تارا فایل

پاورپوینت انواع کسب و کار و مدیریت کسب و کار


بسم لله الرحمن الرحیم

انواع کسب و کار و مدیریت کسب و کار

مدیریت کسب و کار
1-کسب و کار
2- ویژگی های کسب وکار
3- اهداف کسب و کار
4- دلایل شکست یک کسب وکار
5- مدیریت کسب و کار
6- برنامه کسب وکار
7- اهداف برنامه کسب وکار
8- اجزای برنامه کسب وکار
9- انواع کسب وکار
10- کسب و کار از نظر اسلام

(A کسب وکارخانوادگی

(B کسب وکار کوچک

(C کسب وکار روستایی

(D کسب وکار اینترنتی

(E کسب وکار تجاری

(F کسب وکار خدماتی

1- کسب و کار
تعاریف متفاوتی در خصوص کسب و کار توسط دانشمندان ارائه شده است. در واژه نامه اکسفورد کسب وکار به معنی خرید و فروش و تجارت آمده است و در واژه نامه لانگمن کسب و کار به فعالیت پول درآوردن و تجارتی که از آن پول حاصل می شود گفته می شود.
نظریه در مورد معنای کسب و کار متفاوت است. بنابراین با توجه به تعاریف مختلفی که از کسب و کار ارائه شده می توان دریافت که کسب و کار با خرید و فروش کالاها، تولید کالاها یا عرضه ی خدمات، به منظور به دست آوردن سود، سروکار دارد .

2- ویژگی های کسب وکار
1)فروش یا انتقال کالاها و خدمات برای کسب ارزش.
2)معامله ی کالاها و خدمات.
3)تکرار معاملات.
4)انگیزه سود که مهمترین و قدرتمندترین محرک اداره ی امور کسب وکار.
5)فعالیت توام با ریسک.
کسب و کار همیشه بر آینده متمرکز است و عدم اطمینان، ویژگی آینده است. از این رو، همواره کسب کار، توام با ریسک است.

3- اهداف کسب و کار
باور عمومی براین است که تنها هدف کسب و کار، به دست آوردن سود اقتصادی است، در حالی که این امر واقعیت ندارد. کسب و کارها هم دارای اهداف اقتصادی و هم اهداف اجتماعی هستند.

اهداف اقتصادی کسب و کار عبارتند از:
1) سود رضایت بخش
2) ایجاد و حفظ مشتریان
3) ایجاد نوآوری

و اهداف اجتماعی کسب و کار عبارتند از:
1) کالاها و خدمات کیفی
2) برخورد عادلانه با کارگران
3) رعایت عدالت در برخورد با سرمایه گذاران
4) برخورد منصفانه با عرضه کنندگان

4- دلایل شکست یک کسب وکار
شروع یک کسب و کار همیشه ریسک پذیر است و شانس موفقیت اندک می باشد.
مایکل آمز در کتاب خود به نام کنترل کسب و کار کوچک دلایل زیر را برای شکست این نوع کسب و کارها بیان کرده است:
1)عدم وجود تجربه
2)نداشتن سرمایه کافی
3)نداشتن جایگاهی مناسب
4)عدم وجود کنترل قوی
5)قراردادهای اعتباری ضعیف
6)استفاده شخصی از سرمایه های تجاری
7)رشد بدون انتظار
8)سرمایه گذاری بیش از اندازه در داراییهای ثابت
گوستاو برل در کتاب خود به نام کسب و کار خود را بر عهده بگیرید، این دو دلیل را نیز اضافه می کند:
1) رقابت 2)فروش پائین

5- مدیریت کسب و کار
موفقیت هر کسب و کار رابطه ی نزدیکی با چگونگی صحیح کنترل کردن امور آن دارد. در واقع مدیریت صحیح کسب و کار موجب رشد آن می شود. مدیریت کسب و کار را نباید صرفا یک عمل آکادمیک محسوب کرد.
مدیریت واقعی در برگیرنده هدایت قوی، رفتار مثبت، دانش و کسب وکار و مهارتهای مناسب فردی است. مدیریت در واقع هدایت افراد، تاثیرگذاری بر کارو تصمیم گیری به موقع و صحیح است و مهارتهای مدیریتی را به مرور زمان می بایست کسب کرد و به بیان دیگر کسب مهارتهای مدیریتی در واقع همانند سپرده گذاری در بانک می باشد.
فرآیند کسب وکار با فرصت آغاز می شود ومنظور از فرصت شکاف بین عرضه و تقاضا می باشد و راههای بهره برداری از فرصت، استفاده از ایده می باشد.

6- برنامه کسب وکار
اگر بخواهیم برنامه کسب وکار را تعریف کنیم، می توان آنرا عملیاتی کردن یک شرکت، روی یک کاغذ بیان کرد.
برنامه کسب وکار، سندی مکتوب است که جزئیات کسب وکار پیشنهادی را مشخص می کند. همچنین برنامه کسب وکار، نقشه ای برای موفقیت کسب وکار است و تصویر روشنی از کسب و کار را ترسیم می کند که به کجا خواهد رفت و به کجا خواهد رسید.
صاحبنظران بر این معتقدند که حجم متوسط یک برنامه کسب وکار باید در حدود چهل صفحه و زمانی که صرف تدوین آن می شود، شش ماه باشد.

7- اهداف برنامه کسب وکار
هدف از تهیه برنامه کسب وکار، تعریف کسب و کار و تشریح جزئیات مربوط به چگونگی امکان پذیری عملیات کسب وکار در بازارهای موجود است. برنامه کسب وکار، ابزار مهمی است که تامین کننده مالی، از آن برای ارزیابی ظرفیت بالقوه کسب وکار استفاده می کند.
اطلاعاتی که سرمایه گذاران به دنبال آنند، شامل اطلاعات ویژه و ساختار یافته در مورد شرکت، تجزیه و تحلیل عمیق فرصت های کسب وکار، و مهم تر از همه، میزان پول مورد نیاز است و این نکته را نیز که این پول چگونه بازپرداخت خواهد شد را در بر می گیرد.

8- اجزای برنامه کسب وکار

خلاصه اجرایی
شرح کسب وکار
بخش بازاریابی
بخش طراحی، تحقیق و توسعه
بخش مکان یابی
بخش مدیریت
بخش مالی
بخش ریسک های بسیار مهم
بخش برنامه زمانبندی
بخش ضمایم و فهرست مراجع

9- انواع کسب و کار

(A کسب وکارخانوادگی

(B کسب وکار کوچک

(C کسب وکار روستایی

(D کسب وکار اینترنتی

(E کسب وکار تجاری

(F کسب وکار خدماتی

(Aکسب وکارهای خانوادگی
به هر نوع فعالیت اقتصادی در محل سکونت شخصی که با استفاده از امکانات و وسایل منزل راه اندازی شود کسب وکار خانگی می گویند. امروزه کسب وکارهای خانگی از بخشهای حیاتی و ضروری فعالییتهای اقتصادی کشورهای پیشرفته محسوب می شود. کسب وکار خانگی یک نوع کسب وکار است که صاحبان آن با هم خویشاوند باشند. این کسب وکارها را می توان در بسیاری از کشورها همچون ایتالیا مشاهده کرد.
از دید جزئی تر تعریف زیر را میتوان برای یک کسب وکار خانگی برشمرد: کسب وکاری که متعلق به افراد یک خانواده می باشد و توسط افراد فامیل و غیر فامیل اداره می شود.

کسب وکارهای خانوادگی شامل 2 بخش می باشد :
1- مزایای کسب وکار خانگی
2- ارزیابی موفقیت کسب وکار خانگی

1- مزایای کسب وکار خانگی

آزادی و استقلال عمل بیشتر
ساعات کاری انعطاف پذیر
ایجاد تعادل و موازنه بیشتر بین کار و زندگی
پائین بودن هزینه راه اندازی
پائین بودن میزان ریسک
امکان کار کردن پاره وقت
راحت تر بودن تربیت بچه ها
داشتن فرصت و زمان بیشتر
متناسب با ویژگی های جسمی افراد معلول و کم توان
احتمال موفقیت بیشتر
متناسب با اقشار مختلف
احساس راحتی بیشتر
عدم نیاز به مجوز

2- ارزیابی موفقیت کسب وکار خانگی

برای موفقیت در کسب وکار خانگی موارد زیر را باید در نظر گرفت:
درباره ایده کسب وکارتان تحقیق کنید.
درباره محصول یا خدماتتان نیز اطلاعات کسب کنید.
محل کار خود را تعیین کنید.
مشارکت دیگر اعضای خانه را جلب کنید.
اسم مناسبی برای کسب وکارتان انتخاب کنید.
اسباب و تجهیزات مناسبی برای کسب وکارتان تهیه کنید.
پوشش مناسب و در خور برای کسب وکارتان فراهم کنید.
یک صندوق پستی به کسب وکارتان اختصاص دهید.
با دوستان و همسایگان رک و صادق باشید.
حساب بانکی برای کسب وکارتان باز کنید.
ارتباط بیشتری با دوستان برقرار کنید.
از داشتن کسب وکار خانگی واهمه ای نداشته باشید.

(B کسب وکارهای کوچک و شروع آن
برای شروع یک کسب وکار کوچک می بایست گامهای زیر را طی کرد تا در ایجاد یک کسب وکار کوچک موفق بود.
گام اول: ارزیابی اولیه: بدیهی است که شروع یک کسب وکار جدید ریسک های زیادی را به همراه دارد که البته با برنامه ریزی می توان شانس موفقیت را بالا برد. بنابراین بهترین نقطه شروع آن است که نقاط ضعف و قوت خود را بعنوان دارنده یک کسب وکار بشناسید.
صاحبان کسب وکار ناگزیرند که با افراد و اقشار خاصی سروکار داشته باشند. لذا می بایست با مشتریان، تامین کنندگان، کارکنان و… در جهت منافع کسب وکار خود ارتباط برقرار کنند.

گام دوم: برنامه ریزی کسب وکار: شروع یک کسب وکار نیاز به انگیزه، علاقه و استعداد دارد. همچنین نیاز به تحقیقات وسیع و برنامه ریزی صحیح دارد.

گام سوم: تامین منابع مالی: یکی از کلیدهای اساسی موفقیت و پیشرفت در شروع کار، جذب و تامین منابع مالی کافی برای راه اندازی یک کسب وکار کوچک است.

دلایل شکست کسب وکارهای کوچک

دلایل اصلی در شکست کسب وکاهای کوچک را می توان به صورت زیر نامید:
فقدان سرمایه کافی
به جریان انداختن صحیح نقدینگی
برنامه ریزی نامناسب و ناکافی
در نظر نگرفتن رقابت
بازاریابی ضعیف
نداشتن انعطاف ناپذیری لازم
نادیده گرفتن قدم بعدی
سعی در انجام دادن تمام امور بطور کامل و بی عیب و نقص
رئیس در حد عالی، کارمندان در حد معمولی
رشد کنترل نشده

(C کسب وکار روستایی
اکنون توسعه ی روستایی بیش از گذشته با پدیده کارآفرینی سروکار دارد.
کارآفرینی روستایی تفاوتی با کارآفرینی در شهر ندارد جزاینکه باید در آن فضای روستا را تصور نمود. پترین کارآفرینی روستایی را مجموع سه گزاره ذیل تعریف می کند:
نیرویی که سایر منابع را برای پاسخگویی به یک تقاضای بی پاسخ بیسج می کند.
توانایی خلق و ایجاد چیزی از هیچ.
فرآیند خلق ارزش به وسیله امتزاج مجموعه واحدی از منابع در راستای بهره گیری از یک فرصت.

(D کسب وکار اینترنتی
این کسب وکار جدید بوده و با پیدایش کامپیوتر، اینترنت، و توسعه جامعه خدماتی به عنوان یکی از سریعترین کسب وکارها از نظر تعداد، سود حجم در عرصه تجارت جهانی مطرح هستند.
کسب وکار اینترنتی، تجارت هدایت شده در محیط مجازی است.
کسب وکار اینترنتی به فروش محصولات یا خدمات در اینترنت گفته می شود. این نوع کسب وکار به سرعت در اقتصاد امروز رشدو پیشرفت کرده است. خرید و فروش اینترنتی به کوچکترین کسب وکارها نیز این امکان را می دهد که به مخاطبان خود در سطح جهانی با حداقل هزینه دسترسی پیدا کنند.
یک سایت اینترنتی، تنها برای فروش محصولات یا خدمات بکار نمیرود، بلکه می تواند نقشها و کارکردهای مختلفی داشته باشد.
زیبایی اینترنت در آن است که مخاطبان آن در سرتاسر جهان پراکنده اند و این امر میتواند به معنای وجود مشتریان بالقوه برای شما باشد. مشتریان میتوانند 24 ساعته به اطلاعات کسب وکار شما دسترسی پیدا کنند. شما نیز میتوانید هر چند بار و با هر فاصله ای که بخواهید، اطلاعات مورد نظرتان را درباره ی فعالیتها و فروشگاههایتان در صفحات اینترنت جای دهید.
همچنین شما میتوانید کاتالوگی از محصولات و خدماتتان را همراه با تصویر و حتی فیلم در صفحات اینترنت قرار دهید. در این صورت، مشتریان شما میتوانند آنها را مشاهده کنند و حتی در هر ساعت از شبانه روز، سفارش خرید دهند.

انواع کسب وکارهای اینترنتی

1) ایجاد اجتماعات آنلاین
2) خرید، فروش و حراج کالاهای مختلف
3) تبلیغات اینترنتی
4) ارائه خدمات تخصصی به دیگران
5) ایجاد امپراطوری اطلاعات، اخبار و آموزش
6) تهیه و ارائه نرم افزارهای مختلف
7) چند رسانه ای یا مولتی مدیا
8) پیوستن به شبکه های واسطه گری
9) خدمات مربوط به ایمیل
10) سرمایه گذاری مشترک

(E کسب وکارهای تجاری
در واقع تجارت شاخه ای از کسب وکار خدماتی است. به تعبیری وضعیت نهایی کسب وکار، شامل خرید و فروش کالاها و خدمات است. کسب وکارهای تجاری را براساس اندازه و میزان پوشش، به دو دسته ی اصلی تقسیم می کنند:
الف) براساس اندازه و ظرفیت
1) عمده فروش
2) خرده فروش

ب) براساس میزان پوشش بازار
1) تجارت منطقه ای
2) تجارت ملی
3) تجارت بین المللی

(F کسب وکار خدماتی
شامل فعالیتهایی است که برای انتقال کالاها و خدمات از مکان تولید به مصرف ضروری اند.
بنابراین خرید و فروش کالاها و خدمات و تمام فعالیتهایی را که انجام معادله را تسهیل می کنند( انبارداری، درجه بندی، بسته بندی، تامین مالی و…) شامل می شود. کسب و کار خدماتی، کسب وکار تجاری را نیز شامل می شود و به انجام آن کمک می کند.
انواع کسب وکار خدماتی شامل خدمات حمایتی و خدمات مستقیم است.
خدمات حمایتی:
1) بانکداری 2) حمل و نقل 3) بیمه 4) انبارداری 5) بسته بندی 6) تبلیغات

خدمات مستقیم:
1) داخلی 2) هنری 3) بهداشتی 4) بیمه ای

10- کسب وکار از نظر اسلام
اسلام برای اینکه روابط اقتصادی نیز همانند روابط اجتماعی با صداقت و راستی و از روی عدالت انجام پذیرد و مصالح اجتماعی و فردی تامین گردد و نیز از هرگونه هرج و مرج و اختلاف و درگیری جلوگیری شود و مردم در تمام عرصه های زندگی از جمله معاملات با خیال راحت و خوشی و خرمی و آرامش زندگی کنند، در زمینه تجارت و معاملات نیز احکام و قوانینی مقرر داشته است تا با اجرای آنها بتوانند زندگی سالم و خداپسندانه ای داشته باشند.
کسب وکار و معاملات و سایر مشاغل از نظر اسلام همانند اعمال دیگر پنج قسم دارد:
واجب: همانند کارو کسب و معامله ای که برای تامین مخارج زندگی خود و خانواده انسان و حفظ آبرو باشد.
مستحب: همانند اشتغالاتی که برای جامعه و خانوداه مفید و سودمند است.
مکروه: همانند اشتغال به کفن فروشی و امثال آن به عنوان یک شغل و تجارت در آن کالا.
مباح: مانند معاملاتی که نه موجب زیان افراد و جامعه است و نه مورد نیاز آن.
حرام: مانند معاملاتی که مربوط به مواد مخدر و اجناس مضر و غیر پاک همانند هروئین و مشروبات الکلی و اموال مسروقه انجام می گیرد.

با کمال تشکر


تعداد صفحات : 24 | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود