آموزش کتاب مطالعات اجتماعی پایه پنجم ابتدایی
درس بیست و دو : بازسازی ویرانه ها
چنگیز، هلاکو و تیمور با حمله به ایران خرابی های زیادی به بار آوردند اما جانشینان آنها راه پدران خود را ادامه ندادند. آنها پس از آشنایی با مردم ایران، تحت تاثیر عقاید و آداب و رسوم ایرانیان قرار گرفتند. پس، به تدریج به دین اسلام روی آوردند و مسلمان شدند. آنها همچنین سعی کردند از خشونت و ویرانگری پدرانشان فاصله بگیرند و عمران و آبادی در ایران را تشویق کنند.
فرزندان راه پدران را ادامه ندادند
وزیران ایرانی سعی می کردند مغولان را راهنمایی و هدایت کنند و راه و رسم کشورداری را به آنها بیاموزند. جانشینان چنگیز و تیمور نیز می دانستند که بدون راهنمایی افراد لایق و شایسته، نمی توانند سرزمین های پهناور قلمرو خود را اداره کنند.
وزیران ایرانی
برای مثال، خواجه رشیدالدّین فضل الله همدانی از وزیران دانشمند دوره ی ایلخانان بود که چندین کتاب علمی نوشت و به دستور او بناهای زیادی چون مسجد، مدرسه و بیمارستان ساخته شد.
خواجه رشیدالدّین فضل الله همدانی
خواجه نصیرالدّین توسی نیز از مشاوران هلاکو بود که سعی می کرد عادت های زشت مغول ها، از جمله وحشیگری هایشان، را تغییر دهد. خواجه نصیرالدّین توسی، ریاضی دان و ستاره شناس بزرگی بود و به همّت او رصدخانه ی مراغه تاسیس شد.
خواجه نصیر الدّین توسی
در زمان جانشینان چنگیز، هلاکو و تیمور، مردم ایران به تدریج، ویرانه ها را به شهرهایی آباد و پررونق تبدیل کردند و شهرنشینی را در ایران گسترش دادند. در این شهرها بناهای زیادی چون مساجد، کاروان سراها، حمّام ها وبرج ها ساخته شد.
رونق معماری و هنر
کاروان سرای شرف در نزدیکی سرخس ، استان خراسان رضوی
مسجد جامع نطنز
شاهرخ، پسر تیمور، برخلاف پدر خود مردی نیکوکار بود و سعی می کرد هرجا را که پدرش ویران کرده بود، آباد کند. او دستور داد مدارس و کتاب خانه های بسیاری بسازند.
مسجد گوهرشاد در مشهد نیز از بناهایی است که به همّت گوهرشاد، همسر شاهرخ، ساخته شد.
مسجد گوهرشاد ، مشهد
سکّه های دوره ی ایلخانان
تعدادی از شاعران بزرگ و برجسته ی ایرانی یعنی عطّار نیشابوری ، مولوی، سعدی، حافظ، در دوره های مغول و تیموری زندگی می کردند.
آرامگاه عطّار- نیشابور
سعدی
حافظ
مولوی