WAL MARTمدیریت استراتژیک
آنچه خواهید خواند
مروری بر وال مارت
تاریخچه
سهام
اطلاعات سهام
بخشها
ماتریس گروه مشاوران بوستون
بیانیه ماموریت و چشم انداز
بیانیه ماموریت و چشم انداز جدید
فرصتها و تهدیدها
CPM
EFE
قوتها و ضعف ها
تحلیل
SWOT Matrix
SPACE
IE Matrix
Grand Strategy Matrix
نرخ های اصلی
استراتژی های مختلف
QSPM
تصمیم ها
EPS/EBIT Analysis
اجرا
به روز رسانی
منابع
سوالات؟
معرفی شرکت
وال مارت: شرکت خرده فروشی آمریکایی است، که دارای بزرگترین شبکه فروشگاه های زنجیره ای مواد غذایی، سوپرمارکت ها و هایپرمارکت ها در جهان می باشد. درحال حاضر والمارت؛ سومین شرکت بزرگ جهان، محسوب می شود.
موسس این فروشگاه؛ "سام والتون" است. والتون و برادرش، اولین فروشگاه تخفیف دار را، در سال ۱۹۶۲ به صورتی ساده و سنتی در آرکانزاس راه اندازی کردند.
در سال ۲۰۱۱ در رتبه بندی انجام شده، توسط مجله فورچون، شرکت وال مارت در فهرست فورچون جهانی ۵۰۰ در رتبه اول از بزرگترین شرکت های عمومی جهان، قرار گرفت. این شرکت همچنین، با بیش از دو میلیون کارمند، بزرگترین کارفرمای خصوصی جهان به شمار می آید. شعبه مرکزی آن، در بنتونویل، آرکانزاس، در ایالات متحده آمریکا قرار دارد. شرکت وال مارت، در سال ۱۹۷۲ بعنوان یک شرکت عمومی، وارد بازار بورس نیویورک شد
ادامه معرفی…
درحال حاضر شرکت والمارت، همچنان در مالکیت "خانواده والتون" بوده، که با دارا بودن ۴۸٪ درصد از سهام این شرکت، کماکان کنترل آنرا در دست دارند. این شرکت، با دارا بودن بزرگترین شبکه خرده فروشی، یکی از با ارزش ترین شرکت های جهان محسوب می شود.
شرکت وال مارت، دارای ۸٫۵۰۰ شعبه، در ۱۵ کشور بوده، که تحت ۵۵ نام تجاری فعالیت می نمایند. این شرکت، با نام تجاری "وال مارت"، در ایالات متحده آمریکا فعالیت می کند؛ که شامل تمامی ۵۰ ایالت به اضافه پورتوریکو می باشد. در کشور مکزیک؛ با نام تجاری "وال مکس"، در بریتانیا؛ با برند "آسدا"، در ژاپن؛ با نشان تجاری "سیو" و در کشور هند؛ با نام تجاری "بست پرایس"، فعالیت می کند. شرکت والمارت در کشورهای آرژانتین، برزیل و کانادا نیز، سرمایه گذاری های گوناگونی با نام های تجاری مختلف انجام داده است.
با وجود اینکه نام تجاری وال مارت، در آمریکای شمالی مرکزیت دارد و برند شناخته شده ای می باشد، ولی این شرکت، فعالیت های تجاری گوناگونی در کشورهای خارج از آمریکای شمالی انجام می دهد، که فعالیت های اقتصادی آن، در بریتانیا، آمریکای جنوبی و جمهوری خلق چین بسیار موفق بوده و از جمله فعالیت های ناموفق وال مارت، می توان به سرمایه گذاری های این شرکت، در کشورهای آلمان و کره جنوبی، اشاره کرد. در حال حاضر مایکل دوک مدیر عامل وال مارت و رییس هیئت مدیره آن؛ اس. رابسون والتون می باشد.
آنچه خواهید خواند
۱. تاریخچه
۱.۱ سال های اولیه (از ۱۹۴۵ تا ۱۹۶۹)
۱.۲ تلفیق و رشد (از ۱۹۶۹ تا ۲۰۰۵)
۲. حوزه فعالیت
۲.۱ فروشگاه ها
۲.۲ سوپرسنترها
۲.۳ بازارهای محلی
۲.۴ سامز کلاب
۲.۵ فروشگاه های بین المللی
۳. منابع انسانی
4. فروش
۵. بنیانگذار
۶. مدیریت ارشد
۷. ابتکارها
۱.۱ سال های اولیه (از ۱۹۴۵ تا ۱۹۶۹)
شرکت خرده فروشی وال مارت در سال ۱۹۶۲ رسما فعالیت تجاری خود را آغاز نمود، ولی در عمل، سال ها قبل از ثبت این شرکت، سازمان آن توسط سام والتون و باد والتون، راه اندازی شده بود.
نقطه شروع فعالیت های والمارت را می توان، از تاریخ ۳ ژوئن ۱۹۴۰، که "سام والتون"، فعالیت خود را، در یکی از شعبه های فروشگاه جی سی پنی در دس موینز، آیووا مشغول به کار شد، دانست. والتون، بمدت ۱۸ ماه در آنجا کار کرد.
در سال ۱۹۴۵ والتون با "برادران باتلر"، که مالک فروشگاه های زنجیره ای، با نام "بن فرانکلین" بودند، آشنا شد و به پیشنهاد آنها، یک شعبه از فروشگاه بن فرانکلین را، در شهر نیوپورت آرکانزاس، راه اندازی نمود.
در طول سال های بعدی، والتون بسیار موفق عمل کرد، بطوری که توانست، سرمایه خود را، چندین برابر نماید. اما صاحب فروشگاه، قرارداد اجاره را تمدید نکرد و والتون مجبور شد، مکان کار خود را تغییر دهد.
ادامه….
در تاریخ ۲ ژوئیه ۱۹۶۲ والتون پس از ایجاد و اداره موفق ۱۱ فروشگاه، اولین فروشگاه زنجیره ای خود، بنام "وال مارت" را، در آرکانزاس افتتاح کرد!
در طول ۵ سال بعدی، این شرکت ۲۴ فروشگاه را در ایالت آرکانزاس، توسعه داد و فروش آن، به مرز ۱۲٫۶ $ میلیون دلار رسید. در سال ۱۹۶۸ وال مارت، اولین فروشگاه های خارج از آرکانزاس را، در سیکستون، میزوری و کلارمور، اکلاهما افتتاح کرد.
در سال ۱۹۵۰، والتون فروشگاه جدیدی در بنتون ویل، آرکانزاس تاسیس کرد و نام آن را "والتونز ۵&۱۰" گذاشت.وی در این فروشگاه، از یک استراتژی جدید و ساده استفاده کرد، به اینصورت که میزان تخفیف را بالا برد، که نتیجه آن افزایش حجم فروش از طریق حفظ و نگهداری مشتریان بود.
تلفیق و رشد (از ۱۹۶۹ تا ۲۰۰۵)
در سال های پایانی دهه ۱۹۶۰ و ابتدای دهه ۱۹۷۰ میلادی، والمارت به سرعت توسعه یافت و دامنه فعالیت فروشگاه های زنجیره ای آن، به شهرهای کوچک نیز راه یافت، به طوری که تا سال ۱۹۷۰، تعداد شعبه های آن، به ۳۸ فروشگاه و تعداد کارکنان آن، به ۱٫۵۰۰ نفر رسید و فروش آن، بیش از ۴۴٫۲ $ میلیون دلار بود.
این شرکت، در تاریخ ۱ اکتبر ۱۹۷۰ وارد بازار بورس نیویورک شد. در ماه مه ۱۹۷۱ اولین سهام شرکت، با قیمت بازار ۴۷ $ دلار عرضه گردید. در این زمان، مراکز خرید وال مارت، در پنج ایالت آرکانزاس، کانزاس، لوئیزیانا، میزوری و اوکلاهما فعالیت می کرد و در سال ۱۹۷۳ ایالت تنسی، در ۱۹۷۴ ایالت کنتاکی و می سی سی پی نیز، به آنها ضمیمه شدند. در سال ۱۹۷۵ شرکت به بازار تگزاس وارد شد و در این زمان شرکت؛ ۱۲۵ فروشگاه و ۷۵۰۰ کارمند
حوزه فعالیت
فروشگاه ها
فروشگاه ها، که تمرکز اصلی وال مارت محسوب می شوند، در سال ۲۰۰۵، ۶۷٪ درصد از سود خالص این شرکت را تامین نموده اند. اساس این بخش، همان فروشگاه های سنتی در آمریکاست، گرچه امروزه فروشگاه های آنلاین نیز، در کنار آن قرار گرفته و بخش اعظم فروش را، به خود اختصاص داده اند…
اجناس عرضه شده در این فروشگاه ها، طیف بسیار وسیع و متنوعی از موادغذایی تا پوشاک را در بر می گیرند. درحال حاضر، تعداد فروشگاه های وال مارت در ایالات متحده ۳۸۶۴ و فروشگاه های بین المللی ۲۶۷۰ است.
فروشگاه های خارج از آمریکا، در ۱۵ کشور از جمله مکزیک، کانادا، چین، برزیل، آلمان، ژاپن و انگلستان مستقر است و ۵۰۰ هزار نفر، در آنها مشغول به کار هستند. یک میلیون و ۸۰۰ هزار فروشنده این فروشگاه ها، پاسخگوی بیش از ۱۳۸ میلیون مشتری هفتگی در جهان هستند.
بالغ بر ۶۱ هزار تامین کننده وال مارت در آمریکا، سه میلیون شغل دارند. تامین مواد برای فروشگاه های بین المللی، از ۷۰ کشور صورت می گیرد. در سال ۲۰۰۵، وال مارت ۱۵۰ میلیارد دلار از تامین کنندگان خود، خرید کرده است.
سوپرسنترها
سوپرنتر، یا بازارهای میوه و سبزی، اولین بار، در سال ۱۹۸۸ شروع به فعالیت نمودند.
بازارهای محلی
بازارهای محلی، که عرضه کننده سبزیجات، کالاهای عمومی و کالاهای دارویی می باشند
سامز کلاب
سامز کلاب، یا کلوپ های سام، که خود یک شرکت ۳۱ $ میلیارد دلاری محسوب می شود. تعداد ۳۵۰ کلوپ در ایالات متحده آمریکا، بیش از ۴۶ میلیون عضو دارد.
این کلوپ ها در واقع، شریک بسیاری از کسب وکارهای کوچک هستند و به صورت انبارهای کالا در سراسر آمریک، در ارتباط با خرده فروشی ها و کسب وکارهای کوچک، رستوران ها، دفاتر، اغذیه فروشی ها، تعمیرات، مدارس، کلیساها، آرایشگاه ها، شرکت های فروش و… قرار دارند. حدود ۱۳% درصد از فروش وال مارت، از طریق این درگاه ها حاصل می شود.
فروشگاه های بین المللی
فروشگاه های بین المللی، در ۱۵ کشور جهان، حدود ۲۰% درصد از فروش خالص وال مارت را، تشکیل می دهند.
مقایسه با شرکتهای برتر
Years since started
ادامه
منابع انسانی
وال مارت بزرگترین شرکت جهان، از لحاظ تعداد نیروی انسانی است. ۲٫۲ میلیون نفر، در بیش از ۶۲۰۰ فروشگاه وال مارت در دنیا، مشغول به کار هستند.
وال مارت، کارکنان و فروشندگان خود را «همکار» خطاب می کند! این شرکت، با ارائه برنامه های متنوع، همکاران خود را برای ارائه نیازهای مشتریان، توانمند می سازد. ۷۶٪ درصد از مدیران فروشگاه ها، کار خود را در ابتدا به صورت ساعتی، با وال مارت شروع کرده اند! و والمارت فرصت های شغلی مناسب را، در اختیار آنها قرار داده است.
شرکت وال مارت، دو سوم هزینه درمان کارکنان خود را، می پردازد. از لحاظ تنوع نیروی انسانی، وال مارت یک شرکت ممتاز است. ۸۱۵ هزار زن و ۳۷۵ هزار نفر غیر آمریکایی، در وال مارت مشغول به کار هستند.
افراد مهم
والتون اصول باورهای خود را، در کتاب "ساخت آمریکا" (به انگلیسی: MADE IN AMERICA) عرضه کرد. سام والتون در سال ۱۹۹۲ درگذشت. پس از او، فرزند ارشدش اس. رابسون والتون رهبری والمارت را در دست گرفت.
مدیریت ارشد
"رابسون والتون"، که مدرک دکترای حقوق دانشگاه کلمبیا را دارد، از ۱۹۶۹ به شرکت وال مارت پیوسته است.
در سال ۱۹۸۸ "دیوید گلاس" به مدیرعاملی برگزیده شد و از سال ۲۰۰۰ نیز "لی اسکات" به عنوان مدیرعامل والمارت، سکان هدایت شرکت را در دست گرفت .او در سال ۱۹۷۹ به وال مارت پیوست و به عنوان معاون مدیر حمل ونقل، مدیر حمل ونقل و نایب رییس بخش توزیع فعالیت کرد. در سال ۱۹۹۲ به سمت نایب رییس اجرایی پشتیبانی و در سال ۱۹۹۵ به نایب رییس اجرایی بخش فروش رسید.
اسکات، کارشناس بازرگانی از دانشگاه پیتسبگر است. او بر این باور است، که فروش و سود خوب شرکت در سال ۲۰۰۵، به ۱٫۸ میلیون همکاری تعلق دارد، که هر روز سخت کوشند و به مشتریان در بیش از ۶۲۰۰ فروشگاه در سراسر جهان خدمت ارائه می دهند.
Important People
. در حال حاضر، مایکل دوک مدیر عامل اجرایی والمارت است و ریاست هیئت مدیره وال مارت، بر عهده رابسون والتون فرزند ارشد سام والتون می باشد
.
از اعضای دیگر هیئت مدیره والمارت، می توان به: کریستی والتون؛ ثروتمندترین زن در ایالات متحده و دوازدهمین فرد ثروتمند جهان در سال ۲۰۱۲، آلیس والتون (تنها دختر سام والتون و دومین زن ثروتمند ایالات متحده) و نیز جیم والتون فرزند دیگر سام، اشاره کرد.
حقایقی درباره وال مارت
1. متوسط سود روزانه وال مارتی ها 1/8 میلیون دلار است.
2. روزانه 35 میلیون نفر در سراسر دنیا از وال مارت خرید می کنند که این عدد با جمعیت کشور کانادا برابری می کند.
3. خرده فروشی 316 میلیارد دلاری فراتر از مجموع خرده فروشی برندهای کروگر، تارگت، کاستکو، و والگرینز است.
4. در بخش سوپر مارکت های وال مارت 140 هزارجنس تک فروخته می شود
5. در سال 2012 وال مارتی ها هر هفته بین 4 تا 5 فروشگاه جدید را افتتاح کردند.
6. خانواده والتون، مالکان والمارت، هم اکنون 150 میلیارد دلار ثروت دارند که با مجموع ثروت بیل گیتس، وارن بافت و مایکل بلومبرگ برابر است.
7. والمارت برای هر شغل آزاد عموما 25 برنامه دریافت می کند.
8. وال مارت 25 درصد فروش مارک کلوروکس را به خود اختتاص داده است
9. بین سال های 1962 که وال مارت راه اندزای شد تا 2002 یعنی چهل سال بعد، تعداد تک فروشگاه های عرضه کننده محصولاتی که وال مارت آنها را می فروخت در آمریکا 55% کاهش یافت.
10. بیشترین فروش وال مارت در سال 2012 موز بود.
11. 90% درصد آمریکایی ها تنها 15 دقیقه با یکی از شعبه های وال مارت فاصله دارند
12. فروش خالص وال مارت در سال 2012 466 میلیارد دلار بود که این میزان بیشتر از تولید ناخالص ملی کشور آرژانتین است.
13. وال مارت 2/5 میلیون کارمند دارد که این تعداد از جمعیت شهر هیوستون در ایالت تگزاس آمریکابیشتر است.
14. اگر وال مارت یک کشور بود اقتصادش می شد بیست و ششمین اقتصاد بزرگ دنیا.
رموز موفقیت فروشگاه زنجیره ای وال مارت
هر روز قیمت کمتر (EVERY DAY LOW PRICE)
صورتهای مالی
وال مارت
WMT 30 years
بیانیه ماموریت شرکت وال مارت برای سال 2013
ما پول مردم را برایشان محافظت می کنیم تا بتوانند زندگی بهتری داشته باشند
همانطور که از تحلیل ماموریت معلوم است ، ماموریت وال مارت مشتری محور است.
چشم انداز وال مارت
رمز موفقیت خرده فروشی در ارائه هرآنچه مشتری می خواهد به اوست.و اگر خودتان از زاویه دید مشتری نگاه کنید، چیزهایی را می خواهید که: با کیفیت،با کمترین قیمت ممکن، دارای گارانتی، کاربر پسند، تجربه خرید لذت بخش، پارکینگ مجانی، اوقات راحت
– Sam Walton (1918-1992)
فرهنگ و ارزشهای سازمانی
وال مارت مدعی است که شرکتی است اخلاقی و مبتنی بر ارزشها. ارزشهایی که تصمیم گیری و رهبری در شرکت را هدایت می کند بر سه پایه استوار است که بنیانگذار شرکت سام والتون در سال 1962 ارائه داده است :
* احترام به افراد؛
* خدمت به مشتری؛
* تلاش برای تعالی.
بیانیه ارزشهای شرکت در سال 2004 تجدیدنظر شد. این بیانیه اصول ارزشهایی را ارائه داده تا به کارکنان و تامین کنندگان به تصمیم گیری صحیح و انجام کارهای صحیح کمک کند. اصول 10گانه این ارزشها عبارت است از:
1 ) تبعیت از قانون در هر زمان؛
2 ) صادق و منصف بودن؛
3 ) از اطلاعات صحیح استفاده کردن؛
4 ) اجتناب از تناقض بین کار و امور شخصی؛
5 ) تبعیض قائل نشدن بین افراد؛
6 ) غیراخلاقی عمل نکردن حتی اگر کسی دستور دهد؛
7 ) از کسی نخواستن تا غیراخلاقی عمل کند؛
8 ) پرسیدن سوال در زمینه مسائل اخلاقی و بیانیه ارزشها؛
9 ) جلوگیری از بروز نقض عهد اخلاقی؛
10 ) گزارش موارد نقض اخلاق.
بیانیه ماموریت جدید
فراهم کردن خدمات و کیفیت خوب برای مشتریان مان به طوری که رهبر بازار بمانیم و تحسین شده ترین باشیم.
چشم انداز آینده
مدیرعامل وال مارت معتقد است غیر از خطرپذیری (RISK) )که ذاتی عملیات و فعالیت خرده فروشی است، شرکت در معرض خطرات بازار شامل تغییرات نرخ بهره و نرخ تبادل ارزهای خارجی است. اما با این حال او تاکید دارد که وال مارت باید به افزایش استاندارد سطح زندگی مردم در همه جا ادامه دهد. او می گوید « ما تعهد خود را مبنی بر شهروند مسئول بودن حفظ خواهیم کرد و وظیفه شناسی خود را در همکاری و کمک به خیریه ها و سازمانهای اجتماعی ادامه خواهیم داد». او همواره در برخورد با همکاران خود تاکید می کند که « تنها وقتی می توانیم بهتر شویم که بدانیم در چه زمینه هایی نیاز به بهبود داریم .»
بخش های وال مارت
McLane’s
Neighborhood Markets
International
Sam’s Club
Supercenters
Distribution Centers
)Neighborhood Marketبازار همسایه(
در سال 1998 آغاز شد
به عنوان سوپر سنتر وال مارت وارد بازار شد
کالاهای عمومی، دارویی، و سبزیجات ارائه می کند
فعالیتهای بین المللی
وال مارت گسترش یافته است، بنابراین مشتریان در همه جا وال مارت را با نام کالاهای گسترده، با کیفیت و با ارزش می شناسند.
وال مارت بر جاه یابی بین المللی تمرکز کرده است.
Sam’s Club
سامز کلاب، یا کلوپ های سام، که خود یک شرکت ۳۱ $ میلیارد دلاری محسوب می شود. تعداد ۳۵۰ کلوپ در ایالات متحده آمریکا، بیش از ۴۶ میلیون عضو دارد.
این کلوپ ها در واقع، شریک بسیاری از کسب وکارهای کوچک هستند و به صورت انبارهای کالا در سراسر آمریک، در ارتباط با خرده فروشی ها و کسب وکارهای کوچک، رستوران ها، دفاتر، اغذیه فروشی ها، تعمیرات، مدارس، کلیساها، آرایشگاه ها، شرکت های فروش و… قرار دارند. حدود ۱۳% درصد از فروش وال مارت، از طریق این درگاه ها حاصل می شود.
BCGماتریس
عوامل خارجی
عوامل خارجی کلیدی
فرصتها
توافق با Berkshire Hathaway, Inc.
نامبر وان شدن در فورچون
بزرگترین سیستم ماهواره ای خصوصی
جایزه رهبری شرکت رون براون
تهدیدها
قوانین خرید آمریکا
هدف
راه حل برای انحصار ایجاد شده برای وال مارت
EFEماتریس
April 19, 2006
عوامل داخلی
عوامل داخلی کلیدی
قوتها
فروش در همهی ایالتها
مفاهیم جدید مانند هایپر مارکت و سوپر مارکت
طیف گسترده ی کالا
کالاهایی که به صورت ملی تبلیغ می شوند
خطهای محدودی از کالادر آمریکا تولید می شوند
بارکد خوان
منافع فراوان کارکنان
ضعف ها
نداشتن بیانیه ماموریت رسمی و قوی
محدودیت برای خانم ها برای تصاحب پستهای مدیریتی
استخدام غیر قانونی اقلیتها برای نظافت
رشد محود کارکنان
IFEماتریس
SWOTماتریس
CPMماتریس
SPACEماتریس
IE ماتریس
ماتریس استراتژی اصلی
استراتژی های مختلف
اضافه کردن سوپر مارکتها و هایپر مارکتها برای توسعه ی بازار
تهیه کالا از سایر کشورها برای ارائه ی طیف گسترده ای از کالا و خدمات و کیفیت بهتر برای مشتریان
QSPMماتریس
QSPMادامه ماتریس
April 19, 2006
تصمیمات
ما تصمیم گرفتیم که هایپر مارکتهای بیشتری اضافه کنیم بر اساس QSPM
April 19, 2006
EPS/EBIT تحلیل
Amount needed = $1 Billion
Stock Price = $45.54
EBIT Range = 435,950 – 635,950
Tax Rate = 26%
Interest rate = 5%
# Shares Outstanding = 4,453,000
April 19, 2006
EPS/EBIT
اجرا
شروع به اضافه کردن سوپر مارکت در مناطق پر جمعیت برای حمایت از آنها
افزایش سوپرمارکتها تا یک سوپرمارکت در هر ایالت
افزایش درامد با تامین مالی از طریق ایجاد بدهی
ارزیابی
گزارش سه ماهه
گزارش سالانه
گزارش رشد فروشگاه
گزارش فروش سالانه
نسبت های کلیدی
قیمت سهام در مقایسه با رقبا
April 19, 2006
منابع
http://www.walmart.com
http://finance.yahoo.com
Strategic Management Concepts and Cases
http://galenet.galegroup.com.prxy6.ursus.maine.edu/servlet/BCRC?locID=maine_fortkent
Tony Gauvin’s presentation on Kroger’s
http://www.target.com