تاریخچه شرکت ایران خودرو
خودرو که مادر پیکان در 40 سال اخیر بوده روز 12 مهرماه 1341 با سرمایه ای در حدود 10 میلیون تومان و با هدف مونتاژ و تولید انواع خودرو در خیابان اکباتان تهران تاسیس شد و از 28 اسفندماه 1342 با تولید اتوبوس شروع به کار کرد. اینک با گذشت بیش از40سال از زمان تاسیس آن همچنان در زمینه ی طراحی و تولید خودروهای سواری ، اتوبوس و مینی بوس به عنوان بزرگترین تولید کننده ی خودرو در کشور ، در راستای تامین نیاز های جامعه ، ورود به بازارهای جهانی ، تعمیق ساخت داخل کردن قطعات و در نهایت تحقق اهداف ایران به فعالیت خود ادامه می دهد .
شرکت ایران خودرو بزرگترین شرکت خودرو سازی کشور می باشد که به طور متوسط 65 تا 70 درصد تولید خودرو داخل کشور را به طور دائم به خود اختصاص داده است .
اما تولید اتوبوس آن هم به تیراژ محدود خواسته های برادران خیامی، مدیران آن روز ایران خودرو، را برآورده نمی کرد، و به همین دلیل در آن زمان آنها سعی کردند با کارخانجات خودروسازی دنیا ارتباط برقرار کنند تا بتوانند خودرویی را برای اقشار متوسط در ایران تولید کنند.
فورد، پژو، فولکس و تالبوت برخی گزینه هایی بودند که با آنها تماس برقرار شد. هنوز هم بسیاری بر این باورند که استعمار پیر انگلستان که صنعت خودروی خود را در آن روزگار مظهر اراده ملی خود می دید، به وسیله راه هایی که همه به آن روش های انگلیسی نام می دهند سبب شد تا شرکت تالبوت بتواند جای شرکت های آلمانی و فرانسوی را بگیرد؛ اما عده ای دیگر نیز می گفتند در آن زمان تنها کارخانجات انگلیسی روی خوش به مدیران ایران خودرو نشان دادند. به هرحال پیکان وارد ایران شد.
درسال 1345 قراردادی بین شرکت ایران خودرو و تالبوت در مورد مونتاژ و ساخت خودروی پیکان که نام انگلیسی آن هیلمن بود منعقد شد و به طور رسمی با وارد شدن قطعات از تالبوت انگلستان که در آن روزگار زیرمجموعه شرکت کرایسلر آمریکا بود تولید پیکان در اردیبهشت سال 1346 با ظرفیت 60 هزار دستگاه آغاز شد، این تیراژ به تدریج به 120 هزار دستگاه رسید.
اما ورود اولین پیکان به خیابان های تهران بسیار جالب بود، خودرو بعد از طی مسافت کمی جوش می آورد، علت هم مشخص بود، رادیاتور برای انگلستان طراحی شده بود نه ایران؛ بعدها با اصلاح این ایراد، مشکل پیکان تا حدودی حل شد.
تولید داخل این خودرو به آرامی و با شکل گیری قطعه سازان کوچک و بزرگ و با به وجود آمدن نظام های مهندسی در حال افزایش بود.
شاید دانستن این مطلب جالب است که تولید این خودرو پس از یک دهه تولید در انگلستان، در ایران شروع شد. پیکان را شاید هنوز هم بتوان در استرالیا دید، محبوب ترین مکان هایی که بعد از ایران این خودرو در آن تولید یا فروخته شده است را می توان انگلستان و استرالیا دانست.
چهره خودرو که طراحی آن در سال 1965 به پایان رسیده و در سال 1966 نیز در شهر کاونتری انگلستان تولیدش آغاز شده بود آکنده از فرم های هندسه و قرینه ای است که چهره یک اتومبیل کلاسیک را تداعی می کند.
مدل های اولیه پیکان در انگلستان دارای حجم موتور 1725 سی سی بود، در سال های بعد یعنی سال 1969 مدل دولوکس پیکان که در ایران نیز بسیار مشهور است ساخته شد.
بهترین مدل پیکان که در ایران معروف به پیکان اونجر است نیز در سال 1975 ساخته شد؛ تالبوت در آن زمان موتور پرتحرک فورد را بر روی پیکان گذاشته بود.
پیکان تا قبل از انقلاب در بیش از شش مدل تولید شد که پیکان استیشن، دولوکس، کار، جوانان برخی از مدل های قبل از انقلاب پیکان است.
روند مونتاژ خودرو در ایران خودرو به همین ترتیب تا سال 1364 ادامه یافت و تا این سال کماکان قطعات اصلی از خارج وارد و شرکت ایران خودرو آن را مونتاژ می کرد، و در کنار آن قسمت هایی چون بدنه، رادیاتور، شیشه و کمک فنر عقب و جلو در ایران ساخته می شد.
در سال 1364 خط تولید پیکان تالبوت انگلستان متوقف و در شرکت پژو فرانسه ادغام شد. با توجه به این وضعیت، تولید پیکان از سقف بیش از 70 هزار دستگاه در سال 1363 به سه هزار دستگاه در سال 1368 رسید و عملا خط تولید پیکان می رفت تا با توقف روبه رو شود.
اما در سال 1368 مدیران آن زمان ایران خودرو تصمیم گرفتند تا خطوط دست دوم شرکت تالبوت را خریداری کرده و با تقسیم آن در تولید کنندگان قطعات خودرو و بازسازی بخشی از خطوط تولید ایران خودرو سعی کردند پیکان را از ورطه نیستی نجات دهند، اما بعد از نصب خطوط ایران خودرو با خطوط ناقص ، دست دوم و مستهلک شده ای روبه رو بودند که کاستی های فراوانی داشت.
در سال 1370 صنعت خودروی ایران به جانداری نیمه مرده شبیه بود؛ رکود اقتصادی و صنعتی بعد از جنگ و حدود هفت سال خواب زمستانی، ایران خودرو را در آستانه نابودی قرار داده بود.
در آن زمان بسیاری معتقد بودند دیگر احتیاجی به صنعت خودرو نیست و عده ای نیز خواستار ادامه تولید کارخانجات خودروسازی و نجات آن بودند، اما پیکان در آن سال ها، صنعت خودروی ایران را نجات داد و جریان حیاتی سرمایه را به شرکت ایران خودرو بازگرداند.
حتی در اوایل دهه 70 و واردات انبوه خودرو، این خودرو از محبوبیت نیفتاد و هم چنان پول رایج بازار خودروی ایران بود.
تعمیر راحت، ارزان بودن تعمیر، تعمیر در همه جا، هزینه کم و انس مردم ایران با این خودرو، هم چنان این خودرو را تا سال 1380 به عنوان پرمشتری ترین خودرو مطرح می کرد.
خودروی پیکان از طی دهه 70 به بعد سبب شد مراکز قطعه سازی نیز بعد از انقلاب دوباره با داخلی سازی قطعات پیکان شکل بگیرد، بسیاری از قطعه سازان از کپی کاری قطعات پیکان به روش مهندسی معکوس به دانش ساخت دست یافتند وتا جایی پیش رفتند که هم اکنون به اروپا و آمریکا نیز صادرات قطعه انجام می دهند.
آخرین مدل پیکان طراحی معروف کرایسلر است که تولیدش در ایران از سال 1359 آغاز شد. شاید اولین زمزمه های رفتن پیکان سال 1356 به گوش می رسید. در آن زمان قرار بود پژو 304 هووی پیکان شود و طی مدتی کوتاه این نوعروس، قصد گرفتن جای پیکان را داشت.
و بالاخره در سال 1384 و تولید دو میلیون و 295 هزار دستگاه پیکان تولید آن متوقف شد.
سال شمار تولید انواع سواری :
1346) سواری پیکان در مدلهای دو لوکس ، کار لوکس ، جوانان و تاکسی با حجم موتور 1600 و 1725 و 1800 سی سی .
1369) سواری پژو 405 در مدلهای Gl و Glx با حجم موتور 1580 سی سی
1374) سواری پژو 405 در دو مدل دنده ای و اتوماتیک با حجم موتور 2000 سی سی
1374) سواری پژو 205 مدل Gr با حجم موتور 1360 سی سی
1376) سواری پژو Rd با حجم موتور 1600 سی سی
1377)سواری استیشن پژو 405 با حجم موتور 2000 سی سی
1378) پارس با حجم موتور 1800 سی سی
1379) تولید آزمایشی سمند (پروژهx7 ) با حجم موتور 1800 سی سی و سیستم انژکتوری
1380) پژو 206 باحجم موتور 1400 سی سی
1380) افتتاح خط تولید سمند با حضور ریاست محترم جمهور وقت آقای خاتمی
و پس از آن تولید سمند Lx.
1383)تولید سومین مدل سمند." سمند سریر"
1384)پرده برداری از اولین پزو فرانسوی , ایرانی .پژو آریان و تولید آخرین پیکان !
سال شمار تولید انواع خودروهای کار :
1342) اتوبوس مرسدس بنز مدل 302 ، مدلهای ( برون شهری ، درون شهری ، فرمان چپ و شاسی ) ، اتوبوس بنز Lp 608 ، اتوبوس بنز مدل Op
1344) مینی بوس کومر (مینی بوس ،وانت و آمبولانس )
1346) مینی بوس مرسدس بنز مدل 319 که بعد ها به مدل 309 تغییر یافت در مدلهای : (استاندارد و سقف بلند )
1349) مینی بوس مرسدس بنز 409 آمبولانس
1350 ) مینی بوس بنز 309 (مینی بوس ، وانت و آمبولانس تک کابین و دو کابین )
1367) مینی بوس مرسدس بنز مدل 508 ( استاندارد و سقف بلند )
1368) اتوبوس شهری مدل O355
1369) مینی بوس بنز 508 کاروان ، مینی بوس بنز 409 ، مینی بوس بنز M30 ، مینی بوس بنز 508 کاروان ، مینی بوس بنز 409 ، مینی بوس بنز M30
1373) اتوبوس توریستی سقف بلند مدل 400 ، مینی بوس بنز O508 D
1374) اتوبوس سوپر C400 ، مینی بوس کاروان
1375) اتوبوس درون شهری S360
1376) اتوبوس دو طبقه ی نئوپلن ، اتوبوس فرودگاهی نئوپلن ، اتوبوس شهری لاینر نئوپلن ، اتوبوس توریستی سقف بلند مدل 400 تولید انبوه ، مینی بوس هیوندایی مدل E ، مینی بوس هیوندایی مدل M ( مینی بوس و نوع وانت ) ، اتوبوس شهری دو کابین
ترازنامه
ترازنامه یا بیلان عبارتست از صورتحسابی است که وضعیت مالی یک موسسه را در یک زمان مشخص نشان میدهد.
ترازنامه معمولا در پایان یک دوره مالی و یا در پایان هر ماه تهیه میگردد. در ترازنامه سه قلم اطلاعاتی دارایی، بدهی و سرمایه مشخص میگردد.
ترازنامه به زبان ساده مشخص می نماید که یک موسسه چه میزان دارایی دارد: زمین، ساختمان، اثاثه، وجه نقد در صندوق و… همگی میزان دارایی موسسه را نشان میدهند. بدهکاران به شرکت نیز جز دارایی های شزکت محسوب میگردند. زیرا بدهکاران نیز در نهایت با پرداخت پول به صندوق شرکت و یا پرداختهای از نوع دیگر (چک و…) موجب افزایش دارایی شرکت میگردند.
از طرفی در ترازنامه میزان بدهی سازمان نیز مشخص میگردد. هر سازمان ممکن است به افراد مختلف بدهی داشته باشد (حساب بستانکاران) و یا موسسه ممکن است با صدور چکهای مختلف اسناد پرداختنی مختلفی داشته باشد. خلاصه اطلاعات بدهی موسسه و در نهایت سرمایه تشکیل موسسه نیز در قسمت بدهیهای ترازنامه مشخص میگردد. علت امر این است، که شرکت همواره به صاحب سرمایه بدهکار میباشد. در حقیقت بدهی و سرمایه دیون یک موسسه را به افراد حقیقی یا حقوقی دیگر مشخص میکند.
ترانامه بر اساس اصل زیر استوار است:
دارایی = بدهی + سرمایه به این اصل، معادله اصلی حسابداری میگویند.
تعریف دیگر از ترازنامه
ترازنامه یا بیلان یک گزارش یا صورت مالی است که در آن ارتباط داراییها و بدهیها و سرمایه به ترتیبی گزارش می شود که برای صاحبان موسسه، بستانکاران و سایر اشخاص علاقه مند به امور مالی موسسه مفید باشد. ترازنامه به معادله ی حسابداری (یعنی: دارایی = بدهی + سرمایه) شباهت کامل دارد.
نمونه
مثال زیر یک نمونه ترازنامه را نشان می دهد:
ترازنامه شرکت ترازشرکت در تاریخ ۲۹ اسفند ۱۳۸۷
>> دارایی
>>> دارایی جاری
وجه نقد
حساب دریافتنی (طلب)
موجودی کالا
پیش پرداخت
>>> دارایی ثابت
زمین، تجهیزات، ساختمان
منهای: استهلاک انباشته
سرقفلی
دارایی نامشهود ثابت
>> بدهی و سرمایه
>>> بدهی جاری
قروض اعتباری کوتاه مدت
حساب پرداختنی
مالیات بر درآمد پرداختنی
بخش جاری وام بلند مدت
دیگر بدهی های جاری
>>> بدهی بلندمدت
وام
مالیات معوقه
>> سرمایه
سهام سرمایه
انباشته (سود تقسیم نشده)
تراز آزمایشی
تراز آزمایشی فهرستی است از مانده حسابهای دفتر کل ، و این فهرست معمولا در پایان هر ماه تهیه میشود و حسابداران را از تساوی اقلام نقل شده به دفتر کل و مانده گیری صحیح حسابها مطمعن میسازد
تراز آزمایشی جز مدارک رسمی حسابداری نیست ، معمولا برای اینکه بتوان هر اشتباهی را به سادگی تصحیح کرد آن را با مداد مینویسند
اشکال تراز آزمایشی گوناگون است که بنا به نیاز هر موسسه تهیه میشود و متداواترین آن بشرح ذیل است
1 – تراز آزمایشی دو ستونی
2 – تراز آزمایشی چهار ستونی
مراحل تهیه تراز آزمایشی دو ستونی
1 – نوشتن عنوان تراز آزمایشی که شامل مواد زیر است
الف – نام موسسه
ب – نام گزارش
پ – تاریخ گزراش
منابع
دکتر عزیز نبوی اصول حسابداری جلد اول. تهران کتابخانه فروردین
مآخذ
1- ↑ علیمدد، مصطفی، 1315 – ؛ مبانی و روشهای عمومی حسابداری / با همکاری نظام الدین ملک آرایی (1322 -)؛ تهران؛ سازمان حسابرسی، مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی؛ چاپ اول 1374؛ شماره برگه کتابخانه ملی 5637-74م، صفحه 72