دکتر رضا برومند
1
اخلاق حرفه ای برای مدرسان و اساتید دانشگاه
رضا برومند
لیسانس روان شناسی یالینی از دانشگاه اصفهان
فوق لیسانس روان شناسی تربیتی از دانشگاه شیراز
دکترای روان شناسی آموزش و پرورش از دانشگاه مالایا
دکترای مشاوره خانواده از دانشگاه هرمزگان
معرفی
فهرست مطالب
3
مقدمه
تعاریف اخلاق حرفه ای
تاریخچه اخلاق حرفه ای
اخلاق حرفه ای در دانشگاه
اعضای هیات علمی و اخلاق حرفه ای
ابعاد اخلاق حرفه ای در دانشگاه
مسئولیت علمی
مسئولیت آموزشی
فهرست مطالب
4
مسئولیت پژوهشی
باور به خود کارایی
حس تعلق به اجتماع علمی
اصول ممارست علمی
ویژگی اخلاقی عالمان
عوامل موثر بر اخلاق حرفه ای اساتید دانشگاه
استراتژی های درونی کردن اخلاق حرفه ای دانشگاهی
مقدمه
5
اخلاق حرفه ای در دانشگاه، دربرگیرنده مجموعه ای از احکام ارزشی، تکالیف رفتار، سلوک و دستورهایی برای اجرای آنها در محیط دانشگاه است (فراستخواه، 1385).
مقدمه
6
رابرت مرتون جامعه شناس آمریکایی با طرح دو مفهوم
1-عرف علمی)
2- الزامات نهادی
برای اولین بار در سال 1942 درصدد برآمد تا تصویر مشخصی از رفتار اخلاقی دانشگاهیان در دانشگاه نشان دهد
مقدمه
7
به زعم وی نهاد علم واجد مجموعه مشخصی ازهنجارها و ارزش هاست که بنا به هدف اصلی علم یعنی توسعه دانش، تائید گردیده، مشروعیت یافته و از طریق نظام پاداش و مجازات، تقویت یا تضعیف می شود.
.
مقدمه
8
چنین هنجارها و ارزش هایی از طریق اجتماعی شدن (جامعه پذیری) توسط گروه های آموزشی منتقل و مجموعاً ابعاد اخلاق حرفه ای را شکل می دهند
مقدمه
9
به نظر مرتون اخلاقیات علم کل یا ترکیب موزونی از ارزش ها و هنجارهای احساسی و عاطفی است که تعهد والتزامی برای دانشمند ایجاد می کند.
مقدمه
10
هنجارها به شکل اوامر، منع ها، دستورها، ترجیحات و اجازه ها تجلی می یابند و بر مبنای ارزش های نهادی مشروعیت پیدا می کنند .
هنجارها به منزله قانون نیستند و لذا ضمانت اجرایی ندارند.
11
تعاریف اخلاق حرفه ای
تعاریف اخلاق حرفه ای
12
اصطلاحاتی چون:
work ethics
یا professional ethics
معادل اخلاق کاری یا اخلاق حرفه ای در زبان فارسی است.
تعاریف اخلاق حرفه ای
13
اخلاق حرفه ای به منزله شاخه ای از دانش اخلاق، به بررسی تکالیف اخلاقی در یک حرفه و مسائل اخلاقی آن می پردازد و در تعریف حرفه، آن را فعالیت معینی می دانند که موجب هدایت فرد به موقعیت تعیین شده همراه با اخلاق خاص است.
تعاریف اخلاق حرفه ای
14
بطور خلاصه اخلاق حرفه ای به مجموعه رفتاری متداول در میان اهل یک حرفه؛ مدیریت رفتار و کردار حین انجام وظایف حرفه ای؛ و مجموعه ای از قوانین که از ماهیت حرفه و شغل استنباط می گردد اطلاق می گرد.
15
حرفه ای شدن وحرفه ای گرایی
حرفه ای شدن وحرفه ای گرایی
16
حرفه ای شدن به معنی بروز توانمندی در حل مسائل حرفه ای از طریق دانش عمیق و تجربه است
حرفه ای گرایی ضمن عطف توجه به حرفه ای ها و لزوم مهارت فنی، مهارت اجتماعی و تقلید بر ارزش ها و نکات اخلاقی از سوی آنهاست
حرفه ای شدن وحرفه ای گرایی
17
حرفه ای گرایی به فرآیندی اطلاق می شود که از یک سو، از طریق ایجاد ارتباط موثر بین شاغلین یک حرفه با جامعه، اخلاق کاری مرتبط با آن حرفه را در بین اعضاء تحکیم می بخشد
و از سوی دیگر با تاکید بر عملکرد مثبت مورد انتظار، موجب ارتقا و منزلت اجتماعی آن حرفه در جامعه می گردد
حرفه ای شدن وحرفه ای گرایی
18
حرفه ای شدن مستلزم داشتن دانش عمیق، بصیرت، تعهد، مسئوولیت پذیری و پاسخ گویی فردی به ویژه در تعاملات اجتماعی است
و بیش از تاکید بر بهره هوشی عمومی متکی بر هوش عاطفی است؛ زیرا حرفه ای ها می بایست در برقراری ارتباط با دیگران و تاثیرگذاری بر روی آنها از مهارت بالایی برخوردار باشند.
حرفه ای شدن وحرفه ای گرایی
19
پر واضح است که تحصیل این ویژگی ها به سادگی میسر نیست و مستلزم تعلیم و تربیت به ویژه یادگیری مستمر است. بر این اساس بین حرفه و شغل تفاوت وجود دارد هر شغلی یک حرفه نیست ولی هر حرفه یک شغل است.
حرفه ای شدن وحرفه ای گرایی
20
تعهد به اخلاق حرفه ای از جمله جنبه های اساسی در موسسات علمی به ویژه دانشگاه ها محسوب می شود.
برخی از دلایل ارتباط سازمان ها و موسسات از جمله موسسات تولیدی – تجاری با محیط های علمی با توجه به این بعد از اخلاق حرفه ای است.
21
تاریخچه اخلاق حرفه ای
تاریخچه اخلاق حرفه ای
22
آموزه های اخلاقی ریشه در 1500 سال پیش از میلاد دارند.
به طوری که در تاریخ آمده است ده فرمان مشهور موسی، میراث یک قبیله سامی است که به ازای هر ده انگشت دست، صادر شده تا به آسانی امکان یادآوری آنها وجود داشته باشد. این گونه فرمان های پنج گانه یا دهگانه در میان تمدن های قبل از دوران کتابت و آموزش انسان رایج بوده است
تاریخچه اخلاق حرفه ای
23
در زمان داریوش پادشاه هخامنشی 486) تا 521 پیش از میلاد) کودکان از پوشش خدمات و حمایت اجتماعی بهره مند می شدند. دستمزد کارگران براساس مهارت و سن طبقه بندی می شدند.
مادران از مرخصی و حقوق زایمان و نیز حق اولاد استفاده می کردند. حقوق زن و مرد برابر بود و زنان می توانستند کار نیمه وقت انتخاب کنند تا از عهده وظایفی که در خانه داشتند برآیند
تاریخچه اخلاق حرفه ای
24
آن چه در تاریخ شناخته شده و مدون فرهنگ انسانی نشان می دهد، زرتشت نخستین کسی است که در برترین پایه به ارزش های والای اخلاقی اندیشیده و با زبانی آسمانی درباره آن ها سخن گفته است.
تاریخچه اخلاق حرفه ای
25
سخنان و اندیشه های زرتشت بسیار بلند و ارجمند است تا بدان جا که از دوران باستان دوستداران افلاطون برای ستایش او، وی را با زرتشت می سنجیدند و فیلسوف نام آور آلمانی نیچه از زرتشت در نقش "آفریننده اخلاق"سخن می گوید
تاریخچه اخلاق حرفه ای
26
در سال 1803 میلادی توماس پرسیوال، پزشک، فیلسوف و نویسنده سرشناس انگلیسی در شهر منچستر، قانون )اخلاقیات پزشکی( خود را منتشر کرد.
در سال 1847 نخستین جلسه انجمن پزشکان آمریکا در فیلادلفیا " اصول اخلاق پزشکی آمریکا " را با الهام گرفتن از همان قانون پرسیوال به تصویب رساند
27
اخلاق حرفه ای در دانشگاه
اخلاق حرفه ای در دانشگاه
28
یکی از عوامل موثر در توسعه و پیشرفت علمی، شکل گیری اخلاق حرفه ای در اجتماع علمی است.
اجتماع علمی عبارت است از جمع دانشمندان و محققان و موسسات آموزش علمی و پژوهشی که در سطح یک جامعه علمی به فعالیت مشغول هستند و مطابق قواعد و هنجارهای رسمی و غیر رسمی عمل می کنند و ارتباط فعال علمی با اجتماعات علمی دیگر دارند
اخلاق حرفه ای در دانشگاه
29
یکی از لوازم تولید علم در اجتماع علمی دانشگاه، تولید فرهنگ و هنجارهای دانشگاهی و در نتیجه اخلاق حرفه ای است.
محیط اجتماعی دانشگاه و اجتماعات علمی چون هر محیط آموزشی بمثابه نهاد اجتماعی و عامل اجتماعی کننده، نقش عمده ای را در انتقال فرهنگ، درونی کردن هنجارها و ارزش های دانشگاهی و حرفه ای و توسعه مفهوم اجتماعی ایفا می کند
اخلاق حرفه ای در دانشگاه
30
با نگاهی سیستمی به اخلاق حرفه ای اعضای دانشگاهی و اجزای آن که به نوبه خود متاثر از نظامی است که دانشگاه در آن تعریف می شود می توان اخلاق حرفه ای را در این مکان تعریف نمود.
اخلاق حرفه ای در دانشگاه، در مجموعه وسعیتر «جامعه ملی» و بر اساس نوع کارکردها و ماهیت وجودی، روابط آن با سایر اجزای نظام کنش اجتماعی تعریف می شود
اخلاق حرفه ای در دانشگاه
31
بر این اساس اخلاق حرفه ای، مجموعه ای از ارزش ها، باورها و هنجارهای دانشگاهی از یکسو و نوع رابطه دانشگاه با نهادهایی و نقش آن در تحرک اجتماعی از سوی دیگر است که در پیوندی تنگاتنگ با فرایند یاددهی- یادگیری، پژوهش و تحقیق و ارائه خدمات به جامعه قرار دارد
32
مسئولیت علمی
مسئولیت علمی
33
دانشگاه ها را می توان نمونه ای عینی از ساختارهای رسمی محسوب نمود که در آنها، آموزش، تحقیق و پژوهش، انتظارات اجتماعی نهادی شده در عملکردهای اعضای آن به شمار می روند.
اساطیر موجود در تاریخ آموزش عالی، ساختارهای سازمانی رسمی، متشکل از اصول، هنجارها، ارزش ها و قوانین در این نهاد را ایجاد نموده اند.
مسئولیت علمی
34
ابعاد مسئولیت علمی اعضای هیات علمی دانشگاه در دو بعد مسئولیت آموزشی و پژوهشی قابل بررسی است:
الف: مسئولیت آموزشی
ب:مسئولیت پژوهشی
مسئولیت آموزشی
35
آموزش از دیرباز هدف اصلی تفکر دانشگاهی به شمار رفته و دانشگاه همواره از آن، به منزله شاهراهی برای هدایت نخبگان اجتماعی به سوی پایگاه های برتر اجتماعی یاد می کند.
رویکرد آموزش آزادمنشانه در دانشگاه، غالب ترین، ماندگارترین و در کل پرطرفدارترین رویکرد در میان آکادمیست ها، ساختارگرایان و متفکرین پیشگام آموزش عالی چون اسپالدینگ، نیومن و هاچینز محسوب می گردد
مسئولیت آموزشی
36
اسپالدینگ ریشه شکل گیری آموزش را در پرورش ذهن می بیند و معتقد است که دانشگاه تنها مکانی است که قادر است فرهنگ علمی خویش را به نوعی شکل دهد که فرد به هدف فوق نایل گردد.
او در این تفکر تا به آنجا پیش می رود که تخصصی شدن را عامل تنگی و یکسویه شدن شاهراه های ذهنی تلقی می کند.
مسئولیت پژوهشی
37
جامعه شناسان بر این باورند که بر اثر علم و تحقیق است که امروز فرهنگ نوین، موقعیتی ممتاز در طول تاریخ کسب کرده است. امروزه علم را می توان حرفه ای تلقی نمود که بر اساس تخصص و در خدمت آگاهی یافتن از خویش و شناخت روابط عینی شکل گرفته است.
مسئولیت پژوهشی
38
اشتراک گرایی یا مالکیت جمعی، هنجاریست که در ارتباط با یافته ها و محصولات علمی مطرح شده و مالکیت عمومی آنها را مد نظر قرار می دهد.
بر اساس این ارزش، یافته های اساسی علم محصول همکاری اجتماعی هستند و به اجتماع تعلق دارند. تصوری که علم و تحقیق را بخشی از قلمرو عمومی پندارد، پیوند نزدیکی با مسئله ضرورت ارتباط و اشاعه یافته ها دارد
مسئولیت پژوهشی
39
اشاعه نتایج فعالیت های علمی دو مقصود را برآورد می کند:
1- مرزهای دانش را توسعه می بخشد.
2- موجب به رسمیت شناخته شدن فردی می شود که نتایج را بدست آورده است.
خصیصه جمعی و اشتراکی علم، بیشتر وابستگی دانشمندان به میراث فرهنگ علمی را نشان می دهد.
40
شاخص های مسئولیت پژوهشی
1-باور به خود کارایی
41
دانشگاه به عنوان نهادی که تولید دانش علمی جزء وظایف آن است (در کنار امر آموزش و اجتماعی کردن) از هنجارهایی تبعیت می کند که مرتون از آن به عنوان «راه و رسم» و «اخلاقیات» یاد می کتد و موکلی با اقتباس از شفلر از آن به عنوان «دیدگاه معیار علم» یاد می کند
باور به خود کارایی
42
مرتون در خصوص راه و رسم علمی اظهار می دارد: هدف نهادی علم بسط دانش تائید شده است
2-حس تعلق به اجتماع علمی
43
هنجارهای دانشگاهی و حرفه ای ارتباط متعاملی را با عناصر و اجزاء مختلف اجتماع علمی داشته و در شکل گیری اجتماع علمی موثر بوده و از آن متاثر می باشد.
بطوریکه فرآیند پویایی بین تولید هنجارهای علمی و معرفت علمی و شکل گیری اجتماع علمی ملاحظه می شود
حس تعلق به اجتماع علمی
44
مرتون چهار نوع هنجارهای علم یا هنجار تحقیقات آکادمیکی را مطرح می کند.
این هنجارها از نظر وی الزامات نهادی داشته و شامل: (جهان شمولی) ، (اشتراک گرایی) ، (شکاکیت نظام مند) و (عدم ملاحطه در نفع فردی) می باشد
حس تعلق به اجتماع علمی
45
آندره کورناد (1977) و الیزابت هیت من (2000) هنجارهای علمی مرتون (1973) را در قالب جدیدی مطرح نمودند و از آنها به هنجارهای دانشگاهی یاد کردند
هنجارهای جدید حرفه ای
46
آنها طی مطالعه ای از پنج ویژگی که به نوعی شکل گیری هنجارهای جدید حرفه ای را نشان می داد مطرح نمودند. این ویژگی ها عبارتند از:
صداقت ، واقع بینی و عینیت گرایی ، مدارا ، شک در یقین ، وقف خود به علم بطور غیر خودخواهانه
شش مولفه
47
و در همین راستا میشایل بایلس(1981) نیز شش مولفه را در ارتباط اخلاق دانشگاهی و حرفه ای مطرح نمود:
صداقت، صراحت و رک گویی ، صلاحیت و شایستگی ، پشتکار و همت ، وفاداری ، رازداری .
48
نارسی جونس (2007) ضمن تلفیق دیدگاه صاحبنظران قبلی، هنجارهای دانشگاهی و حرفه ای را در دو بخش، اصول ممارست علمی و ویژگیهای اخلاق عالمان طبقه بندی و از یک متمایز می سازد
اصول ممارست علمی
49
اصولی که در ممارست علمی وجود دارند عبارتند از:
واقع بینی و عینیت گرایی
پرسش در باب معلومات
آزادی در پژوهش
قابلیت باز تولید پژوهش
رعایت موضوعات
احساس تعلق به جامعه علمی
ویژگی اخلاقی عالمان
50
ویژگی اخلاقی عالمان عبارتند از: احساس وظیفه و تکلیف ، انجام امور بطور اکمل و بی عیب و کاست ، توانایی پاسخگویی ، دیگر خواهی ، میل به برتری جویی و فضیلت خواهی ، احترام به همکاران .
ویژگی اخلاقی عالمان
51
از دیگاه او صاحب نظران، ارزش های حرفه ای و دانشگاهی را به دو دسته بعدی تقسیم نموده اند. ارزش های حرفه ای، هنجاری- رفتاری و ارزش های حرفه ای، شناختی- اجتماعی
52
عوامل موثر بر اخلاق حرفه ای اساتید دانشگاه
عوامل موثر بر اخلاق حرفه ای اساتید دانشگاه
53
برخی از محققین از جمله کلارک معتقدند که رشته، اصلی ترین هسته عضویت در دانشگاه ها و هویت یافتن فرد در حرفه دانشگاهی است.
و معتقدند که فرهنگ رشته است که به اعضای دانشگاه هویت می بخشد.
عوامل موثر بر اخلاق حرفه ای اساتید دانشگاه
54
هر رشته شیوه اندیشیدن، ادبیات خاص خود، روش های تحقیق، جهت گیری آموزشی و تحقیقاتی، سنت ها و نظام پاداش دهی و معیارهای ارزیابی خاص خود را داشته و هر رشته برای خود دارای نمادهای است که تاریخ و سیر تحول آن را مشخص می کنند
عوامل موثر بر اخلاق حرفه ای اساتید دانشگاه
55
بر این اساس با توجه به ساختار رشته ای از جمله نرم یا سخت بودن، محض و نظری یا کاربردی بودن آن اخلاقیات حرفه ای بویژه سبک و روش آموزش و ملاحظات پژوهشی متفاوت خواهد بود
عوامل موثر بر اخلاق حرفه ای اساتید دانشگاه
56
علاوه بر فرهنگ رشته ای، اساتید با فرهنگ نهادی محل خدمت نیز مواجه هستند.
این فرهنگ نقش اساسی در تعریف کردن زندگی و آثار استاد ایفا می کند.
هر دانشگاه فرهنگ خاص خود را دارد که از تعامل مجموعه ای از عوامل کلیدی نتیجه شده است.
عوامل کلیدی موثر در فرهنگ دانشگاه
57
این عوامل عبارتند از:
ماموریت یا هدف نهایی، اندازه، پیچیدگی، قدمت، محل دانشگاه، شیوه اعمال اقتدار و ساخت اقندار، سازمان کار (بویژه آموزش و پژوهش) ساختار برنامه درسی، معیارهای آکادمیک، خصایص دانشجویان و دانشگاه و محیط فیزیکی.
عوامل کلیدی موثر در فرهنگ دانشگاه
58
هر یک از عوامل فوق منعکس کننده کد اخلاقی خاص برای نهاد خاصی است که چارچوب رفتاری یک سازمان را از سازمان دیگر را متفاوت می سازد .
عوامل کلیدی موثر در فرهنگ دانشگاه
59
یک نظام ملی از عوامل متعددی تاثیر می پذیرد، از جمله اهداف و تاکیدات آن.
آمریکایی ها بر آموزش عمومی
فرانسوی ها بر آموزش تخصصی
نظام آلمانی بر آموزش علوم تاکید دارد.
نقشی که دولت در آموزش عالی ایفا می کند از جمله عوامل تعیین کننده فرهنگ نظام ملی آموزش عالی است.
عوامل کلیدی موثر در فرهنگ دانشگاه
60
دسترسی داشتن به منابع اقتصادی، از عواملی است که میزان نوآوری، اولویت های سیستم و جوکاری نظام ملی را روشن می سازد. ساختار و سازمان دانشگاه نیز در نظام های ملی متفاوت است.
در نظام های فرانسه، آلمان و مستعمرات آسیایی نقش استاد صاحب کرسی یا رئیس دپارتمان تعیین کننده است.
61
استراتژی های درونی کردن اخلاق حرفه ای دانشگاهی
استراتژی های درونی کردن اخلاق حرفه ای دانشگاهی
62
درونی کردن هنجارهای و ارزش ها عمدتا از طریق جامعه پذیری صورت می پذیرد.
جامعه پذیری به مجموعه ای از «فرآیندها اطلاق می گردد که از خلال آنها یک شخص احساسی از خود حرفه ای، با ارزش ها، طرز تفکرات، دانش و مهارت های مشخص آن توسعه دهد بطوری که آن خود حرفه ای بتواند رفتار وی را در تنوع گسترده ای از موقعیت های حرفه ای و فوق حرفه ای هدایت کند».
استراتژی های درونی کردن اخلاق حرفه ای دانشگاهی
63
جامعه پذیری را به عنوان «فرآیندی که از طریق آن افراد دانش، مهارت ها و تمایلاتی را که آنها را، به اعضای موثرتر جامعه خود تبدیل می کند» نیز تعریف می کنند.
استراتژی های درونی کردن اخلاق حرفه ای دانشگاهی
64
خلاصه جامعه پذیری فرآیندی از درونی کردن انتظارات، استانداردها و هنجار های جامعه ای مشخصی هست که از طریق این فرآیند، یک شخص از پایگاه غیر خودی به خودی، تغییر موقعیت می دهد
استراتژی های درونی کردن اخلاق حرفه ای دانشگاهی
65
از نظر مرتون نهاد علم واجد مجموعه مشخصی از هنجارها و ارزش هاست که از طریق هدف اصلی علم یعنی توسعه دانش تائید شده مشروعیت یافته و توسط تشویق و تنبیه، تقویت یا تضعیف می شوند.
این نهادها و ارزش ها از طریق اجتماعی شدن (جامعه پذیری) در گروه آموزشی انتقال می یابد
استراتژی های درونی کردن اخلاق حرفه ای دانشگاهی
66
این ارزش ها، انگیزه و محرک درونی کنشگران عرصه علم را جهت داده و در مسیر مشترکی که « ارتقاء دانش » است سوق می دهد. ازین رو با تلاش کنشگران عرصه علم و با رعایت ارزش ها و هنجارهای خاص آن توسعه می یابد.
استراتژی های درونی کردن اخلاق حرفه ای دانشگاهی
67
از نگاه پست مدرن، جامعه پذیری را به عنوان « فرآیندی فرهنگی » که دو جهتی است و « باعث ایجاد تغییرات در افراد و همچنین سازمان ها می شود » مد نظر دارد چون فرهنگ «نزاع برانگیز» است و پیوسته از خلال فرآیند کنش متقابل بازآفرینی می شود
استراتژی های درونی کردن اخلاق حرفه ای دانشگاهی
68
هاگستروم (1975) بر نقش اجتماعات علمی، به عنوان عاملین کنترل در فعالیت های علمی تاکید دارد.
حرمت گذاری یا شناسایی دانشمندان در عین حال عامل ایجاد انگیزش، و عامل کنترل رفتارهای آنها می باشد
استراتژی های درونی کردن اخلاق حرفه ای دانشگاهی
69
اجتماع علمی از طریق شناسایی یا عدم شناسایی اعضای خود، آنها را به سازگاری با اهداف رشته خود می کشاند.
شناسایی نهادین از طریق ارتباطات رسمی و شناسایی اولیه از طریق ارتباطات غیر رسمی اعمال می شود.
استراتژی های درونی کردن اخلاق حرفه ای دانشگاهی
70
نقل قول از دیگران در مقالات علمی یا تجلیل جمعی از دانشمندان توسط انجمن های علمی و نهادهای پژوهشی با اعطای مدال ها و جوایز از شیوهای نهادین شناسایی می باشد. ملاقات های غیررسمی در ضمن همایش ها رسمی نمونه ای از شناسایی اولیه می باشد.
استراتژی های درونی کردن اخلاق حرفه ای دانشگاهی
71
در مدل زیر ارتباط بین اجزا و عناصر شکل دهنده نهاد علم نشان داده می شود.
راندال کالینز (2000) اهمیت " مراسم تعاملی" نه تنها در زندگی روزمره، بلکه در مناسبات بین دانشمندان را مورد بحث قرار می دهد.
استراتژی های درونی کردن اخلاق حرفه ای دانشگاهی
72
مراسم تعاملی صورت نوعی کنش های متقابل است که افراد را در یک اجتماع اخلاقی مقید می سازد و نمادهایی را می آفریند که اعضاء از طریق آنها جهان خویش را می بینند.
استراتژی های درونی کردن اخلاق حرفه ای دانشگاهی
73
افرادی که در جهان تعاملی شرکت می کنند با توجه به شدت کنش متقابل از انرژی عاطفی پر می شوند و شور اشتیاق حرکت به اهداف نمادین را پیدا می کنند.
استراتژی های درونی کردن اخلاق حرفه ای دانشگاهی
74
این مراسم، به موقعیت های تنهایی نیز جریان می یابد و بنابراین در غیاب گروه نیز کارساز است .در مدل زیر ارتباط بین اجزا و عناصر شکل دهنده نهاد علم نشان داده می شود
رابطه متعامل هنجارهای دانشگاهی، اجتماع علمی و توسعه و پیشرفت
75
استراتژی های درونی کردن اخلاق حرفه ای دانشگاهی
76
سازوکارهای نهادی کردن اخلاق حرفه ای در میان اعضای دانشگاهی بر اساس رهنمودهای اخلاقی را می توان در موارد زیر خلاصه نمود:
توسعه فرهنگ ارزیابی و نظام های اطمینان از کیفیت در نظام های علمی و آموزش عالی در درجه اول وابسته به این است
استراتژی های درونی کردن اخلاق حرفه ای دانشگاهی
77
به بیان دیگر، اگر فرایندهای تضمین کیفیت موکول به وجود معیارها (استانداردهایی) است که مورد توافق نظام حرفه ای قرار گرفته باشد (یا حداقل: در قالب الزامات، تدوین و توافق شده باشد) تعهد به این معیار کیفیت (و یا حداقل: الزامات کیفیت) خود مستلزم وجود ضابطه ها یا معیارهای درونی مشخصی به صورت نظام اخلاقیِ حرفه ای است
استراتژی های درونی کردن اخلاق حرفه ای دانشگاهی
78
از این روست که نظام های حرفه ای، برای خود ضوابط اخلاقی یا مرامانه اخلاقی تنظیم می کنند که در واقع منعکس کننده معیارهای اخلاقی و پشتوانه ای برای پابرجاییِ معیارهای تخصصی حرفه ( یا حداقل: الزاماتخصصی حرفه ) هستند
استراتژی های درونی کردن اخلاق حرفه ای دانشگاهی
79
معنای اخلاق علمی، در عبور از مفهومِ معیشتی آن فرصت ظهور می یابد.
زمانی که کنشگران علم و آموزش عالی، در فعالیت وکسب و کار حرفه ای خود از سطح گذران زندگی مادی فراتر می آیند، در این صورت حداقل سه سطح دیگر از فعالیت علمی و فناوری برای آنها معنا می یابد:
استراتژی های درونی کردن اخلاق حرفه ای دانشگاهی
80
1-احساس کارآیی، اثر بخشی و تولید کیفیت به عنوان ارزش افزوده،
2- احساس خدمت به مردم و مفید واقع شدن؛
3– احساس رهاسازی از طریق باز توزیع فرصت ها، نقد قدرت
Mehr.anamisfile.ir
Mehrejonoob.frafile.ir
81
جهت دانلود کامل این فایل و فایل ها ی مشابه مراجعه شود به
با سپاس از همراهی دلگرم کننده تان
تلفن مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی مهر جنوب
07633671199
تلفن موسسه آموزشی و پژوهشی آنامیس مهر جنوب
07633680163
خط همراه ویژه مشاوره 09129680169
وبسایت مشارکت در تولید و فروش فایل های آموزشی
Anamisfile.ir
مهر ایرانی
مرجع معرفی متخصصان حوزه روان شناسی، مشاوره و علوم تربیتی
Mehreirani.ir
پایان