تدوین خط مشی و روش اجرایی در الگوی اعتباربخشی
Policy & Procedure
رویه و روشها
رسالت
اهداف بلند مدت
اهداف کوتاه مدت
راهبردها
خط مشی ها
برنامه عملیاتی
بودجه
سلسله مراتب برنامه
اصطلاحات متداول
سیاست
الف- سیاست اساسی
ب- سیاست کلی
ج- سیاست واحدی
عملیاتی
میانی
عالی
: مجموعه مقرراتی که در چاچوب آنها حدود تصمیمات تعیین
می گردد.
روش:
نحوه اجرای جدول زمانبندی رویه ها را
معین می کند.
رویه :
رویه ها مشخص کننده شیوه عملیات و
نحوه انجام کار هست.
خط مشی :
راهنمای انجام کار
مقررات :
بدون ذکر قاطع و تفاوت زمانی
انجام امور ، اعمال و فعالیتها را
هدایت می کنند.
خط مشی چیست؟
خط مشی ها احکامی هستند که برای هدایت و جهت دادن به فکر کارمند در هنگام تصمیم گیری، تدوین می شوند.
خط مشی ها برنامه هایی هستند که شامل تصمیمات کلی می شوند و به عنوان راهنما یا چارچوب تفکر در تصمیم گیری به کار می روند. و چگونگی انجام فعالیت ها ر ا مشخص می کند.
دلایل تدوین خط مشی اعتبار بخشی
انفجار و افزایش حجم گوناگونی اطلاعات
محدودیت و تغییرات مداوم کفایت منابع
محدودیت و تغییرات در سطح دانش مجموعه
مراحل توصیه شده برای تدوین خط مشی
تهیه رهنمودها
آماده کردن پیش نویس
تکثیر
تهیه نسخه نهایی
پیش بینی تجدید نظر مداوم
1) تهیه رهنمودها
تهیه رهنمودهایی که در آن معین شده باشد:
چه چیزهایی در خط مشی باید گنجانده شود
با چه کسانی مشورت شود
چه کسی پیش نویس خط مشی را تهیه کند
تصمیم گیری در کمیته یا کارگروه به چه صورت انجام شود
2) آماده کردن پیش نویس
این کار را می توان با استفاده ار خط مشی های موجود از ممیزی های مشابه انجام داد. اجزای خط مشی که در ادامه ارائه می شود می تواند به عنوان الگویی جهت تهیه پیش نویس استفاده گردد.
3) تکثیر
تکثیر نسخه های پیش نویس و توزیع آن در میان آگاهان و علاقه مندان و وارد کردن تغییرات لازم در پیش نویس
4) تهیه نسخه نهایی
انتشارو اعلام رسمی پذیرش آن و آگاهی رسانی در خصوص آن و نصب در بخش یا واحد
5) پیش بینی تجدید نظر مداوم
مشخص کردن مقطع زمانی ارزیابی و تجدید نظر احتمالی در سند تهیه شده
خط مشی و روش اجرایی Policy & Procedure
Policy
منظور از این قسمت"هر آن چیزی است" که در بخش انجام می دهیم. یعنی .تمامی کارهایی که در بخش انجام می دهیم را قدم به قدم می نویسیم. در واقعPolicy پاسخ به سوالWhat است.
بهتر استPolicy وProcedure های ما درتمام بیمارستان دارای قالب یکسان باشد.
* درمرحله اول بهتر است همان کارهایی را که به صورت روزمره در بخش انجام می دهیم بنویسیم.
(حتی اگر اشتباه است و با استانداردها فاصله داشته باشد.)
درمرحله اول قصد داریم خودمان را درقالب طرح اعتباربخشی قرار دهیم و در مراحل بعدی به سمت رفع اشکالات و استانداردسازی پیش رویم. لازم به تاکید است که هیچ یک از فعالیت های بخش نباید از قلم بیفتد و درباره همه آن ها می بایست Policy & Procedure تهیه شود.
البته در پیش نویس ها هم راهنمایی لازم شده است.
خط مشی و روش اجرایی Policy & Procedure
* بهتراست جملاتی را که برای نوشتن Policy انتخاب می نماییم، به صورت کلی بوده و در آن به کلیات اشاره شود.
خط مشی و روش اجرایی Policy & Procedure
* در قسمت Procedure می بایست گزینه هایی که در Policy به آن ها اشاره شده است، به صورت جزء به جزء و دقیق اشاره شود. در واقع در این قسمت باید به سوالHow پاسخ دهیم. یعنی آن چه را که در Policy نوشته ایم، توضیح می دهیم چگونه(How) اجرا می کنیم. بنابراین بر خلاف Policy که در آن کلیات اشاره داشتیم، در Procedure به صورت جزئی و دقیق نوع فعالیت را توضیح می دهیم. جمله ما دیگر نباید مجهول باشد.، بلکه می بایست با فاعل مشخص شروع گردد. (به عنوان مثال ممکن است برای یک Policy که نوشته ایم، تعداد زیادی Procedure بنویسیم.
خط مشی و روش اجرایی Policy & Procedure
* سایر نکاتی که در فرم
Policy وProcedure
باید به آن ها دقت شود، شامل موارد زیر است:
خط مشی و روش اجرایی Policy & Procedure
* عنوان خط مشی در بالای صفحه نوشته شود.
خط مشی و روش اجرایی Policy & Procedure
* شناسه خط مشی نوشته شود تا بر اساس آن بتوان آن را به راحتی از بایگانی ها پیدا نمود.
خط مشی و روش اجرایی Policy & Procedure
* می بایست تعداد صفحات و شماره صفحه مورد نظر در همه صفحات قید شود.
مثلاً صفحه ….. از ……..
خط مشی و روش اجرایی Policy & Procedure
* تاریخ تهیه و تاریخ بازبینی نیز مشخص شود.
خط مشی و روش اجرایی Policy & Procedure
* در ابتدای فرم باید مشخص نماییم، با این خط مشی به چه هدفی می خواهیم برسیم.
خط مشی و روش اجرایی Policy & Procedure
* مشخص نمودن کلیه افرادی که می بایست این خط مشی را مورد توجه قرار دهند. (مخاطبین)
خط مشی و روش اجرایی Policy & Procedure
* در انتها نیز باید نام و امضای تهیه کننده، تایید کننده، تصویب کننده و رییس کمیته را قید نماییم.
خط مشی و روش اجرایی Policy & Procedure
* نوشتن Policy و Procedure می بایست توسط کارکنان خود بخش ها انجام شده و لازم است از هر بخش افرادی جهت انجام امور اعتباربخشی انتخاب شوند.بعد از توجیهات لازم نوشتنPolicy و Procedure های بخش ها آغاز گردد. این Policy و Procedure ها بایستی توسط راهنماها و رابط های اعتباربخشی بیمارستان مورد بازبینی و تصحیح قرار گرفته و در پایان به صورت مدون به بخش ها تحویل شوند.
خط مشی و روش اجرایی Policy & Procedure
موفق باشید.