تارا فایل

پاورپوینت تجارت الکترونیک با رویکرد کسب و کار اینترنتی


1

2
کارآفرینی دیجیتال
تجارت الکترونیک با رویکرد کسب و کار اینترنتی

ارائه از:

3
اهداف
معرفی تجارت الکترونیک به عنوان ابزار کسب و کار قرن
ویژگی ها و ضرورتهای تجارت الکترونیک
جایگاه ایران و جهان در تجارت الکترونیک
زیر ساختهای لازم برای تحقق تجارت الکترونیک در ایران
نحوه ورود یک بنگاه به تجارت الکترونیک
چند نمونه عملی موفق در تجارت الکترونیک

4
مقدمه
مدیری که به دانایی ، فکر و اندیشه ، نوآوری و خلاقیت بپردازد مدیر جهان اول است
مدیری که فقط به فکر سیستم باشد
مدیر جهان دوم است
مدیری که فقط از مهارتهای خود استفاده کند
مدیر جهان سوم است
مدیری که به توانایی های فیزیکی خود می اندیشد مدیر جهان چهارم است

5
از دیدگاه سازمانهای خارجی
تعریف تجارت الکترونیک از دیدگاه Clarke : هر نوع مبادله اطلاعات مربوط با امور تجاری از طریق ابزار الکترونیکی ، حتی تلفن و فاکس

تعریف تجارت الکترونیک از دیدگاه اتحادیه اروپا : هر شکلی از مبادله تجاری که در آن طرفین ذینفع به جای تبادلات فیزیکی یا تماس مستقیم فیزیکی ، به صورت الکترونیکی تعامل کنند
تعریف تجارت الکترونیک

6
از دیدگاه صاحب نظران کشور

تمام ابعاد و فرآیند بازار را که بتوان با اینترنت و تکنولوژی web انجام داد

واژه تجارت الکترونیک اشاره به معاملات الکترونیکی می نماید که از طریق شبکه های ارتباطی انجام می پذیرد.

تجارت الکترونیکی یعنی انجام مبادلات تجاری در قالب الکترونیکی

کاربرد تکنولوژی اطلاعات در تجارت

تجارت الکترونیک، انجام کلیه فعالیت های تجاری با استفاده از شبکه های ارتباطی کامپیوتری، بویژه اینترنت است.

7
مبادله الکترونیکی داده ها ≠ تجارت الکترونیک
مبادله الکترونیکی داده
انتقال و تبادل داده در راستای تحقق فعالیت های تجاری وبکارگیری پیام
های استاندارد شده بین المللی که توسط ابزار الکترونیکی انجام میشود.
مانند پست الکترونیک، انتقال الکترونیک پول و…
در حالیکه تجارت الکترونیک عبارت از مبادله تجاری بدون استفاده از کاغذ است که در آن از مبادله الکترونیکی داده ها به عنوان یک ابزار استفاده می شود.

بعبارت دیگر مبادله الکترونیکی داده ها بعنوان ستون فقرات تجارت الکترونیک عمل می نماید.

8
پس به طور کل می توان گفت
تجارت الکترونیک اشاره به معاملاتی دارد که عمده
فرآیند آنها بدون نیاز به حضور فیزیکی طرفین آن و
صرفاً از طریق شبکه های ارتباطی (تلفن ، اینترنت و…)
که معمولاً ( نه همیشه ) بخاطر پول انجام می پذیرد .

9
تاریخچه
1955 – 1974 : عصر پردازش الکترونیکی داده‏ها (EDP) بیست ساله نخست عصر ماشینهای خود پرداز (ATM) و کارتهای اعتباری

1975 – 1994 : عصر سیستمهای اطلاعاتی مدیریت (MIS)
در عصر دوم امکان استفاده از مبادله الکترونیکی داده‏ها (EDI) ،
سیستم بانکی بین المللی (Swift) و انتقال وجه الکترونیکی (EFT) فراهم شد .

1995 –2014 : عصر اینترنت (Internet)
توسعه اینترنت و کاربردهای تجاری آن ، باعث تحولی اساسی در این روند شده است ، به گونه‏ای که در روند تکاملی تجارت الکترونیک ، می‏توان میان تجارت الکترونیکی سنتی و نوع اینترنتی آن تمایز محسوسی قائل شد.

10
تجارت الکترونیک و فن آوری اطلاعات E – Commerce & IT) )
فن آوری اطلاعات ، روش کارکرد افراد ، سازمانها ، دولتها و حتی طرز تفکر مردم را تغییر داده است .
آموزش ، بهداشت ، صنعت ، تجارت ، بانکداری ، خدمات وحتی اوقات فراغت و سرگرمی‏ها همه تحت الشعاع آثار و تغییرات این تکنولوژی قرار گرفته‏اند .

مشاغل جدید
خلاقیتهای پیاپی
صنایع نوین
تغییرات عمده در زندگی
نزدیکی مردم جهان
IT
?

11

پیشرفتهای تکنولوژی اطلاعات به حدی گسترده است که برخی از
صاحبنظران آن را با پدیده‏هایی چون “ اختراع ماشین بخار “ مترادف
دانسته اند .

در بعد اقتصادی نیز تجارت الکترونیک نیز به عنوان یکی از قسمتهای
مهم نشات گرفته از فن آوری اطلاعات است که پیشرفت آن درسایه
پیشرفت فن آوری اطلاعات محقق گشته است .

12
مقایسه تجارت الکترونیک و پیشرفت ITدر جهان
در جوامع توسعه یافته حدود 80% شغلهای جدید به کامپیوتر ، اینترنت و IT وابسته اند نمودار زیر :
نمودارسهم کشورهای توسعه یافته در بازار جهانی IT و ICTدر سال 2002

13
با توجه به بررسی های موسسه تحقیقاتی Forrester و رشد سریع و
روز افزون تجارت الکترونیک در کشورهای پیشرفته لازم است که
کشورهای در حال توسعه به منظور حضور در بازار رقابت جهانی
سریعاً در استراتژیهای تجاری و بازرگانی خود تجدید نظر اساسی کنند

این موسسه تحقیقاتی اعلام می کند که رشد تجارت الکترونیکی
از 354 میلیارد دلار در سال 2001 به حدود 10 تریلیون در سال 2005
رسیده است .

14
همچنین تحقیقات EITO نشان می دهد که تجارت از طریق اینترنت در 5 کشور صنعتی اروپا یعنی انگلستان ، فرانسه ، آلمان ، التالیا
و اسپانیا از 6/171 میلیارد یورو در سال 2001 به 3/1628 میلیارد یورو
در سال 2005 رسیده که از رشد سالیان حدود 77% برخوردار است .

اما در خصوص میزان تجارت الکترونیک در کشورمان، مسعود میرکاظمی،
وزیر بازرگانی در چهارمین همایش ملی تجارت الکترونیک )3 آذر 86 (
با برآورد میزان تجارت کشور در بخش الکترونیک به میزان 100میلیارد
تومان اظهار کرده است:
ترکیب سطوح مختلف تجارت الکترونیک در کشور تا نیمه امسال رقمی معادل 500میلیارد ریال را نشان داده است.

15
در حال حاضر بیشترین سهم از مبادلات الکترونیکی در جهان در اختیار کشور آمریکا است.
این کشور با درآمدی در حدود 5/3تریلیون دلار در این زمینه پیشتاز کشورهای دیگر است.

16
حجم تجارت الکترونیکی برای مناطق مختلف جهان به شرح جدول زیر است: Forrester 2004
بر مبنای آمار فوق بیش از 95 درصد حجم تجارت الکترونیکی دنیا در سطح کشورهای توسعه یافته صورت می گیرد و در این میان سهم قاره هایی نظیر آفریقا و آمریکای لاتین مجموعا کمتر از 1 درصد می باشد.

17
رتبه بندی و جایگاه اطلاعاتی ایران در سال 2004 (اربیکام 2005)

18
شش شاخص بسترهای تجارت الکترونیک در ایران

19
محل مصرف ICT در ایران

20
اثرگذاری ICT در بخش عرضه اقتصاد

21
بررسی تاثیرات تجارت الترونیک بر بنگاهها در 13 کشور عضو سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه اروپا(2005)
افزایش سهم بازار
افزایش حجم تولید
انطباق بهتر کالا و خدمات با تقاضا
کاهش موجودی انبار
یکپارچگی فعالیتها در کل اجزا زنجیره

22
تجارت الکترونیکی در برابر تجارت سنتی
(Traditional commerce & e – commerce)
تکنولوژی اطلاعات به عنوان لبه پیشرو تکنولوژیهای جدید در سه پارامتر سرعت ، دقت و هزینه
فعالیتها می‏تواند تاثیرگذار باشد

تجارت الکترونیک از دیدگاه بازار یعنی
، ،
همه جا
همه کس
همه وقت

23
تکنولوژی اطلاعات می‏تواند پنج مزیت عمده ایجاد کند:

ارزانتر (تولید خروجی‏های مشابه با هزینه کمتر )
بیشتر (تولید خروجی‏های بیشتر با همان هزینه )
سریعتر (تولید خروجی‏های مشابه با همان هزینه در زمان کمتر )
بهتر(تولید خروجی های مشابه با همان هزینه و زمان درسطح جهانی )
فرصتهای جدیدتر (ایجاد مشاغل جدید برای جایگزینی کسب وکار )

24
و به بیان دیگر
در زمینه معرفی و تبلیغ محصول دچار محدودیتهای موجود در تبلیغات متعارف
نبوده و در هر زمان می‏تواند برای هر گروه خاص مصرف کنندگان تغییر یابد .
تجارت الکترونیک ، امکان فروش مستقیم و بدون واسطه محصولات و خدمات جدید را به بازارهای استراتژی و تازه فراهم می‏کند .
فروش آنی و روی خط (online) به مقدار زیادی هزینه های فروش و نیاز به نیروی انسانی را کاهش می دهد .
زمان عرصه کاهش می یابد و محصولات جدید می توانند به محض آماده شدن در معرض فروش روی خط قرار گیرند .
خدمات پس از فروش به مشتری میتواند با امکان خبرگیری سریع دو طرف از
یکدیگر وعرضه انواع خدمات به مشتری تسهیل و تکمیل شود .
قدرت تجزیه و تحلیل کالا افزایش می‏یابد بطوریکه اطلاعات بدست آمده از
مشتریان برای تولید کالا‏های جدید یا تغییر در تولیدمورد استفاده قرار می‏گیرد

25
نتایج و پیشنهادات
استفاده از تجارت الکترونیک در زمینه اقتصادی و بازرگانی می تواند بر رونق اقتصادی کشور موثر باشد.
لازم است آموزشهای لازم برای گروههای هدف در زمینه تجارت الکترونیک انجام شود تا نفوذ آن میان فعالان اقتصادی گسترش یابد.
خصوصی سازی و محدود کردن فعالیت دولت در بخش زیر ساخت به ارتقای زیر ساخت ها در کشور کمک می نماید.
استفاده از تجارت الکترونیک در بخش خدمات می تواند آثار آنرا بیشتر نمایان کند.
دادههای آماری در زمینه ICT و تجارت الکترونیک جمع آوری و به صورت دوره ای منتشر شود.

26
تجارت الکترونیک و اشتغال زایی

تجارت الکترونیک به دلایل زیر اشتغال زا میباشد
شانسی برای حضور جهانی خواهد بود
تجارت الکترونیک امکان خرید را افزایش می دهد
امکان افزایش درآمد با مشتریان جدید و کانالهای جدید
تبادل پول از طریق بانکهای الکترونیک صورت می گیرد

27
رویکرد به کارآفرینی دیجیتالی
باید پذیرفت که کارآفرینی دیجیتالی در کشور جوان و مستعد ایران با بیش از دوازده
میلیون کاربر اینترنت و هزاران فارغ التحصیل رشته فناوری اطلاعات، می تواند فرصتی
برای تحقق آرزوهای دیجیتالی باشد.
کارآفرینی دیجیتالی ، یک فرصت ارزشمند برای تقویت و خلق نوآوری های دیجیتالی
و بالندگی و نشاط در جامعه اطلاعاتی ایران است.

کارآفرینی دیجیتالی را می توان از پنج منظر در جامعه اطلاعاتی ایران مورد بررسی و کاوش قرار داد
بانکداری الکترونیک (e-banking)
تجارت الکترونیک(e-commerce)
روابط عمومی الکترونیک(e-public relations)
آموزش الکترونیک (e-learning)
گردشگری الکترونیک(e-tourism)

این امر می تواند زمینه کسب و کار و اشتغال زایی مولد هزاران نیروی مستعد را فراهم کند.
که دولت الکترونیک (e-government) باید، بستر این فعالیت را فراهم کند. 

28
مشخصات یک واحد کسب و کار جدید
یک واحد مجازی است.
یک واحد یادگیرنده است.
یک واحد مبتنی بر فعالیت در شبکه است.
یک واحد با توانمندی کار از راه دور است.
یک واحد خلاق و نوآور است.

29
مواد لازم برای تجارت الکترونیک
آگاه سازی
آموزش و تحصیل
زیر ساخت ها و دسترسی
مسائل قانونی و مقرراتی
حمایت از بخش خصوصی
دولت الکترونیک
بانکداری الکترونیکی

30
موارد آموزشی که باید در حوزه تجارت الکترونیک به آن پرداخت
امنیت:
بدون ایجاد بستر امن جابجایی داده و
انتقال وجوهات تجارت الکترونیک امکان
اجرایی ندارد.

31
بانکداری الکترونیکی
یک نیاز اساسی در تجارت الکترونیکی است.
شناخت بانکداری الکترونیکی و استفاده از تمام
ظرفیتهای آن نیاز به آموزش دارد

32
سیستم گمرک و بیمه OnLine:
دغدغه تجار در این دو مورد در
تجارت الکترونیکی جدی است.

هنوز بسیاری از فعالان تجارت الکترونیک
شناخت لازم از این دو مقوله مهم را ندارند.

33
تغییر رویه ها و مقررات ملی:
آموزش شناخت روابط بین الملل
در حوزه تجارت الکترونیک ، نیاز به
تغییر تعرفه ها و آمادگی باری ورود
به بازارهای بین المللی مجازی را
دارد.

34
بعضی نیازمندی های تجارت الکترونیک
قانون تجارت الکترونیکی:
آموزش در این موضوع باید در سطوح مختلف مردم و تاجران انجام شود.
کارتهای اعتباری:
بدون کارت اعتباری امکان انجام معامله در یک
سیستم تجارت الکترونیکی کار دشوار می شود.
لذا ارایه این خدمات در جامعه امری ضروری است.

35
امضای دیجیتال:
ابزاری است که احراز هویت
طرفین معامله را تعیین مینماید.
و برای انجام یک معامله رسمی
بین المللی ضروری می باشد.

36
طراحی وب گاه (Site)گام نخست برای ورود به تجارت الکترونیک
شش دلیل زیر اهمیت وب سایت در تجارت الکترونیک را نشان می دهد:
1) وجود وب سایت، اعتبار شما را افزایش می دهد. وب سایت تائیر قوی بر اعتماد مشتری های بالقوه دارد.
به مردم می فهماند که شما دارای دانش و به روز هستید .
2) شرکت شما در هر زمان و از هر مکان قابل دسترس است
با کلیک ساده موس، هر کسی می تواند در 7 روز هفته و 24 ساعت شبانه روز به شرکت شما دسترسی داشته باشد.

37
3) سهولت ارجاع مشتریان جدید به شرکت شما
داشتن وب سایت این امکان را فراهم می کند که مردم به راحتی سایت شما را به دیگران ارجاع دهند.
آدرس وب سایت راحت تر از شماره تلفن به خاطر می ماند به علاوه دادن راه های مختلف تماس با شما به مردم، امکان برقراری تماس را بیشتر می کند.
4) وب سایت یک ابزار قوی فروش است
شما یک ویترین دائمی و سهل الوصول که هزینه آن خیلی کمتر از یک فروشگاه آجری است دارید.
شما مشتری را برای خرید تحریک می کنید سپس از آنها دعوت می کنید که با شما تماس بگیرند

38
5) باعث افزایش ارزش تبلیغات شما می شود
مراجعه به وب سایت شما راحت تر از نوشتن نامه یا رفتن به مغازه یا حتی تلفن زدن به شما است
داشتن سایت به مردم کمک می کند که هر زمان که در مورد شما می شنوند و یا تبلیغات شما را می بینند، به پیام شما عکس العمل نشان دهند.
6) کمک می کند با مشتریان بالقوه در ارتباط باشید
مردم زیادی وجود دارند که به آنچه شما ارائه می کنید علاقمند هستند ولی ممکن است هم اکنون برای خرید آمادگی نداشته باشند. شما باید با آنها در ارتباط باشید تا زمانی که آنها برای خرید آمادگی یافنتد، با خبر شوید. وب سایت یک روش عالی برای تسهیل این فرایند است.
شما می توانید از طریق وب سایت خود آدرس تماس مشتریان بالقوه را جمع آوری کنید. سپس می توانید به تناوب، نامه یا خبرنامه برایشان ارسال کنید.

39
معرفی چند نمونه موفق در تجارت الکترونیک (کسب و کار اینترنتی)
نام شرکت ای بای (ebay)
زمینه فعالیت حراج اینترنتی ، تجارت الکترونیک و فروش اینترنتی می باشد.

موسس این شرکت فردی ایرانی تباربه نام پیر امیدیار است .

درآمد۵.۹۶۹ میلیارد دلار (۲۰۰۶)
تعداد کارکنان11،600 نفر (۲۰۰۶)
وب گاهhttp://www.ebay.com

شعار
هر چیری که هست شما می توانید در ای بی بیایبد و پیروزمندانه خریداری کنید.

منبع: سایت ویکی پدیا

40
نام شرکت Google :
موسس : لری پیج و سرگئی برین دو دانشجوی استنفورد ، اواخر دهه نود
میلادی با سایت جست و جوی خود ، پایگاهی را راه اندازی کردند که ظرف
کم تر از یک دهه ، 140 میلیارد دلار ارزش گذاری شد.

زمینه فعالیت : اکنون صدها سرویس مختلف را با عالی ترین کارآفرینی
درون سازمانی ، برای صنعتگران و کاربران گوگل فراهم کرده است .

نقش امید کردستانی ، معاون بازرگانی گوگل را نباید در رشد این سایت
فراموش کرد.
کردستانی پایه گذار سیستم ad words گوگل می باشد که نقش فوق
العاده ای در درآمد زایی این شرکت ایفا کرد.

41
کارآفرینی دیجیتالی به روش آرشام کوشا
شرکتی مانند آرشام کوشا ، یکی از این شرکتهای موفق در حوزه کارآفرینی دیجیتالی است .
مهندس هلالی مدیرعامل جوان شرکت آرشام کوشا ، از کارفرینان دیجیتالی موفق ایرانی است . شرکت وی اخیرا موفق شد به عنوان برترین صادرکننده نرم افزار کشور انتخاب شود .

آرشام کوشا بر اساس قواعد صادراتی کشور ، بیش از 4 میلیون و 190 هزار دلار
آمریکا ،  نرم افزار به چند کشور جهان صادر کرده است .

شرکت آرشام کوشا با ارائه طرح "ایجاد کسب و کارخانگی گلدوزی و خیاطی برای بانوان به صورت توزیع یافته و مبتنی بر استفاده از فن آوری اطلاعات" در
مسابقه بین المللی eAsia Award 2007 به عنوان نماینده ایران در بخش "تجارت الکترونیکی در بخش خصوصی" شرکت کرد و توانست اولین محموله صادراتی خود را در این حوزه در اوایل سال 2007 به کشور افغانستان صادر کند.

سایت اینترنتی http://www.arshamkoosha.com.

42
شرکت پارس انلاین
شرکت پارس آنلاین یکی از شرکت های ICP کشور به شمار می رود که در زمینه ارائه سرویس های اینترنتی مختلف اعم از IDC  و ADSL شرکتی پیش رو به شمار می آید.

این شرکت توانسته است، ظرفیت های متنوع و متعدد و گسترده اینترنت را برای طیف گسترده از جامعه کاربران اینترنت ایران فراهم کند.
و منجر به تشکیل خرده کسب و کار های گسترده در بازار کسب و کار الکترونیکی ایران شود.
پارس آنلاین به عنوان یک شرکت کارآفرین دیجیتالی موفق ، برنامه های آتی خود را از طریق www.parsonline.com ارائه کرده است که خواندنی است .

43
شرکت داده پردازان دوران
شرکت داده پردازان دوران یکی از موفق ترین شرکت های کارآفرینی الکترونیکی ایران است.
که در زمینه طراحی و تولید نرم افزار و نرم افزارهای تحت وب ، گام های ارزنده ای برداشته است و زمینه اشتغال زایی گروه زیادی از علاقمندان به اشتغال در حوزه آی تی را فراهم کرده است .
این شرکت برنده تندیس بهترین نرم افزار سال 79 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
و یکی از ده منتخب شرکتهای نرم افزاری در Cebit2003 می باشد .
نشانی اینترنتی : www.douran.com

44
یک نمونه جالب شما در این سایت این امکان را دارید که طرح تی شرت خودتان را خودتان سفارش دهید!
نام شرکت : Q – T SHIRT
موسس : سید حمید و سید محمد مطهر
زمینه فعالیت : چاپ طرح ارسالی شما روی تی شرت با قیمت 000/18 تومان
پرداخت حق طراحی به طرحهای ارسال شده
آدرس : www.QTShirt.Com

45
کلام آخر
کارآفرینی دیجیتالی ، راه نجات اشتغال در ایران است . در هیچ روش کاری و در هیچ اقتصادی ، نمی توان به غیر از کسب و کار الکترونیکی ، روش جایگزینی بهتر برای اشتغال زایی سریع و درامد بالا با کم ترین میزان سرمایه گذاری حاصل نمود. نتایج موفقیت های کارآفرینی دیجیتالی در جهان ، خود نشان گر اهمیت فوق العاده کسب و کار دیجیتالی در جهان است .
مسئولان نظام مخصوصا معاونت کارآفرینی وزارت کار با همکاری مراکز کارآفرینی دانشگاه های کشور باید زمینه اشتغال زایی در این حوزه را برای خیل عظیمی از جوانان کشور فراهم کنند.
سیستم بانکی و حقوقی کشور نیز باید با درک سریع تر و بهتر شرایط ، بستر حقوقی و مالی فعالیت های کارآفرینی دیجیتالی را فراهم کنند.
امیدواریم واحد کارآفرینی دیجیتالی در دانشگاه های کشور در رشته های فناوری اطلاعات و ارتباطات و کامپیوتر ، ارائه و تدریس شود.


تعداد صفحات : 45 | فرمت فایل : ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود