تارا فایل

تحلیل معماری کلیسای جوبیلی، رم – ایتالیا


تحلیل کلیسای جوبیلی، رم – ایتالیا

گروه طراحی، موقعیت
کلیسای سال ۲۰۰۰ – کلیسای جوبیلی
معمار : ریچارد مه یر
مکان : رم – ایتالیا

معرفی پروژه
در سال 2000، کلیسای کاتولیک به معمار آمریکایی ریچارد مایر، کلیسای جوبیلی، که به عنوان کلیسای خدای پدر مهربان نیز شناخته می شود، سفارش داد.پیش از این، مسابقه ای برگزار کرده بود که در آن معماران مشهور بین المللی مانند تادائو آندو، فرانک گری، پیتر آیزنمن، سانتیاگو کالاتراوا، گونتر بهنیش و ریچارد مایر برنده شدند.

این کلیسا توسط پاپ ژان پل دوم نامگذاری شد، پنجاهمین کلیسا و مرکز اجتماعی جدید است که در حومه رم ساخته شده است
ساختمان 27000 فوت مربعی با بتن سفید و شیشه، در منطقه Tor Tre Teste، در شش مایلی شرق رم، در یک سایت مسطح و مثلثی در یک توسعه مسکونی منزوی با درآمد متوسط پایین قرار دارد. کلیسای جوبیلی نقطه کانونی جدیدی را برای جامعه 8000 نفری که در دهه 1970 زندگی می کنند، در بلوک های آپارتمانی ده طبقه، با حیاط سنگفرش شده (ساگراتو) که به عنوان فضای ملاقات عمومی عمل می کند، فراهم می کند.

هدف طراحی
لوئیجی مورتی، سخنگوی اسقف اعظم در کنفرانس مطبوعاتی که برای پرده برداری بنا ترتیب داده شده بود اظهار کرد: «هدف اصلی گروه طراحی جلب نظر همگان به کلیسای کاتولیک در سرزمین مادریشان بود. بنابراین گروه طراحی تصمیم گرفت از معماری به عنوان راهی برای ترویج آن استفاده کنند.»

بنای کلیسا در حاشیه شرقی شهر و در میان مناطق مسکونی ساخته شده که در میان هرج و مرج رم همانند یک شاهکار سفیدرنگ و درخشان به چشم می آید.

ویژگی پوسته ها سه پوسته بتونی عظیم که رو به آسمان دارند در توازن با حجمی راست گوشه هستند که عملکردهای مختلفی همچون بخش های اداری، اتاقهای کنفرانس و سایر فضاهایی که عملکردی غیر مذهبی دارند را در خود جای می دهد.

قرار گرفتن جایگاه مقدس کلیسا در محل تقاطع این احجام هندسی متضاد، سمبولیسم به کار گرفته شده در این بنا را آشکار می سازد: «خداوند دریافتی است مابین بی نهایت  ها»

پوسته های بتونی از ترکیب خاصی بهره مندند که هنگامی که این ماده در برابر نور خورشید قرار می گیرد، دارای خاصیت پاک کنندگی است و آلوده کننده های محیط زیست را اکسید می کند.

ویژگی کارهای او استفاده منطقی از هندسه، شفافیت فضاهای آنها، مدیریت عالی نور و استفاده از رنگ سفید به عنوان نماد خلوص است.
یشنهاد مایر برای این مسابقه به دلیل استفاده متمایز و ظریف از مصالح در رابطه با فناوری های ساخت و ساز، وجود نور به عنوان عنصری که شخصیت کار را تعیین می کند و مفهوم قوی ساختمان به عنوان مکانی برای انسان ها اشاره کرد.

مصالح و ساختار
مه پر برای پوشاندن جایگاه مقدس از سنگ تراورتن استفاده کرده است. به کارگیری سنگ های تراورتن رگه دار برای پوشش کف و قطعه سنگهای بدون رگه برای دیوار، دیالوگی را بین مصالح، در ارتباط با یکدیگر و محیط و زمینه اطرافشان برقرار می کند.

فضای داخلی کلیسا به همان اندازه چشمگیر است که نمای بیرونی آن تماشایی است. نور دیوارهای منحنی فضا را تشکیل می دهد و تجربه ای همیشه در حال تغییر را به بازدیدکننده ارائه می دهد.

بررسی سازه
سازه کلیسای سال ۲۰۰۰
پوسته های به کار برده شده برای سازه این بنا خود نوعی شاهکار سازه ای محسوب می شود. این گونه به نظر می رسد که این پوسته های بتونی که قسمتی از کره هایی متحدالمرکز هستند، بر فراز قسمت مکعب شکل بنا شناورند. مه یر می گوید: «تاکنون چنین کاری انجام نشده است.

هر پوسته بتونی در زمین محکم شده است و به تنهایی ایستاست، وی اضافه می کند: «حتی وسیله ای که توسط مهندسان شرکت ایتال سمنتی برای قرار دادن قسمت های مختلف در جایشان، طراحی شده بود، یک اثر هنری به شمار می آمد.»

طراحی یک کلیسا در شهری چون رم، ریچارد مه یر را در جمع معماران برجسته ای چون رافائل و میکلانژ قرار می دهد. مه یر با وجود گرایش های مدرنیستی اش، با کارهای فرانچسکو برو مینی به ویژه طرح نماز خانه اسپینزای او که به شیوه باروک در محدوده رم قدیم ساخته شده است، نزدیکی خاصی را احساس می کند.
هر دوی این معماران (مه یر و برومینی) به سمبولیسم آشکار و نمایشی علاقه دارند. اما آنچه که بیش از هر چیز در مورد کارهای برومینی نظر مه یر را به خود جلب می کند، کنش متقابل نور و فضا در برابر هم است.

ساختار متناسب کلیسا و محوطه بر روی یک مربع جابجا شده و چهار دایره استوار است. سه پوسته ای که گشتالت اولیه کلیسا را تعیین می کنند بر سه دایره با شعاع مساوی استوارند و به تثلیث مقدس اشاره می کنند.
آستانه های کوچک و فرورفته بین پوسته ها امکان دسترسی مستقل به کلیسای کوچک و غسل تعمید را فراهم می کند. ساگراتو به عنوان یک میدان باز که توسط مناطق علف زار با نیمکت ها و درختان قاب شده است تصور می شود. در جبهه شرقی، ساگراتو و رواق به طور مشترک استقبال کلیسا را به جامعه اعلام می کنند.

ریچارد مه یر برای القای حس تقدس در کلیسای جدید رم، از تکنولوژی پیشرفته سازه پوست تخم مرغی بهره گرفته است. مه یر برای خلق سازه سه قسمت کروی به راه های متفاوتی اندیشید. در ابتدا دو گزینه وجود داشت: یکی پانل های فلزی که با سرامیک پوشیده شده بودند و دیگری سازه بتونی با اندود گچ و سیمان. اما مهندسان ایتال سمنتی، با الهام گرفتن از ایده سازه بتون نمایان سیستمی جدید از بلوک های بتونی پس تنیده را پیشنهاد کردند. این راه حل علاوه بر این که کنترل دقیق ساخت هندسیه منحنی شکل بلوکها را دارا بود، در به وجود آوردن سطح یکپارچه و روشن این پوسته ها نیز موثر بود. (اولین بار پیر لوئیچی نروی برای یکی از سالن های المپیک رم، از این نوع مخلوط سیمان مقاوم در برابر هوا استفاده کرد.)

بررسی اتصالات
مه پر تصمیم گرفت، نه تنها بتون را به صورت نمایان مورد استفاده قرار دهد بلکه اتصالات قطعات را نی گذارد. وی در این باره می گوید: هدف من نمایش پانل ها، به بهترین صورت بوده است و این در حالی است که ابعاد اتصالات، برای جلوگیری از نفوذ هوا، تا حد امکان کوچک شده و فاصله پانل ها نیز به کمترین حالات تقلیل داه شده است.»

کلیسای کوچک با یک بلوک مستطیل شکل از سه اتاق آشتی (اعترافات) که مستقیماً از نمازخانه تشکیل شده است.
یک دیوار منحنی، نمازخانه و محراب را از هم جدا می کند، اما منظره ای از محراب اصلی از طریق روزنه ای که به طور سنجیده قرار گرفته است وجود دارد.

اتصالات کلیسای سال ۲۰۰۰
الگوی نهایی اتصالات از ترکیب دو هندسه مختلف به وجود می آید. خطوط شعاعی افقی، از مرکز سه کره، در تقاطع سازه این مجموعه را به بهترین نحو به نمایش می گذارد. با خطوط موازی عمودی قرار می گیرند.
این الگو در جهت عمودی نیز پشت سر هم تکرار می شود و طرح مبتکرانه بلوکهای ۵ تنی با ضخامت ۳۰ اینچ که از پیش سوراخ شده، با صفحات فلزی متصل به آن تنظیم شده اند و پس تنیده شده اند. بلوکها به وسیله بالابری که بر روی ریل هایی قرار گرفته است، بالا برده می شوند و روی یکدیگر قرار می گیرند.

ساختمان L شکل با پل هایی به دهلیز، محراب، اتاقک ارگ و زیارتگاه به ضلع شمالی کلیسا متصل می شود. یک سرسرای با نور بالا، دفتر کشیش و اتاق های جلسه در طبقه همکف را به کلاس های درس تعلیم و تالار در طبقه دوم متصل می کند. مرکز اجتماع و دادگاه های مجاور نیمه شمالی سایت را اشغال می کند.
نکته قابل توجه دیوارهای بزرگ منحنی در محیط جنوبی کلیسا است. این سه دیوار از نظر ارتفاع متفاوت هستند و در واقع بخش هایی از یک کره هستند. هر پوسته از قطعات بتنی از پیش ساخته شده، پس تنیده در محل ساخته شده است. به دلیل انحنای پلان، هر کدام به طور مستقل پشتیبانی می شوند. مقاومت بار باد از طریق یک اثر عمودی عمودی که در سراسر عمق کامل بخش منحنی عمل می کند، ایجاد می شود.

بررسی سقف
بر خلاف سایر سازه های بتونی پوست تخم مرغی که در اروپا به کار برده شد، به نظر نمی رسد که این سازه جدید، در جاهای دیگر مورد تقاضا قرار گیرد، چرا که با وجود جذابیت پروسه روی هم قرار دادن بلوکها، سرعت این عملیات (۲ بلوک در روز) در مقایسه با استانداردهای جهانی روز، اندکی کند به نظر می رسد..

یک خرپای فلزی خمیده که با تعدادی میلگرد افقی نگاه داشته شده است، وزن سقف شیشه ای سالن اصلی کلیسا را تحمل می کند
اتصالات نورگیرهای سقف، سقف های شیشه ای و دیوارهای شیشه ای، با حرکت مستقیم پوسته ها، که عمدتا بر اثر تغییر حرارت در جبهه جنوبی و همچنین باد و فشارهای زمین لرزه به وجود می آید، منطبق است.

مخلوط بتن، TX Millennium، توسط سازنده بتن ایتالیایی Italcementi به ویژه برای این پروژه توسعه یافته است. هنگامی که در معرض نور خورشید یا اشعه ماوراء بنفش قرار می گیرد، دی اکسید تیتانیوم موجود در مخلوط، آلاینده های هوا را اکسید می کند، بنابراین به سطح بتن معماری اجازه می دهد تا ظاهر سفید خود را حفظ کند.

طراحی آکوستیک کلیسا بر اساس نیاز به گفتار قابل فهم برای خواندن و اعلامیه ها و ارائه یک حجم پر طنین برای آواز جماعت، گروه کر مذهبی، و صدای ساز و ارگ است. این با ارائه یک سیستم تقویت کننده صدا مناسب برای یک فضای بزرگ و پر طنین عبادت به دست آمده است.
حجم زیاد و سطوح سخت بتنی، سنگی و شیشه ای، صدای زنده و غنی را از گروه کر و به ویژه ارگ پشتیبانی می کند. پوشش آکوستیک و سنگ در دیوار شمالی شبستان و همچنین سطح شکاف روکش سنگ روی دیوار محدب، بال زدن را از بین می برد.

مصرف انرژی توسط تعدادی از ویژگی هایی که به طور خاص برای محدود کردن بارهای پیک حرارتی در داخل فضا طراحی شده اند، بسیار کاهش می یابد. جرم حرارتی زیاد دیوارهای بتنی به طور موثر افزایش حرارت داخلی را تعدیل می کند.
تغییرات دمایی روزانه، نیاز به تهویه مکانیکی داخل شبستان و نمازخانه را بی نیاز می کند و استفاده از سیستم گرمایشی در زمستان را کاهش می دهد.

https://pickcad.com/%D9%86%D9%85%D9%88%D9%86%D9%87-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D8%B3%D8%A7-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D8%B3%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D9%84-2000-%D9%85%D9%87/
http://memari-modern.blogfa.com/post/75
https://www.freeformland.com/en/freeformland/219/JUBILEE_CHURCH#&gid=1&pid=48
https://archello.com/project/jubilee-church
https://www.archdaily.com/20105/church-of-2000-richard-meier
https://www.designbuild-network.com/projects/jubilee-church-rome/
https://www.designbuild-network.com/projects/jubilee-church-rome/
https://en.wikiarquitectura.com/building/jubilee-church/
https://www.archdaily.com/20105/church-of-2000-richard-meier


تعداد صفحات : 29 | فرمت فایل : ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود