موضوع:
مدیریت تعارض سازمانی
تعارض رفتاری است که به وسیله برخی از اعضاء سازمان در جهت مخالفت با دیگر اعضا صورت می گیرد.
تعارض فرایندی است که موقعی به وجود می آید که یک طرف چنین درک می کند که طرف مقابل در پی مقابله با اوست یا این که می خواهد مانع رسیدن وی به هدف موردنظرش بشود.
تعاریف تعارض
نظریه های تعارض
تعارض و اثربخشی سازمان
در صورت مثبت بودن یک یا چند مورد از سوالهای زیر، ممکن است نیازی به افزایش میزان تعارض وجود داشته باشد:
1. آیا افراد بله قربان گو اطراف شما هستند؟
2. آیا زیردستان می ترسند که شما را ناآگاه و یا غیرقابل اعتماد بدانند؟
3. آیا تصمیم گیرندگان از نظرات افرادی که به ارزش ها، اهداف بلندمدت و رفاه و بهزیستی سازمان بی اعتنایی می کنند، استفاده می کنند؟
4. آیا مدیران بر این باورند که حفظ صلح و ثبات و همکاری در واحدشان، بدون توجه به بهای آن، بهترین نفع را برای آنها دارد؟
5.آیا تصمیم گیرندگان جداً دوست ندارند احساسات دیگران را جریحه دار کنند؟
چه زمانی نیاز به افزایش میزان تعارض وجود دارد؟
6. آیا مدیران بر این باورند که برای به دست آوردن پاداش بیشتر، محبوبیت نسبت به شایستگی و عملکرد بالا، مهم تر است؟
7. آیا مدیران بی جهت خواهان و مشتاق حصول اجماع در تصمیمات خود هستند؟
8. آیا کارکنان در برابر تغییر، مقاومت زیاد نامعمول نشان می دهند؟
9. آیا فقدان ایده هاتی نو وجود دارد؟
10. آیا میزان ترک خدمت کارکنان در حد پایینی است؟
ادامه- چه زمانی نیاز به افزایش میزان تعارض وجود دارد؟
منابع تعارض سازمانی
ادامه – منابع تعارض سازمانی
ادامه – منابع تعارض سازمانی
ادامه – منابع تعارض سازمانی
ادامه – منابع تعارض سازمانی
ادامه – منابع تعارض سازمانی
1. اهداف فراگیر مشترک
2. کاهش وابستگی دوطرفه بین واحدها
3. توسعه منابع
4. حل مسئله به صورت دو طرفه
5. سیستم های استیناف
6. فرمانرانی رسمی
7. افزایش روابط متقابل
8. معیارها و سیستم های پاداش جامع سازمان
9. ادغام واحدهای متعارض
فنون رفع تعارض
فنون رفع تعارض
ادامه- فنون رفع تعارض
ادامه- فنون رفع تعارض
ادامه- فنون رفع تعارض
ادامه- فنون رفع تعارض
فنون ایجاد تعارض سازنده
با تشکر از توجه شما