تارا فایل

پاورپوینت اخلاق و اخلاق حرفه ای


بسم الله الرحمن الرحیم

اخلاق و اخلاق حرفه ای

اخلاق جمع خُلْق و خُلُق می باشداین دو واژه در اصل به یک ریشه باز می گردد .
. خُلُق به معنای هیات و شکل و صورتی است که انسان با چشم می بیند .
و ُخلْق به معنای قوا و سجایا و صفات درونی است که با چشم دل دیده می شود.

تعریف اخلاق

در زبان انگلیسی واژه Ethics و morality هر دو به معنای اخلاق به کار می رود.

4

علم اخلاق 

امروز در تعریف علم اخلاق  تمام توجه به رفتار بایسته آدمی است .
ژکس می گوید:
علم اخلاق ، عبارت است از تحقیق در رفتار آدمی بدان گونه که بایدباشد.
استاد مطهری می فرماید:
علم اخلاق عبارت است از علم زیستن ، یا علم چگونه باید زیست .
ملاصدرا نیز در تعریف علم اخلاق به دو جهت :
آگاهی به خوی ها وتوجه به رفتار پسندیده ، اشاره کرده است .

تعریف اخلاق:
– در فرهنگ دهخدا اخلاق عبارت است از دانش بدخویی ونیک خویی ها.
– اخلاق بطور ساده و خلاصه شامل شناخت صحیح از ناصحیح و آنگاه انجام صحیح و ترک ناصحیح است.(سلطانی ،1382)
– اخلاق عبارت است از یک سلسله خصلتها و سجایا وملکات اکتسابی که بشر آن را بعنوان اصول اخلاقی می پذیرد.(مطهری،1367)

اخلاق چیست؟ ETHICS
صحیح“،مناسب“،منصفانه“واژه هایی اخلاقی هستند،که بیانگر نوعی قضاوت در باره رفتار ما با دیگران اندکه باید منصفانه باشد.
راههای صحیح وخطا، رفتارهای مناسب ونا مناسب وتصمیمات منصفانه وغیر منصفانه واین قبیل باورها استانداردهای اخلاقی هستند.
استانداردهای اخلاقی میان افراد مختلف متفاوت است.
اخلاق یک نوع توازن ”صحیح“یا“مناسب“یا“منصفانه“ در مدیریت است
اخلاق وارزشهای مدیریتی

اخلاق چیست ؟
در اخلاق صحبت از خوبی و بدی است .
در اخلاق مدیریت صحبت از خوبی و بدی عمل مدیریتی است .
-عمل مدیریتی وقتی در حوزه اخلاق مطرح میشود که : بین منافع سازمانی و مسئولیت اجتماعی مدیر تعارض بوجود آید

انواع اخلاق :

1- اخلاق فطری و طبیعی :
صفات فطری ، غرایز و احساسات و استعدادهایی است که در طبیعت انسان آفریده شده و اختیار و عمل در تحصیل آن هیچ گونه دخالتی ندارد. مانند حس خداجویی، کنجکاوی، عدالتخواهی و حبّ کمال و . . .

2- اخلاق اکتسابی و اختیاری :
صفات اکتسابی آن گونه صفاتی را گویند که در مقام عمل و اختیار به تدریج برای انسان حاصل می شود. چنانچه از استعدادها و صفات خدا داده خوب بهره برداری نشود، صفات اکتسابی بد خواهد شد. در این مرحله ، صفات و ملکات خوب را فضایل و مکارم اخلاق و صفات وملکات بد را رذایل اخلاق می نامند.

اخلاق کارگزاران

خوشخویى

از رموز موفقیت‏حضرت رسول(ص) در دعوت و رسالت‏خویش، اخلاق نیکو و برخورد شایسته و جذاب با مردم بود.
«حسن‏خلق‏» آن حضرت، امتیاز بارز آن مظهر رافت و رحمت‏بود. با همین‏«اکسیر اعظم‏» دلها را جذب مى‏کرد، دشمنان را دوست مى‏ساخت، کینه‏هارا به مهربانى مبدل مى‏کرد، الفت مى‏آفرید و پیوند مى‏داد، دلها را با دلها،دستها را با دستها! و به همین سبب مدال «وَاِنَّکَ لَعَلَى خُلُق عَظِیم» از خداى‏عظیم دریافت کرد.
کلام نرم، رفتار شایسته، گفتار مودبانه و جاذبه‏دار، تحمل فراوان وحلم و بردبارى و چهره گشاده و بشاش، از مظاهر و جلوه‏هاى «حسن‏خلق‏» است.

خوش رویى
از خصلت هاى بسیار زیبا که غم و اندوه را از دل دیگران مى زداید نشان دادن خوش رویى است ، کارى که براى انسان هیچ هزینه اى ندارد .
چقدر شایسته است انسان هنگامى که مى خواهد با زن و فرزند ، پدر و مادر ، اقوام و خویشان و همه ى مردم برخورد کند همه ى غم و اندوهش را در پس پرده ى باطن پنهان نماید و همه ى نشاط و سرسبزى و خرمى اش را در چهره ظاهر کند و با خوش رویى کامل با همگان دیدار کند .

هدف بعثت پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم)

پیامبر اسلام هدف بعثت خود را کامل کردن ارزش هاى اخلاقى اعلام کردند :
انَّما بُعِثْتُ لاُِتَمِّمَ مَکارِمَ الاخلاَقِ .
من فقط براى کامل کردن مکرمت ها و ارزش هاى اخلاقى به پیامبرى برانگیخته شده ام .

حسن خلق

از علل بسیار مهم و پرارزشى که در زیبایى باطن نقش بسزایى دارد و در سالم سازى حالات و حرکات سهم قابل توجهى را داراست ، حسن خلق است ، که پیامبر بزرگ اسلام از آن تعبیر به برگ درخت دین کرده است .
اخلاق نیکو از حقایق عظیم است.
از هیچ حکمى از احکام فقهى در قرآن مجید با وصف عظیم یاد نشده است . در قرآن صوم عظیم ، صلاه عظیم ، جهاد عظیم و حج عظیم نیامده است ، ولى صفت عظیم همراه اخلاق ذکر شده است :
( وَاِنَّکَ لَعَلَى خُلُق عَظِیم ) .
و راستى که تو را خویى والاست .
( وَلَوْ کُنتَ فَظّاً غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ ) .
و اگر بداخلاق و سنگدل و خالى از رافت و رحمت و رفق و مدارا بودى ، هر آینه از پیرامونت پراکنده مى شدند 

حسن خلق

پیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله وسلم) که خود داراى حسن خلق بود و به شدت از بداخلاقى و مفاسد نفسى و زشتى حالات نفرت داشت ، در روایاتى در رابطه با اخلاق نیک و اخلاق زشت مى فرماید :
اوّلُ مَا یُوضَعُ فى میزانِ العَبدِ یَومَ القِیامَهِ حُسنُ خُلقِهِ(1) .
اول چیزى که روز قیامت در ترازوى عبد مى نهند حسن خلق اوست.

نقش اراده در اخلاق
سرمایه های زیادی مثل وراثت،آموزش و تربیت برای خودسازی مطرح است که در میان همه آنها نقش اراده مهمتر از همه آنها میباشد.برای مثال میتوان به داستان حضرت نوح و فرزندش و همچنین داستان حضرت یوسف وحضرت موسی را نام برد.

فواید اخلاق
اخلاق تعدیل کننده خواسته ها
اخلاق تقویت کننده و پرورش دهنده بعد معنوی انسان
اخلاق ضامن اجرای قوانین
اخلاق حافظ ایمان

مکین
امین
حفیظ
علیم
صفات بارز یک کارگزار موفق

خلق کارگزار نسبت به مافوق
افراط و تفریط در حیاء نسبت به مافوق
افراط و تفریط در احترام به مافوق
افراط و تفریط نسبت به مقررات
افراط و تفریط در انتقاد نسبت به مافوق
افراط و تفریط در پیشنهاد نسبت به مافوق

خلق کارگزار نسبت به همسطح
تعهد نسبت به همدیگر
شناخت معروف و منکر
ایجاد صمیمیت و برقرار کردن ارتباط صمیمی
ایجاد محیط مشاوره
مساعدت در رفع نقایص کار یکدیگر
تحسس
اجتناب از طبقه بندی بی مورد در بین کارگزاران
دوری نمودن از نفاق در کارگزاری

بررسی خلق کارگزار در رابطه با افراد تحت سرپرستی
نرمش با زیر دستان
عدم سنگدلی و قساوت
عفو زیردستان
طلب مغفرت
مشورت
خلق عزم و توکل برخدا
توجه به مشکلات و رفع آنهادر صورت امکان
اجتناب از دیکته نمودن نظر خود به زیردستان
انتقادپذیری با روحیه باز

افرادی که نباید با آنها مشورت نمود.
افراد بخیل:مالک در میان مشاورین خود آدمهای بخیل را انتخاب نکن،چون از اینکه با انسانها به فضل رفتار کنی ترا دور کرده و پیوسته وعده نیازمندی و فقر میدهد.
افراد ترسو:آدمهای ترسو نمی گذارند که تو شجاع باشی و در امورز تو را به ضعف میکشانند.
افراد حریص:مشاور حریص ذهن تورا به میل به تجاوز و ستم زینت و آرایش می دهد.

خلق کارگزار در رابطه با ارباب رجوع
تسلط وآگاهی بر ظوابط و مقررات
عدم دخالت روابط و خودداری از افراط و تفریط
برخورد کار گزار با مراجعه کننده باید طوری باشدکه افتخار خدمتگزاری را لمس کند.
داشتن خضوع و خشوع نسبت به پروردگار در ارتباط با بندگان خدا
اجتناب از برتری جویی
راهنمایی و ارائه راههای سهل و کوتاه به ارباب رجوع
عدم تعبیر ظوابط و مقررات
عدم تاثیر پذیری بوسیله آسیبهای عصبی که توسط ارباب رجوع وارد میشود.
محسن بودن

احکام قانون در حوزه حقوق مردم

ماده 25

آشنایی مردم با حقوق و تکالیف از سوی دستگاه های اجرایی
ماده 26

توجه به حقوق مساوی مردم در استفاده از خدمات دستگاه های اجرایی
ماده 27

تاثیر رضایت و عدم رضایت مردم از عملکرد کارمندان در اعمال امتیازات استخدامی به منظور تامین حقوق مردم از سوی دستگاه های اجرایی
ماده 28

تکریم ارباب رجوع از منظر آیات و روایات
پایبندی به اخلاق اسلامی
متصف بودن به صفت تقوا و خداترسی
خلوص نیت درانجام وظیفه
خوش رفتاری با ارباب رجوع
داشتن صبر و بردباری
برخورد توام با تواضع و احترام با ارباب رجوع
مهر و محبت نسبت به ارباب رجوع
برخورداری از توانمندی و تخصص

تکریم ارباب رجوع از منظر آیات و روایات
برخورداری از توانمندی و تخصص
رعایت عدل و انصاف
داشتن نظم و انظباط در کارها
برنامه ریزی در کارها
رعایت اولویتها

دلایل عدم نهادینه شدن فرهنگ مشتری مداری در سازمانها
عدم شناخت دقیق از نیازها،خواسته ها و انتظارات ارباب رجوع نظم تصمیم گیرندگان و سیاست گذاران سازمان
عدم باور مدیران به اهمیت تکریم ارباب رجوع
عدم توجه به کیفیت خدمات در سازمان
نا کارامدی سیستم های مدیریت منابع انسانی(استخدام،گزینش،آموزش،جبران خدمات و ارزیابی عملکرد)
عدم وجود ارتباطات سازمانی مناسب و کارآمد

آداب برخورد با ارباب رجوع
برخورد با روی گشاده با ارباب رجوع
صبر و حوصله شرط دوم برخورد باارباب رجوع است.
از راه زبان ارباب رجوع وارد شدن
تامین خواسته های مراجعین

ویژگیهای کارکنان مشتری مدار
وظیفه خود را با مهر و علاقه و اشتیاق انجام میدهند.
در همه حال خود را به جای مشتری قرار میدهد.
شنونده خوبی است.
با میل و رغبت پاسخگو است.
مردم را دوست دارد.
همیشه حق را به مشتری می دهد.
خدمات بدون منت ارائه می کند.
خدمت به مشتری و ارباب رجوع را نعمت خدا تلقی می کند.

ویژگیهای کارکنان مشتری مدار
انگیزه و روحیه بالایی دارد.
مهارت های ارتباطی متعالی دارد.
همواره انرژی های مثبت انتقال می دهد.
انرژی منفی دریافت شده را به دیگران منتقل نمی کند.
خوش برخورد،خوش رفتار و خوش گفتاراست.
به ارزش های متفاوت مشتریان احترام قایل است.
مثبت اندیشند و تبسم همواره در چهره شان نمایان است.
همواره در دسترس مشتری و ارباب است

ویژگیهای کارکنان مشتری مدار
با همه به صورت عادلانه رفتار دارد و در ارائه خدمات تبعیض انجام نمی دهد.
هیچوقت با مشتریان مجادله و تندی نمی کند.
انتقاد مشتری را به حساب پیشنهاد آنها می گذارد.
مشکلات زندگی خود را بر سر مشتری خالی نمی کند.
با مشتریان صادق و راستگو است.

چرابه مطالعه اخلاق می پردازیم؟
اخلاق رشته ای است که به وضوح با رفتارسروکاردارد.
هوکر:اخلاق ومدیریت دو رشته کاملا وابسته به هم هستند.
مدیریت چگونگی تصمیمات بر شرکت را نشان می دهد،اما اخلاق درباره چگونگی تاثیرتصمیمات برکلیه امورصحبت می کند.پس مدیریت قسمتی از اخلاق است.
اخلاق کسب و کار، مدیریت انجام شده دردنیای واقعی است.

نقش اخلاق در زندگى و تمدن انسانها
بعضى، مسائل اخلاقى را، به عنوان یک امر خصوصى در زندگى شخصى مى‏نگرند، و یا آنها را مسائل مقدس روحانى و معنوى مى‏دانند که تنها در زندگى سراى دیگر(آخرت) اثر دارد، در حالى که این یک اشتباه بزرگ است; اکثر مسائل اخلاقى بلکه همه آنها، آثارى در زندگى اجتماعى بشر دارد، اعم از مادى و معنوى، و جامعه انسانی منهاى اخلاق ،منجربه فعالیتهاى تخریبى انسان‏ها میشود، نیروها به هدر خواهد رفت، استعدادها سرکوب خواهد شد، امنیت و آزادى بازیچه دست هوسبازان مى‏گردد و زندگى انسانى مفهوم واقعى خود را از دست مى‏دهد.
37

اخلاق حرفه ای

اخلاق حرفه ای چگونه اخلاقی است؟

اخلاق حرفه ای
1- اخلاق حرفه ای،مجموعه ای از اصول و استانداردهای سلوک بشری است که رفتار افراد و گروهها را تعیین می کند (احد فرامرز قراملکی،1382)
2- در حقیقت، اخلاق حرفه ای، یک فرایند تفکر عقلانی است که هدف آن محقق کردن این امر است که در سازمان چه ارزش هایی را چه موقع باید حفظ و اشاعه نمود.
3- مجموعه ای از کنش ها و واکنشهای اخلاقی پذیرفته شده که از سوی سازمانها و مجامع حرفه ای مقرر می شود تا مطلوب ترین روابط اجتماعی ممکن را برای اعضای خود در اجرای وظایف حرفه ای فراهم آورد اخلاق حرفه ای گویند(آزاد،1373)

اخلاق حرفه ای هم جزء اخلاق کاربردی است . اخلاق حرفه ای درباره ابعاد اخلاقی مسائل وموضوعاتی که به مشاغل خاصی مربوط میشود صحبت میکند مانند: اخلاق تجارت ، اخلاق پزشکی ،اخلاق کتابداری…
-اخلاق حرفه ای
41

مولفه هایی که اصول اخلاق حرفه ای بر آن استوار است.

با توجه به آنچه بیان گردید ؛ حاکمیت اخلاق حرفه ای در سازمان، قادر است به میزان چشمگیری سازمان را در جهت کاهش تنش ها و موفقیت در تحقق اثربخش هدف یاری نماید و سازمان را پاسخگو سازد. امروزه داشتن اخلاق حرفه ای، به عنوان یک مزیت رقابتی در سازمان مطرح می باشد. فرد. آر. دیوید می گوید: در سازمان، اصول اخلاقی خوب از پیش شرطهای مدیریت استراتژیک خوب است؛ اصول اخلاقی خوب، یعنی سازمان خوب
اهمیت اخلاق حرفه ای در سازمان

روش به کارگیری اخلاق در موفقیت سازمانی
موفقیت از اخلاق حرفه ای سرچشمه میگیرد.
اخلاق حرفه ای از اعتماد آفرینی ایجاد میشود.
اعتماد آفرینی از پیش بینی رفتار ایجاد میشود.
پیش بینی رفتار از مستمر بودن و قانون مند بودن رفتار سرچشمه میگیرد.
مستمر بودن و قانون مندی از مسئولیت ناشی میشود.
مسئولیت از قانون و باورهای فرد شکل میگیرد.

مدیرفاقد قاطعیت

مدیربدقول
مدیران
خدشه وارد
کننده به اعتماد

مدیر احساسی

مدیربی برنامه

مدیربی نظم رفتاری

مدیرملون ودوگانه

مدیرمتغیر

مدیربی نظم فکری

مسئولیت سازمانها این نیست که صرفا اثربخش باشند بلکه مسئولیت آنها این است که به جامعه ای که در آن فعالیت دارند، خدمت نمایند.
سازمانها و مدیران در مقابل مسئولیت اجتماعی چهار دسته اند.

استراتژی دفاعی
استراتژی واکنش
استراتژی انطباقی
استراتژی اثرگذاری
این دسته از مدیران تعهد اخلاقی ندارند و محیط و کارکنان را طعمه می بینند.و سعی در غارت آنان دارند.
تعهد اخلاقی ندارند ام بر اثر فشار عوامل خارجی، نسبت به تعهدات خود عمل می نمایند.
تعهد اخلاقی را پذیرفته اند و بدون تهدید و فشار به انجام آن اقدام می کنند.
تعهد اخلاقی را پذیرفته اند و با میل و رغبت و در جهت خدمت، به انجام آن اقدام میکنند.

1- اصول اخلاقی پیش شرط مدیریت است.
2- اخلاق حرفه ای، یک دانش است که بر مبنای یک سیر منطقی و عقلانی باید ایجاد شود.
3- مدیران باید به اصول اخلاقی حرفه ای اعتقاد داشته باشند. (از شعار به شعور درآیند).
4- شاخصه های اخلاقی حرفه ای، باید دقیقاً توسط مدیران روشن شود. و- شاخصه های اخلاقی، نباید با هم در تعارض باشند.
5- مدیران باید خود به این اصول احترام بگذارند و در رفتار خود، آنها را تجلی دهند.
6- نقایص اخلاقی می تواند در سطح زیربنایی و عملیاتی ظاهر شود. عدم ارتباط مدیران ارشد و مدیران عمیاتی می تواند نقایص اخلاقی را در سازمان افزایش دهد.
نکات مورد توجه در ایجاد اصول اخلاقی

پنج نظام عمده اخلاقی در اخلاق حرفه ای
نظام فایده گرا
نظام وظیفه گرا
نظام عدالت گرا
نظام آزادی گرا
نظام خیر گرا

موانع رشد اخلاق حرفه ای در سازمانها
فقدان نگرش راهبردی به اخلاق حرفه ای
تحویلی نگری
فرافکنی
مشتری مداری ابزار انگار و نه اصیل
فقدان انگیزش
نارضایتی شغلی
فقدان مهارت تصمیم گیریبلا تکلیفی یا تعارضات اخلاقی
فقدان نظام های جامع و اخلاقی
موانع فیزیکی و روانی محیط کار
لقمه انگاری به جای امانت انگاری

اخلاق حرفه ای
مسئولیتهای اخلاقی سازمان در قبال حقوق محیط

اخلاقی
∞+
∞-
∞-
∞+
غیراخلاقی
قانونی
غیرقانونی
ماتریس اخلاق/قانون

مدیریت بر نارسیسم
خود شیفتگی یکی از سنگر های مهم ساختار عصبیت است که شکستن و یا حتی تضعیف آن کار مشکلی است و دارای صفاتی است که به برخی از آنها اشاره می شود:
تصور خود به عنوان عقل کل
کبر و خود پسندی به علت تصورات ایده آلی
خود را منزه تر، خشن تر، دوست داشتنی تر از دیگران دانستن
بی تحمل به انتفاد و ملامت، خود را ایده آل و غیر انتقادی دانستن
احساس داشتن مقام اول در هر کاری
تکرار کلمه باید بیش از هر چیز
ریاست طلبی

تفکر ماتسوشیتا در کتاب ” نه برای لقمه ای نان“دادن اختیارات فراوان به کارکنان و اعتقاد به شایستگی و کاردانی اعتماد کامل داشتن است.
مدیریت گشوده به معنی اعتماد به کارمندان،ارتباطهای روان درونی شرکتی،بالا بردن روحیه کارکنان.

مدیریت گشوده:

آرامش ر وحی ناشی از پرهیزگاری مذهبی هماره با عرضه بی انتهای ثروت مادی می تواند شادی و آرامش همیشگی را پدید آورد. ماتسوشیتا علت شکست و ناپایداری بسیاری از شرکتهای صنعتی و بازرگانی را تنها در به فکر خودبودن، نبودن پاکی و درستی در کار، ناآگاهی از ماموریت مقدس در کسب کار و سودجویی میداند.

مدیریت پاک ومقدس،
قدرت دینی:

متغیرهای OCB
OCB
اطاعت
مشارکت
توجه واحترام
فداکاری
جوانمردی
وفاداری

رفتار شهروندی
رفتار شهروندی بر اساس تئوری مدرن سیاسی
مشارکت
وفاداری

سازمان ها می توانند بر سود توام با مسئولیت اجتماعی تاکید کنند.
اخلاق فراتر از برتری رقابتی، موجب ایجاد برتری راهبردی می شود.
راه برون رفت از ابزار انگاری در اخلاق تمایز هدف از فایده است.
ما به دلیل سود آوری به اخلاق روی نمی آوریم، بلکه اخلاق را صرفا به دلیل گرایش و بصیرت انسانی ارج مینهیم.

چرا اخلاق؟

مهرورزی
مسئولیت پذیری
امانتداری
خدمتگذاری
انضباط کاری
 
پیگیری
اصول اخلاق اداری
بردباری
دادورزی

ابزارهای نمایش وجوه اخلاقی سازمان
آداب نامه(code of ethics ).
آئین نامه(regulation).
منشور(charter).

منشور اخلاقی سازمان
منشور اخلاقی بر دو وجه استوار است :
کسانی که بعنوان مشتری و یا ارباب رجوع با سازمان ارتباط دارند .
کسانی که ارائه خدمت به مراجعان را بر عهده دارند .
محورهای منشور اخلاقی بر پایه :
1 – نظم و انضباط در محل کار
2 – آراستگی ظاهری
3 – وقت شناسی
4 – برخورد خوب با ارباب رجوع و رعایت ادب و احترام و نزاکت
5 – انجام امور بر اساس عدل و انصاف
6 – انجام امور ارباب رجوع در کمترین زمان ممکن
خدمات دهندگان و خدمات گیرندگان با رعایت منشور اخلاقی در انجام هر چه بهتر امور بر اساس ضوابط و مقررات در پویایی و رشد چشمگیر سازمان نقش دارند .

ویژگیهای منشور اخلاقی
از آداب نامه تا منشور : تفکیک و تحلیل سپس ترکیب و سامان بخشی.
تجزیه مسئولیتهای اخلاقی به عناصر سه گانه و مدل سه وجهی MPR : افرادی دربنگاه که مسئولیت های اخلاقی بنگاه به دوش آنهاست(M)،افراد ونهادهائی که بنگاه درمقابل آنها مسئول است(P)، تعیین الزامات و تعهدات گروه اول در مقابل گروه دوم(R).
مرتب و ساماندهی این الزامات که نوع رفتار مورد انتظار همه مدیران و کارکنان را بیان کرده و ملاکی برای ممیزی و هر اقدام اخلاقی است.

پرسش های اساسی در شناسائی دشواریهای اخلاقی سازمان
مساله چیست؟
موضوع و ساختاراین مساله چیست؟
احکام اخلاقی در این زمینه چیست؟
وجوه غیر دودوئی احکام نگاهی عملگرا است : سه ارزشی شامل نه خوب نه بد از خوب و بد راهگشاتر است.
نظام پنج سطحی احکام اسلامی : واجب،مستحب،مباح،مکروه و حرام.

نظریه رشد اخلاقی کولبرگ(1950)
نظریه رشد شناختی مبتنی بر آرای ژان پیاژه .
برخلاف مراحل رشد پیاژه مدل کولبرگ به سن خاصی وابسته نیست و شامل 5 سطح یا مرحله است:
اخلاق پیرو(تقلید کودکانه).
اخلاق تعاملی (فردیت اجتماعی با خصلت مبادلاتی).
اخلاق قراردادی(انتظارات متقابل و همنوائی میان فردی).
اخلاق اجتماعی.
اخلاق قرارداد اجتماعی.

مراحل پنج گانه تحول اخلاقی سازمان
سازمان غیر معطوف به قانون و اخلاق.
سازمان قانون گرا و غیر معطوف به اخلاق.
سازمان اخلاقی ابزار انگار.
سازمان اخلاقی فردگرا و نوپا.
سازمان هویتا اخلاقی.

فرآیند تحول وجودی در مدل کی یر که گارد
زندگی استحسانی(خوب بودن کاری به لحاظ پیامدهای آن) و حیوان وار.
زندگی اخلاقی-عقلانی.
زندگی اخلاقی-دینی.
زندگی ایمانی.

عوامل تاثیرگذار بر رفتار اخلاقی کارکنان
الف) سطح کلان: مربوط به فاکتورهایی که در محیط خارجی سازمان وجود دارند. این فاکتورها معمولا تحت کنترل سازمان ها نیستند و از سوی سیستم های فرادست به آنها تحمیل می گردند شامل:
فرهنگ -اقتصاد -محیط سیاسی -تکنولوژی -مذهب -قانون

عوامل تاثیرگذار بر رفتار اخلاقی کارکنان
ب) سطح میانی: اشاره به فاکتورهای سطح سازمانی دارد. سازمانها معمولا قدرت مانور خوبی بر روی این فاکتورها دارند و اکثر آنها از طریق سیاستها و برنامه های سازمانی قابل کنترل هستندشامل:
رقابت -نظام پاداش -اصول رفتاری -خصوصیات شغلی -منابع -فرهنگ سازمانی -اهداف سازمان -رفتار مدیر -جو سازمانی -اختیار سمت -ارزیابی عملکرد -افراد مرجع

عوامل تاثیرگذار بر رفتار اخلاقی کارکنان
ج) سطح خرد: اشاره به فاکتورهای سطح فردی دارد. این فاکتورها در درون کارکنان سازمان جای دارند و سازمان می تواند از طریق تغییر دادن فاکتورهای سطح میانی، روی بعضی از فاکتورهای این سطح نیز تاثیر بگذاردشامل:
نگرش -قصد -قدرت نفس -مرکز کنترل -وابستگی میدانی -دموگرافی -تاثیر والدین -سطح توسعه اخلاقی -ارزش ها -باورها

گونه های مسئولیت های اخلاقی
اخلاق فردی(Personal Ethics).
اخلاق شغلی(Work Ethics).
اخلاق بنگاهی(Enterprise Ethics).
اخلاق حرفه ای(Professional Ethics).

عوامل نهادینه سازی اخلاق حرفه ای در سازمانx
نگرش راهبردی.
مزیت رقابتی.
مرامنامه اخلاقی و ارزیابی ادواری عملکرد اخلاقی بنگاه.
نهادهای ملی.
نهادهای جهانی.
تحول وجودی در منابع انسانی.

اولویت بندی تئوریهای اخلاق

اخلاق کارگزاران :
یکی از زوایای مهم اخلاقی که درسطح جامعه به منظور ایجاد ارتباط منطقی و صحیح میان مردم و مسئولین و در جهت نیل به اهداف نظام مردمسالاری دینی مورد توجه بوده و هر کدام از اقشار جامعه بنا به فرموده رسول اکرم (ص) کُلُّکُم راعٍ وَکُلُّکُم مَسئوُلٌ عَن رَعِیَّتِه، موظف به رعایت آن هستند ، بحث اخلاق کارگزاران می باشد.

رفتارهایی را که نفس در جهت کمال خود بداند و آنها را زیبا و مورد پسند تشخیص بدهد، انجام آنها را لازم می‎بیند (بایدها) و رفتارهایی که برخلاف کمال نفس و مورد نفرت او باشد، ترک آنها را لازم می‎شمارد (نبایدها).

خوشخویى

حسن خلق

حسن خلق
سُوءُ الخُلقِ ذَنبٌ لاَ یُغْفَر .
بداخلاقى گناهى غیر قابل آمرزش است .
الخُلقُ وِعاءُ الدّین .
اخلاق ظرف دین است .
دین آنجا قرار مى گیرد که حسنات اخلاقى وجود داشته باشد . به عبارت دیگر حسنات اخلاقى و دین ، لازم و ملزوم یکدیگرند .
مَکارِمُ الاخلاقِ مِن اعمالِ الجَنّه.
ارزش هاى اخلاقى از روش هاى بهشتى است .
حُسنُ الخُلْقِ نِصفُ الدّینِ .
حسن خلق نیمى از دین است .
احبّ عبادِ اللهِ الى اللهِ احسَنُهُم خُلْقاً .
محبوب ترین بندگان خدا نزد خدا خوش اخلاق ترین آنهاست .
انّ حُسنَ الخُلقِ یُذیبُ الخَطِیئهَ کَما تُذِیبُ الشمسَ الجَلید .
به راستى حسن خلق گناه را آب مى کند همان گونه که خورشید یخ را آب مى کند .
الخُلقُ السَیّىءُ یُفسِدُ العَملَ کَما یُفسِدُ الخَلُّ العَسلَ .
بداخلاقى عمل را فاسد مى کند ، همان گونه که سرکه عسل را فاسد مى نماید .

حسن خلق
پیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله وسلم) فرمود :
مِن سَعادهِ المَرءِ حُسْنُ الخُلُقِ وَمِن شَقاوَتِهِ سُوءُ الخُلُقِ .
از خوشبختى مرد حسن خلق و از بدبختى اش بدخلقى است .
افضلُ عَمل یُوتِى بِه یَومَ القِیامَهِ خُلقٌ حَسَن.
برترین عملى که روز قیامت آورده مى شود اخلاق نیکوست .
افضَلُ مَا اُعطِىَ المُسلِمَ خُلقٌ حَسَن .
برترین چیزى که به مسلمان عطا شده اخلاق نیکوست .
انَّ هذِهِ الاخلاق منائِح من اللهِ ، فَاذا احبّ الله عَبداً مَنَحَه خُلقاً حَسناً ، وَاذا ابغضَ اللهُ عَبداً مَنَحَه خُلقاً سیئاً .
اخلاق عطایاى خداست ، هنگامى که خدا بنده اى را دوست بدارد خلق حسن به او عطا مى کند و هنگامى که بنده اى را دشمن بدارد خلق زشت به او مى دهد 

خوش رویى

اخلاق
ا-خلاق سرمایه و بهترین و عالیترین دارایی ما است.
2- اخلاق خوب ، اختصاص به طبقه ای ندارد، در هر طبقه و صنفی پیدا شود مورد احترام واقع می گردد.
3- اخلاق خوب مانند آب جاری است که موجب حاصل خیزی کشتزارها می شود.
4- اخلاق بالاتر از قوانین است، زیرا قوانین همیشه همراه انسان نیست ولی اخلاق همیشه با او است.
5- اشخاص عاقل و با اخلاق هرگز کلامی بر زبان نمی آورند که احساسات دیگران را جریحه دار سازند.
6- انحطاط اخلاقی همیشه پیشاهنگ انقراض تمدنها است.

اخلاق
7- بد اخلاق در دست دشمنی گرفتار است که هر جائی برود از چنگ عقوبت او رهایی نیابد.
8- بهترین میراثی که پدران برای فرزندان خود می گذارند تربیت خوب است .
9- به هر کس که می خواهد موفق شود بگویید: اخلاق نیک را درخود پرورش ده.
10- خط مستقیم نه تنها در هندسه بلکه در اخلاقیات هم کوتاه ترین راه است.
11- صاحبان اخلاق ، روح جامعه خود هستند.
12- مردان قانون وضع می کنند و زنان اخلاق به وجود می آورند.

اخلاق
13- وظیفه زن تهذیب اخلاق مرد است.
14- پیش از مسافرت ، از خصوصیات اخلاقی و سوابق رفیق راهت پرس و جو کن و پیش از خرید خانه ، همسایه ات را بشناس .
15- ارزش های معنوی و اخلاقی حمایتگرند ، نه محدودیت آفرین .
16- اخلاق باید بر هنر حکومت کند .
17- اخلاق و عظمت مردان بزرگ ، در طرز رفتارشان با افراد کوچک معلوم می شود.
18- آداب و عادات به آسانی و سرعت به صورت اخلاق در می آید.
19- اخلاق اگر با اندگی هوش توام باشد هزار مرتبه بر تحصیل زیاد بدون هوش و بدون اخلاق ترجیح دارد.

اخلاق
20- اخلاق یکی از بزرگ ترین قوای محرکه جهان است و در کمال تظاهرات خود طبیعت انسانی را در عالیترین شکل آن مجسم می سازد.
21- اخلاق ساخته شده و حاضر و آماده نیست ، بلکه ذره ذره ، روز به روز خَلق و ایجاد می گردد.
22- اخلاق می تواند جانشین علم، مال ، مقام ، زیبایی و سایر مزایا باشد ، اما هیچ نعمتی جای آن را نمی گیرد.
23- در طبیعت و اخلاق انسانی ، هیچ ضعف و انحرافی نیست که با تعلیم مناسب اصلاح نشود.
24- ملت بدون اخلاق ، اخلاق بدون عقیده ، و عقیده ی بدون فهم ممکن نیست.

اخلاق مثبت کارگزاران
1 – گذشت
2 – تهذیب نفس
3 – مردم داری
4 – جلوگیری از تملق و پرهیز از منش جباران
5 – رازداری
6 – پرهیز از خشم
7 – پرهیز از تکبر
8 – سعه صدر
9 – مدارا
10 – حلم و خویشتن داری
11 – عدالت

اخلاق منفی گارگزاران
– تبعیض و بی عدالتی
– تکبر و تفاخر
– عجب و خود پسندی
-ریاست طلبی
– افزون طلبی
– حیف و میل بیت المال
– رشوه
– رانت خواری

ویژگی های رفتاری در ارتباطات از دیدگاه اسلام
ویژگی های رفتاری در ارتباطات رئیس با مرئوس
ویژگی های ثبوتی:
وفق و مدارا و رفتار ملایم
مشورت
انتقادپذیری
قاطعیت
عفو و اغماض
ویژگی های سلبی:
تکبر و ریاست طلبی
استبداد
دروغگویی
خشم و غضب
بی تفاوتی

ویژگی های رفتاری در ارتباطات از دیدگاه اسلام
ویژگی های رفتاری در ارتباطات مرئوس با رئیس
ویژگی های ثبوتی:
رعایت سلسله مراتب
حیا
انتقاد و پیشنهاد
ویژگی های سلبی:
نافرمانی
تملق

ویژگی های رفتاری در ارتباطات از دیدگاه اسلام
ویژگی های رفتاری ارتباطات کارکنان و کارمندان هم سطح با یکدیگر
ویژگی های ثبوتی:
محبت و الفت
اعتماد متقابل و حسن ظن به یکدیگر
حرمت نگه داشتن
امر به معروف و نهی از منکر
تعاون
تواصی
سبقت در خیرات
ویژگی های سلبی:
نفاق
عیب جویی
حسد

ویژگی های رفتاری در ارتباطات از دیدگاه اسلام
ویژگی های رفتاری در ارتباطات کارکنان با ارباب رجوع
ویژگی های ثبوتی:
خدمت به مراجعان را نعمت تلقی کردن
رعایت حسن خلق
رعایت انصاف
وفای به عهد
خویشتن داری در برابر درشتی
رسیدگی و اولویت به امور ضعفا و محرومان
ویژگی های سلبی:
احتجاب
تغافل از خطا
منت گذاشتن
تبلیغات دروغین
تبعیض
جمود و خشکی بر مقررات

در حالى که پیامبر صلى الله علیه و آله درمیدان جنگ بود، عربى به محضر او رسید و رکاب شترش را گرفت و گفت : یا رسول الله ، عملى را به من بیاموز که سبب رفتنم به بهشت گردد.
حضرت فرمود: با مردم آن گونه رفتار کن که دوست دارى با تو آن گونه رفتار کنند، و از رفتار با آنها که خوشایند تو نیست ، بپرهیز.
درسا جمشیدی

درجات رفتار مشروع و نامشروع در اسلام
واجب:نمایان گر گروهی از اعمال است که انجام آن برای هر شخصی که ادعا می کند مسلمان است، الزامی است[انجام آن ضروری و ترک آن جایز نیست.]
مستحب: گروهی از اعمال را توصیف می کند که واجب نیستند اما بر مسلمانان زیاد توصیه شده است،[انجام آن از ترک آن بهتر است.] مثل روزه های زیاد غیر از ماه رمضان و خواندن نماز های نافله.
مباح:اعمال مجازی هستند که آنها نه به عنوان واجب و نه به عنوان حرام مشخص شده اند، برای مثال، یک مسلمان ممکن است نوع خاصی از غذای حلال را نسبت به نوع دیگر غذای حلال دوست داشته باشد، یا یک مسلمان باغبانی را دوست داشته باشد.
مکروه: عملی است که به طور مطلق ممنوع نشده اما کریه است. مکروه نسبت به حرام در درجه پایین تری بوده و کیفر مکروه کمتر از اعمال حرام است.[ترک آن از انجام آن بهتر است. به جز آنکه به صورت افراطی و حالتی که منجر به عمل حرام شود، صورت پذیرد. به عنوان مثال اگرچه استعمال دخانیات صراحتا مانند استعمال مشروبات الکلی، منع نشده است اما به خودی خود عملی مکروه است.
حرام:عملی نامشروع و ممنوع است[ترک آن واجب و انجام آن غیر جایز است.]، ارتکاب به اعمالی همچون قتل، زنا و استعمال مشروبات الکلی ، گناه کبیره می باشد. چنین اعمالی هم در آخرت مورد عذاب الهی قرار می گیرد و هم در این دنیا مورد مجازات قانونی واقع می شود.

ان الله یامر بالعدل والاحسان وایتاء ذی القربی،وینهی عن الفحشاء والمنکر والبغی
بخش اول-
فرمان به
مدیریت ووجوب عدل واحسان ودوری از بغی

عدالت توزیعی
عدالت رویه ای
عدالت مراوده ای
انتظار عدالت

اصل تغافل
درسا جمشیدی

از طرفی به اعتقاد ریموند با مهارت مدیر باید دارای چهار صفت ویژه باشد :
این چهار صفت که به یکدیگر پیوسته می باشند عبارت هستند از :
صفات اخلاقی
صفات شخصی
صفات اجتماعی
صفات سازمانی

عوامل موفقیت مدیر
اختیار
اعتماد به نفس
تنظیم وقت
تقسیم کار
روابط انسانی
گذشته نگزی
آینده نگری
ابهام زدایی
حسن خلق
اعتماد به نفس

اخلاق مدیریت
1- پوشش عیبها
1-مدیر باید از برملا کردن عیوب همکاران خود که موجبات شکستن روحیه و شخصیت آنان است جداً خودداری کند
2-در صورتیکه مدیر بخواهد همه همکاران خود را نسبت به عیبی هشدار دهد،باید بدون بردن نام کسی،بصورت کلی موضوع را بیان نماید.
3-گاه زبان کنایه بمراتب تاثیرش از زبان تصریح بیشتر است و مدیر با لطافت کنایه بهتر می تواند افراد را بعیوب خود متوجه سازد.
4-اگر ضرورت ایجاب نمود که عیوب شخص،صریحاً باو گفته شود،باید آن نارسائیها را بطور خصوصی تذکر داد.
عَنِ العَسکری(ع) قالَ:مَن وَعَظَ اَخاهُ سِراً فَقَدزانَهُ وَمَن وَعَظَهُ عَلانِیَهً فَقَد شانَهُ.
امام حسن عسکری (ع)فرمود:کسیکه برادرش را در پنهان موعظه کند اورا زیبا ساخته است و کسیکه بطور آشکار به او پند می دهد،اورا زشت کرده است.
5-در بعضی از موارد مدیر بهنگام بیان نقصها و تطهیر عیوب،خوبیها ومحاسن شخص را هم بگوید
6-گاه باید در برطرف نمودن عیوب کار بد را مورد انتقاد قرار دادو نه شخص را مانند برخورد امام صادق(ع)که در بالا به آن اشاره شد.

اخلاق مدیریت
2- معاشرت
حضرت علی (ع)در این مورد می فرماید:عاشِر اَهلَ الفَضلِ تَسعَد و تَنبُل»
با اهل فضیلت معاشرت نما تا سعادتمند و درست کردار شوی.
«اِیاکَ وَ مُصاحَبَهَ الفُساقِ فَاِنً الشًرً باِلشًرِ مُلحَقُ»
از مصاحبت و مجالست تبهکاران بپرهیز زیرا پیوند زشت سر انجام زشتی ببار می آورد.
نادان همه جا با همه کس می آمیزد چون غرقه،به هرچه دید دست آویزد
با مردم زشت نام ،همرا ه مباش کز صحبت ناکسان سیاهی خیزد

اخلاق مدیریت
3- مشاورت:
در جنگ خندق که همه احزاب برای از بین بردن اسلام و سرکوبی مسلمانان متحد شده بودند پیامبر اکرم(ص) در چگونگی مقابله با دشمن،نظر اصحاب خود را خواست که در این نظر خواهی سلمان فارسی پیشنهاد کندن خندق را داد و پذیرفته شد.

اخلاق فردی
اخلاق کاری
اخلاق بنگاهی
اخلاق حرفه ای

گونه های مختلف مسئولیت های اخلاقی:

معانی و کاربردهای اخلاق
استاد محمدتقی مصباح یزدی در کتاب فلسفه اخلاق چهار معنی و کاربرد را برای اخلاق ذکر کرده اند که عبارتست از:
1-صفات راسخ انسان
2- صفات نفسانی
3- فضایل اخلاقی
4- نهاد اخلاقی زندگی

آفات مدیریت
1- سازمان گرایی:
سازمان گرائی انسان را بدامن خصلتهای ویژ های می اندازد که فهرست وار به چند نمونه از آنها اشاره می شود:
الف- سازمان گرائی روحیه ایثار را می کشد
ب-در بینش سازمان گراها،قبل از هر چیز،انسان که باید محور همه حرکتها باشد تقدس خود را از دست می دهد و جای والای اورا سازمان بعنوان موجودی مقدس اشغال می کند و در این میان انسان ،در پای بت سازمانی قربانی می شود.
ج-سازمان گرائی جای حق گرائی را می گیرد و دفاع از سازمان و وابستگان آن هرچند منحرف و ناپسند هم که باشند بصورت یک فریضه جلوه می کند.
د-از خصوصیات دیگر سازمان گرائی تبعیض در بخشهای گوناگون بینشی داوری ،اجرائی و اقتصادی.
امیر المومنان ،حضرت علی (ع)در عهدنامه مالک اشتر،چگونگی برخورد مدیریت را با سازمان،مشخص ساخته است.آنجا که به تقسیم بندی سازمانهای اجتماعی می پردازد «طبقات رعیت»را سمبل می گیرد.

آفات مدیریت
2- اجبار وتحکم:
قالَ عَلِیٌ(ع): اِیاکَ وَ التًجَبٌرَ عَلَی عِبادِ الاهِ فَاِنً کُلَ مُتَجَبِرٍ یُقصِمُهُ الله»
حضرت علی (ع) فرمود:
از تحکم و زور گوئی بر بندگان خدا بپرهیز.زیرا خداوند هر زورگو و گردنکشی را در هم می شکند.

آفات مدیریت
3-خود پسندی:
منشاء خودپسندی معمولا جهل و نادانی است.
«قالَ علِیٌ(ع): افَهُ الرِیاسَهِ،اَلفَخرُ«
حضرت علی (ع) فرمود: آفت مذیریت بر خویش بالیدن است.
خاصیت دیگر خودپسندی «واگیری» آن است.
یکی دیگر از عوامل سوء خودپسندی اینست که قدرت پذیرش انتقاد را از انسان سلب می کند.

آفات مدیریت
4-افزون خواهی:
از دیگر آفات مدیریت «افزون خواهی» است.افزون خواهی که ریشه در «خود برتر بینی»و «خود پسندی»دارد می تواند در اندک مدتی مدیر را از مسند مدیریت بزیر اندازد و زمینه انحطاط را در تشکیلات بوجود آورد .
هرگاه روحیه افزون خواهی در مدیر بوجود آید باید پذیرفت که بزرگترین آفت دامن گیر مدیریت شده است.

آفات مدیریت
5-افزون گویی:
«قالَ علِیٌ(ع): الثًناء بِاَکثَرَ مِنَ الاستِحقاقِ مَلَقٌ»
حضرت علی (ع) فرموده است:تعریف و تمجید دیگران بیش از حد شایستگی ،تملق و چاپلوسی است.
«اَنَا دُونَ ما تَقُولُ ما فی نَفسِکَ»
من از آنچه که تو بر زبان می گوئی پائین ترم ،ولی از آنچه که در اندیشه ات داری بالاترم.

دانش هشت ضلعی اخلاق حرفه ای
اخلاق حرفه ای به منزله دانش
نقش کاربردی
صبغه حرفه ای.
دانش بومی.
اخلاق اسلامی.
دانش انسانی.
ویژگیهای زبانی.

ویژگیهای مسائل
اخلاقی در مدیریت

1-بیشتر تصمیمات
اخلاقی پیامدی
گسترده ومدت دار دارند
2-بیشتر تصمیمات
اخلاقی جایگزین
گوناگون دارند
3-بیشتر تصمیمات
اخلاقی نتایجی
مرکب دارند
4-بیشتر تصمیمات
اخلاقی عواقبی
نامعلوم دارند
5-بیشتر تصمیمات
اخلاقی دارای
مفاهیم شخصی هستند
اخلاق وارزشهای مدیریتی

رابطه اخلاق
و
قانون
الزامات قانونی تا حد زیادی
بایکدیگر در تضاد هستند
اما استانداردهای اخلاقی
محتمل جامعه
را افزایش نمی دهند
الزامات قانونی
سلبی اند
واخلاق ایجابی اند.
الزامات قانونی
معمولا بعد از
استانداردهای اخلاقی
وضع می شوند
اخلاق وارزشهای مدیریتی

سیستمهای اخلاقی در مدیریت
قانون جاویدان
تئوری فرجام گرا
تئوری آغاز گرایی

عدالت توزیعی
آزادی فردی
اخلاق وارزشهای مدیریتی

111
Eternal Law
قانون جاویدان:
استانداردهای اخلاقی در قالب یک قانون ابدی ارائه می شوند.
این قانون لایتغیر این است:“اگر مارا دوست دارند،مانیز باید دیگران را دوست داشته باشیم.“این قانون تحت عنوان قانون طلایی (GOLDEN RULE)خلاصه می شود:
با دیگران آن گونه رفتار کن که دوست داری دیگران با تورفتار کنند.
اخلاق وارزشهای مدیریتی

112
Utilitarian Theory
نظریه فرجام خواهی
اخلاقی بودن بستگی به نتیجه یک عمل یا تصمیم دارد.
اصل آن است که هر شخص باید در جهت خلق منافع بیشتر برای بیشترین تعداد مردم عمل کنند.
اخلاق وارزشهای مدیریتی

113
Universalist Theory
نظریه آغاز گرایی
اخلاقی بودن بستگی به نتیجه یک عمل یا تصمیم دارد.
اصل آن است که هر شخص باید طوری عمل کند که دیگران نیز همانند آن عمل می کنند.(در شرایط یکسان)
اخلاق وارزشهای مدیریتی

114
Distributive Justice
عدالت توزیعی
اخلاقی بودن بر اساس تقدم یک ارزش واحد که همانا عدالت است بنا می شود.
اصل آن است که هر شخص باید طوری عمل کند که یک توزیع عادلانه ترمنافع عملی گردد.زیرا این عمل موجب افزایش عزت نفس می شود وبرای همکاری اجتماعی ضروری است.
اخلاق وارزشهای مدیریتی

115
Personal Liberty
آزادی فردی
اخلاقی بودن بر اساس تقدم یک ارزش واحد که شامل آزادی فردی است بنا می شود.
اصل آن است که همه باید طوری عمل کنند که آزادی بیشتر فردی بوجود آید.این عمل موجب افزایش تبادل بازارمی شود وبرای بهره وری اجتماعی ضروری است.
اخلاق وارزشهای مدیریتی

قواعد عدالت رویه ای:
متناقض یکدیگر نباشند
از تعصب به دور باشد
دقیق باشند
قابل اصلاح باشند.
بیانگر تمام نظرات افراد ذینفع باشند
مبتنی بر استانداردهای اخلاقی غالب باشد

تاکتیکهای غیر اخلاقی سیاسی:
تاکتیکها

شعار acer
«Acer به مردم قدرت می دهد. ما به شما توجه می کنیم.» (EmPowering People Acer.We hear you) را به عنوان شعار تبلیغاتی شرکت خود ارایه کرده است

MANGEMENT BY WALKING AROUND
توجه به رضایت کارکنان به عنوان منبع موفقیت شرکت
وجود ارتباط باز بین مدیران وکارکنان
اخلاق وارزشهای مدیریتی

Jack Welch
Work out (خرده گیری وچاره اندیشی در قالب نشستها و گردهمایی آموزشی).
عمل کردن اسفنجی (هر اندیشه خوبی را جستجو و جذب کنیم ).
قرار دادن بهترین آدمها در فرصتهای بزرگ و تخصیص دادن در جای درست .
چسبیدن به سنتهای کهن فرار از رویارویی با واقعیت است .
من به انسانها تکیه دارم .
چالش عمده مدیریت امروز باید ایمن باشد تا هیچ کس بی تفاوتی وبدون اندیشه سرکار نیاید.
مدیران باید خود را قانع کنند که همه پاسخها را در آستین ندارند.
اخلاق وارزشهای مدیریتی

وال مارت
وال مارت مدعی است که شرکتی است اخلاقی و مبتنی بر ارزشها ارزشهایی که تصمیم گیری و رهبری در شرکت را هدایت می کند بر سه پایه استوار است که بنیانگذارشرکت سام والتون در سال 1962 ارائه داده است :
احترام به افراد
خدمت به مشتری
تلاش بر ای تعالی
بیانیه ارزشهای شرکت در سال 2004 تجدید نظر شد این بیانیه اصول ارزشهایی را ارائه داده تا به کارکنان و تامین کنندگان به تصمیم گیری صحیح و انجام کارهای صحیح کمک کند .

رسول اکرم ( ص ):
انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق
بدرستیکه من برای اتمام و تکمیل مکارم اخلاق برگزیده شده ام
اخلاقیات درادیان الهی

میوه هایش را به اذن خداوندش هر زمان میدهد.خدا برای مردم مثل میزند شاید آنها متوجه شوند.
اَلَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً کَلِمَهً طَیِّبَهً کَشَجَرهٍ طَیِّبَه
اَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاء
آیه 24 ابراهیم
آیا ندیدی خدا چه مثلی زد؟ کلام پاک مثل درخت پاک است که ریشه آن ثابت و شاخه آن در آسمان است.
تُوْتِی اُکُلَهَا کُلَّ حِینٍ بِاِذْنِ رَبِّهَا وَیَضْرِبُ اللّهُ الاَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ
آیه 25 ابراهیم

کلمه طیبه :
شهادت به وحدانیت خدا، ایمان ، مومن ، قرآن ، تسبیح و تنزیه، ثنای برخدا ، همه طاعت ها و هر سخن خیری
شجره طیبه :
درخت خرما، درخت جوز هندی ، هر درختی که میوه پاکیزه دهد از قبیل انجیر ، انگور و انار – درختی که دارای اوصافی است که خدای تعالی بیان کرده – هر چند آن موجود نباشد.

اخلاقیات در مکاتب انسانی
الف- انجمن های خیریه(NGOs)
ب – مکاتب حقوقی:
1- نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر
جنگ سولفرینو بین فرانسه واتریش در سال 1859میلادی
تاسیس کمیته بین المللی صلیب سرخ(ICRC) در 17 فوریه 1863میلادی در ژنو
تصویب اولین کنوانسیون ژنو برای بهبود شرایط مجروحین نظامی در جنگ در اوت 1864

اخلاقیات در مکاتب انسانی
2- تدوین حقوق جنگ (حقوق لاهه):کنوانسیون های منعقده در لاهه در سال های 1899و1907
3- تدوین حقوق بشردوستانه(حقوق ژنو) کنوانسیون های چهارگانه ژنو مصّوب 12 اوت 1949شامل:
کنوانسیون اول-بهبود سرنوشت مجروحین وبیماران نیروهای مسّلح هنگام اردو کشی(جنگ های زمینی)
کنوانسیون دوم-بهبود سرنوشت مجروحین وبیماران وغریقان نیروهای مسّلح(جنگ های دریائی)

اخلاقیات در مکاتب انسانی
کنوانسیون سوم-قرارداد راجع به معامله با اسیران جنکی
کنوانسیون چهارم-قرارداد راجع به حمایت از افراد غیر نظامی درزمان جنگ
دولت سوئیس:امین ونگهدارنده قرارداد های ژنو
کمیته بین المللی صلیب سرخ:ناظر بر حسن اجراء
جمعیت های ملّی صلیب سرخ وهلال احمر(181):مروّج ومشاور وگاهی ناظر

اخلاقیات در مکاتب انسانی
4-تلفیق واتحاد میان قوانین بشردوستانه وقوانین جنگ:
پروتکل های الحاقی به قراردادهای چهار گانه ژنومصّوب 8 ژوئن 1977شامل:
پروتکل اول-حمایت از قربانیان درگیریهای مسلحّانه بین المللی
پروتکل دوم-حمایت از قربانیان درگیریهای مسلحّانه غیربین المللی(داخلی)
قراردادهای چهار گانه ژنو به همراه پروتکل های الحاقی حدوداً حاوی 600ماده درزمینه حقوق بشردوستانه میباشد.

اخلاقیات در مکاتب انسانی
اصول اساسی حقوق بشردوستانه بین المللی:
1-اصل رفتار انسانی وعدم تبعیض
2-اصل ضرورت نظامی
3-اصل محدودیت(ممنوعیت بکارگیری سلاح های کشتار جمعی)
4-اصل تفکیک(ممنوعیت حمله به افراد واموال غیر نظامی)
5-اصل تناسب
6-اصل حسن نیت(در مذاکره)

اخلاقیات در مکاتب انسانی
5-اصول میثاق جامعه ملل(28 ژوئن 1919شامل 26 ماده)
الف- پذیرش تعهداتی در جهت دوری جستن از جنگ
ب-علنی کردن روابط بین الملل واستوار نمودن آن بر عدالت و شرف
ج-رعایت کامل مقررات حقوق بین الملل که از این پس روابط بین الملل بر اساس آن سازمان خواهد گرفت.
د-گستردن مبانی عدالت وبه انجام رساندن د قیق تکالیفی که ازمعاهدات ناشی میشود وباید درروابط متقابل اقوام متمدن به اجرادرآید.

اخلاقیات در مکاتب انسانی
6-منشور ملل متحد(کنفرانس سانفرانسیسکو1945)
اهداف واصول:(111مواد)
حفظ صلح وامنیت بین ا لمللی
توسعه روابط دوستانه در میان ملل بر مبنای احترام به اصل تساوی حقوق وخود مختاری ملل وانجام سایر اقدامات برای تحکیم صلح
حصول همکاری بین المللی در حل مسائل بین المللی که دارای جنبه های اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی یا بشردوستانه است ودر پیش بردو تشویق احترام به حقوق بشر وآزادی های اساسی برای همه بدون تمایز از حیث نژاد،جنس،زبان ویا مذهب موثرّاست.

اخلاقیات در مکاتب انسانی
7-اعلامیه جهانی حقوق بشر(10 دسامبر 1948)
مشتمل بریک مقدمه و 30ماده در شناسائی حیثیت ذاتی کلیه اعضای خانواده بشری و حقوق یکسان وانتقال نا پذیر آنان بر اساس رعایت اصول آزادی ودموکراسی برای رسیدن به عدالت وصلح جهانی
به حدود 50 حق اساسی انسان اشاره دارد.
دولت ها مسئول اجراء وکمیسیون حقوق بشر سازمان ملل ناظر بر حسن اجراء هستند.
8–میثاق بین المللی حقوق مد نی،سیاسی ومیثاق بین المللی اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی(1966)
9-اعلامیه حق توسعه(1993)

اخلاقیّات و مدیریت
صداقت: به معنی شفافیّت است، اما نه به معنی فرو ریختن و منتشر کردن همه جزئیّات اطلاع.
وظیفه شناسی: به معنی وفاداری است، اما گاهی در نقطه ی مقابل وفاداری قرار می گیرد (مثلاً وظیفه شناسی در مقابل قانون، مشتری یا جامعه حتی اگر ظاهراً خلاف وفاداری به سازمان باشد).
احترام و توجه: حسّاسیّت به تنوّع است، اما با تاکید بر استانداردهای بالا.
انصاف و عدالت: به معنی رفتار مشابه و یکسان با همه است، اما با قید رفتار متفاوت (مثلاً تشویق) در مورد کسانی که عملکردهای شایسته و قابل تقدیر دارند
اخلاق وارزشهای مدیریتی

سه قانون کار وزندگی:
قانون اول: موفقیت(achieve)
قانون دوم: پیوند(achieve)
قانون سوم: انسجام ویکپارچگی(integrate)
قانون اول بودن از طریق انجام کار است
قانون دوم بودن از طریق بودن است
قانون سوم بودن از طریق شدن است
اخلاق وارزشهای مدیریتی

CEOS
حرف C نشانه ای از مشتریان است . customers
حرف E نشان دهنده کارکنان است Employee
حرف O برای مالکان یا سهامداران کمپانی به کار رفته است Owners stockholders
حرف S بیانگر سایر گروه های با اهمیت می باشد Significant others

اخلاق وارزشهای مدیریتی

همه مردم، مثل هم هستند. این تنها عادت هاواخلاقهای آنهاست که موجب تفاوت میان آنها می شود.
کنفوسیوس

اخلاق اداری نقطه تلاقی علم اخلاق و سازمان است

برای ترجیح وتعیین گزینش ها، عوامل گوناگون زیروجود دارد:

شدّت علایق و خواسته ها
احساس امنیت واحساس نا امنی
عادت کردن به امری، تقلید کردن از دیگران
تلقین کردن به خود
سایرعوامل روانی واجتماعی.
138

رمز تنزل پایبندى به اخلاق در دنیا
علت سست‏ شدن و تنزل تقید به اخلاقیات در جهان امروز
رامى‏توان در سه عامل عمده جویا شد:
1- استفاده از تلقین وتقلید صرف، در القاى امور اخلاقى.
2- عدم وجود توجیه ‏منطقى و عقلانى براى اخلاق.
3- عدم وجود پایه و اساس‏ وپشتوانه محکم و استوار براى اخلاق که همان پایبندی به دین ‏باشد.

139

درباره انگیزه اخلاق واخلاق مداری ، گفته اند:
1 – انگیزه ها یا ضمانتهای اجرایی صحیح برای اخلاق صرفاً درونی اند، مانند عاطفه، خیر خواهی، میل به انجام کاری که به خودی خود خوب است(Desire) انسان باید بداند که کوشش های او را در رسیدن وی به اهداف و خواسته هایش نقش دارد و نتیجه آن ها دردنیا وآخرت عاید خودش می گردد .
140

کدهای اخلاقی IEEE
کدهای اخلاقی FIDIC(فدراسیون بین المللی مهندسین مشاور) 
کدهای اخلاقی ASME(جامعه بین المللی مهندسین مکانیک آمریکا) 
کدهای اخلاقی ASCE(انجمن مهندسین عمران امریکا)

پایان


تعداد صفحات : 142 | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود