نگرشی جامع بر مدیریت زنجیره تامین فصل سوم روشها و تکنیکهای مطرح در SCM
1
تامین استراتژیک : اتخاذ تصمیمات طولانی مدت و سطح بالا در رابطه با اقلام استراتژیک با سود بالا یا مقدار بالا و یا اقلام اصلی با سود پایین که با ریسک تامین می گردد. مثل تدوین سیاستهای خرید بلند مدت ، مرتبط با خارج شرکت یا در سطح جهانی ، خرید تجهیزات سرمایه ای و امثالهم
تامین تاکتیکی / عملیاتی : اتخاذ تصمیمات سطوح پائین تر در رابطه با اقلام و موارد غیر حیاتی با ریسک پایین و درجه سود دهی بالا و نیز تصمیمات مربوط به انتخاب تامین کنندگان
تامین در سطوح استراتژیک و عملیاتی
معیارهای مهم در خرید یا تولید
آیا شرکت رقابتی است ؟
آیا قابلیت ساخت فراهم است ؟
آیا قابلیت طراحی فراهم است ؟
آیا اقلام مورد نیاز با استراتژی مونتاژ پر اهمیت است ؟
تصمیم گیری در مورد خرید یا تولید
حجم اقلام کم و یا تامین کننده ای مایل به ارائه آنها نیست
کیفیت مورد نیاز بسیار خاص بوده و یا تامین کننده قادر به انجام آن نیست
حصول تضمین بیشتر برای اقلام و یا هماهنگی بیشتر عرضه و تقاضا
حفظ اسرار تکنولوژی
دستیابی به هزینه کمتر
اطمینان از رشد پایدار تجهیزات شرکت
دلایل تصمیم برای تولید داخلی اقلام بجای خرید آنها
جلوگیری از وابستگی به یک منبع خاص
ارجحیت تولید بخاطر دلایل محیطی اجتماعی ، سیاسی و یا رقابتی
تمایل برخی مدیران سازمان برای افزایش اندازه و حجم سازمان
دلایل تصمیم برای تولید داخلی اقلام بجای خرید آنها ( ادامه )
ضعف در مهارتهای فنی تولید اقلام خاص
ممکن است سازمان در بازار بعنوان رقبای تامین کننده خود شناخته شود
اعتبار محصول نهایی بخاطر تامین کنندگان برتر افزایش می یابد
در واگذاری اقلام به خارج از سازمان ، بسیاری از منابع آزاد می گردند و می توانند بهتر استفاده شوند
دلایل تصمیم برای خریداقلام بجای تولید داخلی آنها
برون سپاری ( واگذاری یا منبع یابی بیرونی )
رده بندی
منبع یابی بین المللی
منبع یابی مشارکتی
تجارت دو جانبه
تجارت درون شرکتی
پیمانکاری فرعی یا قرارداد جنبی
روشهای تامین
7
برون سپاری ( واگذاری یا منبع یابی بیرونی )
8
به معنی بهره برداری استراتژیک از منابع به منظور انجام فعالیت هایی که بطور سنتی بوسیله کارکنان و منابع داخلی مربوطه انجام می شود
برون سپاری یک استراتژی مدیریتی است که از طریق آن سازمان انجام کارکردهای بزرگ و غیر مهم خود را به عهده متخصصین و فراهم کنندگان موثر خدمات قرار می دهد
موضوعت مطرح :
تصمیمات خرید یا تولید ( برون سپاری خدمات مورد نیاز برای انجام تولید )
مشارکت بین خریدار و تامین کننده
رده بندی
9
تامین کنندگان در رده های مختلف قرار می گیرند و هر کدام تامین کننده دیگری تلقی می شوند
تامین کنندگان رده اول بر اساس روابط و نیز عملکردشان توسط خریدار انتخاب می گردند و تامین کنندگان ره های دوم و سوم و … معمولا تیمی از تولید کنندگان مستقل دارند
( شکل صفحه 98 کتاب )
10
منبع یابی بین المللی
11
به مفهوم خرید از کشوری است که سازمان مورد نظر در آنجا دفتر و یا نمایندگی ندارد ، بگونه ای که اقلام از دفاتر بین المللی سازمان تامین نشود
منبع یابی استراتژیک جهانی به مفهوم یکپارچگی و هماهنگی بین دفاتر بین المللی سازمان جهت تامین اقلام مورد نیاز با در نظر گرفتن اقلام ، فرآیندها ، فناوریها ، و تامین کنندگان عمومی و مشترک بین آنها اشاره دارد
منبع یابی مشارکتی
12
تعهدی است بین مشتریان و تامین کنندگان بدون در نظر گرفتن اندازه آنها به منظور ایجاد یک رابطه طولانی مدت بر اساس اهداف شفاف و توافق شده تا قابلیت و رقابت جویی در سطح جهانی حاصل گردد
علل استفاده از منبع یابی مشارکتی :
طراحی در دسترس بودن منابع
کیفیت سطح موجودی
هزینه های تولید جریان نقدینگی
تجارت دو جانبه
13
در قبال تامین کالا یا خدمتی ، کالا یا خدمتی دیگر از جانب خریدار به تامین کننده تعلق گیرد و تامین کننده به نوعی در قالب مشتری سازمان نیز قرار گیرد
مانند قطعات هواپیما یا تجهیزات صنعتی ، یا تجهیزات حمل و نقل
در
تجارت درون شرکتی
14
خرید مواد اولیه مشخصی از اعضایی از گروه سازمان ،خصوصا سازمانهای هلدینگ به منظور ارتقاء کیفیت محصولات در حد استانداردهای جهانی
پیمانکاری فرعی یا قرارداد جنبی
15
خریداران در دو حالت از پیمانکاری فرعی استفاده می کنند :
1- هنگامیکه سازمان خریدار در قالب مشتری برای پیمانکار اصلی است و بر عکس پیمانکار اصلی قسمتهایی را بصورت پیمانکاری فرعی انجام می دهند .
2- هنگامیکه سازمان خریدار ، پیمانکار اصلی است و امور را به دلایل زیر به پیمانکار فرعی واگذار می کند :
وجود بار بیش از حد روی نیروی انسانی یا تجهیزات – اطمینان از اتمام بموقع کار – فقدان تجهیزات تخصصی – هزینه ارزان تر پیمانکار فرعی – واجهه با تقاضای موقت و غیر قطعی
انتخاب تامین کنندگان در SCM
16
توسعه روشهای علمی طی دهه گذشته تحولاتی را بوجود آورده است از جمله :
توسعه سیستم های ارزیابی تامین کنندگان
انتخاب بر اساس معیارهای علمی
کاهش تعداد تامین کنندگان
توسعه روابط با تامین کنندگان
مفهوم انتخاب تامین کنندگان
17
انتخاب تامین کننده فرآیندی است که طی آن از میان تامین کنندگان بالقوه موجود ، بهترین ترکیب جهت رفع نیازهای شرکت انتخاب می گردد.
طی این فرآیند ابتدا باید منابع بالقوه تامین موجود شناسایی شده و پس از بررسی صلاحیت و توانایی آنها ، تامین کنندگان برتر انتخاب شوند. در انتخاب تامین کنندگان مواردی نظیر سابقه ، تسهیلات و خدمات ، توان تکنولوژیک ، توانایی مالی و سازمانی ، مد نظر قرار می گیرد .
رویکردها و روشهای انتخاب تامین کنندگان
18
تصمیم گیری در مورد انتخاب و تعداد تامین کنندگان بطور مستقیم به دو عامل اساسی برمی گردد:
1- عامل اول درجه ارتباط و نزدیکی خریدار با تامین کنندگان ( در سازمانهایی که ارتباط نزدیک و گسترده با تامین کنندگان وجود دارد ) در صورت افزایش تعداد تامین کنندگان ، حفظ این ارتباط برای سازمان وقت گیر و پرهزینه است .
2- عامل دوم درجه تمرکز بر خرید است ، در برخی شرکتها بخشهای مختلف سازمان خود مستقلا اقدام به خرید می کنند و باعث افزایش تعداد تامین کنندگان می شود . در سازمانهایی که خرید بصورت متمرکز است و توسط یک بخش انجام می شود تعداد تامین کنندگان کاهش و از مزیت صرفه جویی در مقیاس استفاده می گردد.
رویکردها و روشهای انتخاب تامین کنندگان ( ادامه )
19
سه رویکرد اصلی برای انتخاب تعداد تامین کنندگان وجود دارد :
1- استفاده از تامین کننده واحد برای تامین اقلام
2- استفاده از چندین تامین کننده برای فراهم کردن ملزومات ( تمامی اقلام توسط چندین تامین کننده تامین می شوند )
3- رویکرد انتخابی از تامین کنندگان مختلف بصورت ترکیبی ( برخی از منابع توسط یک تامین کننده و برخی اقلام توسط تامین کنندگان مختلف تهیه می شوند )
مزایای استفاده از یک تامین کنندگان
20
1- برقراری ارتباط بصورت ساده تر و در نتیجه بوجود آمدن ارتباطات موثرتر
2- کاهش هزینه های حمل و نقل و استفاده از پالتهای استاندارد
3- کاهش فعالیتهای مدیریتی و عملیاتی بخش خرید
4- کنترل کیفیت اقلام ورودی راحت تر انجام می گردد
5- برنامه ریزی و زمانبندی فعالیتها ساده تر می شود
6- ارتباطات نزدیک تر باعث کاهش هزینه هر دو طرف می شود
7- افزایش وفاداری و تعهد و همکاری تامین کننده
8- اگر خرید مستلزم استفاده از تجهیزات خاصی باشد ، خرید از چندین تامین کننده هزینه های آماده سازی را افزایش می دهد
21