ساختار اجتماعی سازمان
مربوط به درس نظریه سازمان
ساختار فیزیکی ساختار اجتماعی
ساختار
.
.
سازمان ها حول وظایفی شکل میگیرند که انجام آنها فراتر از توان تک تک افراد به صورت انفرادی است ….
.
تفکیک
یکپارچگی
تفکیک زدایی (استوارت کلگ)
.
سلسله مراتب فرماندهی
تقسیم کار
قواعد و رویه های رسمی
ساختار اجتماعی سازمان از دیدگاه ماکس وبر
سلسله مراتب فرماندهی
توزیع حق فرماندهی بین پست های سازمان
اصل وحدت فرماندهی
یک کارمند فقط باید از یک مافوق دستور بگیرد
تقسیم کار
توزیع مسئولیت ها بین افراد سازمان
6
سازو کارهای هماهنگی
قواعد و رویه ها
جداول زمانبندی
ارتباطات افقی و موازی
7
.
بهترین راه برای سازماندهی
ساختار و عملکرد
فن آوری و محیط
ابعاد ساختار اجتماعی سازمان
.
تفکیک افقی و عمودی
اندازه سازمان
ارتباطات
پیچیدگی ساختاری
.
در چه سطحی از سازمان تصمیم گیری می شود ؟
غیرمتمرکز ارتباطات و رضایتمندی
متمرکز هماهنگی و کنترل
تمرکز
.
به حدی که قواعد مقررات خط مشی ها و رویه های روشن بر فعالیت های سازمانی حکم فرما هستند ….
کاهش میزان آزادی عمل
ایجاد احساس بی شخصیتی
تضعیف نوآوری
کاهش ارتباطات
رسمیت
.
سازمان های غیرمتمرکز
رسمی تر از
سازمان های متمرکز
ارتباط منفی بین تمرکز و رسمیت
.
مقایسه سازمان های ماشینی،ارگانیک و بروکراتیک
ویژگی های محوری بورکراسی وبر
تقسیم کار ثابتی وجود دارد
سلسله مراتبی از پست ها وجود دارد و هر کدام دارای فضای شایستگی خاص خود هستند
داوطلبین پست ها بر مبنای شایستگی های فنی انتخاب می شوند و به جای آنکه انتخابی باشند ، انتصابی هستند .
به متصدیان امور حقوق ثابتی پرداخت می شود .
پست سازمانی حرفه اصلی متصدی امور است
ارتقا بر اساس ارشدیت یا موفقیت است و بستگی به قضاوت مافوق ها دارد
مجموعه ای از قواعد بر عملکرد پست های سازمانی حاکم است
14
ویژگی های مثبت و منفی بورکراسی
اصل تخصص
مردم سالاری
عقلایی بودن
اعمال کنترل بر کارمندان
روابط غیرشخصی در امور
استاندارد بودن
استخدام کارکنان بر اساس توانایی
جابجایی هدف
کاربرد نامناسب قوانین و مقررات
تمرکز قدرت
سرخوردگی ارباب رجوع
از خود بیگانگی کارکنان
خشکی و انعطاف ناپذیری
15
مدل پویای ساختار اجتماعی
1- رویکرد تاریخی و تکاملی
هدف آن : تبیین چگونگی توسعه سازمان در یک دوره زمانی نسبتا بلندمدت
2- رویکرد تعامل روزانه
هدف آن : کشف پویایی های تغییر است آن طور که روزانه در حیات سازمان رخ می دهد .
16
.
.JKD
مرحله ی همکاری مبتنی بر اعتماد متقابل
چرخه حیات سازمان
.
تحلیل رفتگی روانی
خستگی روانی
دستوردهی اختیار دوگانه
آزمایش گری های دائم
بحران تجدید حیات
مدل سیستم های باز
19
نظریه ساختاربندی
بر اساس دیدگاه ساختاربندی ، ساختار توسط افرادی شکل می گیردکه با هم در تعامل بوده و فعالیت های آنها از طریق ساختار محدود می شود.
20
.
ساختارهای اجتماعی سازمان
.
روابط کاملا منعطف
تفکیک محدود
پیچیدگی اندک
سرپرستی مستقیم و غیررسمی
ساختار ساده
.
.
مدیر کل
خرید
مهندسی
تولید
فروش
حسابداری
ساختار کارویژه
.
.
مدیر
کل
بخش
الف
بخش
ج
بخش
ب
مهندسی
بازاریابی
مالی
فروش
مالی
فروش
بازاریابی
مهندسی
مالی
فروش
بازاریابی
مهندسی
ساختار
چند بخشی
.
سودهی کمتر نسبت به ساختار کارویژه
به دلیل
افزایش هزینه هماهنگی بین دپارتمان ها
معایب ساختار چندبخشی
.
داشتن مزیت رقابتی به دلیل اندازه سازمان
قدرت و نفوذ بیشتر
توسعه فعالیت های رقابتی داخلی و خارجی
آموزش بهتر برای مدیران
حساسیت های بهتر نسبت به نیازهای مشتریان
مزایای ساختارچندبخشی
ساختار ماتریسی
کارآیی ساختار کارویژه ای + انعطاف پذیری و حساسیت ساختار چند بخشی
27
مزیت و چالش های ساختار ماتریسی
28
مزیت و چالش های ساختار ماتریسی
چالش ها
-کارکنان غالبا با فشارهای ضد و نقیض انجام وظایف دشوارتر با ویژگی های کیفی بالا و همزمان با فشار انجام سریع کار و محدود کردن استفاده از منابع به منظور حداقل سازی هزینه ها و اجرای زمانبندی دقیق مواجه هستند.
– افرادی که مسوولیت کل ساختار ماتریسی را بر عهده دارند باید بین علایق کارویژه ای و پروژه ای نوعی تعادل ایجاد کنند تا مطمئن شوند یک بعد بر دیگری برتری ندارد
29
ساختار پیوندی
30
مزایا : در انتخاب و بکارگیری مناسبت ترین ساختار انعطاف پذیری دارد
معایب : چون در ساختار پیوندی به موازات حرکت از یک بخش ساختار به بخش دیگر ، مبنای روابط تغییر می کند ، این ساختار میتواند ابهام آور باشد.
ساختار شبکه ای
شبکه ها عمدتا زمانی شکل می گیرند که سازمانها با نوعی تغییر شتابان فناوری ، چرخه کوتاه حیات محصول و بازارهای پراکنده و تخصصی مواجه باشند.
31
ویژگی های ساختار شبکه ای
شرکا از طریق روابط عرضه کننده – مشتری به هم مرتبط می شوند و نوعی سیستم بازار آزاد را به وجود می آورند.
چون می تواند اطلاعات را یکباره در جهت های چندگانه پردازش کند تسهیم اطلاعات ، تصمیم گیری آزاد و نوآوری از مزایای آن می باشد
بزرگترین چالش سازمانهای شبکه ای مدیریت روابط شبکه در شکل دهی و حفظ نوعی هویت سازمانی در مواجهه با تنوع جغرافیایی و علایق و فعالیتهای ناپایدار است .
32
سازمان های چندملیتی