تاریخچه ی هواپیمایی ماهان
هواپیمایی ماهان با مجوز و تایید سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان یک شرکت هواپیمایی خصوصی در سال 1371 تاسیس شد. موسسه خیریه مولی الموحدین از سهامداران اصلی هواپیمایی ماهان است.عملیات پروازی هواپیمایی ماهان از اردیبهشت سال 1372 با دو فروند توپولوف 154 و دو فروند ایلوشین 76 باری آغاز شد. مسیرهای پروازی در سال اول به کرمان و مشهد، در شبکه داخلی و مشهد به دمشق در شبکه پروازهای بین المللی محدود بود.
تعداد مسافر حمل شده در سال 1372 در شبکه پروازی ماهان 142 هزار نفر بود، در حالی که این رقم در سال 1384 به 5/1 میلیون نفر افزایش یافت.از آنجایی که بهره برداری از یک هواپیمای مدرن غربی توسط یک شرکت خصوصی در ایران سابقه نداشته است،هواپیمایی ماهان با خرید سه فروند ایرباس ”آ300 بی 4“ در سال 1378 تحول اساسی در تاریخچه ماهان و صنعت هواپیمایی کشور ایجاد کرد. به دنبال این جهش هواپیماهای دور برد ایرباس ” آ310 ” و همچنین باریک پیکر ”آ320“ نیز در هواپیمایی ماهان مورد بهره برداری قرار گرفت
در حال حاضر هواپیمایی ماهان با برقراری پروازهای برنامه ای به 3 کشور در اروپا توانسته است با موفقیت تهران را به عنوان یک نقطه ترانزیت مسافر بین المللی مطرح کند. پرواز به خاور دور و خاورمیانه و بهره برداری از پتانسیل انتقال مسافرین ترانزیتی از دبی به هند و همچنین از اروپا به خاور دور و شبه قاره هند از جمله اقدامات این هواپیمایی است.هواپیمایی ماهان در نظر دارد که در آینده عملیات ترانزیت مسافر و بار را گسترش دهد. امید است که در سالهای آتی نقاطی مانند سنگاپور و مانیل(فیلیپین) نیز به شبکه پروازی این هواپیمایی اضافه شوند.
در حال حاظر، هواپیمایی ماهان به 11 شهر داخل نیز برنامه پروازی دارد. لازم به ذکر است که بیش از نیمی از 5/1 میلیون نفر مسافر حمل شده در سال 1383، در مسیرهای داخلی جابه جا شده اند.در حال حاضر هواپیمایی ماهان عضو سازمان بین المللی ” آ ای تی ای ” است و 2200 نفر کارمند دارد.
تاسیس ماهان ایر از زبان موسس
سید حسین مرعشی، سهامدار عمده هواپپیمایی ماهان در خصوص چگونگی راه اندازی ماهان ایر لاین چنین میگوید:
در دورانی که استاندار کرمان بودم متوجه کمبود امکانات هوایی شدم. یک روز در دفتر کار خودم نشسته بودم که یکی از دوستان از دبی تماس گرفت و گفت یک آقای مصری به نام ابراهیم کامل چهار هواپیما دارد و می خواهد در ایران شرکت هواپیمایی تاسیس کند و سوال کرد آیا شما آمادگی دارید این کار را در کرمان انجام دهید و من هم بدون درنگ و تامل موافقت خودم را اعلام کردم. فوری به رئیس فرودگاه کرمان دستور لازم را دادم و فردای آن روز در سالن فرودگاه ما با طرف مصری نشستیم و مذاکره کردیم و قرار گذاشتیم یک شرکت مشترک به صورت پنجاه پنجاه تشکیل دهیم، به شرط آنکه سهم ایران را او تامین مالی کند و از ما طلبکار باشد تا از درآمد شرکت آن را بردارد. یک ربع بیشتر مذاکره طول نکشید و در نهایت هم به توافق رسیدیم. بعد مطلع شدیم که دولت ایران در زمان شاه چند وام به دولت مصر داده بود که دولت مصر نتوانسته وام ها را به ایران بازپرداخت کند آقای کامل به ما گفتند اگر شما بتوانید موافقت طرف ایران را بگیرید من هم موافقت طرف مصر را می گیرم تا این هواپیماها را به جای طلب به ایران بدهیم. من فوراً با دکتر نواب در وزارت اقتصاد تماس گرفتم و ایشان هم موضوع طلب ایران از مصر را تایید کرد. دکتر نواب قبول کرد به جای طلب ایران هواپیما را از آقای کامل تحویل بگیریم. ایشان رفتند موافق دولت مصر را گرفتند ما هم اینجا به آقای دکتر نوربخش گزارش دادیم و آقای هاشمی را هم در جریان گذاشتم. در نهایت با استفاده از این امکان، موسسه مولی الموحدین ما به ازای ریالی را به دولت پرداخت کرد…"
سیر تکامل شرکت
سال1371: هواپیمایی ماهان به عنوان اولین شرکت هواپیمایی خصوصی فعالیت خود را آغاز نمود
سال1372:آغاز فعالیت جدی در عرصه کشور با برقراری پروازهای منظم تهران-کرمان. تعداد کارکنان به 100 نفر افزایش یافت
سال1373:اولین پرواز بین المللی ماهان با پرواز تهران به مقصد دمشق آغاز گردید
سال1375:در این سال تعداد مسافرین حمل شده از ابتدای عملیات به یک میلیون نفر رسید
سال1376:فعالیتهای پروازی باری با دو فروند هواپیمای ایلوشین آغاز گردید
سال1376:پروازهای برنامه ای دو بار در هفته ازتهران به دوبی آغاز گردید. در سالهای اخیر دوبی به یکی از مهمترین مسیرهای بین المللی ماهان تبدیل شده است
سال1378:اولین هواپیمای ایرباس مدل 300 به ناوگان هواپیمایی ماهان ملحق گردید
IATA عضویت در سازمان بین المللی. سال1379:شروع پروازهای برنامه ای از تهران به مقصد بانکوک
سال1380:ورود ایرباسهای مدل 310 و تقویت ناوگان و بالا رفتن توان شرکت جهت انجام پروازهای دوربرد به مسیرهای خاوردور
سال1381:افزایش مقاصدجدید پروازی همچون دوسلدورف در آلمان، کلمبو در سری لانکا و دهلی در هند به شبکه پروازی ماهان
سال1382:دهمین سالگرد فعالیت هواپیمایی ماهان در عرصه کشور و حمل بیش از 5 میلیون مسافر در طول ده سال فعالیت مستمر
سال1383:مسیر بیرمنگام در انگلستان به عنوان دومین مقصد اروپایی هواپیمایی ماهان راه اندازی گردید
سال1384:ورود 4 فروند ایرباس مدل 320 به ناوگان ماهان و تبدیل شدن ماهان به تنها شرکت هواپیمایی دارنده ناوگان مدرن در کشور
سال1385:شروع پروازهای ماهان به مقاصد منچستر انگلستان و لاهور در پاکستان
سال1386:افزایش تعداد پروازهای دوبی به دو بار در روز و روزانه شدن پروازها به بانکوک. پیوستن 3 فروند هواپیمای مدرن بوئینگ 400-747 به ناوگان به عنوان بزرگترین هواپیمای مسافری جهان با ظرفی 436 مسافر
سال1387:برگزاری جشن شانزدهمین سال تاسیس هواپیمایی ماهان. برقراری پروازهای برنامه ای به شهر استانبول
سال1388:پیوستن 6 فروند هواپیمای مدرن ایرباس مدل 600-300 به ناوگان و گسترش چشمگیر شبکه پروازهای داخلی و روزانه شدن اکثر مقاصد پروازی داخلی. برقراری پروازهای تهران به آمریتسار در هند، پروازهای مشهد به بانکوک و شیراز به مقصد کوالالامپور
سال 1389:افتتاح پرواز مستقیم از تهران به آلماتی در قزاقستان
خدمات ماهان ایر
حمل و نقل مسافر:
ترانزیت کالا:
کشور ایران به دلیل قرار گرفتن در موقعیت بسیار مناسب از نظر جغرافیای اقتصادی و مرکزیت کریدور شمال – جنوب که نقش ارزنده ای در ارتباط ترانزیتی کشورهای روسیه، آسیای میانه، قفقاز و اروپا از یک سو و کشورهای حاشیه خلیج فارس آسیای جنوب شرقی و جنوبی و خاور دور از سوی دیگر دارد از نقاط قوت بسیار مهمی برخوردار است که این فرصت را ایجاد می نماید تا با تکیه بر گسترش بستر حمل و نقل و ایجاد یک شبکه مطمئن و کارامد در منطقه در راستای افزایش حجم کالاهای عبوری از مرزهای هوایی، دریایی و زمینی از این فرصت در جهت افزایش درآمدهای ارزی کشور .و ارتقای موقعیت استراتژیک خود در منطقه به نحو مطلوبی بهره برداری نماید. از این رو با توجه به موقعیت کشورهای حاشیه دریای خزر و عدم دسترسی این کشورها به آب های آزاد و همچنین وجود بازارهای فعال و مناسب در حوزه جنوب شرق آسیا و حوزه کشورهای خلیج فارس به نظر می رسد برقراری یک خط سیر هوایی حمل کالا از نقاط ممتاز و ویژه ای در ایجاد و گسترش شبکه ترانزیت و اتصال بازارهای موجود در کشورهای یاد شده باشد. در این میان خدمات بار هواپیمایی ماهان با عنایت به رسالت خویش در راهبری، مدیریت و ارائه خدمات حمل کالا در حوزه های داخلی و خارجی اهمیت ویژه ای برای مبحث ترانزیت کالا قائل بوده که این مهم با توجه به شبکه گسترده پروازی خارجی و داخلی تحت فعالیت واحد مستقل ترانزیت در این شرکت با هدف حدمات رسانی به مشتریان به انجام می رسد. از سوی دیگر توانایی این شرکت در ایجاد حلقه اتصال مبادی پروازی خارج از کشور به کلیه مقاصد داخلی که پتانسیل بالایی در جذب کالا و حتی صدور کالای تجاری را دارند نیز از منظر توسعه بازار بسیار با اهمیت تلقی می گردد. به علاوه خدمات بار هواپیمایی ماهان با اتکا به قابلیت ترانسپورت زمینی کالا و وجود امکانات بالایی در حمل ترکیبی کالاهای ارسالی از طریق مسیر هوایی این قابلیت را داراست تا کالای مشتریان را به تمامی نقاط داخل کشور حتی بدون وجود مقصد پروازی ( فرودگاه ) ارسال نماید.
ناوگان هواپیمایی ماهان
رقبای ماهان ایر در صنعت هواپیمایی
*ایران ایر(هما)
*آسمان ایر
*ایران ایر تور
*نفت ایر
*کیش ایر
*آتا ایر
*تابان ایر
*کاسپین ایر
*زاگرس ایر
کارکنان ماهان
وقتی شرکت به طور رسمی توانایی پرسنل را شناخت و قبول به همکاری با جمعی از افراد آغاز شد دریافت که این نیروی کمکی که بالغ بر 1400 نفر می باشد قادر خواهد بود در جهت موفقیت ماهان قدم بردارد لذا شرکت با تشویق پرسنل و ارائه ی پاداش به آنها ،کارمندان خود را در این موفقیت سهیم و شریک میگرداند. هواپیمایی ماهان یک سیستم کنترل کیفیت و کارایی سخت را برای استخدام پرسنل در نظرگرفته است که همان آموزش افراد است. تمامی پرسنل قبل از اینکه هیچگونه مجوزی جهت انجام خدمات مسافرتی بخواهند باید یک دوره چهارماهه را بگذرانند و سپس پروازها را همراهی بکنند. تمامی این مراحل در سایر شرکتهای ماهان به صورت یک سری سلسله برنامه های وابسته در یک محیط وابسته و طولانی انجام خواهد شد. هدف و مقصد نهایی ماهان این است که تعدادی پرسنل (میهماندار) را برای کار در کابین هواپیما آماده کند تا بتوانند یک سرویس خوب و مناسب را به مسافران خود ارائه کنند.. در هنگام استفاده رو به افزایش از پرواز سیمولاتور (شبیه ساز) در اروپا در زمینه حرکت دادن هواپیما شبیه ساز هواپیمایی به کار گرفته شد. این هواپیما در زمینه مسافرتهای هواپیمایی ماهان و پروازهای آزمایشی دیگر خطوط هواپیمایی در منطقه استفاده می شود.
شاخصهای عملیاتی (برای 5 شرکت نخست)
سهم جابجایی بار و مسافر داخلی در سال90
نسبت جابجایی بار
نسبت جابجایی مسافر
چشم انداز ماهان
برند خوب؛ تعلق خاطر مشتری؛ تجارت خوب
ماموریت ماهان
با پیگیری نو آوری های موجود در زمینه ی کاریمان در جهت پیشرفت مداوم،
تمام امکانات تکنولوژیک را به مسافران و کارمندان تقدیم می کنیم.
بکارگیری تمام قابلیتهای موجود برای تامین منافع ذینفعان موجود و همچنین اعتلای صنعت هواپیمایی کشور.
ماموریت ما حفظ جان و امنیت مسافران در طول پرواز است
اهداف ماهان
• برقراری مسیرهای پروازی جدید از خاور دور تا اروپا
• افزایش ترانزیت کالا و پست • تلاش برای جلب رضایت و حفظ مشتریان • افزایش کارایی • قائل شدن اهمیت برای عوامل انسانی، امنیت شغلی و ارزش های محیطی • توجه به عامل زمان بندی در عملکردهایمان • دستیابی به پیشرفت های مداوم در همه ی زمینه های کاری
استراتژیهای ماهان
1.یکسان سازی ناوگان به منظورکاهش هزینه ها و استفاده بهینه از ناوگان
2. ورود هواپیماهای جوانتر و کم کردن سن ناوگان و در مرحله بعد نوسازی
ناوگان با توجه به تحریم ها
3.استفاده از قوای مالی برای فائق آمدن بر شرایط تحریم
4.ارائه ی تورهای مناسبتی با قیمتهای مناسب و مردم پسند
SWOT ماتریس
IFE- ماتریس ارزیابی عوامل داخلی
EFE- ماتریس ارزیابی عوامل خارجی
QSPMماتریس
QSPMادامه ی ماتریس
BSC کارت امتیازی متوازن برای ماهان-
SPACEماتریس
متوسط وضعیت رقابتی: -17/6= -2.84 متوسط وضعیت صنعت: 22/6= 3.67
متوسط وضعیت ثبات: -17/5= -3.4 متوسط وضعیت مالی: 21/6= 3.5
رسم محور مختصاتی:
ها xمحور: 2.84- + (3.67) = 0.83
هاYمحور: -3.4 + (3.5) = 0.1
محاسبه ماتریس
تهاجمی
AGGRESSIVE
-نفوذ در بازار
-توسعه بازار
-توسعه خدمات
-ادغام افقی
محافظه کار(دنباله رو)
CONSERVATIVE
تدافعی
DEFENSIVE
رقابتی
COMPETITIVE
پایان