تارا فایل

پاورپوینت قوانین و مقررات حمل و نقل بین المللی


قوانین و مقررات حمل و نقل بین المللی

کنوانسیون cmr

مقدمه
سالانه چند صد میلیارد دلار کالا در جهان مبادله می شود تا نیازمندیهای گوناگون ساکنان نقاطمختلف جهان تامین شود. رشد چشمگیر حجم مبادلات تجاری در قرن اخیر، هر چند متاثر ازافزایش مازاد تولید در برخی کشورها و نیزگسترش فعالیتهای بازاریابی بین المللی است ، امادر عین حال نمی توان سهم عمده سیستم حمل ونقل جهان را در زمینه سازی برای افزایش حجم مبادلات تجاری نادیده گرفت . بخش حمل و نقل پدیده ای است پویا، فراگیرو پیچیده که رشته های مختلف آن ریشه های حیات اقتصادی بشر را تغذیه می کند و به آن روح و دوام می بخشد. لئون سه 1 اقتصاددان معروف اظهار می دارد "حمل و نقل شالوده تمام فعالیتهای انسانی است " . ارمغان این بخش برای نوع بشردستیابی به زندگی بهتر و شایسته تر در سایه امنیت ، رشد و بالندگی بیشتر در سایه روابطانسانی آسانتر و شرایط کار و تجارت باصرفه تراست . درجه ارتقا و اعتلای جوامع امروزی بامعیارهای ارقام توسعه بخش حمل و نقل و میزان بهره وری افراد جامعه از امکانات و تسهیلات این بخش سنجیده می شود و در صدر مقایسه ای اعتبارات جذب شده در این بخش از اقلام مشخصه تعالی فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی ملتها به شمار می آید. حمل و نقل کارامد و موفق زمینه ساز اقتصادسالم است . حمل و نقل از امور زیربنایی و یکی ازاجزای مهم چرخه تولید ـ مصرف است . هر چندفعالیتهای حمل و نقل (عملیات تغییر مکان کالاها) خود بخشی از فرایند تولید است درطبقه بندی بخشهای اقتصادی از بخشهای خدماتی محسوب می شود. بعضی محققان رشد بخش حمل و نقل را منوط به رشد تولید و برخی دیگررشد تولید را منوط به رشد بخش حمل و نقل می دانند. در هر حال با گسترش جوامع بشری وپیچیده شدن روابط اجتماعی و اقتصادی ، تعیین این که تولید مقدم است یا حمل و نقل کار مشکلی است .

سازمانها و ارگانهای مرتبط با حمل و نقل بین المللی در داخل و خارج کشور و کنوانسیونها و قوانین مربوطه

بطور کلی حمل و نقل در سراسر جهان دارای دو بخش داخلی و بین المللی می باشد که این امر به چهار حالت زیر و یا مجموعه ای از آنها انجام می شود و هر کدام از این بخشها زیر نظر سازمانی مجزا و با قوانین مربوط به آن انجام می پذیرد که متولی آن در ایران وزارت راه و ترابری می باشد .

1- حمل و نقل جاده ای ( زیر نظر سازمان حمل و نقل و پایانه های کشور )
2- حمل و نقل هوایی ( زیر نظر سازمان هواپیمایی کشوری )
3- حمل و نقل ریلی ( زیر نظر راه آهن جمهوری اسلامی ایران )
4- حمل و نقل دریایی ( زیر نظر سازمان بنادر و کشتیرانی )

در حمل و نقل بین المللی با توجه به شرایط خاص خودش به غیر از سازمانهایی که ارتباط مستقیم کاری باآن دارند با سازمانها و ارگانهای دیگری در داخل و خارج از کشور ارتباط کاری دارند که تعداد مهمی از آنها قید می گردد .

سازمانها و ارگانهای مرتبط با حمل و نقل بین المللی در داخل کشور .
1-1 اتاق بازرگانی و صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران .
2-1 گمرک جمهوری اسلامی ایران .
3-1 کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران .
4-1 نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران .
5-1 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران .
6-1 وزارت امور خارجه .
7-1 انجمنهای مختلف صنفی .
8-1 کلیه سفارتخانه های دنیا .
9-1 شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران .
10-1 شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران .
11-1 شورای عالی هماهنگی ترابری .
12-1 شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور .
13-1 کمیته ساماندهی ، هماهنگی و توسعه ترانزیت .

سازمانها و ارگانهای مرتبط به حمل و نقل بین المللی در خارج از کشور ( جاده ای – هوایی – دریایی – ریلی )
سازمانها و ارگانهای مرتبط با حمل و نقل بین المللی در خارج ازکشور بالغ بر 50 سازمان می باشد که بطور نمونه تعدادی از مهمترین آنها به شرح ذیل اعلام می گردد .
1-2 اتاق بازرگانی بین المللی ( ICC )
2-2 سازمان تجارت جهانی ( ( GATT
3-2 سازمان هواشناسی جهانی ( WMO )
4-2 سازمان جهانگردی جهانی ( WTO )
5-2 سازمان همکاری های اقتصادی ( ECO )
6-2 فدراسیون بین المللی شرکتهای حمل و نقل بین المللی فورواردر ( FIATA )
7-2 اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای ( IRU )
8-2 فدراسیون بین المللی اتومبیل ( IAF )
9-2 فدراسیون بین المللی راهها ( IRF )

10-2 اتحادیه بین المللی کنگره های راه آهن ( IRCA )
11-2 سازمان بین الدول برای حمل و نقل بین المللی راه آهن ( OTIF )
12-2 کمیته بین المللی حمل و نقل راه آهن ( IRTC )
13-2 اتحادیه بین المللی راه آهن ها ( UIC )
14-2 سازمان همکاریهای راه آهن ها ( OSSHD )
15-2 سازمان بین المللی دریانوردی ( IMO )
16-2 اتحادیه بین المللی بنادر و لنگرگاهها ( IAPH )
17-2 اتحادیه کشتیرانی کشورهای اسلامی ( ISA )
18-2 کشتیرانی اکو
19-2 کمیته آ سه ان
20-2 فدراسیون بین المللی کشتیرانی ( ISF )
21-2 سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری ( ICAO )
22-2 انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی ( IAIA )
23-2 شرکت هواپیمایی اکو

کنوانسیونها و قوانین مرتبط با حمل و نقل بین المللی ( جاده ای – هوایی – دریایی – ریلی )
در حمل و نقل بین المللی قوانین مشترکی وجود دارد که کشورها در بعضی از موارد بصورت عام و در بعضی موارد بصورت خاص می بایست آن را رعایت نمایند که بالغ بر 60 کنوانسیون- موافقتنامه و پروتکل می باشد که تعدادی از مهمترین آنها به شرح ذیل اعلام می گردد .

قوانین گمرکی
مجموعه ای از قوانین گمرکات هر کشوری می باشد که در داخل همان کشور از آن تبعیت می نمایند .

اصطلاحات بازرگانی بین المللی (اینکوترمز )
مجموعه ای از مقررات رسمی اتاق بازرگانی بین المللی می باشد که برای تفسیر اصطلاحات بازرگانی بکار گرفته شود .

کنوانسیون TIR
مجموعه از قوانین بین کشورها می باشد که هر کشوری که عضو این کنوانسیون باشد. وسیله نقلیه حامل کالاتحت کنوانسیون فوق از بازرسی در مرزها جلوگیری بعمل می آید مگر در موارد مشکوک .

کنوانسیون CMR
مجموعه ای از قوانین است که ناظر به روابط بین حمل کننده، فرستنده و گیرنده می باشد .

کنوانسیون کالای خطرناک ( ADR )
مجموعه ای از قوانین است که جهت یکسان سازی و هماهنگ کردن حمل و نقل کالاهای خطرناک در سطح قاره اروپا می باشد

موافقتنامه ترانزیت تجاری سازمان همکاری اقتصادی ( ECO )
مجموعه ای از قوانین ترانزیت تجاری است، بین هشت کشور عضو اکو .

قانون هارتر
مجموعه ای از قوانین دریایی می باشد که جهت جلوگیری از سوء استفاده صاحبان کشتی و حمل کنندگان دریایی می باشد

کنوانسیون لاهه یا هیک
مجموعه ای از قوانین جهت یکسان سازی قوانین دریایی در سراسر جهان می باشد .

کنوانسیون ویزبی
مجموع اصلاحات قوانین لاهه می باشد .

کنوانسیون لاهه ویزبی
اصلاحات قوانین لاهه در خصوص حمل کانتینر توسط کشتی می باشد .

کنوانسیون هامبورگ
قوانین اصلاح شده کنوانسیون لاهه – ویزبی می باشد

کنوانسیون یورک آنتورپ
قوانینی است که در مواقع ضروری براساس نظر کاپیتان کشتی جهت نجات کالاهای کشتی بعضی از کالاها را به دریا می ریزند .

کنوانسیون هواپیمایی بین المللی کشوری ( شیکاگو )
قوانین بین کشورها می باشد که هر کشور عضو این کنوانسیون حق حاکمیت تام مطلق هر یک از کشورهای عضو را نسبت به فضای هوایی آن کشور به رسمیت می شناسند .

کنوانسیون ( ورشو )
مجموع قوانینی است که جهت یکسان سازی مقررات حمل و نقل هوایی می باشد .

پروتکل گواتمالا و گوادالاخارا
قوانین اصلاح شده کنوانسیون ورشو می باشد

کنوانسیون توکیو
قوانین جرایم و برخی از اعمال ارتکابی در هواپیمامی باشد

کنوانسیون لاهه
قوانین جلوگیری از تصرف غیر قانونی هواپیما می باشد

کنوانسیون مونترال
قوانین جلوگیری از اعمال غیر قانونی علیه امنیت هواپیمایی کشورها می باشد .

مقاوله نامه بین المللی CIM
قوانین مربوط به حمل و نقل کالا با راه آهن می باشد .

مقاوله نامه بین المللیCIV
قوانین مربوط به حمل و نقل مسافر و توشه می باشد .

مقاوله نامه حمل و نقل بین المللی با راه آهنCOTIF
مجموع قوانین اصلاح شده CIM و CIV می باشد .

اسناد حمل در کنوانسیون های بین المللی
کنوانسیون ها و اسناد بین المللی د رخصوص سندی که دلالت بر انقعاد قرارداد حمل ونقل داشته باشد، ضوابط متعددی را برقرار کرده اند.

کنوانسیون CIM
به موجب ماده 12 این کنوانسیون ارسال کننده موظف است که برای هر واگن یک  بارنامه تنظیم کند. الگوی این سند حسب مقررات راه آهن مربوط معین می شود. سند مذکور باید حاوی مندرجات مفصل مذکور در ماده 3 کنوانسیون باشد. تنظیم دقیق این سند بسیار مهم است زیرا فقط ارسال کننده و مرسل الیهی که به موجب آن معین می شوند حق اقامه دعوا خواهند داشت.
به موجب ماده 4 کنوانسیون در قرارداد حمل جاده ای نیز تنظیم بارنامه ضروری است. اما، فقدان یا نقص تنظیم آن، وجود یا اعتبار قرارداد حملی را که موضوع مقررات کنوانسیون باشد تحت تاثیر قرار نمی دهد.

حمل جاده ای

CMR
حمل بین المللی کالا از طریق جاده و با وسیله نقلیه زمینی است و باید محل دریافت و تحویل کالا در2کشور مختلف باشد و حداقل یکی از طرفین عضو کنوانسیون باشد.
در اکثر کشورهای اروپایی حمل جاده ای بین المللی بر اساس " کنوانسیون قرارداد حمل بین المللی کالا از طریق جاده " که در سال 1956 در ژنو به امضا رسید و به CMR معروف است انجام می پذیرد . مقررات حمل جاده ای کشورهایی هم که به این کنوانسیون نپیوسته اند تفاوت اساسی با قواعد مندرج در این کنوانسیون ندارد .
هنگامی مقررات CMR کاربرد پیدا میکند که کالا از طریق جاده از نقطه ای در سرزمین یک دولت عضو به نقطه ای در سرزمین یک دولت عضو دیگر حمل گردد . در مواردی که بخشی از این سفر از طریق دریا باشد ، باز هم حمل و نقل تابع مقررات حمل جاده ای یعنی CMR  خواهد بود مشروط بر اینکه کالا از وسیله نقلیه جاده ای تخلیه نشود ، به عبارت دیگر وسیله نقلیه جاده ای یا بار خود وارد کشتی گردد .

کنوانسیون های حمل و نقل

کنوانسیون CMR
این کنوانسیون جهت تامین منافع و حقوق دست اندرکاران حمل و نقل جاده ای و یکنواخت کردن شرایط حاکم بر قرارداد حمل و نقل بین المللی جاده ای ایجاد شده است .

قانون کنوانسیون CMR
این کنوانسیون که دولت ج. ا. ا. به موجب مصوبه مورخ 29/04/1376 مجلس شورای اسلا می به آن ملحق شده است طی ماده 33 خود اشاره ای دارد به این که می توان اختلا فات ناشی از قرارداد حمل را در صلا حیت دیوان دا وری قرار داد. مشروط به این که اعمال مقررات کنوانسیون از طرف داوران در شرط مزبور پیش بینی شده باشد. در بیان اهمیت ارجاع اختلا فات به داوری در میان شرکای شرکت ها نیز باید متذکر شد که غالب موسسات و شرکت های با مسئولیت محدود، شرط داوری را به هنگام تاسیس شرکت طی ماده ای در اساسنامه خود گنجانیده اند.
متن اساسنامه ای که توسط سازمان ثبت شرکت ها برای شرکت های با مسئولیت محدود به صورت یک فرم خام آماده شده است طی ماده 24 یا 25 خود به این موضوع پرداخته بدین توضیح که اختلا فات حاصله بین شرکاء و شرکت از طریق حکمیت و داوری حل و فصل خواهد شد. بنابراین شرکای شرکت های با مسئولیت محدود نیز به هنگام بروز اختلا فات فی ما بین خود که به نحوی از انحاء به شرکت مربوط می شود، می بایست اختلا فات خود را از طریق داوری و حکمیت حل و فصل نمایند.

سند حمل
طبق CMR قرارداد حمل زمینی باید از طریق سند حمل ابرام گردد ، اگر چه عدم وجود این سند یا هرگونه بی قاعدگی در آن تاثیری در اعتبار قراردای که مشمول کنوانسیون خواهد بود ، سند حمل جاده ای باید در سه نسخه اصلی و به امضای فرستنده و حمل کننده ، صادر گردد . اولین نسخه به فرستنده کالا تحویل داده میشود . دومین نسخه همراه کالاست و نسخه سوم نزد حمل کننده باقی می ماند .سند حمل جاده ای نه قابل معامله است و نه سند مالکیتی محسوب میشود و تنها نشانه اولیه انعقاد قرارداد حمل و شرایط قرارداد مزبور و دریافت کالا توسط حمل کننده است . فرض بر این است که کالا و بسته بندی آن در وضعیت مطلوبی قرار دارند و هنگامیکه حمل کننده آنها را تحویل میگرفته ، علائم و شماره های آنها با اظهارات مندرج در سند حمل انطباق داشته است .فرستنده حق دارد دستوراتی در مورد کالا بدهد ، بدین ترتیب که از حمل کننده بخواهد جریان حمل کالای در راه را متوقف سازد ، محل تحویل کالا را تغییر دهد یا کالا را به شخصی غیر از گیرنده ای که نام او در سند حمل آمده است تحویل دهد . اختیاراتی که مقررات CMR در خصوص متوقف ساختن کالای در راه به فرستنده میدهد نباید با حق فروشنده برای متوقف ساختن کالای در راه ، طبق قرارداد فروش ، اشتباه گرفت .

در مقررات CMR این حق در برابر حمل کننده وجود دارد و ارتباطی به ورشکستگی خریدار پیدا نمیکند ، در حالیکه طبق قرارداد های فروش بین المللی چنین حقی تنها در صورت ورشکستگی خریدار قابل اعمال است . این حق هنگامی ساقط میشود که نسخه دوم سند حمل به گیرنده ای که نامش در سند حمل قید گردیده ، تسلیم شود یا اینکه گیرنده از حمل کننده بخواهد که در برابر رسید ، نسخه دوم سند حمل کالا را به او تحویل دهد . گیرنده همچنین محق است ترتیباتی را در مورد کالا مقرر دارد ، به شرط آنکه فرستنده این حق را در سند حمل برای وی محفوظ نگهداشته باشد . فرستنده ای که مایل است ترتیبات جدید را در مورد کالا مقرر دارد باید نسخه اول سند حمل را به حمل کننده ارائه دهد تا دستورات جدید در سند مزبور ثبت گردد .  وی همچنین باید به حمل کننده تضمینات لازم را جهت جبران خسارات احتمالی بدهد . سند حمل جاده ای در چارچوب اعتبارات اسنادی قابل ارائه به بانک می باشد(ماده 28 عرف ورویه متحد الشکل اعتبارات اسنادی )

مدیریت شرکت های ترابری
این برنامه جهت استفاده مراکز و شرکت های باربری تهیه گردیده است که شامل چهار بخش زیر می باشد که هر بخش را به صورت جداگانه تشریح می نماییم:
مدیریت قراردادها
مدیریت اطلاعات رانندگان
مدیریت بارنامه (cmr)
مدیریت کاربران سیستم

مدیریت قراردادها
در این بخش امکاناتی جهت ثبت، نمایش، ویرایش و حذف قرارداد با یک شرکت یا یک فرد قرار دارد. یکی از مهمترین ویژگی های این بخش استفاده از اطلاعات قراردادهای قبلی می باشد که باعث سهولت در ثبت قراردادهای جدید می گردد. گزارش گیری های قابل دسترس و ساده بر اساس نام شرکت، تاریخ و همچنین امکان چاپ هر قرارداد از دیگر ویژگی های این بخش می باشد.

مدیریت اطلاعات رانندگان
در این قسمت شما می توانید اطلاعات شخصی رانندگان طرف قرارداد با شرکت را ثبت نمایید، امکان استفاده از اطلاعات سایر رانندگان جهت ثبت اطلاعات و نیز جستجو براساس مولفه های مختلف رانندگان (اعم از: نام، نام خانوادگی و شماره شناسنامه) از ویژگی های مهم این قسمت می باشد.

مدیریت بارنامه (cmr)
این قسمت جهت انجام عملیات مربوط به cmr ها که شامل موارد زیر می باشد تهیه گردیده است: الف) ثبت، ویرایش و حذف cmr ها ب) نمایش کلیه cmr ها و گزارش گیری های متفاوت براساس شماره قرارداد و تاریخ cmr ها به صورت جداگانه و همزمان، براساس اطلاعات رانندگان ج) چاپ cmr ها به صورت تکی و دسته جمعی و براساس گزارش گیری ها و یا بدون استفاده از گزارشات سیستم د) از نکات قابل توجه این بخش بازخوانی اطلاعات قرارداد و رانندگان و همچنین انجام محاسبات لازم، محاسبه بدهکاری و بستاکاری رانندگان به هنگام ثبت cmr ها به صورت خودکار و نیز چاپ cmr ها جهت بایگانی می باشد.

مدیریت کاربران سیستم
ثبت، حذف، ویرایش و تغییر حدود دسترسی کاربران و تغییر کلمه عبور توسط خود کاربران از امکاناتی می باشد که در این بخش فراهم گردیده است. تائین قیمت ؟ تائین قیمت برای طراحی قفل ؟

بیمه

بیمه مسئولیت شرکتهای حمل و نقل بین المللی کالا (CMR)
راه نامه C . M . R سندی است که در مسیر حمل با کامیون مورد استفاده قرار می‎گیرد و مخصوص حمل کننده می‎باشد. سند مزبور تحت مقررات و کنوانسیون بین المللی حمل و نقل جاده ای یا مقررات بین المللی حمل کالا از طریق جاده صادر می گردد و حدود مسئولیت متصدیان حمل جاده ای را مشخص می نماید.
شرکت ها و موسسات حمل و نقل بین المللی براساس قانون بیمه ایران و کنوانسیون حمل و نقل بین المللی کالا از طریق جاده (سی. ام. آر) می‎تواند با استفاده از این پوشش مسئولیت خود را در مقابل صاحبان کالا بیمه نمایند.

بیمه تامین تعهدات شرکت های حمل و نقل بین المللی در مقابل گمرک ایران
براساس توافق بعمل آمده بین شرکت های بیمه و گمرک جمهوری اسلامی ایران، شرکت های حمل و نقل بین المللی که در امر ترانزیت کالا فعالیت دارند می‎توانند با عقد قرارداد تحت شرایطی، تعهدات خود را در مقابل گمرک که شامل حقوق و عوارض گمرکی و سود بازرگانی، جریمه فقدان تمام یا قسمتی از کالای ترانزیت که طبق مفاد قانون امور گمرکی، آیین نامه اجرایی آن و دستورالعمل های متکی بر قانون که بیمه گذار متعهد پرداخت آن به گمرک ایران می‎باشد را بیمه نمایند.

تعهدات بیمه گذار
بیمه گذار متعهد است:
1/7- کلیه حمل های خود را که برای آنها بارنامه جاده ای داخلی وزارت راه و ترابری صادر می نماید, تحت این قرارداد بیمه نماید.
2/7- یک نسخه از تصویر (کپی ) حواله سازمان پایانه ها و حمل و نقل کشور را که جهت دریافت بارنامه بنام وی (بیمه گذار) صادر میگردد همواره و حداکثر در مدت پنج روز از تاریخ صدور حواله به بیمه گر تحویل نماید.
3/7- ظرف مدت سه روز پس از پایان هر هفته , حق بیمه بارنامه های صادره طی آن هفته را به بیمه گر پرداخت نموده و فهرست و مشخصات بارنامه های صادره (شامل : تعداد, شماره سریال , مبلغ کرایه حمل و تاریخ صدور ) را به بیمه گر تسلیم نماید.
4/7- در صورتیکه مسئولیت بیمه گذار در یک حمل بیش از مبلغ دویست میلیون ریال باشد, بیمه گذار
می تواند جهت اخذ پوشش کامل , مراتب را قبل از حمل و طبق فرم پیوست این قرارداد , به اطلاع بیمه گر برساند, در غیر اینصورت حداکثر تعهد بیمه گر معادل دویست میلیون ریال خواهد بود.
5/7- همزمان با صدور بارنامه مدارک رانندگان و خودروها را کنترل نماید.
6/7- در ذیل حواله بار مشخصات مربوط به راننده شامل شماره کارت آمار , شماره گواهینامه , نشانی محل سکونت و شماره تلفن وی را درج نماید.
7/7- کلیه اطلاعات مربوط به بارنامه های مورد نظر را حداقل تا یکسال نزد خود
نگهداری نموده و هر زمان که بیمه گر لازم بداند , اطلاعات مورد نیاز را در اختیار وی قرار دهد.

8/7- مراقبت های لازم را که هر کس عرفا" از منابع خود به عمل می آورد , نسبت به محموله و حفظ حقوق و منافع بیمه گر به عمل آورد و کالای مورد حمل را در مسیر های مجاز و متعارف , حمل و به مقصد برساند.
9/7- در صورت وقوع حادثه موارد زیر را رعایت نماید:
1/9/7- مراتب را در اولین فرصت و حداکثر ظرف مدت پنج روز از تاریخ اطلاع کتبا" به بیمه گر (اولین و نزدیکترین شعبه بیمه گر ) اطلاع دهد.
2/9/7- هیچگونه مسئولیتی را نسبت به حادثه و خسارت , بدون جلب موافقت بیمه گر قبول ننماید.
3/9/7- بدون اطلاع و موافقت بیمه گر , تغییری در وضعیت خسارت بعمل نیاورد مگر اقدامات و تغییراتی که برای نجات کالا و جلوگیری از توسعه خسارت ضروری بوده و عرفا" باید انجام پذیرد.
10/7- اسناد و مدارک زیر را تهیه و در اسرع وقت به بیمه گر تسلیم نمایند:
1/10/7- گزارش مقامات انتظامی محل وقوع حادثه .
2/10/7- بارنامه و صورت بسته بندی محموله .
3/10/7- فاکتور خرید محموله یا هرگونه مدارک قانونی دیگری که دال بر تعیین ارزش محموله باشد.
4/10/7- هرگونه ادعای خسارتی که از طرف مدعی به وی اعلام شده باشد.
5/10/7- هرگونه مدرک دیگری که جهت تشخیص مسئولیت بیمه گذار و یا میزان خسارت موثر بوده و یا به هر نحوی در رابطه با خسارت , مورد نیاز بیمه گر باشد.
ماده 4- موارد استثناء

بیمه گر نسبت به خساراتی که بطور مستقیم و یاغیر مستقیم در نتیجه عوامل زیر به کالای مورد حمل وارد آمده باشد,تعهدی ندارد:
عمل  عمد یا مجرمانه بیمه گذار (شامل کارکنان و نمایندگان وی )
بیمه گر خسارات ناشی از سرقت کلی محموله حین حمل , توسط راننده را پرداخت و حق و حقوق خود جهت تب و بایافت خسارت از راننده را محفوظ نگه می دارد.
بلیات طبیعی مانند سیل , طوفان , زلزله , آتشفشان , صاعقه .
جنگ , شورش, اعتصاب , بلوا, ضبط و مصادره , یاغیگیری و سرقت مسلحانه .
تشعشعات رادیو اکتیو و فعل و انفعالات هسته ای .
عیب ذاتی کالا.
هرگونه خسارات غیر مستقیم و عدم النفع .
حمل هایی که به هر دلیل برای آنها بارنامه صادر نشده است

پایان


تعداد صفحات : 51 | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود