عملیات خود را از طریق یک اعلان مختصر گسترش دهد یا اینکه قراردادی را منعقد سازد. سایتهای Imark.com و Adauction.com از این دسته­اند.

مبادلات. این نوع از B2B، روابط خریدار را با فروشنده حفظ می­کند و انجام معامله بین خریدار و فروشنده را بدون نیاز به قراردادهای مذاکره­های برای طرفین فراهم می­سازد. در بسیاری از مبادلات طرفین یکدیگر را نمی­شناسند و از طریق مبادلات با هم معامله می­کنند و در واقع مبادلات، رابط بین خریدار و فروشنده است. این نوع B2B بیشتر در مورد کالاهای همگن و تقریباً همگن کاربرد دارد.
بازارهای کاتالوگی، این نوع B2B خرید دروندادهای تولیدی غیرهمگرا خودکار می­سازد و از طریق کاهش هزینه­های مبادله، اقدام به ایجاد ارزش می­کند. بازارهای کاتالوگی نیز مانند MRO بسیاری از عرضه­کنندگان را در وب­سایت­هایی که استفاده از آنها ساده است گرد هم می­آورد. تفاوت بین MRO و بازارهای کاتالوگی در این است که بازارهای کاتالوگی ویژه یک صنعت خاص هستند ولی MRO حالت عمومی دارد و همه صنایع را شامل می­شود. سایتهای Plasticnet.com (در صنعت پلاستیک) و Chemdex.com (در صنعت مواد شیمیایی) از این دسته­اند. چون محصولات عرضه شده در بازارهای کاتالوگی تخصصی هستند لذا این بازارها جهت حصول اطمینان از حمل مناسب و ایمنی لازم با توزیع­کنندگان روابط نزدیکی دارند.

2-3- نحوه ارتباط بین انواع تجارت الکترونیکی
باید توجه داشت که یک شرکت B2Bممکن است فعالیت B2C نیز داشته باشد و برعکس؛ به عبارتی بین چهار نوع EC مذکور روابط مبادله­ای وجود دارد و اجزای جدا از هم نیستند. ریپورت و جاورسکی این ارتباطات را با ذکر مثال فروش کتاب رمان هری پاتر بیان می­کنند.
موقعی که خریداران یک محصول خاص به صورت انفرادی خرید می­کنند نسبت به موقعی که به طور یکجا و در حجم انبوه خرید می­کنند قیمتهای متفاوتی را پرداخت می­نمایند، در حالت خرید انبوه مشتری می­تواند از تخفیف­های خاصی استفاده کند و قدرت چانه­زنی بالاتری دارد. در واقع چنانچه مجموعه­ای از مشتریانی که در پی خرید یک محصول خاصی هستند با یکدیگر ائتلاف کنند می­توانند محصول مورد نظر را با قیمت کمتری خریداری کنند.بر اساس مثال ریپورت و جاورسکی ائتلاف خریداران کتاب، هزاران کتاب رمان از کتابهای هری پاتر را خریداری می­کنند. بعضی از این خریداران می­توانند بعد از مدتی کتاب دست دوم خود را از طریق سایتی مثل ebay.com به سایر مشتریان و مصرف کنندگان بفروشند. از طرفی با انجام خرید کتاب از سوی خریداران از سایتی مانند Amazon.com و کاهش موجودیها، این سایت سفارشات جدیدی از ناشران مختلف کتاب (و از جمله کتاب هری پاتر) دریافت می دارد. این ناشران برای چاپ بیشتر کتب درخواستی نیاز به کاغذ دارند و به شرکتهای عرضه کننده کاغذ خام و یا ورق کاغذ سفارش خریدکاغذ می دهند. این فرایند نشان می دهدکه چگونه چهار نوع Ec به هم تبدیل می شوند.

با بررسی مدلهای طبقه­بندی تجارت الکترونیکی، پنج عامل زیر اساس طبقه­بندیهای مختلف از انواع EC است:
1-حقیقی یا حقوقی بودن طرفین معامله (شرکت و مصرف کننده)
2-میزان الکترونیکی بودن اجزا آمیخته بازاریابی
3-میزان الکترونیکی بودن فرآیندهای تجارت و مبادله (تشخیص نیاز، شناسایی محصول مناسب برای رفع نیاز، شناسایی فروشنده مناسب، مذاکره، انعقاد قرارداد، حمل و نقل و خدمات پس از فروش).
4-نقش درآمدهای ناشی از EC در حیات شرکت و انگیزه و تمایل شرکت برای شروع EC. اگر شرکت درآمدهای ناشی از EC را چندان مهم نداند و میزان آن نسبت به تجارت سنتی بسیار اندک باشد و شرکت منتظر بماند تا خریدار با وی تماس برقرار کند، تجارت الکترونیکی به صورت منفعل عمل خواهد کرد. ولی اگر میزان درآمدهای EC برای شرکت زیاد باشد و بر حیات شرکت تاثیر عمده داشته باشد و از سوی دیگر شرکت به صورت فعال و مشتاقانه اقدام به خرید و فروش بهنگام نماید، تجارت الکترونیکی فعال حاصل می¬شود.
5-نحوه انجام معامله الکترونیکی. اگر خریدار مستقیماً از وب سایت فروشنده و تولید کننده کالایی را بخرد، تجارت الکترونیکی مستقیمرخ می دهد و در صورتی که این کار از طریق واسطه صورت بگیرد، تجارت الکترونیکی غیرمستقیم حاصل می شود. برای مثال اگر خریدار کتاب، کتابی را که چاپ انتشارات پرنتیس هال است مستقیماً از سایت پرنتیس هال بخرد ،تجارت الکترونیکی مستقیم است، ولی اگر همان کتاب را از سایت Amazon.com بخرد، تجارت الکترونیکی غیرمستقیم است.

با توجه به مطالب فوق برای اینکه مدل منطقی و مفیدی از طبقه­بندی انواع EC تولید شود باید فرآیند زیر طی شود:
1.شناسایی اجزا و فرآیندهای هزینه­ساز در انجام تجارت سنتی
2.اولویت­بندی عوامل شناسایی شده در مرحله دوم بر اساس میزان اهمیت آنها از لحاظ هزینه­بری
3.شناسایی منابع، قابلیتها و امکانات مالی، اطلاعاتی، انسانی و زیر ساختارهای لازم EC جهت الکترونیکی کردن عوامل اولویت­بندی شده در مرحله دوم.
4.اولویت­بندی میزان قابلیت الکترونیکی کردن هر یک از عوامل
5.شناسایی اثر صرفه­جویی هزینه­ای ناشی از الکترونیکی شدن
6.انتخاب عوامل و اجزای هزینه­سازی که امکان الکترونیکی شدن آنها بالاست و آثار صرفه­جویی هزینه­ای ناشی از الکترونیکی شدن آنها نیز قابل توجه است.

یکی از مهمترین تصمیمات درECانتخاب مدل کسب وکار است. 5-3 مفهوم مدل کسب وکار
عبارت مدل کسب و کار، در ادبیات تجارت و کسب و کار الکترونیکی و بازارهای الکترونیکی یکی از رایج­ترین عبارتست، اما در عین حال درک اندکی از آن وجود دارد و اکثر مباحث در این مدل حول چگونگی تغییر مدلهای کسب و کار سنتی و آینده مدلهای کسب و کار مبتنی بر اینترنت می­باشد.
شناسایی و تعریف مدل کسب و کار از آن جهت حائز اهمیت است که روش انجام تجارت را به شرکت نشان می­دهد و شرکت از آن طریق می­تواند بقای خود را حفظ کند. مدل کسب و کار درک رسالت و اهداف شرکتهایی را که در یک مدل به عنوان کنشگران عمل می­کنند امکانپذیر می­سازد (کنشگر تجاری شرکت خاصی است که در یک صنعت فعالیت می­کند).اریکسون و مگنوس بیان می­دارند که ((مدل کسب و کار نقطه کانونی است که کسب و کار حول آن هدایت می­شود و یا اینکه عملیات تجاری حول آن بهبود می­یابد )). استوارت و ژائو معتقدند که ((مدل کسب و کار بیانی است از اینکه یک شرکت چگونه درآمدزایی می­کند و چگونه منافع خود را در طی زمان حفظ می­کند)). تیمرز، پیگنر، تپ اسکات و هاوکینز تعاریفی از مدل کسب و کار ارائه کرده­اند که در جدول 2-3 نمایش داده شده

آلت و زیمرمن یک مدل کسب و کار را دارای شش جزء زیر می­دانند:
1.رسالت. به طور کلی یکی از مهمترین اجزای هر مدل کسب و کار ایجاد درک بالایی از رسالت کلی، اهداف استراتژیک و ارائه ارزش (کالا یا خدمات) است.
2.ساختار. ساختار تعیین کننده نقشها و عوامل سازنده مدل کسب و کار است که بر صنعت، مشتری یا محصول تمرکز می­کند.
3.فرآیندها. فرآیندها، دیدگاه تفصیلی در مورد رسالت و ساختار مدل کسب و کار ارائه می­کنند و اجزای تشکیل دهنده خلق ارزش هستند. فرآیندها مشتری­گرا بوده، ساز و کارهای هماهنگی را شامل می­شوند.
4.درآمدها. در یک مدل کسب و کار درآمد ضامن حیات شرکت است و سازمان باید منابع درآمدی و سرمایه­گذاری سرمایه­گذاری ضروری را از دیدگاه کوتاه مدت و بلند مدت به طور دقیق بررسی کند. درآمدها منطق کسب و کار را شکل می­دهند.
5.مسائل حقوقی. مسائل حقوقی و قانونی باید در تمام ابعاد مدل کسب و کار لحاظ شوند. این مسائل می­توانند چشم­انداز کلی سازمان را تحت تاثیر قرار دهند.
6.فناوری. فناوری در مدل کسب و کار دو نقش عمده ایفا می­کند: نقش تواناساز و نقش محدودیت­آور. پیشرفتهای مداوم فناوری و تاثیر آنها بر طراحی مدل کسب و کار باید مورد توجه قرار گیرد.

انواع مدلهای کسب وکار
نظر به پیچیدگیهای مفهومی در تجارت الکترونیکی،طبقه بندیهای یکسان و مشابهی در خصوص مدلهای کسب وکار وجود ندارد،و این مدلها از دیدگاههای متفاوتی تشریح شده اند. در این قسمت انواع مختلف طبقه بندیهای مدل کسب وکار مطرح می گردند.

ماهادوان سه نوع مدل کسب و کار را شناسایی نموده است:
مدل درگاه، درگاهها معمولا به مصرف­کنندگان اطلاعات مربوط به محصولات مورد نیاز آنها را ارائه می­دهند. درگاهها سبب افزایش ترافیک و مراجعه به وب­سایتهای فروش کالا و خدمات می­شوند. وب­سایت درگاه در ازای پیوند دادن مشتریان به وب­سایت فروشنده مبلغی از آن دریافت می­کند. شرکتهای Aol.com و yahoo.com، ZDnet.com در این مدل جای دارند.
مدل بازارساز. بازارساز همانند درگاه جامعه­ای از مشتریان و جامعه­ای از عرضه­کنندگان کالاها و خدمات را ایجاد می­کند؛ سایتهای www.beyond.com ،www.housonstreet.com، www.fastparts.comو www,bizbuyer.com از نوع بازارساز هستند. بازارساز از دو بعد با درگاه تفاوت دارد: اولاً در مدل بازارساز از انواع روشهای مختلف برای تسهیل مبادلات تجاری بین خریدار و فروشنده استفاده می­شود و از مدل درگاه پیچیده­تر است. ثانیاً نقش آن در مبادلات B2B بسیار بیشتر از درگاه است. در مبادلات B2B از طریق بازارسازان حجم عظیمی از منابع مالی رد و بدل می­شود.
مدل تامین کننده کالا و خدمات. این مدل مستقیماً با مشتریان سروکار دارد و بدون واسطه به آنها خدمت یا کالا ارائه می­کند. این کار مستلزم سفارشی کردن سیستم اطلاعاتی و فرآیندهای تجاری شرکت جهت کمک به خرید اینترنتی توسط مشتریان است. سایتهای چون Landsend.com ، Ciscoو Deu از این دسته­اند.

از نظر دو و چو مدلهای کسب و کار در تجارت الکترونیکی را می­توان را به سه طبقه تقسیم نمود:
1.مدل واسطه الکترونیکی . ویژگی این مدل که مدل واسطه رایانه­ای نیز خوانده می­شود استفاده از یک واسطه بین عرضه­کنندگانی کالاها و خدمات با مشتریان است. واسطه­گر الکترونیکی به دو طریق اقدام به ایجاد ارزش افزوده می­کند: از طریق بازاریابی کالاهای همگون و مشابه در یک سایت (این کار امکان مقایسه خرید را برای مشتری ممکن است)، و از طریق تسهیل ائتلاف و تشکیل جامعه بین صنایع. این مدل سه مزیت دارد:
الف) کاهش هزینه­های سربار و مدیریت موجودی
ب) کاهش سرمایه مورد نیاز برای تامین موجودی
ج) ایجاد تخصصی در یکی از اجزای زنجیره تامین (از قبیل بازاریابی، لجستیک و غیره). واسطه­های الکترونیکی متخصصان بازاریابی هستند که خدماتی را با هدف کاهش قیمت کالاها و خدمات ارائه می­کنند.
2. مدل تولید کننده. در این مدل کالاها و خدمات مستقیماً از شرکت تولید کننده به مشتری منتقل می­شود. در این حالت ارزش افزوده از طریق فرآیندهای داخلی تولید ایجاد می­شود. این مدل برای سازمانهایی مناسب است که کالاهای ملموس ارائه می­دهند و از کارکنان کار آزموده در واحد بازاریابی، فرآیندهای پیشرفته ارائه خدمت به مشتری برخوردارند، شرکتهایی چون DellوCisco از این مدل استفاده می­کنند.
3.ویترین مجازی:فروش محصولات فیزیکی به طور مستقیم به مصرف کنندگان یا کسب وکارهای فردی
4.بازارآنلاین:در یک محیط دیجیتالی تهداد زیادی خریدار و فروشنده را به هم وصل می کند که می توانند از آنجا بازدید کنند،محصول را قیمتی کنندو به نمایش بگذارند و حراجی ایجادکنند.مثل درگاه اما بزرگتر و برای B2Bمناسب است.

مدل رسانه. د راین مدل دسترسی به اطلاعات مشتریان و تبلیغات منبع درآمد شرکت تلقی می­شوند. مدل هم­افزایی. در این مدل، هم کاهش هزینه­های انجام تجارت و هم کسب درآمد از منابع غیر اینترنتی مدنظر است. استوارت و ژائو چهار مدل کسب و کار را ارائه کرده­اند که ویژگی­های هر کدام در جدول 3-3 به طور خلاصه نمایش داده شده­اند جامعه مجازی. محل ملاقات آنلاین مردم دارای علاقه مشترک تامین کننده محتوا. از طریق تهیه محتوای دیجیتالی مثل موسیقی،فیلم درآمد ایجاد می کند. 1.یابرای تهیه محتوا پول دریافت می کند. 2.یا فروش فضای تبلیغاتی
جدول 3-3 مدلهای کسب و کار در تجارت الکترونیکی

چندکارکردی
یکپارچه

میزان انسجام
کارکردی

تک کارکردی

واسطه­گر اطلاعاتی
یکپارچه­­گر زنجیره ارزش
مرکز خرید الکترونیکی
پلاتفورم مشارکت
فروشگاه الکترونیکی
ارائه­کننده خدمات زنجیره­ ارزش
خدمات اعتماد
تدارکات الکترونیکی
جامعه مجازی
بازار شخص ثالث
مزایده الکترونیکی
زیاد میزان نوآوری کم

بارتلت و لامرسدورف انواع مدلهای کسب و کار را بر اساس دو مولفه معرفی کرده­اند:
1. موضوع. مهمترین موضوعات در EC مشتری و عرضه­کننده است. برای مثال مدل کسب و کار فروشگاه الکترونیکی از طریق موضوع عرضه­کننده شناسایی می­شود. علاوه بر دو موضوع مهم فوق باید به واسطه­ها نیز توجه نمود.
2. رفتار. رفتار نشان می­دهد که کدام یک از دو موضوع EC یعنی مشتری و عرضه­کننده، مبادله تجاری را شروع می­کند. موضوع می­تواند در ارتباطات خود با شرکای تجاری­اش به صورت فعال یا منفعل رفتار کند. در مدل فروشگاه الکترونیکی به صورت منفعل است. زیرا عرضه­کننده منتظر میشود تا خریدار به فروشگاه وی مراجعه کند. بر اساس این دو مولفه و با توجه به نقش واسطه، انواع مدلهای کسب و کار در شکل 7-3 نمایش داده شده است.

واسطه گر
پست الکترونیکی
فروشگاه الکترونیکی
تدارکات الکترونیکی
خبرنامه الکترونیکی
مناقصه الکترونیکی


تعداد صفحات : 21 | فرمت فایل : ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود