تارا فایل

پاورپوینت فروشگاه های زنجیره ای وال مارت


DIGI FILE

به نام خداوند شعر و سخن                       نخستین سخن در همه انجمن

معرفی وال مارت
امروزه هر هفته 260 میلیون نفر از 11500 مغازه در 28 کشور و از تبلیغات این شرکت در سایتهای تجارت الکترونیک در 11 کشور بازدید میکنند.
در سال مالی 2016 درآمد این شرکت 482میلیارد دلار بوده است .
تعداد کارمندان والمارت 2/300/000 نفر درسراسر جهان که به تنهایی در امریکا 1/500/000 نفر مشغول به کار هستند.

یک آغاز کوچک . یک مغازه و یک ایده ساده
تخفیف بیشتر فروش بیشتر

نوع خرده فروشی
سال تاسیس 1962
بنیانگذار سام والتون
دفتر مرکزی بنتون ویل- آرکانزاس – ایالت متحده آمریکا
محدوده فعالیت جهانی
مدیر عامل داگ مک میلان
مالک خانواده والتون

مسیر والمارت
سم در سال 1918 بدنیا آمد.در وضعیت بد اقتصادی بزرگ شد . بطوری که پدرش برای امرار معاش ساده و هزینه های زندگی دچار مشکل بود.
در دانشگاه اقتصاد خواند ولی دانشجوی ممتازی نبود. ولی اولین درس زندگی اش را آموخت ( یک انسان مردمی باش )
بعد از فارغ التحصیلی در سال 1942 به عنوان کاپیتان به جنگ ملحق شد .
در شهر نیوپورت با برادران باتلر آشنا شد و به پیشنهاد آن ها یکی از نمایندگی های فروشگاه های زنجیره ای بن فرانکلین که زیر نظر برادران باتلر بود را راه اندازی کرد.
در سال 1950 بن فرانکلین دیگر قرار داد را با او تمدید نکرد . در همین سال او و همسرش به شهر بنتون ویل رفتند . در میدان شهر 5 & 10 را راه اندازی کرد
تا اینکه در سال 1962 در سن 44 سالگی در شهر راجرز آرکانزانس اولین والمارت را تاسیس کرد.

ا÷

دهه 1960 : انقلاب خرده فروشی
پایه و اساس استراتژی سام والتون پایین ترین قیمت ودر هر زمان و مکان بود .
نتیجه این استراتژی 24 فروشگاه در ایالت ارکانزاس و رسیدن به مرز فروش 12 میلیون دلار در طول پنج سال بود . درسال 1969 به عنوان شرکت والمارت به رسمیت شناخته شد.

دهه 1970 : ملی شدن والمارت
این شرکت در طول ده سال موفق شد به شرکت سهامی عام تبدیل و در بورس نیویورک معرفی شود .
در این زمان 51 مغازه و فروش بیش از 78 میلیون دلار داشت .

دهه 1980: دهه اولین ها
در این دهه بود که سامزکلاب ها و سوپرسنتر ها و سوپر مارکت ها هم به والمارت اضافه شد . در این سال ها بود که فروش از مرز یک میلیارد دلار هم گذشت .
شرکت مجهز به شبکه ماهواره ای مختص خود شد . و تمام واحد های عملیاتی از طریق مکالمه دو طرفه و ارتباطات ویدیویی یک طرفه متصل گردید .که در ان زمان بزرگترین شبکه ماهواره ای بود.

سامزکلاب ( sam’s club )
سامزکلاب ( sum’s club ) خود یک شرکت مستقل است که ارزش ان 31 میلیارد دلار است .این کلوب ها به صورت انبار های بزرگ در سراسر امریکا و کشور های دیگر است که خدمات و محصولات را به خرده فروش ها و کسب کار های کوچک و رستوران ها ومدارس و…. ارائه میدهد .
خدمات و محصولات سامزکلاب ها از طریق 650 کلاب در امریکا و 100 کلاب در خارج از امریکا و از طریق اپلیکیشن های موبایل ارائه میشود.

رقیب سامز کلاب
این شرکت رقیب بسیار بزرگی بنام کاستکو دارد که در سال 2016 در مجله فورچن با درامد بالغ بر 116 میلیارد دلار در رتبه 15 ایفا نقش میکند.
برخی اختصاص دادن حقوق بالاتری به کارمندان نسبت به والمارت که باعث انگیزه بهتر در کارمندان میشود و برقراری استراتژی هایی برای بیشتر خرید کردن هر مشتری در هربار مراجعه دلایل اصلی برتری کاستکو به والمارت میدانند .

سوپرسنترها (Supercenter)
مجموعه ای بزرگ است که تجربه خرید یک مرحله ای با ترکیب یک فروشگاه بزرگ با محصولات تازه و نانوایی و رستوران و اغذیه ،فروش فراورده های لبنی ومحصولات الکترونیک و…… را به مشتری ارائه میدهد . اکثر سوپرسنتر ها 24 ساعته فعالیت میکنند و ممکن است در بعضی شعبات بانک و مراکز بینایی هم باشد . اولین سوپرسنتر ها در سال 1988 راه اندازی شد.
در سال 2017 در 49 ایالت امریکا 3522 سوپرسنتر در حال فعالیت هستند.

فروشگاهای تخفیف
این نوع فروشگاه ها کوچکتر از سوپرسنتر ها هستند و محصولات ان ها پوشاک و وسایل الکترنیک و مبلمان خانه و … است . و اولین ان ها در سال 1962 راه اندازی شد.
در سال 2017 تعداد 415 فروشگاه تخفیف در 41 ایالت آمریکا وجود دارد.

فروشگا های محلی ( Neighborhood Market)
در سال 1998 به عنوان یک گزینه کوچک تاسیس کرد . آن ها شامل داروخانه و مواد غذایی هستند.
هم اکنون 699 فروشگاه محلی در 31 ایالت آمریکا وجود دارد.

بخش بین المللی
این شرکت در سال 2017 تعداد شعبه های خود را در سطح بین المللی به 6363 شعبه در 26 کشور دیگر رسانده است که 800هزار نفر را توانسته در این بخش به اشتغال برساند.
فروش بخش بین المللی والمارت در سال مالی 2016 حدود 26% از کل فروش شرکت بوده است . چیزی حدود 123 میلیارد دلار .
 در کشور  مکزیک ؛ با نام تجاری «وال مکس»، در بریتانیا ؛ با برند «آسدا»، در ژاپن؛ با نشان تجاری «سیو» و در کشور هند؛ با نام تجاری «بست پرایس»، فعالیت می کند.

فعالیت های اقتصادی آن، در بریتانیا ،امریکای جنوبی و چین  بسیار موفق بوده و از جمله فعالیت های ناموفق والمارت، می توان به سرمایه گذاری های این شرکت، در کشورهای آلمان  و کره جنوبی ، اشاره کرد.

مراکز توزیع
وال مارت حدود 150 مرکز توزیع دارد .
و هر مرکز 600 پرسنل و 200 تریلی دارد و حدود 90 تا 100 فروشگاه را تاحدود 250 کیلو متری پوشش قرار دهد.
6 مرکز برای موارد ضروری و فاجعه های طبیعی احداث شده که توزیع سریع داشته باشند
در این مراکز از سیستم کراس داکینگ استفاده میشود .

کراس داکینگ ( cross docking )
کالا در محل بدون انبارشدن از وسیله نقلیه تامین کننده به وسیله توزیع وال مارت منتقل میشود اینکار باعث کاهش هزینه های مرتبط با انبارداری میشود.
این روش انبارداری و توزیع نیازمند مدیریت پیچیده است که وال مارت توانسته ان را به خوبی عملی کند آن هم درسطح وسیع.

ناوگان حمل ونقل
این شرکت ناوگان حمل و نقل مخصوص خود را دارد و باز هم در حمل ونقل به دنبال کاهش هزینه ها است.
والمارت به طرحی که در این زمینه دارد (کاهش مایل های خالی میگویید). بطوری که برای کاهش این هزینه ها فضای خالی وسیله نقلیه خود را به دیگر مشتریان و شرکت ها تخصیص میدهد و از آن ها درامد کسب میکند.
هر راننده در ناوگان حمل ونقل والمارت سالیانه حدود 160 هزار کیلو متر رانندگی میکند .

تامین کنندگان والمارت
این شرکت با بیش از 27 هزار تامین کننده در سرتاسر جهان همکاری دارد.
در دهه 80 میلادی همکاری تامیین کنندگان سبب شد تا والمارت بجای اینکه با چندین تامین کننده تعامل داشته باشد با یک شرکت متشکل از چندین تامین کننده همکاری کند .
شرکت ( P&G ) یکی از شرکت های معروف و بزرگ در این زمینه است.

قاعده یک سوم
 
قابل تامل است با اینکه والمارت در جدول فورچن همیشه در رتبه اول دیده میشود و درآمد قابل توجهی دارد ولی شرکتی با سود کلان نیست .
این نکته را میتوان در قاعده یک سوم شرکت مشاهده کرد:
طبق این قاعده وال مارت یک سوم کاهش هزینه ایجاد شده را به صورت کاهش قیمت اجناس به مشتری
یک سوم به عنوان سود به تامین کنندگان و بخش دیگر سود را به خود اختصاص میدهد.

درآمد
سود
دارایی

سود

مشتری مداری در والمارت
بر اساس قاعده ten footبرای 60 تا 80 نفر مشتری یک نفر پرسنل در فروشگاه در نظر
گرفته شده است تا تعامل صمیمانه ای با آن ها داشته باشند.
حتی مشتریان میتوانند کالای مورد نیاز خود را سفارش دهند و در پارکینگ تحویل بگیرند.
در سال 1995 قانونی اعمال شد که تمام کسانی که برای والمارت کار میکنند باید سه مشاور داشته باشند یک نفر مشاور شغلی که از بازنشستگان هستند و سابقه بالاتری دارند و یک مشاور حقوقی و یک روانشناس خانواده.

سام والتون : وقتی مشتری وارد میشود به چشمان او نگاه کنید و به او سلام کنید و از آنها بخواهید که چه کاری میتوانید برای آن ها انجام بدهید.
او میگوید قبل از اینکه مشتری تازه وارد صحبت کند شما سر صحبت را باز کنید و اگر او را میشناسید با اسم کوچک صدایش کنید.

SUN DOWN
کار امروز را به فردا نینداز.
بدین معنا که بیشترین تلاش برای پاسخ به خواسته های تلفنی یا حضوری باید صورت بگیرد. آن ها کاری که امروز میتوانند برای مشتری انجام دهند به فردا موکول نمیکنند.
آن ها معتقدند در این دنیا شلوغ می توان از این راه به مشتریان نشان داد که به آنها فکر میکنیم .

رقبا
رقبای اصلی وال مارت در صنعت فروشگاه های زنجیره ای، «تارگت» و «کی مارت» هستند. فروشگاه های عظیم زنجیره ای دیگری مثل «سیرکت سیتی»، «بَث» و «بیاند» هم جزو رقبای این شرکت هستند.
نزدیک ترین رقیب در جدول فورچن شرکت تارگت است که در رتبه 38 قرار دارد. 

نمودار SWOT
نقاط قوت
قدرت مالی بسیار بالا
رشد سریع در سال های اخیر
زیرساخت های بسیار عالی IT
پایگاه بزرگ مشتریان
نقاط ضعف
حاشیه سود کم
رشد ضعیف تر در تجارت الکترونیک

تهدید
رقابت شدید با برندهای داخلی وخارجی
مقررات جدید بین المللی
فرصت
ایجاد بازارهای جدید در کشورهای آسیایی
همکاری استراتژیک با برندهای محلی در بازارهای در حال ظهور

منابع
WWW.WALMART.COM
WWW. FORTUNE.COM


تعداد صفحات : 34 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود