به نام خدا
عنوان: انضباط و رسیدگی به شکایات
مقدمه
اِعمال انضباط در سازمان برای کارکنان مشکل آفرین الزامی می گردد.
رفتار های ناهنجاری که مدیران را ناگزیر از اعمال انضباط در سازمان می کنند .
رفتارهایی که اثرات نامطلوبی برای سازمان و مدیریت در پی داشته است.
تعاریف و مفاهیم انضباط
انضباط ، تدارک موقعیتی که کارکنان یک سازمان خود را با قوانین و مقررات و معیارهای سازمانی هماهنگ و براساس آنها رفتار می کنند .
انضباط ، نوعی آموزش است که هدف آن اطلاح رفتار و طرز برخورد کارکنان است.
انواع انضباط
انضباط از نظر نوع بر دو دسته زیر است :
انضباط بازدارنده :
هدف ، تشویق کارکنان به مراعات مقررات سازمان و مدیریت و خود تدبیری آنان است .
کارکنان را مایل به رعایت قوانین و مقررات می سازد .
انضباط اصلاح کننده :
هدف ، بازداشتن کارکنان خطاکار از بی توجهی به مقررات سازمانی و اصلاح رفتار آنان از طریق القای ترس از مجازاتهای قانونی است .
کارکنان را با اکراه ملزم به رعایت قوانین و مقررات می کند
نکاتی که باید قبل از مجازاتهای انضباطی توجه شود
الف) نوع و اهمیت خطا
ب) طول ، زمان و تکرار خطا
ج) پیشینه ی کاری کارکنان
د) شرایط کارکنان خاطی
و) میزان اِعمال سیاست های بازدارنده
ه) پیشینه ی سیاست های انضباطی سازمان
ی) آثار مجازات بر سایر کارکنان
سیاست های کلی انضباط
مراعات اصل برائت
پیروی از اصل مجازات متناسب با خطا
نظارت مدیران رده بالای سازمان بر اجرای مجازات ها
مشاوره و راهنمایی به منظور اصلاح کارکنان نه تنبیه و اخراج
آموزش و تشویق کارکنان به مراعات قوانین
اِعمال قانون آتش سوزان
توجه به اخبار متواتر
برقراری گروه های انضباطی
مراعات مقررات سازمانی توسط مدیران رده بالای سازمانی
تدابیر انضباطی
روش های غیر کلامی
اخطار شفاهی ، نهانی
اخطار شفاهی در مقابل دیگران
اخطار کتبی بدون درج در پرونده
اخطار کتبی با درج در پرونده
توبیخ کتبی با درج در پرونده ی استخدامی
کسر حقوق و فوق العاده شغل
انفصال موقت از خدمت
تبعید به مراکز بد اب و هوا
تنزیل درجه و یا تغییر شغل
بازخرید و یا بازنشستگی
اخراج از کار در سازمان
رسیدگی به شکایات
نارضایتی ، عاملی است که انسان را آزار می دهد ، اعم از اینکه برای دیگران بازگو کند و یا نکند .
گله کردن ، گفتن و یا نوشتن چیزی که باعث ناخرسندی انسان می شود .
شکایت ، گله ای مکتوب به مراجع قانونی است .
مدیران باید ضمن شناخت عوامل و ریشه های نارضایتی در سازمان در زمینه ی رفع و یا کاهش انها اقدامات لازم را به عمل آورند .
باید برای کارکنان روشن شود که در صورت لزوم چگونه و به چه مراجعی باید شکایت کنند .
شیوه ی شکایت کردن
شکایت باید مکتوب باشد .
مورد شکایت باید دقیقاً مشتخث شده باشد .
موضوعاتی که باید مورد توجه قرار گیرند ، به روشنی بیان شده باشند .
کارهایی که باید برای برخورد یا حل مشکل انجام شوند ، پیشنهاد شوند .
شکایت را باید به صورت رسمی به مقامات مسوول رسیدگی تحویل داد . رسید دریافت کرد .
اسناد و مدارک باید همراه شکایت باشند
نام و نام خانوادگی شاکی ، نشانی ، تلفن تماس ، باید ذکر شوند .