به نام ختم تمامی ادیان
موضوع:
آشنائی با معماری جهان
Saint-Gilles
معرفی
این کلیسای زیارتی در Via Tolosa معروف قرار داشت، مسیری که از Arleo تا(saint sernin) Toulouoe با مقصد نهائی آن در Santiago de Compostela کشیده می شد. این جاده توسط زائرانی که از ایتالیا ، سوئد یا اروپای مرکزی می آمدند استفاده می شد ، همچون "Romieux" که بعد از روم ، به Compostela یا برعکس ، می رفتند. آنها بعد از عبور از آلپ در گذرگاه Montgenvere یااز جاده ای در طول ساحل Ligarian آمده بودند. این مسیر اگر چه به نام Via Aegidiana نیز شناخته می شد. نشانه ای از اهمیت معبد Seint Gilleo (Aegidiuo به لاتین)بوده است .
در 1116 میلادی ، برای ساخت سرداب در کلیسای تحتانی ، یک سری ساختمان سازی عمده آغاز شد. این قسمت با معبد Saint Gilleo ، مکان مهمی برای زائرین بود، اگر چه سر در که ساخت آن بعدها شروع شد، به علت تماشایی ترین مجموع کنده کاری قابل ملاحظه است. Carra Fergusan Omeara ادعا می کند که سنگینی در پیچیدگی ترکیب معماری و کنده کاری آن با دروازه های غربی کلیسای جامع Chartreo و صومعه ی Saint Denis برابری می کند … متاسفانه ، اکثر این تزیینات ، در طول جنگ های مذهبی قرن 16 ناقص شدند. شماری از سنگ تراشان و دستیاران آنها بدون شک این مجموع را بر سردر کنده کاری کرده اند، تا حدودی به این علت که سبک های آنها بسیار متفاوت است. stoddard این پروژه ، از اواخر دهه 1120 زمانبندی می کند، اگر چه دیگر دانشمندان تاریخ آن را از اواخر قرون 12 و اوایل قرن 13 قرار داده اند.
این کلیسا ، تحت تاثیر معماری و سنگ تراش رومی در منطقه به خوبی سنگ تراشی مسیحیان اولیه (که تعدادی از آنها در حوزه Arleo موجود است) ساخته شده ، بر دیگر بناها نیز تاثیر داشته که قابل ملاحظه ترین آنها Trophime Saint ، توقف گاه قبل از saint – Gilleo در Via Tolosa می باشد.
همه تصاویر سردر جلویی و داخل ، در سال 2007 گرفته شده است
منظره هایی از 3 قوس
منظره هایی از کتیبه فوقانی از ورودی اورشلیم و دیگر صحنه ها
منظره هایی از کتیبه فوقانی از پاداش یهودا و تطهیر معبد توسط
مسیح و دیگر صحنه ها
منظره هایی از کتیبه فوقانی از شام آخر و بوسه ی یهودا و دیگر صحنه ها
صومعه بندیکتی Saint – Gilleo : سردر جلویی – سه گوشی سردر جلویی با 3 دروازه
دانشمندان عموماً توافق دارند که ورودی معبد ریشه در آثار تاریخی کلاسیک provance دارد. هم در طاق پیروزی (طاق Tiberins در Orenge دارای 3 طاق است، که طاق میانی بالاتر از طاق دیگر است. و هم تئاتر روم ، که اغلب دارای 3 درگاه در دورنمای عقب است که به خوبی طاقچه ها با مجسمه ها ساخته شده اند. (باز Orenge در Provance می تواند یک مدل تقریبی از چنین تئاتری بوده باشد) .
(O Meara Fergusan Carra را برای فصل کاملی درباره ی استفاده از منابع باستانی با تاکید خاص بر اقتباس سردر یک کلیسا از Scaenea frans رومی را ببیند.) دروازه های ورودی با سه گوشی های کنده کاری شده بالای درگاه ها طاقچه دار شده اند. سنگ سردرهای درگاه ها ، کنده کاری با کتیبه های بالای ستون بندی ها واقع در کنار دروازه اصلی متصل می شوند. (صفحات مربوط به کتیبه های برجسته را بینید.)
سه گوشی چپ یا شمالی
آن چه در مرکز ترسیم شده ، مریم مقدس و نوزاد او با ساحران است که هدایای آنها را نگه داشته اند در چپ و یک فرشته که به نظر یوسف در راست می باشد. (رویای یوسف؟)
حاشیه های تزئینی و پارچه آشکار کننده
شیاری برای نشان دادن حاشیه روی لبه ها و سر آیش های لباس ساحران استفاده شده است (به خوبی نشان دادن جزئیات چکش کاری شده روی ظروف آنها). پارچه تن سا و مریم مقدس ، خود ، آناتومی زیر لباس را به خوبی آشکار می کند.
حالات و اشارات برجسته
همه پیکرها ، اعمال برجسته ای را نشان می دهند، خواه حیرت در مورد یوسف یا ستایش در 3 ساحر. فرشته نیز به سمت پایین می چرخد.
هم فرشته و هم ساحران ، به طرز هنری ترتیب یافته اند تا از منحنی های archivolts پیروی کنند.
سه گوشی مرکزی
این سه گوشی که ظهور دوم را ترسیم می کند از بین رفته و در قرن 19 جایگزین شده
سه گوشی راست یا جنوبی
این سه گوشی مسیح مصلوب را با خورشید و ماه بالای سر او نشان می دهد. او در کنار جان و مریم مقدس قرار گرفته است .. به خوبی کلیسا و کنیسه که توسط یک فرشته به زمین انداخته شده اند. در چپ، یوزباشی و دستیار او قرار دارند. O Meara درباره ی پیکر نگاری سقوط یا اخراج کنیسه به تفصیل بحث می کند اما این شخصیت پردازی را لزوماً یک مرجع ضد سامی به خوبی یک مرجع ضد مسیح می بیند که
در زمینه ی روح جنگ صلیبی در Saint – Gilleo می تواند به اسلام نیز اشاره داشته باشد. او تاج کنیسه را با گنبد جبل الطارق مرتبط می کند که در ورودی اورشلیم روی کتیبه نیز دیده می شود.
شخصیت پردازی کلیسا Ecclasia /
Ecclasia یک جامه بلند و گشاد با عرق گیرهای تزئینی پوشیده که O Meara آن را هماهنگ با لباس امپراطور نیرانتس می داند. تاج کنیسه به شکل یک ساختمان است.
صومعه بندیکتی Saint – Gilleo : سردر جلویی – کتیبه : دروازه چپ
کتیبه ای که واقعه هفته مقدس و وسوسه مسیح را توصیف می کند.
کتیبه از سنگ سردر چپ تا سردر راست قوس کشیده می شود و از طریق ستون بندی ها متصل می شوند.
آماده سازی برای ورود به اورشلیم
این صحنه دور گوشه حکاکی شده و در چپ ترین لبه آغاز می شود. این کتیبه سپس به ترسیم ورود به اورشلیم متصل می شود که سنگ سردر زیر قوس دروازه چپ را در بر می گیرد. در این جا روایی ترین واقعه ، جدا کردن الاغ توسط خواری خم شده است.
این خر به یک تیرک بسته شده و مسیح آماده می شود تا به این حیوان کوچک سوار شود.
ورودی اورشلیم
همه ی 4 اغیل این واقعه را ، اگر چه با اختلاف جزئی توصیف می کنند. این ، اولین صحنه در چرخه ی وسوسه است. مسیح ، قدری در راست مرکز ، بر خر کوچک سواری می کند در حالیکه کره اش دنبال الاغ است، حواریون نیز به دنبال مسیح هستند بعضی ساقه های خرما به دست دارند.
جزئیات ورودی
دروازه ی شهر در راست ترین نقطه است و 2 شخص در مقابل مسیح روی زمین ردا پهن می کنند. افراد چندی ، داخل دروازه شهر قابل مشاهده هستند. این نمایش البته ، از طبقه بندی دوگانه ی هنر وسطی پیروی می کند .. معماری در حقیقت برای پیکرها بسیار کوچک است.
O Meara این صحنه ی نقلی را، به یک زمینه تاریخی معاصر ربط می دهد. او شرح می دهد که دروازه ی شرقی شهر اورشلیم ترسیم شده و نتیجه می گیرد که "صحت معماری این صحنه ، بنابراین ، یک یادآوری کننده ی بصری است که به شباهت دقیق تر بین ورود پیروز مندانه مسیحیان به اورشلیم در جنگ صلیبی و نسخه اصلی انجیل برای این واقعه ، ورود پیروزمندانه مسیح به اورشلیم در یکشنبه تفوق کمک می کند."
گوشه ها : روی سنگ سردر مردم اورشلیم به سمت دروازه ها می روند.
2 نفر از این شهروندان ، شاخه های خرما حمل می کنند در حالیکه دیگری شاخه ی کوچکتری در دست دارد. پسری که در جلو است ، آماده می شود تا از یک درخت کوتاه بالا رود. (این شخص شبیه یک پسر و Zacchaeus ، مرد ثروتمند و جمع آوری کننده مالیات نیست که با اندام کوچکش از یک درخت بالا رفت تا واقعه را ببیند. او به سختی در راست ترین نقطه سنگ سردر شاخه های درخت قابل دیدن است.)
صومعه بندیکتی Saint – Gilleo : سردر جلویی
کتیبه سمت چپ دروازه مرکزی
دو واقعه اصلی در این برجسته کاری دراز نشان داده می شوند. اولین آنها ، پاداش یهودا و در سمت راست، آرامش معبد توسط مسیح است. بخش کوچکی در راست و گوشه نیز Martha و مریم مجدلیه و بالا رفتن برادر آنها Lazaruo ( بیمار) را ترسیم می کند.
پاداش یهودا
این برجسته کاری دارای تاثیر فاصله ای بیشتری نسبت به بعضی از برجسته کاری ها ، با کمک قرار دادن پیکرها در جلوی بنا- یاقوس های تکراری- به خوبی استفاده از نیمه نیمه پوشاندن پیکرها (که در بسیاری از برجسته کاری ها دیده شده) است. stoddard ، 2 پیکر را در سمت چپ به عنوان "2 یهودی که درباره ی رشوه بحث می کنند" شناسایی می کند و نظر می دهد که ترسیم یهودا در حال دریافت رشوه در هند رومی بسیار نادر است. کشیش Caiaphas بر تختی با ارتفاع کم نشسته (که دقیقاً شبیه به یک صندلی تاشو است) و او و یهودا بالاپوش پوشیده اند در حالیکه دیگران لباس های کوتاه به تن دارند.
پاکسازی معبد (یا مسیح که مبادله کنندگان پول را از معبد می راند)
4 انجیل این واقعه را شرح می دهند زمانیکه مسیح ، بینش پیدا کرد که معبد تبدیل به یک بازار شده ، شلاقی از ریسمان ساخت و بازرگانان را از معبد بیرون کرد. دست راست بالا رفته او ، این شلاق را به دست داشته.
یک صحنه برجسته
مسیح به صورت برجسته ، در یک وضع سخت (که خیلی ممکن نیست) نشان داده می شود در حالیکه زانوهای او به سمت لباس او خم شده … همه برای تاکید بر خم شدن او. کنده کاری ماهرانه نه تنها تا و چین ها در عملی که یک بدن را در بر می گیرد ، رسم می کند ، بلکه شیار کاری ها و هاله او را به خوبی گردن بند او، تزئین می کند.
بازرگانان ، کبوتران ، oxen و گوسفندان فقیران برای قربانی کردن ، کبوترمی خریده اند در حالیکه ثروتمندان حیوانات بزرگتری خریداری می کرده اند.
بالا بردن گدا
این یک صحنه آسیب دیده است (همه آن در این جا عکس برداری نشده است). مریم و Martha ، به وضوح در انتهایی ترین نقطه (راست) بعد از فرار حیوانات قرار دارند و پس در گوشه ، گدا ، با سندهایی که در حال باز شدن هستند ، بالا برده می شود. صحنه مجاور (پیش گویی تکذیب پطرس) در صفحه بعدی بحث می شود.
صومعه بندیکتی Saint – Gilleo : سردر جلویی – کتیبه
کتیبه (سنگ سردر) دروازه مرکزی ، شستن پای پطرس و شام آخر را توصیف می کند.
Betrayals ، هر دو سمت را در بر می گیرند. سمت چپ پیش گویی مسیح درباره تکذیب پطرس و در سمت راست بوسه یهودا.
پیش گویی تکذیب پطرس
در این جا مسیح و پطرس با یک خروس روی پای پطرس نشسته اند. در کنار آنها ، پیکرهای نیمه نیمه در حالیکه بادرام مرکزی رو در رو هستند ، نشسته اند. اگر چه آنها ، پیکرهای جالبی (بر حسب حالت … تا های شگفت انگیز و آناتومی آشکار شده از طریق لباس) هستند، اما واضح نیست (برای من) که نقش آنها در این روایت چیست.
شستن پای پطرس
این صحنه که در جان 13 توصیف شده قسمتی از شام آخر است زمانیکه مسیح از سرمیز بلند می شود و پای حواری خویش را می شوید . پطرس که روی یک چارپایه ی بسیار کم ارتفاع نشسته ، بدون شک، خود به فروش مسیح اعتراض می کند .. همان طور که انجیل می گوید. پطرس از نظر آناتومی نسبت به قسمت های دیگر ، با دقت کمتری ترسیم شده است.
O` Meara معتقد است که لحظه ی توصیف شده در این جا زمانی است که مسیح خیانت قریب الوقوع به خود را اعلام می کند (چون جان در این صحنه خواب است) نه توصیف سمبلیک معمول مجمع عشاء ربانی بنابراین این واقعه روی سردر ، وضوحاً مربوط به صحنه های خیانت است که در هر طرف به هم می پیوندد- پیش گویی مسیح درباره خیانت پطرس در چپ و بوسه یهودا در راست. O Meara همچنین این وضوح خیانت را به بدعت هایی که در این دوره جنوب غربی فرانسه را دچار مشکل کرده بود ربط می دهد.
شام آخر
چپ : مسیح قطعاً پیکری است که درست در وسط واقع است و یک حواری روی او طوری که به میز نزدیک است ، خم شده ، این باید خواری محسوب جان باشد اما این پیکر ریش دار پیرتر از جان جوان به نظر می رسد. پیکر کناری پیکر خم شده به سمت خود اشاره می کند. آیا این پطرس است؟ یا یهودا؟
دستگیری مسیح
این برجسته کاری حفظ شده ، صحنه پر ازدحام و دراماتیک دستگیری مسیح را توصیف می کند. نه تنها یهودا، مسیح را می بوسد … برای شناسایی او به سربازان بلکه در چپ ، پطرس گوش خدمتکار کاهن بزرگ Malchus را می برد.
بریدن گوش Malchus و بوسه یهودا
گوشه : 3 سرباز
این سربازان لابد صحنه ی محاصره مسیح را کامل می کنند. یکی از سربازان ، پشت 2 سرباز دیگر کمتر برجسته است.
صومعه بندیکتی Saint – Gilleo : سردر جلویی – کتیبه
صحنه هایی که مسیح را در مقابل pilate ، شلاق میزنند ترسیم می کند و صحنه ی آسیب دیده ی simon که صلیب را حمل می کند.
در چپ ترین نقطه در مرکز تصویر ، که تا حدودی بالای سر ستون دیده می شود، مسیح نزد pilate آورده می شود. Pilate شاهانه در تخت خود نشسته است.
شلاق زنی
همه ی نویسندگان 4 انجیل ، به صورت خلاصه درباره ی شلاق زدن مسیح که pontiuo pilate ، حاکم یهودیه دستور به انجام آن داده بود، نوشته اند. مسیح برای بار دوم در این صفحه در این صحنه ی شلاق زنی نشان داده می شود ، در این جا با پشت برهنه و دنده های آشکار 20 سرباز او را شلاق می زنند، بعضی از باقیمانده های شلاق ها ، هنوز در این برجسته کاری قابل مشاهده است. این حالات با حرکت نشان داده شده در سربازان و پیکر درد آلود افتاده بر زمین مسیح واقع گرا هستند.
حمل صلیب توسط simon
این صحنه ی آسیب دیده توسط stoddard شناسایی شده. همان طور که در 3 انجیل ذکر شده ، مردی به نام simon of cyrene به صحنه می آید در حالیکه مسیح صلیب را به همراه دارد و سربازان او را وادار به حمل صلیب مسیح می کنند.
مجدلیه
این صحنه به مریم ، یک فاحشه ی توبه کار که هنگام شام با مسیح و simon وارد می شود ، اشاره دارد. او روغن آورده و به پای مسیح می گرید ، او با موی خود اشک خود را پاک می کند و سپس آنها را می بوسد و با روغن مر، روغن مالی می کند. یهودا ممکن است یکی از پیکرهایی باشد که به او اشاره می کند زمانیکه به دور ریختن روغن اعتراض می کند.
سنگ سردر سه گوشی راست با 3 مریم در آرامگاه
این حادثه در هر 4 انجیل ذکر شده. این زنان مقدس ، همراهان مریم مقدس ، به زودی با ادویه و روغن های معطر سر فرار می رسند تا جسد را روغن مالی کنند اما در می یابند که سنگ روی فرار برداشته شده و جسد رفته است. یک فرشته به آنها می گوید.که مسیح برخاسته است. این صحنه ابتدا زنی را نشان می دهد که ادویه می فروشد و دوباره 3 زن را در فرار در حالیکه سربازان به خواب رفته اند و یک فرشته با بالهای بسیار بزرگ که به آنها اخبار را می گوید. جزئیات در این صحنه بازده زنجیری ، شمشیرها و سپرهای سربازان و هوایش تزئین شده لباس فرشته و پرهای استادانه کار شده ی بال ها به خوبی برجسته شده اند.
توصیف مریم ها در حال خرید ادویه همان طور که O Meare شرح می دهد غیر معمول است : "جزئیات Genre پیشخوان ، جدول ها ، ampullae و حتی 2 بازرگان ادویه ، به وضوح با جزئیات نشان داده شده اند تا دقیقاً طبق متن انجیل توصیف شوند … این شکل نمایان ، یک بیان به طور خاص مناسب از علایق مربوط به داروسازی دسته خیریه دینی است که در Saint – Gilleo مقیم بودند و نقش مهمی در زندگی آن صومعه ایفا کرده اند"
گوشه : ملاقات حواریون در راه emmauo
صومعه بندیکتی Saint – Gilleo : سردر جلویی … اولیا و فرشتگان در سمت چپ دروازه مرکزی
سردر جلویی دارای 12 تن از اولیا (یا حواریون) و 2 فرشته است … در حدود 2 متر ارتفاع دارد. اگرچه امروزه آنها نتایج نابودی بی مانع به خوبی نتایج آلودگی های جدید را نشان می دهند ، اما در اصل سنگ مرمر سفید بوده اند. دانشمند انواع ادبی را تحلیل کرده اند و درباره ی
تالیف این آثار بزرگ بحث می کنند. Whitney s.stoddard ادعا می کند که 5 پیکر تراش این 14 پیکر قدی را کنده کاری کرده اند و 3 تن از آنها مسئول اکثر کنده کاری ها در سه گوشی ها و کتیبه های روسازی بودند. در متن برجسته مقتدر ترانه ی او، stoddard به دقت کنده کاری سردر جلویی را تحلیل می کند و ویژگی های خاص را به هم ارتباط می دهد.. انواع تاها و پارچه ها ، درجه ی اندام volumetric ، نرمی یا سختی مدل سازی ، استفاده از جزئیات تزئینی، و مشابه آن … تا کنده کاری های متنوع را به هنرمندان خاص نسبت دهد. کتاب او برای من در شناسایی آثار کنده کاری به خوبی درکی از آنها ارزشمند شده است.
چپ ترین نقطه : میکاییل در حال رام کردن یک اژدها
همچون سر اکثر پیکرهای قدی در سردر جلویی ، سر میکائیل ، در مقابل یک سر ستون تزیین نشده قرار دارد. صورت میکاییل با برش های خطی مکرر برای مو و با سوراخ های کنده شده چشم ، ساخته شده. در حالیکه اکثر سرهای پیکرها ، از بین رفته اند ، سر میکاییل شبیه یکی از سرهای به جا مانده است. سر ولی شناسایی نشده را ببینید. این پیکر ، در راست ترین نقطه با گروهی از فرشتگان بزرگ که شیطان را رام می کنند مطابقت می کند.
حواریون از چپ درگاه مرکزی : Matthew ، Bartholomew ، توماس و جیمز کوچک
ساختاری بالای هواریون وجود دارد که توسط ستون های مجزایی بزرگ نگه داشته می شود. ستون ها دارای ارتفاع و اندازه و مواد متفاوتی هستند و در تاریخ ساخت نیز فرق می کنند. پشت این ستون ها در قسمت جلو ، پیکرهای بزرگ حواریون و فرشتگان قرار دارند که در اکثر موارد با نیم ستون های مسطح قاب بندی شده اند. یک کتیبه ی زینت شوکت الیهود ، بالای سر 8 حواری و فرشتگان در قسمت جلو قرار دارد.
Matthew ، Bartholomew
این پیکرها در پوشش پر حجم به نظر می رسند که با معماری محصور شده اند. مانند همه این پیکرهای بزرگ ، آنها سردری هستند اما در این جا آنها به صورت قابل ملاحظه ای ساکن هستند.
هر دو صندل به پا دارند و چین های لباس آنها مشخص است.
توماس و جیمز کوچک
پیکر توماس با پاهای روی هم انداخته ظریف درازتر است. به چین های منحنی و "s" مانند منحصر به فرد در خط حاشیه توجه کنید : جیمز دارای یک هاله تزئین شده به خوبی سر آستین های حاشیه دار و مغزی ها روی جبه اش می باشد.
صومعه بندیکتی Saint – Gilleo سردر جلویی – اولیاء در پشت دری های دروازه مرکزی
پشت در چپ با جان و پطرس
پشت در چپی با پطرس
پطرس ، با کلید شناسایی کننده ، دارای مکانی ممتاز در زیر مسیح در سه گوشی و نزدیک ترین نقطه به راست او است. هاله او دارای تزئین مهره است و لباس او به طرز زیبایی در سرآستین ها و مغزی ها تزیین شده اند. همچون پوشش توماس ، او نیز دارای چین های "S" مانند در 2 حاشیه است.
پشت در راست با جیمز بزرگ و پل
جیمز بزرگ
درباره ی جیمز ، Stoddard می گوید : متغیرترین و مضطرب ترین حواریون Saint – Gilleo است. به علاوه همان طور که یک مقایسه با پیکر تراشی روحی در Arleo آشکار می کند ، جیمز بزرگ نسبت به گیر پیکرهای بزرگ overtone کافر بیشتر دارد. پوشش نازک و چسبنده روی شکم و پاها در پیکرهای رومی در پای راست جیمز مشخص است در حالیکه آزادی ردا در اطراف پیکرهای رومی دارای متمم هایی هستند. پیکر تراشی رومی ، اگر چه عمل را منجمد کرده ، توده را مسطح کرده و جیمز را به یک قالب معماری خاص ربط داده است.
پل
همانند جیمز ، پل نیز دارای قوزک روباز است. چین های پوشش او متناوب هستند ، اگر چه ، و به نظر می رسند که دارای برآمدگی های مشخص هستند. سر او طاس با روش و سبیل و گوش های بزرگ است. در دستان نیرومند او طوماری وجود دارد.
صومعه بندیکتی Saint – Gilleo : سردر جلویی – حواریون شناسایی نشده ی سمت راست دروازه ی مرکزی و فرشتگان بزرگ
این 4 حواری در تقارنی متناسب با آنهایی که سمت چپ آنها قرار دارند هستند. اگر چه ، آنها شناسایی نشده اند.
Stoddard به آنها از حیث عدد با 3 ، 4 ، 5 ، 6 اشاره می کند. (1 و 2 ، 2 پیکر در پشت در دروازه راستی هستند.)
پیکرهای 3 و 4
حالت پوشش و پوشش در سطح حاشیه ی تحتانی در این 4 تا از 4 پیکر سمت مقابل متفاوت است. اگر چه ، عدد 4 دارای پاهای متقاطع ، مانند توماس است. سر شماره 3 ، کامل ترین سر نسبت به دیگر حواریون است.
پیکرهای 5 و 6
درباره این 2 پیکر Stoddard می گوید که پوشش سنگین تر است و همه چین ها از نظر شکل پذیری بیشتر متصور می شوند ، همچون پیکر تراشی رومی . در شماره 6 ، پوشش به طرز خاصی قابل ملاحظه است – شکل حلقه ای عجیب روی سینه او و در کل چین های روی دست رفته ویژگی هایی مانند این است که بعضی از دانشمندان برای شناسایی پیکر تراشان احتمالی استفاده می کنند.
صومعه بندیکتی Saint – Gilleo : سردر جلویی – پایه ها و سنگ ستون ها
پیکر تراشی برجسته کاری در سطح تحتانی سردر ، روی پا سنگ های دروازه ی اصلی به خوبی زیر ستون های دروازه های اصلی و جنبی که دارای پیکر تراشی در دور آن است ، انجام شده. دانشمندان درباره تاریخ گذاری این شهر پیکر تراشی بحث می کنند و توجه دارند که باید قسمت های فوقانی سردر را تاریخ گذاری کرد زیرا ممکن است قبل از ساخت قسمت های بالایی قرار داده شده باشند.
پایه ستون راست دروازه ی چپی (روی شمالی) پایه ستون راست دروازه ی چپی
پایه ستون دروازه چپی (روی جنوبی)
پایه ستون فرسوده شده در چپ ، شمایلی از انسان را نشان می دهد که توسط یک شیر روی زمین افتاده .. لباس او در بالای پیکر تراشی به شکل s است. تصویر مرکزی یک بز را با تلاش برای نشان دادن روش خود ترسیم می کند. پایه های جفت شده ، 2 پایه ستون در دروازه چپی را نگه می دارد و به طرز قابل فهمی زمانی ستون های سردر را نیز نگه می داشته اند. این شیرها ، سرهای خود را به عقب برگردانده اند و دور ستون کنده کاری شده اند و دارای ویژگی های زمینه ای خود هستند به خصوص در ارواح گذشتگان.
پایه ستون دوگانه دروازه ی مرکزی سمت چپ ( روی شمالی ) : میمونهای بسته شده و یک شتر
پایه های دروازه مرکزی ، سمت چپ : هدایای قابیل و هابیل و انتهای باریک با قتل هابیل توسط قابیل
برجسته کاری هابیل و قابیل که هدایای خود را عرضه می دارند ، زیر قوس ها قرار گرفته است. قابیل در سمت راست دسته ای گندم به دست دارد در حالیکه هابیل یک گوسفند بغل کرده که خدا آن را می پذیرد (دستان او به پایین دراز شده) . قابیل و هابیل در خرقه هایی با دامن های بسیار کال و چین های دوست داشتنی ترسیم شده اند ، چین های لباس هابیل و چین های "S" مانند لباس توماس در سردر را به یاد می اندازد. قتل هابیل مشکل تر است. در اینجا توصیف STODDARD آورده شده : قابیل ، در چپ ، با ماسک شیطان در پشت سرش ، سر هابیل را از طریق مویش می کشد و گلوی او را می برد. روح هابیل از دهان او خارج می شود و تا جوار شده و توسط 2 فرشته که با بالهای خود زیر ابرهای منحنی شکل ، قسمت فوقانی صفحه را پر می کند ، به سمت بالا کشیده می شود.
پایه ستون دروازه مرکزی ، سمت چپ ، شیرها
مانند سمت راست دروازه مرکزی ، در این جا نیز پیکرهای حواریون شیرهایی که به پیکرهای مردم یا دیگر حیوانات حمله می کنند را در زیر پا دارند. اگر چه این ها ، چین و شکن های مردی که در زیر پیکر پطرس قرار دارد را ناقص کرده.
(روی جنوبی) پایه ستون دروازه مرکزی
صومعه بندیکتی Saint – Gilleo : سردر جلویی – دکوراسیون و زینت ها
بخش شیاردار سنگ تراشی
این بخش تحتانی سنگ تراشی ، از سردرها به عنوان نوعی از پایه برای پیکرهای حواریون ادامه می یابد.
صحنه های برجسته کاری شوکت الیهود زیر سنگ سردرهای دروازه – از دروازه های چپ تا راست
صفحه های عمودی شوکت الیهود در پشت دری های دروازه
سر ستون ها – بعضی از این ها ، رومی هستند.
سر ستون Atlantes
کتیبه با سرهای نیمرخ و حیوانات
کتیبه دروازه ی چپ ، palmette با سرهای خرس
سر ستون عقاب ، گوشه دروازه اصلی
صومعه بندیکتی Saint – Gilles : داخل
Borg می گوید داخل قبل از 1150 میلادی نمی تواند ساخته شده باشد.
داخل کلیسا روی سرداب بالا آمده ، ابتدایی ترین قسمت ساختمان است. به گروه پله ها روی سردر جلویی که به این کلیسای فوقانی می رسد توجه کنید. مدل داخل بارها در طول زمان عرض شده . دارای یک صحن اصلی و 2 راهرو و کناری ؛ clerestory کوتاه که بیشتر در معماری رومی معمول است، می باشد. همچنین دارای محراب معمولی است. اگر چه : دیگر جنبه های داخل گوتیک است.