تارا فایل

ضوابط و مقررات احداث معابر شهرک حمل و نقل بین الامللی


ضوابط و مقررات احداث معابر شهرک حمل و نقل بین المللی
الف- کلیات
ضوابط و مقررات ارائه شده در این بخش بر گرفته ضوابط و استاندارد مصوب طراحی راه و معابر نظیر نشریات طراحی راههای ایران (نشریه 161)، آیین نامه 12 گانه طراحی راههای شهری، آیین نامه طراحی روسازی ایران (نشریه 234) و سایر آیین نامه ها و نشریات طراحی راهها و معابر بوده و رعایت ضوابط آنها در جهت طراحی لازم الاجرا می باشد. اما با توجه به وضعیت و شرایط خاص تقاضای حمل و نقل در محدوده شهرک حمل و نقل به برخی از ضوابط تاکید بیشتری شده است. در ادامه به شرح این ضوابط پرداخته شده است.
ب- المانهای طراحی
اهم المانهای طراحی که لازم است در طراحی شهرک حمل و نقل بین المللی توجه ویژگی به آن گردد شامل سه دسته زیر می شود:
1. مسافت دید
2. مولفه های افقی
3. مولفه های عمودی
4. اجزا مقطع عرضی
جدول (1) فاکتورهای مهم طراحی معابر که لازم است در طراحی راهها حتماً مد نظر قرار گرفته شوند را نشان داده شده است. از آنجاییکه وسیله نقلیه طرح در این شهرک وسایل نقلیه باربر (نظیر تریلی و کامیون) می باشد لذا لازم است برخی از ضوابط بر اساس بحرانی ترین حالت تردد وسایل نقلیه باربری استفاده شود که در ادامه به ضوابط مشخصه های مورد نیاز اشاره خواهد شد. پارامترهای مشخص شده با خط در جدول (1) پارامترهایی می باشند که این بخش ضوابط آنها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

جدول 1- فاکتورهای مهم طراحی راهها و معابر شهرک حمل و نقل بین المللی
مقوله طراحی
پارامترها و مولفه طراحی
مسافت دید
مسافت دید توقف

مسافت دید تصمیم گیری

مثلث دید و دید در تقاطع
مولفه های افقی
حد اقل شعاع در قوسهای افقی

بربلندی

تقاطع ها و گذرسازی

تعریض
مولفه های عمودی
طول بحرانی سطوح شیبدار
مقاطع عرضی
عرض خطوط تردد

عرض و روبه شانه ها

موانع تفکیک خطوط رفت و برگشت

جدول کشی

فاصله عاری از مانع
پارکینگ
الگوی طراحی پارکینگ

ب-1- مسافت دید
از آنجاییکه بحرانی ترین وسیله نقلیه استفاده کننده از معابر، وسایل نقلیه باری نظیر تریلی و کامیون می باشد لذا مسافت دید باید با در نظر گرفتن مسافت دید مورد نیاز برای توقف و یا عکس العمل اینگونه وسایل در نظر گرفته شود. از جمله عوامل مورد نیاز جهت بررسی و تعیین مسافت دید ارتفاع مانع می باشد. در آشتو ارتفاع چشم راننده وسایل نقلیه سواری برابر با 07/1 متر (5/3 فوت) در نظر گرفته شده است حال آنکه ارتفاع چشم رانندگان وسایل نقلیه سنگین 44/2 متر (8 فوت) در نظر گرفته شده است لذا ارتفاع موانع موجود در معابر لازم است با رعایت تامین دید برای رانندگان وسایل نقلیه سنگین در معابر در نظر گرفته شوند.
ب-2-حداقل شعاع در قوس های افقی
وسیله نقلیه طرح در معابر شریانی شهرک حمل و نقل بین المللی، تریلی می باشد لذا در نظر گرفتن ابعاد آن برای طراحی مولفه های افقی راهها، طراحی تقاطع ها و نحوه گذرسازی ضروری می باشد. شکل (1) و جدول (2) ابعاد و اندازه های تریلی طرح بر اساس آشتو و آیین طراحی راههای ایران (نشریه 161) نشان داده شده است.

شکل 1-ابعاد و اندازه های تریلی طرح (WB-65) در آشتو

جدول 2- اندازه های مشخصات چهار خودروی طرح پیشنهادی(متر)
مشخصات
خودروی طرح

سواری
اتوبوس
تریلی بزرگ
کامیون‏با یدک
فاصله محور جلو و عقب
4/3
6/7
 2/15
 4/18
پیش‏آمدگی جلو
9/0
1/2
9/0
6/0
پیش‏آمدگی عقب
5/1
4/2
6/0
9/0
طول وسیله نقلیه
8/5
1/12
7/16
9/19
عرض وسیله نقلیه
1/2
6/2
6/2
6/2
ارتفاع وسیله نقلیه
متغیر
1/4
1/4
1/4
ارتفاع برای طرح
5/4
5/4
5/4
5/4
حداقل شعاع دایره داخلی گردش
2/4
4/7
9/5
8/6
حداقل شعاع دایره خارجی گردش
3/7
8/12
7/13
7/13
 2/15= 2/1 + 9/7 + 2/1 + 9/4
 4/18 = 4/6 + 3/2 + 1/6 + 6/3
ب-3- عرض خطوط تردد
عرض خطوط تردد در راههای شریانی بر اساس تردد وسایل نقلیه سنگین باربر (تریلی طرح) طراحی گردد. بر اساس توصیه آشتو عرض تردد برای اینگونه معابر نباید از 65/3 متر (12 فوت) کمتر نباشد. همچنین آشتو توصیه نموده است خط سمت راست مختص به وسایل نقلیه سنگین بوده عرض آن برابر با 4 متر (13 فوت) در نظر گرفته شود. بر اساس توصیه ایالت تکزاس امریکا عرض پیشنهادی خطوط حرکت را برای عرض های مختلف وسایل نقلیه طرح برابر با رابطه (1) بیان می نماد
رابطه 1- W=Wv+1.37 (m)
که رابطه فوق W عرض خط تردد و Wv عرض وسیله نقیله طرح می باشد. بر اساس رابطه (1) عرض هر خط تردد برابر با 97/3 (4 متر) بدست می آید.
ب-4- الگوی طراحی پارکینگ
به منظور طراحی پارکینگ وسایل نقلیه ستنگین استفاده از ضوابط ارائه شده در نشریه 253 (معیارهای فنی طراحی پایانه های مسافری جاده ای) توصیه شده است. الگوی طراحی توقفگاه مطابق با بند 5-5-ط در نشریه فوق در شرایط توقف موقت و توقفگاه بلند مدت برای زوایای 30، 45، 60 و 90 درجه منطبق با اشکال () الی () پیشنهاد شده است که در طراحی توقفگاههای مورد نیاز شهرک حمل و نقل بین المللی نیز الگوهای ارائه شده در نشریه مذکور با تغییر و تبدیل ابعاد و اندازها به ابعاد و اندازه های وسیله نقیه طرح (اتوبوس به تریلی) قابل طراحی میباشد.

شکل 2- پارکینگ 45 درجه نوع 1توقف طولانی مدت وسیله نقلیه طرح

شکل 3- پارکینگ 45 درجه نوع 2 توقف طولانی مدت وسیله نقلیه طرح

شکل 4- پارکینگ 60 درجه توقف طولانی مدت وسیله نقلیه طرح

شکل 5- پارکینگ 30 درجه توقف طولانی مدت وسیله نقلیه طرح

شکل 6- پارکینگ 90 درجه توقف طولانی مدت وسیله نقلیه طرح

شکل 7- پارکینگ 45 درجه توقفگاه میان گذر موقت وسیله نقلیه طرح

شکل 8- پارکینگ 45 درجه توقفگاه موقت وسیله نقلیه طرح

شکل 9- پارکینگ 90 درجه توقفگاه بلند مدت برای خودرو های سواری

شکل 10- پارکینگ 60 درجه توقفگاه بلند مدت برای خودرو های سواری


تعداد صفحات : حجم فایل:3,233 کیلوبایت | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود