تارا فایل

پاورپوینت فصل ششم کتاب مبانی مدیریت رفتار سازمانی دکتر رضائیان



عنوان:
هدفگذاری

پرورش نیروی کار موفق
یکی از وظایف مدیریت، پرورش نیروی کار موفق است. نیروی کاری که زاینده، خلاق و متعهد به اهداف سازمان باشد.
پرورش نیروی کار موفق به حل تضاد بنیادینی بستگی دارد که به طور مکرر میان آنچه برای کارآمدشدن کار و آنچه برای مولدتر کردن کارگر موردنیاز است، رخ می دهد.

نمودار پرورش نیروی کار موفق

مهارت و تلاش مدیر در
کار زاینده و روشن
هدفگذاری موثر
شناخت تفاوتهای انگیزشی
ارائه پاداش باارزش
تذکر، تنبیه و عذرخواهی
نیروی کار موفق

کار زاینده و روشن
گام اول در پرورش نیروی کار موفق، روشن ساختن و زاینده کردن کار است. کار زاینده و روشن پنج شرط دارد:

مهارت و تلاش مدیر در
تجزیه و تحلیل کار
ساختار بخشیدن به کار
تدابیر کنترلی در کار
انتخاب افراد مستعد و آموزش آنان
فراهم کردن و در دسترس قرار دادن مواد، منابع و ملزومات
کار زاینده و روشن

هدفگذاری موثر
گام دوم در پرورش نیروی کار موفق، هدفگذاری است. اهداف هر شغلی باید تبیین شود و در راستای هدفها و مقاصد سازمان قرار گیرد. به موازات تعریف روشن از کار، مسئولیت حساس مدیر، هدفگذاری و اطمینان از تحقق آن خواهد بود. در هر سازمانی هدفگذاری در سطوح عالی و عملیاتی صورت می گیرد.

ویژگی هدف موثر

تشخیص موانع هدف گذاری
اگر فراگرد هدفگذاری ناموفق باشد، باید اهداف را از جهات زیر مورد بررسی قرار داد:
1. وضوح؛
2. امکان پذیری؛
3. مسائل پیش بینی نشده.

شناخت تفاوتهای انگیزشی
فنون انگیزشی که مدیر به کار می برد باید حداکثر تواناییهای افراد را در جهت کسب هدفها فعال کند، به نقاط قوت افراد متکی باشد و در همان حال ضعفهای آنان را نیز همواره در نظر داشته باشد.
بیشتر خبرگان توافق دارند که شنخت رفتار کاری، هدایت آن به مشاغل مهم و حفظ آن در بلندمدت به آگاهی مدیر از نیازهای فردی بستگی دارد. توان عالی کفایت نمی کند زیرا افراد با انگیزه زیاد، اغلب نسبت به افراد توانمندتر از خودشان عملکرد بهتری ارائه می دهند.

مدیر باید همواره سه قانون کلی زیر را درباره انگیزش به خاطر داشته باشد:
1. همواره باید ارضای نیاز کارکنان از طریق خودکار حاصل شود.
2. وضعیت محیط کار مناسب باشد.
3. آزادی عمل کارکنان در تعیین نیازهایی که از طریق کار ارضا می شود؛ برای مثال در تعیین اینکه چقدر مهارت کسب کرده و چقدر پیشرفت کند، آزادی عمل داشته باشد.

ارائه پاداش با ارزش
گام چهارم در پرورش نیروی کار موفق، هماهنگ کردن پاداشها با نیازهای فردی و هدفهای سازمانی است. ایجاد جاذبه برای پیوستن به سازمان، حفظ و نگهداری آنان پس از پیوستن به سازمان و وادارکردن آنان به عملکرد قابل اعتماد یا به اخذ تصمیمهای خلاق و بدیع، پاداشهای گوناگونی را طلب می کند. صرف وقت، تلاش و مهارتهای خلاق فرد با آنچه که سازمان می تواند به او بدهد، مبادله می شود. در واقع رمز پرورش نیروی انسانی و قهرمان سازی کسانی که با مدیر کار می کنند، قدردانی و تشکر از زحمات آنان است.

نکاتی که در قدردانی باید رعایت شود
1. فوری و دقیق باشد.
2. احساس خود را بیان کنید.
3. پیشرفت را مورد ستایش قرار دهید.
4. ساعاتی را به قدردانی اختصاص دهید.

تذکر و تنبیه و پوزش
پنجمین گام در پرورش نیروی کار موفق، تذکر، تنبیه و پوزش است. نکاتی را که درباره هرگونه بازخور منفی باید به خاطر سپرد عبارت است از:
1. فوری پس از بروز رفتار صورت پذیرد؛
2. بازخور منفی دقیق و مشخص باشد؛
3. احساس خود را با کارکنان در میان بگذارید؛
4. مهمترین نکته درباره تذکر و تنبیه این است که باید شخصیت فرد را تحکیم بخشید.

پوزش
از آنجایی که هر کسی ممکن است مرتکب خطا بشود، مدیر هم از این امر مستثنی نیست. از این رو توان عذرخواهی را رمز دیگری در مدیریت قاطع و اثربخش و پرورش نیروی کار موفق می دانند. در عذر خواهی نیز همانند قدردانی و تنبیه سه گام اول عبارت اند از:
1. هر چه زودتر از خطای خود پوزش بطلبید بهتر است، زیرا هر چه صبر کنید عذرخواهی کردن برایتان دشوارتر می شود.
2. به هنگام عذرخواهی نیز باید دقیق باشید و به طور مشخص بیان کنید که از کدام خطای خود پوزش می طلبید.
3. باید به دیگران بگویید که چه احساسی در برابر تصور خود دارید؛ برای مثال شرمسارید، پشیمانید، ناراحتید.

در عذرخواهی به جاب تحکیم بخشیدن به شخصیت دیگران باید شخصیت خود فرد تحکیم بخشیده شود، پس :
4. در مرحله چهارم، باید شخصیت خود فرد را تحکیم بخشید و بگویید که این رفتار معمول من نیست و بهتر بود مرتکب چنین خطایی نمی شدم.

دلایل مسامحه در عذرخواهی
برخی از مدیران به دو دلیل زیر در عذرخواهی مسامحه می کنند:
1. ترس از اینکه عذرخواهی نشانه ضعفشان تلقی شود.
2. ترس از اینکه دیگران نیز از عذرخواهی سوء استفاده کنند و بدین ترتیب بخواهند از مکافات عملشان در امان بمانند و به فکر اصلاح نیفتند.
صاحب نظران هر دو نگرش فوق را بی اساس می دانند و بر این باور اصرار دارند که عذرخواهی مدیر از خطای خود می تواند به سلامت روابط او با کارکنانش کمک کند.

با تشکر از توجه شما


تعداد صفحات : 17 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود