تارا فایل

پاورپوینت زنجیره تامین معکوس


…
موضوع:
زنجیره تامین معکوس

.
به نام خدا
تفاوت زنجیره تامین و لجستیک چیست ؟

تمام فعالیت های مرتبط با جریان مواد و تبدیل کالاها از مرحله تهیه ماده اولیه تا تحویل به مصرف کننده نهایی و نیز جریان های اطلاعاتی مربوط به آنها.

لجستیک آن بخش از فرایند زنجیره تامین است که عهده دار خدمات به مشتریان، پیش بینی و برنامه ریزی برای تقاضا، تامین و تدارکات، نگهداری، توزیع مواد، لجستیک معکوس، اجرا و کنترل موثر و کارای جریان رو به جلو و معکوس، انبارش کالاها، خدمات و اطلاعات مابین نقطه مبدا و نقطه مصرف در جهت برآورده سازی نیازهای مشتریان میباشد.
زنجیره تامین :

زنجیره تامین
لجستیک
www.myindustry.ir/www.ilscs.ir

قبل از سال 1950 زنجیره های تامین کاملا از هم مجزا بودند و سازمان ها، فعالیت های لجستیک را در بخش های مختلف انجام میدادند. این فعالیت ها بطور کاملا منفک از یکدیگر اجرا میشدند و بخش های آن سازمان به ندرت اطلاعات را به اشتراک میگذاشتند وبه چشم رقیب به یکدیگر نگاه میکردند.اگر زنجیره تامین را فرآیند کامل تهیه کالا و خدمات برای مصرف کننده در نظر بگیریم، امروزه تقاضای مشترى برای کیفیت بالا و خدمت رسانى سریع، موجب افزایش فشارهایى به شرکت ها شده است به گونه ای که شرکت ها نمیتوانند به تنهایى از عهده تمام امور برآیند.
تاریخچه :

کنفرانس ملی مدیریت راهبردی خدمات

زنجیره تامین معکوس :
گروهی از فعالیت ها که محصول کارکرده را از مشتریان دریافت و آن را به منظور بازیابی ارزش یا امحاء به تولیدکننده اولیه یا بازیابی کننده باز میگرداند.
اجزا :
جمع آوری محصولات
لجستیک معکوس
بازرسی و تعیین تکلیف
تعمیر اساسی
توزیع و فروش

www.tchista.blogfa.com

مثال :
بوش سنسورهایی را در موتور ابزارهای قدرت خود نصب کرده که نشان می دهند که آیا موتور ارزش تعمیر اساسی را دارد یا نه. این تکنولوژی به طور چشمگیری هزینه های بازرسی و تعیین تکلیف حصولات بازگشتی را کاهش داده است .
نایک مشتریانش را تشویق می کند که وقتی کفش نو می خرند، کفش قبلی خود را به فروشنده تحویل دهند. این کفش های کهنه در کارخانه نایک به پوشش زمین بسکتبال و ورزش های دیگر تبدیل می شود که شرکت بخشی از آنها را به باشگاه های بسکتبال اهدا می کند و از درآمد فروش آنها نیز به این باشگاه ها کمک می کند. به این ترتیب نایک توانسته ارزش برند خود را افزایش دهد.

www.tchista.blogfa.com

اهمیت زنجیره تامین معکوس:
شرکت ها و کارخانجات منافع قابل توجهی را از به دست آوردن مجدد کالاهای کارکرده و استفاده ی مجدد آن ها به شکل های مختلف بدست می آورند.
با توجه به رقابت شدید شرکت ها ، فشار روزافزونی بر آنها برای فراهم کردن فرآیند های موثر و کارآمد در بازگشت کالاها پدیدار گشته است . به ویژه که امروزه با افزایش فروشهای اینترنتی و فروش های کاتالوگی ، شرکت ها متوجه شده اند که برای کم کردن ریسک و جلب اعتماد مشتری که وفاداری او را نیز به همراه دارد، باید سیاست و فرآیند های بازگشت کالای مناسبی را فراهم کنند تا بتوانند در رقابت موفق باشند.
با کم شدن چرخه ی عمر کالاها و محصولات به علت معرفی محصولات و کالاهای جدید در مدت زمان کمتر در سال های اخیر، شرکت ها متوجه شده اند که برای بازگرداندن کالاهای کهنه و از رده خارج ، از مد افتاده و یا بازگشت موجودی های مانده در دست نمایندگان فروش که به علت معرفی کالاهای جدید، قابلیت فروش خود را از دست داده اند، باید فرآیند ها و سیاست های موثری را برای بازگشت طراحی و پیاده سازی کنند.
قوانین محیط زیستی جدید، بسیاری از شرکت ها را مجبور می کند که محصولات کهنه و قدیمی و مستهلک خود ، به ویژه محصولاتی که مواد خطرناک و آسیب زننده به محیط زیست در آن ها به کار رفته است ، را از محیط جمع کنند و تعداد این قوانین رو به افزایش است.
کنفرانس ملی مدیریت راهبردی خدمات

طراحی زنجیره تامین معکوس براساس
مدل فیشر ((1997))
عملیاتی
ابداعی و خلاقانه
کنفرانس ملی مدیریت راهبردی خدمات

چهارچوب کارآمد:
کنفرانس ملی مدیریت راهبردی خدمات

چهارچوب پاسخگو:
کنفرانس ملی مدیریت راهبردی خدمات

چالش های زنجیره تامین معکوس:

نیاز به سیستم های زنجیره ی تامین معکوس سریع تر، به علت کم شدن چرخه ی عمر بسیاری از کالاها
تاکید فزاینده ی بسیاری از کشورها بر قوانین حفاظت از محیط زیست
بار مالی فزاینده ی افزایش کالاهای برگشتی به شرکتها
ارزیابی کالای برگشتی در مبدا
کنفرانس ملی مدیریت راهبردی خدمات

موانع زنجیره تامین معکوس:

59 مانع شناسایی شد که در 8 دسته جا میگیرند:
کمبود منابع
آگاهی مدیر ارشد مجموعه
قانون گذاری
اولویت مشتریان
دانش ضعیف درمورد لجستیک معکوس
کمبود زیرساخت های فناوری اطلاعات و روش های پیش بینی
فناوری های بازیافت تعریف نشده
دانش ضعیف مالیاتی
www.sciencedirect.com

شش رویکرد ارزیابی جامع زنجیره های عرضه معکوس بین المللی
افزایش انعطاف پذیری
حفاظت ها و مسایل محیط زیستی
به حداکثر رساندن سود و کاهش هزینه ها
حداکثرسازی رضایت ذینفعان
اطمینان از رقابت پایدار
بهبود فرآیندهایی که برای مشتریان مهم هستند
www.sciencedirect.com

کالاهای برگشتی در صورتی که به درستی در زنجیره ی تامین معکوس مدیریت شوند میتوانند یک مزیت رقابتی نسبت به سایر رقبا برای شرکت فراهم کنند و برعکس. با توجه به برگشت 15 تا 20 درصدی محصولات تامین کنندگان، شایسته است به کالاهای برگشتی به عنوان یک دارایی ارزشمند نگاه شود و نه یک جریان ضایعات غیر قابل استفاده به ویژه در صنایعی که میزان مرجوعی ها یا ارزش محصولات بسیار بالاست.باید به عامل زمان به عنوان یک مقیاس عملکرد ضروری در زنجیره تامین معکوس توجه شود زیرا بسیاری از کالاها و قطعات با گذشت زمان، ارزششان کم میشود و با طولانی شدن زمان رسیدن به مقصدشان در زنجیره ی تامین معکوس، عمده ی ارزششان را از دست می دهند، بنابراین بهتر است مدیران این زنجیره را با توجه به نیاز سازمان، نوع محصولات و چرخه ی عمر کالاها طراحی کنند و در صورتی که کالاها دارای چرخه ی عمر طولانی بودند، سرعت کار را فدای کاهش هزینه ها کنند.

نتیجه گیری:

مقاله ها:

مقاله ها:

مقاله ها:

. . .
پایان


تعداد صفحات : 18 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود