تحلیل و بررسی کلیسای نور
اثر تادائو آندو
برگردانی و ترجمه متن از زبان اصلی (پرتغالی)
با استفاده از مترجم گوگل از اسلاید 10 الی 59 :
آذر 1391
بنام خدا
نور و فضا در معماری ژاپن
نور در هر لحظه شکلی نو به هستی می بخشد و نسبت های بینابینی تازه ای به اشیاء می دهد و معماری نیز نور را در وجود کاملاً موجز آن می فشرد، آفرینش فضا در معماری همان فشردن و پیراستن قدرت نور است.
شاید دریافت هایی از این دست، مثل نسبت میان معماری و نور، آنقدرها هم بر مبنای ایده ها ساخته نمی شوند ، بلکه از سطح تجربه فضائی که در وجود مادی انسان نقش بسته است گرفتار شده اند.
معماری سنتی ژاپن با استفاده از اصول خاصی مانند سادگی فرم، آزادی از فضا ….. بلکه با اتصال مفاهیم به باورهای خود، مشخص می شود.
در تجربه هایی از معماری ژاپنی مثل چایخانه، فضا به سادگی به وسیله کاغذ دیواری ای که بر روی یک قاب چوبی فلزی کشیده شده است، تیغه بندی می شود. نور، با گذر از چنین تیغه ای، کاملاً در درون پراکنده میگردد، تا با تاریکی در آمیزد و فضایی ایجاد کند که با نوری تک رنگ شکل گرفته است.
معماری ژاپنی عرفاً از طریق فن آوری پر توان خود در تلاش برای شکستن نور به بخشهای مستقل خود بوده است. تغییرات ظریفی که نور بر پایه انرژی ارتعاشی خود به دست می آورد تقریباً به گونه ای نا محسوس به فضا هستی می بخشد.
در معماری غربی زمانی دیوارهای سنگی حجیم برای جدا کردن درون از برون به کاربرده شد. پنجره ها، که در داخل دیوارهای ضخیم به گونه ای قرارگرفته بودند که گویا جهان بیرون را نمی پذیرند، کوچک بودند و با دشواری ساخته شده بودند.
چنین پنجره هایی، بیش از آنکه به نور اجازه ورود بدهند، با تلالوی شدید می درخشیدند ، به طرزی که گویی تجسد نور می بودند. شاید آنها آرزوی بنیادین بشر را که همانا سکنی گزیدن در تاریکی با نور است، بیان می کردند تابش یک دسته پرتو نور، با نفوذ در سکوت ژرف آن تاریکی، شکوه و عظمت را به همراه می آورد. پنجره ها نه به منظور نمایشهای بصری بلکه صرفاً برای نفوذ بی واسطه نور ساخته می شدند؛ و نوری که به درون رخنه می کرد، فضایی محکم و استوار می ساخت. روزنه هایی که با دشواری ساخته شده بودند حرکت نور را با ظرافت در درون خود می گرفتند. فضا، چونان یک پیکره با خطی از نور که در تاریکی رخنه کرده بود تراشیده می شد و ظاهر آن پیوسته دگرگون می گشت.
در دوران مدرن، معماری پنجره ها را از محدودیت های سازه ای رهانیده و به آنها امکان داده است که آزادانه در هر اندازه ای ساخته شوند. اما به جای رسیدن به آزادی نور در معماری، نیروی حیاطی نور به گونه ای نا کارآمد پراکنده گشته و از بین رفته است.
معماری مدرن جهانی با شفافیت فوق العاده بنا نهاده است؛ جهانی با نور یکسان، روشنی یافته به واسطه محروم شدن از بسیاری چیزهای دیگر و تهی از تاریکی . این جهان نور ، که انتشاری هاله گون دارد، قصد مرگ فضا تا حد تاریکی مطلق کرده است.
معمار نور و سکوت
تادائو آندو در سال 1941 در اوساکای ژاپن به دنیا آمد، آندو از سن 10-17 سالگی در یک کارگاه نجاری کار می کرد. وی اغلب به ساخت مدل های چوبی از کشتی وهواپیما می پرداخت ،اوصنعت و ساختار سنتی چوبی ژاپنی را از یک نجار که مغازه ی او در خیابان مقابل خانه شان بود، فرا گرفت. تقریباً همه پروژه های وی، از بتن عریان به عنوان ماده اولیه ساخته شده اند. او برای به دست آوردن بتن نرم تمیز و کامل برای ساختمان هایش، دقت زیادی در ساخت و قالب گیری فرم های بتنی می کرد.
برای مثال در کلیسای نور، فضا با چنین نوری که من در جستجویش بودم ساخته شده است. در اینجا من جعبه ای با دیوارهای محصور ضخیم بتنی ساختم، که در واقع ساختمان از تاریکی بود. سپس بر یک دیوار شکافی ایجاد کردم که به نور شرایطی بسیار محدود اجازه نفوذ می دهد. در همان حال یک دسته پرتو نور تاریکی رابه سختی می شکند دیوار، کف و سقف، هر یک مانع نور می شوند.
نور سرچشمه وجود همه هستی است با روشن کردن سطح اجسام نور به آنها پیرامون و یک محیط مرئی را اهدا می کند و جمع شدن سایه در پشت آنها به اجسام عمق می دهد اجسام تنها در مرزهای روشنایی و تاریکی است که معنی پیدا می کند و شکل خود را به دست آورده و نشان می دهند ، روابط داخلیشان کشف می شود.
تادائو آندو :
من بسیار عمیق به نقش نورطبیعی نظر می افکنم نوری که می تواند درهر نقطه از محیط ساخته شده ما ، بوسیله مجاورت بی واسطه و شایان توجهی از مکان و زمان با ما صحبت کند ، من نور را به فضای داخلی معماری هدایت می کنم به طوری که آن نور فضا را بوسیله عمق مشخص و تعریف کند و فضاهایی بسیار مهیج و تحریک کننده بوجود بیاورد.
تادائو آندو درباره نور درمعماری می گوید:
برخی از نظرات و دیدگاههای تادائو آندو: * نگاه انتقادی به معماری مدرن * احساس نگرانی برای آینده به خاطر وجود کامپیوترها ، ترس از اینکه خلاقیت را از معمار بگیرند و معماری به یک فرمول برای تمام نقاط زمین انجامد. * اهمیت فوق العاده به طبیعت * در معماری بخشی وجود دارد که نتیجه یک استدلال منطقی است و بخش دیگری است که از مجرای احساس خلق می شود . همواره یک نقطه هست که این دو با هم طلاقی می کنند. من فکر نمی کنم معماری بدون این تلاقی بتواند خلق شود. * معماری خلق فضایی برای زیستن و به تفکر واداشتن است.
فرم از تاثیر فضایی می کاهد و در نتیجه جذابیت معماری را محدود می کند.
* اهمیت به نور در فضای معماری * نور به زیبایی نمود می بخشد ، و باد و باران با تاثیری که بر بدن انسان می گذارند به زندگی رنگ و رو می دهند. معماری واسطه ای است که انسان را قادر می سازد تا حضور طبیعت را حس کند. * من با نشاندن طبیعت و نور متغیر در درون فرم های هندسی ای که از زمینه شهری شان بریده شده اند ، فضاهایی پیچیده می آفرینم.
* آسمان قاب شده ، نور و سایه ایجاد می کند و به شخص القا می کند تا از معنای طبیعت بپرسد و به او کمک می کند تا عناصر ترکیبی فضا را درک کند. * به باور من سه عنصر برای تبلور معماری مورد نیاز است : مصالح واقعی مانند بتن اکسپوز و یا چوب رنگ نشده ، هندسه ناب ، طبیعت ؛ طبیعتی که از طریق انسان نظم داده شده و در تضاد با طبیعت آشفته است.
* تابش یک دسته پرتو نور ، با نفوذ در سکوت ژرف آن تاریکی ، شکوه و ظلمت را به همراه می آورد
* من می خواهم بناهای قوی و در عین حال آرامی بیافرینم که صدای آفریننده شان را بتوان شنید. * نور سرچشمه تمام هستی است . نور در همان حال که به سطح چیزها برخورد می کند ، به آنها شکل می دهد و با انباشتن سایه در پشت چیزها ، به آنها عمق می بخشد.
کلیسای نور – تادائو آندو
محل : اوزاکا، ژاپن اتمام کار: 1989 | 1999 مساحت : 838.80 متر مربع مساحت ساخته شده : 113.00 متر مربع اسکلت : بتنی ظرفیت : 100 نفر
کلیسای نور تادائو آندو
تصویر سایت شهری
محل استقرار کلیسای نور در سایت شهری
اجرای مجموعه ی کلیسای نور
محل اقامت پدر کلیسا ( کشیش )
محل اقامت کشیش، تنها ساختمان موجود در مجموعه اصلی
نمازخانه 1989
گسترش ساختمان مدرسه یکشنبه در سال 1999
ساختمان مدرسه یکشنبه در سال 1999
چشم انداز و منظر شهری کلیسا
چشم انداز و منظر شهری کلیسا
چشم انداز و منظر شهری کلیسا
چشم انداز و منظر شهری کلیسا
کلیسای نور
محل اقامت پدر
مدرسه یکشنبه
کلیسا
تقاطع دیوار 15 درجه
اضلاع دیوار 6x6x18m
[در صورتی که ماهیتی از فضا و فرم ارائه شده باشد، مردم با تخیل خود می توانند آن را تجسم و تکمیل کنند]
تادائو معتقد است که فضا تنها با حضور مردم کامل می شود
شدت و جهت نور با توجه به موقعیت خورشید در نفوذ به دهانه متفاوت است ، تادائو برای ورود نور از علامت صلیب که نماد مسیحیت است استفاده نمود ، برای تحلیل و بررسی این مسئله با توجه به نور الهی و مطالعه توصیفی در این زمینه می توان بحث و گفتگو نمود
نور روز در صبح، ظهر و بعد از ظهر
تادائو:
من فکر میکنم توجه به سایه ها مهم است ، آنها نقش مهمی در ساختمان دارند.
سایه ها و تاریکی ها در فراهم نمودن فضایی از آرامش و سکوت کمک می کنند.
رنگهای دیگری که در گروه رنگهای سیاه و سفید نیستند و یا خارج از مقیاس خاکستری هستند، و در طبیعت سایت موجودند از جمله پوشش های گیاهی سبز از طریق دهانه ساختمان دیده می شوند.
چوب
بتن
استفاده از مصالح چوبی در کنار مصالح بتنی
این دو تصویر نشان می دهند که فضای داخلی کلیسای کوچک در مورد سخاوتمندی و گشاده دستی فضا تاکید دارد
N
نحوه قرار گیری دیوارها در سایت
استقرار کلیسای نور 1989
طرح پلان کلیسای نور 1989
نقشه پلان در ابعاد (6x6x18) متر
آبی تیره : مورد استفاده این دیوار برای غیر مستقیم کردن و منعکس کننده نور است. آبی روشن : دیوارهای اصلی ساختمان.
منطقه و سطح انعکاس دهنده نور
مقطع کلیسای نور
محل اقامت پدر
مدرسه یکشنبه
کلیسا
توسعه و گسترش مدرسه یک شنبه
در ساخت این بنا ، تادائو با در نظر گرفتن و استفاده از منابع ( طرح ساختمان کلیسای نور ) ، و از جمله حفظ تقاطع 15 درجه ای دیوارها آن را ساخت
دهانه اجازه ورود نور بطور غیر مستقیم را می دهد
توسعه و گسترش مدرسه یک شنبه
از چوب برای کف پوش و مبلمان داخلی و دیواره ها استفاده شده است
توسعه و گسترش مدرسه یک شنبه
توسعه و گسترش مدرسه یک شنبه
SUNDAY SCHOOL PERSPECTIVA
پرسپکتیوی از مدرسه یک شنبه
N
تحلیل و بررسی طرح توسعه مدرسه یک شنبه
توسعه و گسترش مدرسه یک شنبه 1999
نقشه نشان دادن اتاق ها
طرح پلان مدرسه یک شنبه
مقطعی از مدرسه یک شنبه
تصاویری از فضای داخلی
مدرسه یک شنبه
CHURCH OF THE LIGHT + SUNDAY SCHOLL CONEXÃO
اتصال ساختمان ها از طریق یک عنصر نسبتا نیم دایره ای در آثار تادائو دیده می شود
تادائو این مسئله را با ذن توضیح می دهد
[جوهر یا ماهیت ذن یک دایره است. دایره، البته، نشان دهنده بی نهایت است. هنگامی که شما از منحنی صحبت می کنید در یک چهارم یا شاید یک ششم یک دایره به عنوان نمادی از بی نهایت صحبت می کنید. بنابراین، این روشی است که برای تکمیل بقیه دایره مطابق با جهان ذهنی هر کسی می باشد.]
منابع :
برگرفته از منابع اینترنتی ، و پاورپوینتی به زبان اصلی (پرتغالی)
پایان