ابزار های هماهنگی در زنجیره ی تامین
مربوط به درس برنامه ریزی کنترل تولید و موجودی ها
ارائه دهندگان:
مدیریت صنعتی – تولید
پاییز 1395
ارائه ی مطالب در 2 بخش
2/45
فهرست مطالب
زنجیره تامین سنتی/ معایب روش سنتی/ معرفی انواع روش های هماهنگی زنجیره های تامین/ توضیح اوّلین و دوّمین مدل ( محموله های امانی و CPFR)
مقدمه و تاریخچه ی سوّمین مدل((VMI/ تعریف ، کاربرد و اهداف/ مزایا ونقاط ضعف / مراحل پیاده سازی/ نقش در کاهش اثر شلاقی/
بررسی مقاله ها ی کمّی / روش حل / نکات
3/45
4/45
زنجیره ی تامین سنتی
زنجیره ی تامین سیستمی است که شامل تامین کننده، امکانات تولیدی، خدمات توزیع و مشتریان می گردد که همه با هم از طریق حرکت رو به پایین جریان مواد و حرکت رو به بالای به بالای جریان اطلاعات با یکدیگر مرتبط می باشند.
مشخصات زنجیره ی تامین سنتی
یک رابطه ی یک به یک بین فروشنده و خریدار وجود دارد و ماهیت رابطه از نوع رقابتی می باشد.
به دلیل رقابتی بودن رابطه، گرایش به مخفی کردن اطلاعات در طرفین بالا می باشد.
5/45
6/45
معایب روش سنتی
7/45
زمان های طولانی تحویل
اطلاعات غیر شفاف
داشتن نقاط تصمیم گیری چندگانه
حداقل هماهنگی در صدور سفارشات
پایین بودن قدرت تشخیص تقاضای مشتری نهایی
عدم برقراری ارتباط صحیح، دقیق و به موقع بین اجزای زنجیره و وجود عدم اطمینان در عرضه و تقاضا
تامین کننده نسبت به آنچه که مشتریانش برای پوشش سطح انتظار مشتریان خود لازم می دانند دید کافی ندارد.
مشکلات موجود در زنجیره تامین هایی با ارتباطات سنتی به طور کلی از چهار منبع ناشی می شوند:
عدم اطمینان
عدم هماهنگی
تعدد مراکز تصمیم گیری
ذخیره ی فریبنده
8/45
9/45
معرفی انواع روش های هماهنگی زنجیره های تامین
10/45
محموله های امانی (Consignment Stocks)
برنامه ریزی، پیش بینی و بازپرسازی مشترک (CPFR)
مدیریت موجودی بر مبنای فروشنده (VMI)
توضیح اولین مدل (محموله های امانی / Consignment Stocks)
11/45
محموله های امانی به عنوان یک توافق یا یک قرارداد ما بین تولید کننده و خریدار محسوب می شود.
در این توافق، تامین کننده موجودی های خود را با فرضیات خریدار تا زمانی نگهداری می کند که خریدار از استفاده ی آن صرف نظر کند.
زمانی که مالکیت موجودی ها هنوز در اختیار تامین کننده است و تا وقتی که موجودی ها مصرف نشود خریدار هیچ پولی بابت آن نمی پردازد.
این توافق، سطح دقیق موجودی، نقطه ی انتقال مالکیت و صورت حساب موجودی و مسولیت ضرر و زیان را مشخص می کند.
12/45
مقایسه ی بین روش محموله های امانی و مدل VMI
13/45
توضیح دومین مدل
(Collaborative planning, Forecasting and Replenishment / CPFR)
14/45
معرفی این تکنیک باعث توسعه ی نظم در برنامه ریزی کالاها در مدیریت زنجیره ی تامین شد.
تکنیک CPFR به صورت یک فرآیند رسمی مابین دو شریک تجاری به منظور استفاده از یک برنامه و پیش بینی، نظارت از طریق بازپرسازی و شناسایی و پاسخ به هر گونه استثنائات به صورت مشترک تعریف می شود.
15/45
نتایج اجرای موفقیت آمیز CPFR
کاهش موجودی ها
کاهش در تعداد و هزینه های حمل و نقل
افزایش رضایت مندی مشتریان، به واسطه ی بهبود خدمات و برآورده شدن مطلوب نیازهای دو شرکت
مزایای دیگر اجرای مدل CPFR
کاهش سرمایه ی جاری به منظور استفاده از آن ها در بازار و توسعه ی محصولات جدید.
کاهش سرمایه های ثابت و هزینه های زیر بنایی.
کاهش هزینه های عملیاتی.
رشد فروش سالانه متناسب با انتظارات سهامداران.
بهبود خدمات مشتریان و افزایش رضایت مندی آن ها.
کاهش خطاهای کسب و کار در کوتاه مدت و بلند مدت.
کاهش کالاهای معیوب، رد شده و برگشتی.
16/45
17/45
توضیح سومین مدل (VMI)
مقدمه و تاریخچه
* ساختار اولیه ی مفهوم VMI توسط Magee در سال 1958 به این صورت مطرح شد که : " چه کسی باید مسوولیت کنترل موجودی ها را بر عهده داشته باشد؟ "
مدیریت موجودی بر مبنای فروشنده اولین بار در صنعت خواربار توسط شرکت
Procter & Gamble به عنوان تامین کننده وWal-Mart به عنوان توزیع کننده به کار گرفته شد.
18/45
– بازسازی مستمر
– پاسخگویی سریع (Quick Response/ QR)
– پاسخ همگام شده به مشتری (Synchronized Consumer Response/ SCR)
– پاسخ کارا به مشتری (Efficient Consumer Response / ECR)
– برنامه ریزی مشارکتی (Collaborative Planning)
– مدیریت موجودی بر مبنای تامین کننده(Supplier Managed inventory / SMI)
– بازپرسازی سریع یا مستقیم (Rapid/ Direct Replenishment /RP)
– بازپرسازی و پیش بینی (Forecasting & Replenishment / FR)
– مدیریت متمرکز موجودی (centralized Inventory Management / CIM)
– موجودی محموله
– نام های دیگر مدل VMI
19/45
پاسخ گویی سریع Quick Response))
هدف: کاهش زمان تحویل + دستیابی به دقت بیشتر در حجم کالاهای ارسالی + کاهش هزینه و رویارویی با کمبود
* استفاده از تجهیزات کامپیوتری (مثل بارکد ها و تبادل الکترونیک اطلاعات) توسط تامین کنندگان و خرده فروشان برای سرعت بخشی به جریان تبادل اطلاعات
خط مشی تامین پیوسته CRP
هدف: افزایش یکپارچگی زنجیره تامین
* این استراتژی، بازپرسازی سریعRR) ) نیز نامیده می شود که در آن تامین
کننده با دریافت اطلاعات فروش و با توافق قبلی با خریدار، در رابطه با بازپرسازی تصمیماتی را تواما اتخاذ می کنند.
20/45
سیستم VMI از دو سیستم قبلی یکپارچگی بیشتری دارد و نیازمند سطح بالایی از اعتماد بین خریدار و تامین کننده است.
21/45
چهارچوب تئوریکی مدل VMI
22/45
مقایسه ی سیستم های پاسخگویی موثر به مشتری در زنجیره ی تامین
*AstridVigtile,”A Framework for modeling of Vendor Managed Inventory ”, Department of Productionand Quality Engineering Norwegian University of Scienceand Technology, 2008
تعریف، کاربرد و اهداف VMI
تعریف Magee از :VMIسیستمی است که طی آن تامین کننده سطوح موجودی خریدار را کنترل می کند؛ تا سطوح توافقی از پیش تعیین شده ی خدمات مشتری ضمانت شود.
دید گسترده ی تامین کننده در مدل VMI روی سطح موجودی تولید کننده یا مشتری
24/45
تعریف دیگرVMI : مکانیزمی است که تامین کننده، خود سفارشات خرید را بر مبنای اطلاعات مربوط به تقاضای مشتریان برای بنگاه اقتصادی انجام می دهد؛
* Holmstrom, J. (1998) ‘Business process innovation in the supply chain –a case study of implementing vendor managed inventory’, European Journal of Purchasing & SM.
25/45
به عبارت دیگرVMI مدلی است که تامین کننده، مسئولیت پاسخ گویی به تقاضای مشتریان را بر عهده دارد. در این مدل به جای آن که مشتری میزان موجودی خود را کنترل نموده و اقدام به سفارش دهی نماید، تامین کننده این کار را انجام می دهد. *
بنابراین VMI باعث می شود مسئولیت مدیریت موجودی و سفارش دهی از دوش خرده فروش برداشته شود.
هدف اصلی VMI
کاهش سطح موجودی و بهبود سطح خدمات به طور همزمان
اطلاعات رد و بدل شده بین تامین کننده و مشتری ( یا تولید کننده)
* Sazani Bin Shafie, The Effectiveness Of Vendor Managed Inventory (Vmi) Towards Improving Supply Chain Management (Scm): A Contract Manufacturer Perspective, March 2004
سطح موجودی
اطلاعات فروش
شرایط سفارش دهی
پیش بینی فروش
برنامه ی تولید و تحویل
اطلاعات ظرفیت موجود
26/45
یک برنامه ی VMI شامل تامین کننده ای است که بر میزان موجودی در انبار مشتری هایش نظارت دارد و خود را برای جایگزین کردن محصولات با استفاده از سیستم های پیام رسان الکترونیک خودکار، مسئول می داند تا به اهداف مشخص شده دست یابد. بنا براین تامین کننده به جای این که منتظر سفارش دوباره ی مشتری برای محصول شود، تصمیمات مربوط به جایگزین کردن موجودی ها را می گیرد.
27/45
* مثال / بررسی یک مقاله ی مورد پژوهی
شمایی از زنجیره ی تامین قبل از VMI
شمایی از زنجیره ی تامین بعد از VMI
28/45
درباره ی نمونه ی مورد بررسی در مقاله، اثرات زیر بعد از اجرای VMI مشاهده شد.
تاثیرات مالی اجرای VMI
29/45
ادامه – تاثیرات VMI بر روی عملکرد زنجیره ی تامین
* Frederik Zachariassen, Henning de Haas, Sirle Bürkland , Vendor Managed Inventory-Why you need to talk to your supplier, Journal of Industrial Engineering and Management
منبع
دو نکته درباره یVMI
* پیاده سازی VMI نباید به صورت یک پروژه مطرح شود. در پیاده سازی این سیستم باید دیدگاه فرآیندی داشت و با استفاده از یک سیستم بازخور، با گذشت زمان بهبود مستمر در این سیستم ایجاد کرد.
* سیستم VMI یک ضرورت برای دنیای رقابتی امروز است.
31/45
مزایای VMI
مزایای مربوط به فروشنده
مزایای مربوط به مشتری
مزایای مشترک بین فروشنده و مشتری
* Knolmayer,G.F,Mertens,P,zeier,A,Dickersbach,J.TH, SCM based on SAP systems, 2009
– کاهش خطا در تبادل اطلاعات و بهبود سرعت پردازش
– کاهش موجودی و در نتیجه امکان بهره برداری بهینه از فضا
– کاهش کمبود
– کاهش فعالیت های مربوط به خرید و پیش بینی
– افزایش فروش و افزایش کیفیت سطح خدمت
– کاهش هزینه های برنامه ریزی و سفارش دهی در شرکت خریدار
– پیش بینی بهتر به دلیل افزایش دسترسی به اطلاعات و کاهش نگهداری موجودی اطمینان توسط تامین کننده
– کاهش اشتباهاتی که پیش از این می توانستند موجب بازگرداندن محموله ها شوند
– افزایش سرعت پاسخگویی به نیاز مشتری
– تعدیل اثر شدید انحراف تقاضا
33/45
– مزایا
– فاش شدن دانش یا اطلاعات اختصاصی
– افزایش هزینه های مدیریت موجودی و پیش بینی
– اولویت بندی خریداران توسط فروشندگان که منجر به بروز کمبود برای برخی
از خریداران می گردد.
– پیگیری مداوم وصول سفارشات به دست مشتری
34/45
معایب و نقاط ضعف VMI
– استفاده نکردن تامین کنندگان از اطلاعات مشتری برای برنامه ریزی تولید
– یکپارچه نبودن بخش های مختلف
– انتظارات و توقعات بیش از حد از فروشندگان
– مقاومت فروشندگان یا خریداران در برابر اجرای تکنیک VMI
– عدم ارائه ی درست اطلاعات از طرف برخی از کارکنان
علل شکست احتمالی در اجرای VMI
* عدم تنظیم اهداف شفاف برای اجرای برنامه و ساده انگاری
* عدم تعیین تامین کننده یا خریدار مناسب جهت پوشش اهداف
* اتخاذ نشدن مدل مناسب برای پیاده سازی VMI
* نبود برنامه و مدیریت مناسبِ پروژه
35/45
* Sazani Bin Shafie, The Effectiveness Of Vendor Managed Inventory (Vmi) Towards Improving Supply Chain Management (Scm): A Contract Manufacturer Perspective, March 2004
مراحل پیاده سازی VMI
1- توجیه اعضای زنجیره در برقراری ارتباط
برای استقرار فرآیندVMI لازم است تا شرکت با این موضوع به عنوان ابتکاری استراتژیک برخورد نماید.
36/45
الف) مشتریان و تامین کنندگان باید برای برگزاری جلسات توجیهی و بحث در مورد اهداف و مقاصد خود و اهداف پیاده سازی VMI تلاش کنند.
ب)سخت افزار ها و نرم افزار های مورد نیاز دو طرف باید شناسایی شوند.
ج) دو طرف باید از نحوه ی ارتباطات و نقش خود در این سیستم آگاه باشند. در این راستا یک برنامه برای اجرا باید تهیه گردد و در این برنامه مسائل مالی و دیگر مسئولیت ها در آن تعیین شود.
2- تعیین نقش و سهم مشتریان در تسهیم اطلاعات
این مرحله از پیاده سازی VMI، مهم ترین مرحله ی این فرآیند است؛ زیرا شرکت های زنجیره ی تامین باید علاوه بر رضایت کامل، این سیستم را در کلیه ی فرآیند های زنجیره ی تامین خود پایه ریزی کنند.
شرکت های زنجیره ی تامین برای ورود به سیستم اطلاعاتی مشترک باید به برقراری ارتباط استراتژی های شرکت خود با استراتژی های تامین کنندگانشان و همچنین برقراری ارتباط استراتژی های مشتریان با تامین کنندگانشان توجه کنند.
37/45
3- ایجاد اطمینان از تامین کنندگان در ارسال، دریافت و استفاده از اطلاعات
تامین کنندگان باید ضمانت کنند که اطلاعات مطمئن را برای مشتری خود ارسال می کنند و همچنین باید امنیت را به صورت سراسری تضمین کنند.
38/45
4- بررسی دقیق جوانب کار قبل از VMI
سیستم جدید باید یک بار آزمایش شود تا هر اِشکال و یا فرآیند غیر موثری که می تواند در آینده دردسر ساز شود، قبل از اجرای کامل VMI آشکار و برطرف گردد.
39/45
5- پیاده سازی VMI به صورت یک فرآیند، نه به صورت یک پروژه
* در پیاده سازی سیستم VMI کلید خاموش
و روشن وجود ندارد.
40/45
این سیستم انتهایی برای پیاده سازی ندارد و نیازمند برنامه ای تدریجی و به صورت یک چرخه با بهبود مستمر است.
6- تعیین منابع مالی و برنامه ی زمانی برای پیاده سازی VMI
بیشتر سیستم های VMI در مدت 2 تا 3 سال طراحی و پیاده سازی شده اند و صدها هزار دلار هزینه ی تکنولوژی های اطلاعاتی و دوره های آموزشی پرسنل این شرکت ها گردیده است. بنابراین منابع مالی در کلیه ی اعضاء زنجیره باید تعیین و زمان پیاده سازی فرآیند های مربوطه مشخص شود تا از هزینه های اضافی جلوگیری به عمل آید.
41/45
نقش VMI در کاهش اثر شلاقی
* Jukka-Pekkapoutanen,”Vendor Managed Inventory”,InternationalBusiness,CaseWartsilaIndustrial Operation,2010
42/45
* اثر شلاقی در سال 1997 توسط لی و همکارانش تعریف شد.
مدل VMI باعث کاهش پویایی تقاضا ها شده و از این طریق باعث کاهش اثر شلاقی می شود. در حالی که زنجیره ی تامین سنتی شدیداً آماده و مستعد پیدایش اثر شلاقی است.
شمایی از پیدایش اثر شلاقی در زنجیره ی تامین تولید لباس
43/45
44/45
* Jukka-Pekkapoutanen,”Vendor Managed Inventory”,InternationalBusiness,CaseWartsilaIndustrial Operation,2010
اثر شلاقی در یک زنجیره ی تامین 4 سطحی
تاثیرات کاهش اثر شلاقی
45/45
منابع
* Holmstrom, J. (1998) ‘Business process innovation in the supply chain –a case study of implementing vendor managed inventory’, European Journal of Purchasing & Supply Management, 127-131.
* Frederik Zachariassen, Henning de Haas, Sirle Bürkland , Vendor Managed Inventory-Why you need to talk to your supplier, Journal of Industrial Engineering and Management, ISSN: 2014-8423
* Jukka-Pekkapoutanen,”Vendor Managed Inventory”,International Business, Case Wartsila Industrial Operation, 2010
* Knolmayer,G.F,Mertens,P,zeier,A,Dickersbach,J.TH, SCM based on SAP systems, 2009
*Astrid Vigtile,”A Framework for modeling of Vendor Managed Inventory ”, Department of Production and Quality Engineering Norwegian University of Science and Technology, 2008
* Sazani Bin Shafie, The Effectiveness Of Vendor Managed Inventory (VMI) Towards Improving Supply Chain Management (SCM): A Contract Manufacturer Perspective, 2004