زیبـاســازی و منظـر شـهـری
(کارکرد زیبایی در شهر)
Urban Beautification & Townscape Design
زیبـاسـازی شهــری (کارکرد زیبایی در شهر) Urban Beautification
آشنایی با مفاهیم تخصصی و کلید واژه ها
از سری آموزشهای مدیریت شهری در ایران
خــداونـد زیبـاسـت و زیبـایـی را دوسـت دارد …
زیبـاسـازی شـهری
مفاهیم زیبـاسـازی
روانشناسی محیط
فضای سبز شـهری
طـراحــی شــهـری
هـــنرهـای شـهری
تبلـیغـات مـحیطـی
کیفیت زندگی شـهری
توصیه های مدیریتی
مـنـاسـب ســازی
مـبلـمــان شــهـری
به این موارد خواهیم پرداخت :
ساختار کلی و اصلی فعالیتهای زیباسازی
جنبش زیبایی شناسی شهری
گروههای متخصص و مرتبط در زیباسازی شهری
اصول پنجگانه طراحی ایرانی
شاخصهای طراحی و زیبایی شناسی
اهداف ده گانه زیباسازی شهری
وظایف هفت گانه زیباسازی در کشور
مبلمان شهری/ نورپردازی/ هنرهای شهری/ مبانی طراحی شهری.
فـــــهـــــرسـت مــــوضـــــوعــــــی
1 – زیــبــــــاســــــازی چـیـسـت؟
2 – اصــــــول طـــراحــی ایــرانــی
3 – شـــاخـصهـای زیبـایـی شـناسـی
4 – وظایف، اهداف و برنامه های زیباسازی
5 – طراحی مـحیط و منظر (طرحهای شهری)
6 – هـــنــــرهـــای شــــهــــــری
7 – مـبلـمــــــان شــــهـــــــــری
8 – نـــورپردازی و طـراحی روشنایی
9 – تــبـلـیــغـــات مـــحـیـطــــــی
10 – مطالعه موردی (بررسی نمونه های طراحی)
زیباسازی چیست ؟
معماری ؟ شهرسازی ؟
تبلیغات بازرگانی ؟ تبلیغات فرهنگی؟
چراغانی و ریسه کشی ؟ نورپردازی ؟
رنگ آمیزی جداول ؟ رنگ آمیزی کرکره مغازه ها ؟
نصب بنر و داربست ؟ عوارض تابلوها ؟
مطالعات ؟ طراحی ؟ عملیات اجرایی ؟
فضای سبز عمودی ؟ اصلاح هندسی معابر ؟
پیاده رو سازی ؟ کفسازی ؟ پاکسازی ؟
پاتوق محله ؟ آبنما ؟ میدان ؟
نیمکت ؟ آبخوری ؟ ایستگاه؟
کارهای هنری ؟ ….
زیباسازی Beautification
زیبایی شناسیAesthetics
فلسفهPhilosophy
فرآیندProcess
مدیریت راهبردیStrategic Management
روانشناسی محیط زیست Psychology En.
هنرArt
فرهنگCulture
هویتIdentity
طراحی پایدارSustainable Design
نگرش سیستمیSystematic Approach
ضوابط ، شاخصهاCriteria
طراحیDesign
اجراImplementation
مشاورهConsultant
نگهداریMaintenance
طراحی شهریUrban Design
مبلمان شهریUrban Furniture
تبلیغات محیطیOutdoor Advertising
هنرهای شهری Urban Arts
کلید واژه های زیباسازی شهری Keywords Urban Beautification
Beautiful :زیبایی
Having qualities of beauty : exciting aesthetic pleasure/
Handsome / pretty / attractive /
Beautify : زیبا نمودن ، اضافه نمودن زیبایی بر چیزی… to make beautiful / add beauty to …
City/Urban Beautification :زیباسازی شهری
Renovation / remodeling / refurbishment / improvement
(cleaning/ repairing/ rebuilding/ restore/ public space beautification plan)
( Develop a comprehensive public space beautification plan )
زیبـاســــازی شـهـــــری (مفاهیم ، اهداف، تعاریف، کلیدواژه ها)
بهـسازی/
ساماندهی/
بـازسـازی/
آرام ســازی /
پاکـــســازی/
آسـایش روانی/
آراستگی محیط /
آرایش و پیرایش/
حفظ و نـگـهـداری/
نوسازی ، مدرن سازی/
هویت سازی، هویت بخشی/
توسعه کیفی فضای شهری/
ارتقای کیفیت زندگی شهری /
شهر سالم، پاک، روان، خوانا، زیبا و جذاب/ شهر هنر و فرهنگ /
رضایت، خشنودی، افتخار، شادی و نشاط، برای شهروندان/ (شهر انسان مدار) .
زیباســازی چیست ؟ What is Beautification?
زیبایی شناسی
شهر یک اثر هنری بزرگ است که آفرینندگانی به وسعت خود و به تعداد جمعیتش دارد .
(کریستوفر الکساندر)
زیبایی شناسی، فرآیندی است مستمر ، در حال رشد و تغییر
که با روانشناسی، فلسفه، هنر، فرهنگ، هویت، دانش ، بینش، زمان و کارکرد های مختلف ارتباط داشته و ظهور پیدا میکند.
(آرایش و پیرایش چهره شهر).
آغاز ” فلسفه فکری زیبایی و شهر“
از قرن نوزدهم میلادی بوده و امروزه به مفهوم زیباسازی و یادمان سازی (هویت سازی) در فضای شهر بکار میرود.
/ ( Wikipedia – Urban Beautification Movement ) ( Monuments – Urban Identity)
Paris
London
” جنبش زیبایی شناسی شهری ”
رویکرد پیشرفته ایست که نه تنها بخاطر زیبانمودن، بلکه ترجیحاً به معنای ابزار کنترل اجتماعی از طریق راضی نگهداشتن جمعیت شهری
و پاسخگویی به نیاز آنها مورد مطالعه قرار میگیرد.
( Wikipedia – Urban Beautification Movement )
دانـش زیبا شناختی و کیفیت بصری در دنیای امروز
آشنایی با اصول کیفی زیبایی شناسی و مبانی هنرهای تجسمی ، مانند مفاهیم زیر :
رنگ/ فرم/ بافت/ نور و سایه/ اغتشاش و پیچیدگی / قوانین سادگی/ آرایش ساختاری/ ارتباط کل به جزء/ سبک شناسی و قواعد طراحی/ تناسبات / هماهنگی با محیط اطراف/ طراحی منطقی / خلاقیت و نوآوری/ …
بسیاری از فعالیتهای زیبایی مربوط به فضای سبز میباشد، ولی بطور کلی زیباسازی شهری شامل آرایش ، تزیینات، و حفظ سبکهای هنری، سنتی و تاریخی با ارزش
در فضای شهر و محله های آن است .
با تاکید و کنترل بر اجرای مجموعه عوامل تخصصی، و کارشناسی فنی و هنری است که محیطهای شهری متناسب ، زیبا و انسانی به وجود می آید.
طراحی صنعتی
هنرهای شهری
معماری و
معماری منظر
طراحی شهری
و شهرسازی
اسـاتید، خبرگان
و هنرمندان
( ارتباط مستمر با مراکز علمی، هنری/ شرکتهای مشاور/ شهرها و کشورهای مختلف … )
( نمودار همکاری رشته های تخصصی مرتبط در زیباسازی شهری )
تحلیلهای اقتصادی
Business Plan
مدیریت شهری
فـــــهـــــرسـت مــــوضـــــوعــــــی
1 – زیــبــــــاســــــازی چـیـسـت؟
2 – اصــــــول طـــراحــی ایــرانــی
3 – شـــاخـصهـای زیبـایـی شـناسـی
4 – وظایف، اهداف و برنامه های زیباسازی
5 – طراحی مـحیط و منظر (طرحهای شهری)
6 – هـــنــــرهـــای شــــهــــــری
7 – مـبلـمــــــان شــــهـــــــــری
8 – نـــورپردازی و طـراحی روشنایی
9 – تــبـلـیــغـــات مـــحـیـطــــــی
10 – مطالعه موردی (بررسی نمونه های طراحی)
از دیرباز، اصالت زیبایی شناسی، فلسفه هنر و طراحی ایران زمین، در نمونه آثار معماری، صنایع دستی، و طراحی باغ و بوستان وجود داشته و بچشم میخورد.
بر همین اساس دکتر محمد پیرنیا، نتایج مطالعاتی خود را درباره طراحی ایرانی که بیشتر نشات گرفته از فضاهای معماری و طرحهای ساختمانی میباشد بعنوان
” اصـول طـراحـی ایـرانی“
بیان مینماید.
اصول 5 گانه طراحی ایرانی کـدامـنـد ؟
” اصول پنجگانه طراحی ایرانی”
مردم واری (طراحی انسان مدار)
رعایت تناسب میان اندام های ساختمانی بدن انسان، و نیازهای انسانی در ساختمان سازی و آرایش معماری.
پرهیز از بیهودگی (نگرش کاربردی)
جلوگیری از اسراف و کارهای بیهوده /
ایجاد زیبایی به مفهوم زیبنده بودن و تناسب داشتن نه فقط قشنگی و جمال.
نیارش (دوام و پایداری)
به معنای دانش ایستایی ، فن ساختمان و ساختمایه شناسی / به مفهوم مواد و مصالح و مقاومت ساختمان.
خودبسندگی (خودکفایی)
استفاده از مواد و مصالح بومی /
در دسترس بودن ساختمایه یا فراورده های ساختمانی در محل و با امکانات محلی و بومی.
درون گرایی (احترام به حریم خصوصی)
ارزش نهادن به زندگی شخصی و خصوصی گرایی افراد و حفظ حرمت و عزت نفس انسانها /
جداسازی بخشهای درونی و خصوصی از بخشهای همگانی و عمومی.
استاد محترم دکتر محمد پیرنیا، شیوههای مختلف طراحی در هنر، معماری،
صنعت و فنون ایرانیان را بنام ولایتهای مختلف ایران نامگذاری نمود :
شیوه پارسی/
پـارتـی/
خـراسانی/
رازی/
آذری/
اصفهانی .
قابل ذکر است که در هر برخورد تاریخی،
ایرانیان از فرهنگهای بیگانگان اثراتی را میپذیرفتهاند
ولی آنرا با ذوق و سلیقه خود تلفیق کرده،
رنگ و بوی ایرانی بدان میدادند .
این روش بررسی منطقی و معقول ، میتواند با تحقیق بیشتر در زمینههای مختلف هنری تکامل یابد.
اکنون میبایستی از نکات مهم و مثبت طراحی در آثار هنری، معماری ،
محوطه سازی ، باغ آرایی ، صنایع دستی و …
بهره برد و آنرا با روشهای نوین ساخت و ساز
و خواسته های امروز مردم هماهنگ ساخت تا
پاسخگوی نیازهای زندگی مدرن،
و هویت بخشی به محیط زیست شهری باشیم.
داشتن شهری زیبا، سالم، پاک، و آرام حق همگی ما است …
فـــــهـــــرسـت مــــوضـــــوعــــــی
1 – زیــبــــــاســــــازی چـیـسـت؟
2 – اصــــــول طـــراحــی ایــرانــی
3 – شـــاخـصهـای زیبـایـی شـناسـی
4 – وظایف، اهداف و برنامه های زیباسازی
5 – طراحی مـحیط و منظر (طرحهای شهری)
6 – هـــنــــرهـــای شــــهــــــری
7 – مـبلـمــــــان شــــهـــــــــری
8 – نـــورپردازی و طـراحی روشنایی
9 – تــبـلـیــغـــات مـــحـیـطــــــی
10 – مطالعه موردی (بررسی نمونه های طراحی)
شاخصهای زیبایی شناسی
1 – کیـفیت عــالـــی طـــراحـــــــی High quality of design
آرایش ساختاری قـوی: تشخیص اصول طراحی و بخشهای مختلف آن مثل معماری برجسته/
ارتباط آشکار کل به اجزا : از نظر فرم ، رنگ، ابعاد، اندازه، کیفیت مواد، گرافیک طرح/
پیروی از قواعد مشخص طراحی و سبک شناسی (انسجام طرح Design consistency)
دقت و وضوح عناصر : تغییرات فرم ، تضادهای ظاهری ، رنگ و نوشتار، تناسبات طراحی/
دارای هــــــــمـاهـنـگی : با روش تولید، استفاده کننده ، تعمیر نگهداری ………/
طــراحــــــــــی مـنـطـقــــی : انتخاب مواد مناسب، فرآیند تولید و کاربردهای طرح/
زیبایی شناســـی پرمعنا و با ارزش / بدون آشفتگی بصری (Visual disturbance)
2 – انگیـــــزش احســـاس و هـــــوش Stimulation of sense & intellect
تاثیری همه جانبه بمنظور بوجودآوردن حالات زیر برای بیننده و استفاده کننده :
تحریک احساس/ رضایت و سرزندگی/ میل به خوش طبعی و شادی/
در صورت لزوم حس کنجکاوی را بیدار کند/ اشتیاق به بازی و خلاقیت/
طرحی که نوعی شناسایی و هویت را القا کند.
پروفسور هربرت لیندینگر / انستیتو طراحی صنعتی دانشگاه هانوور / رییس هیئت داوران نمایشگاه و مسابقه طراحی صنعتی هانوور “IF” / آلمان
Prof. Herbert Lindinger / Dipl. Industrial Designer / Institute of Industrial Design/ University of Hannover / Board member
تحریک احساس/ رضایت و سرزندگی/ میل به خوش طبعی و شادی/
طرحی که حس کنجکاوی را بیدار کند/ اشتیاق به بازی و خلاقیت/
طرحی که نوعی شناسایی و هویت را القا کند.
پیروی از قواعد مشخص طراحی و سبک شناسی
طرحی برگرفته از الگوهای معماری شهر شیکاگو الگوی هنری سبک آرت نوو – ورودی مترو در پاریس
فـــــهـــــرسـت مــــوضـــــوعــــــی
1 – زیــبــــــاســــــازی چـیـسـت؟
2 – اصــــــول طـــراحــی ایــرانــی
3 – شـــاخـصهـای زیبـایـی شـناسـی
4 – وظایف، اهداف و برنامه های زیباسازی
5 – طراحی مـحیط و منظر (طرحهای شهری)
6 – هـــنــــرهـــای شــــهــــــری
7 – مـبلـمــــــان شــــهـــــــــری
8 – نـــورپردازی و طـراحی روشنایی
9 – تــبـلـیــغـــات مـــحـیـطــــــی
10 – مطالعه موردی (بررسی نمونه های طراحی)
سه بخش اصلی فعالیتهای زیباسازی کدام است ؟
سه بخش اصلی فعالیتهای زیباسازی
طراحی شهری، ” طراحی محیط و نمای شهر“
(سیما و منظر شهر)
Urban design
مبلمان شهری
(تجهیزات و امکانات همگانی)
Urban furniture (public equipment)
هنرهای شهری
(آثار هنری باارزش برای نصب در فضای عمومی شهر)
Urban Arts (public Arts)
زیر مجموعه طراحی شهری، از دیدگاه زیباسازی … ؟
فضا سازی و محوطه سازی : میدان- محله- آبنما/ کف سازی، پیاده رو-پیاده راه …/
نما سازی و جداره های شهری / مرمت و احیای بافت با ارزش تاریخی- فرهنگی/
معـمـاری منظر و فضای سبز / باغچه های شهری- فضای سبز ساختمانی … /
زیر مجموعه مبلمان شهری… ؟
مبلمان شهری شامل ابزار، قطعات و تجهیزاتی است که با کارکردها و اهداف مختلف در خیابانها و فضاهای شهری نصب میشود مانند :
پل های عابر پیاده، انواع نشیمن، راهبند، صندوق های پست، باجه تلفن،
چراغهای خیابانی، ایستگاههای اتوبوس و تاکسی و …
ساماندهی و توسعه مبلمان شهری مناسب، علاوه بر پاسخگویی به نیاز شهروندان و افزایش رضایت استفاده کنندگان، موجب شکل دهی منطقی و زیباشدن چهره فضای شهری خواهد شد.
زیر مجموعه هنرهای شهری… ؟
نقاشی دیواری/
مجسمه و احجام شهری/
گرافیک شهری/
هنرهای مردمی و …
ساختار فعالیتهای تخصصی زیباسازی به سه بخش اصلی تقسیم بندی میشود:
طراحی شهری، ” طراحی محیط و نمای شهر“ / (سیما و منظر شهر)
Urban Design – Environmental design – Urban facade
فضا سازی و محوطه سازی : میدان- محله- آبنما … / کف سازی، پیاده رو – پیاده راه /
نما سازی و جداره های شهری / مرمت و احیای بافت با ارزش تاریخی – فرهنگی/
معـمـاری منظر و فضای سبز /
مبلمان شهری (تجهیزات و امکانات همگانی)
Urban furniture (public equipment)
کلیه تسهیلات و اثاثیه شهری که بیش از یکصد عنوان میباشد؛
از نرده و میله های راه بند، روشنایی و نورپردازی تا انواع نشیمن، ایستگاههای اتوبوس و تاکسی، سرویسهای بهداشتی، تابلوها، بیلبوردهای تبلیغاتی، پرچم، سطل زباله ، پل عابر پیاده و … .
هنرهای شهری (آثار هنری باارزش برای نصب در فضای عمومی شهر)
Urban Arts (public Arts)
نقاشی دیواری/ مجسمه و احجام شهری/ گرافیک شهری/ هنرهای مردمی و …
وظایف و اهداف زیباسازی شهری در کشور
1 – هـــنرهـــای شــــهــــــــــــــــری
2 – مــــــبلمـان شــــهــــــــــــــــری
3 – نـورپردازی و روشـــــــنــایـــــــی
4 – طــــــــراحی شــــهــــــــــــــــری
5 – تــبـلیغـــات و تابلوهای شهــــــــری
6 – پاکــســــازی ( زدودن زشتیها و آلودگیها / تخلفات / و… )
7 – فضـــای سبـز شــــهـــــــــــــــری
اهداف و برنامه های ده گانه زیباسازی شهری (برنامه رسمی شهر تورنتو)
1 – طبیعت از طریق فضاهای شهری، براحتی قابل دسترسی باشد.
(توسعه منابع و ظواهر طبیعت در شهر و قابلیت دسترسی ساده برای مردم)
2 – آب – حرکت و صدای آب- ایجاد چشمه، برکه، آبنما، دریاچه مصنوعی.
3 – هنر و فرهنگ – برنامه های فرهنگی و هنری همراه با اطلاع رسانی و تبلیغات میبایستی همیشه فعال و زنده باشد (شهر فرهنگی-هویت سازی).
4 – هنرهای شـهری و مردمی در فضاهای باز و خیابانها جاری باشد.
5 – مرمت و حفاظت آثار قدیمی ، ساختمانها و فضاهای تاریخی با ارزش.
6 – منابع طبیعی و طبیعت شهری : شناسایی، حفاظت و نگهداری شود.
7 – کیفیت و تعالی طراحی فضاهای عمومی و ساختمانها، بعنوان یک اصل.
8 – پیاده رو ، فضایی محرک ، جذاب و قابل استفاده برای تمامی مردم.
9 – بازسازی چشم اندازهای عمومی، نقاط عطف بصری و نشانه های شهری.
10 – نگهداری و حفاظت شهر به شیوه ای مناسب و پایدار.
(بخصوص فضاهای جمعی و عمومی، فضاهای پاک ، زیبا و سبز، باغهای ساختمانی )
Toronto Official Plan 2009/ City Beautification plan
با تدوین ضوابط خاص برای هر بخش از فضا و پیکره های شهری و کنترل و نظارت بر اجرای درست آن،
مبحث طراحی و زیباسازی تعریف شده و در نهایت
باعث به وجود آوردن فضایی برای شهروندان،
بعنوان یک شهر سالم، زیبا و دلنشین خواهد شد.
فـــــهـــــرسـت مــــوضـــــوعــــــی
1 – زیــبــــــاســــــازی چـیـسـت؟
2 – اصــــــول طـــراحــی ایــرانــی
3 – شـــاخـصهـای زیبـایـی شـناسـی
4 – وظایف، اهداف و برنامه های زیباسازی
5 – طراحی مـحیط و منظر (طرحهای شهری)
6 – هـــنــــرهـــای شــــهــــــری
7 – مـبلـمــــــان شــــهـــــــــری
8 – نـــورپردازی و طـراحی روشنایی
9 – تــبـلـیــغـــات مـــحـیـطــــــی
10 – مطالعه موردی (بررسی نمونه های طراحی)
طراحی مـحیطـی/ طراحی شهری (سیما و منظر شهری)
Urban Design
( طراحی محیط و منظر/ پیاده رو و پیاده راه/ کفسازی و طراحی معابر/ میدان / … )
سیمـای شهـر:
تمام عناصر و عوامل شهری است که به دیده می آید ، چشم قادر به تماشای آن می باشد، و در ذهن و خاطره انسان شکل میگیرد .
منظـر شهـری:
یکپارچگی بصری و ساختاری به مجموعه ساختمان ها، خیابانها و مکان هایی که محیط شهری را می سازند منظر شهری می گویند.
فضای شهری:
مصنوعیست، سازمان یافته، آراسته و دارای نظم که به صورت بستری برای فعالیتها و رفتارهای انسانی عمل می نماید.
طراحی شهری
Neighborhood design طراحی کالبدی / محله گرایی – پاتوق محله
واحد همسایگی (محله)
مراکز مسکونی و اداری
بررسی روابط اجتماعی و تعاملات مردم
طراحی مـحیط و منظر : توسعه فضای سبز و باغچه های شهری /
معماری منظر و توسعه فضای سبز
Landscape Architecture
پیش آمدگی فضای سبز در پیاده روی شهری با درنظر گرفتن چیدمان نیمکتها و دسترسی به فضای مسکونی
طراحی مـحیطـی : طراحی پیاده رو / پیاده راه / کفسازی
پیاده راه Walkway
کفسازی Pavement
نبود پیاده روی مناسب و کفسازی مخصوص عابر پیاده، علاوه بر بی نظمی و زشتی فضای شهر، ایمنی را کاهش میدهد.
طراحی مناسب معابر پیاده، باعث ایمنی شهروندان، نظم پذیری، زیبایی فضای شهر
و دعوت به پیاده روی و استفاده از محیط بیرون از منزل خواهد شد.
تصویر یک پیاده راه زیبا و پررفت و آمد در شهر لیسبون پرتقال.
فـــــهـــــرسـت مــــوضـــــوعــــــی
1 – زیــبــــــاســــــازی چـیـسـت؟
2 – اصــــــول طـــراحــی ایــرانــی
3 – شـــاخـصهـای زیبـایـی شـناسـی
4 – وظایف، اهداف و برنامه های زیباسازی
5 – طراحی مـحیط و منظر (طرحهای شهری)
6 – هـــنــــرهـــای شــــهــــــری
7 – مـبلـمــــــان شــــهـــــــــری
8 – نـــورپردازی و طـراحی روشنایی
9 – تــبـلـیــغـــات مـــحـیـطــــــی
10 – مطالعه موردی (بررسی نمونه های طراحی)
هـــنرهـــای شـــهــــــــــــــری(Urban Arts – Public Arts)
( گرافیک محیطی/ نقاشی دیواری/ حجم سازی/ نمادها و نشانه ها/آبستره/ هویت سازی… )
گرافیک شهری یا محیطی، مجموعه ای از ارتباطات و فرآیندهای تصویری است که کیفیت شکل گیری عناصر دیده شونده را بصورت متناسب و زیبا ارائه می کند. عرصه های اصلی عملکرد گرافیک شهری در نقاشی دیواری، رنگ در منظر شهری، و طراحی گرافیک کلیه نمودهای بصری می باشد.
رنگ در منظر شهری
تاثیر گرافیک محیطی
در منظر
و
چشم انداز
فضاهای شهری
نقاشی دیواری
Wall Moral
نقاشی دیواری
احجام هنـری و مجسمه های شهـری
مجسمه های شهـری
Urban Sculpture
مجسمه های شهـری
با ورود آثار هنری به فضای شهری، لطافت ، زیبایی و آرامش را به شهروندان هدیه میدهیم.
فـــــهـــــرسـت مــــوضـــــوعــــــی
1 – زیــبــــــاســــــازی چـیـسـت؟
2 – اصــــــول طـــراحــی ایــرانــی
3 – شـــاخـصهـای زیبـایـی شـناسـی
4 – وظایف، اهداف و برنامه های زیباسازی
5 – طراحی مـحیط و منظر (طرحهای شهری)
6 – هـــنــــرهـــای شــــهــــــری
7 – مـبلـمــــــان شــــهـــــــــری
8 – نـــورپردازی و طـراحی روشنایی
9 – تــبـلـیــغـــات مـــحـیـطــــــی
10 – مطالعه موردی (بررسی نمونه های طراحی)
مـبلمـان شـــهــــــــــــــری
(آشنایی با عناصر مبلمان و تجهیزات شهری/ چیدمان و مکانیابی عناصر شهری/ … )
مبلمان شهری واژه ایست ترکیبی و جامع ؛ شامل ابزار، قطعات و تجهیزاتی که با عملکردها و کارکردهای مختلف در جاده ها، خیابانها و فضاهای شهری نصب می شود.
مانند پلهای عابر پیاده، انواع نشیمن، راهبند، صندوقهای پست، باجه تلفن،
چراغهای خیابانی، ایستگاههای تاکسی و اتوبوس، تجهیزات ترافیکی، سطلهای زباله، سرویسهای بهداشتی، آبنما ، نمادها و نشانه ها، تابلوهای راهنما،
و تجهیزات تبلیغاتی و اطلاع رسانی.
نشیمن شهری
سرپناه ایستگاه اتوبوس
نرده و راهبند
زمین و تجهیزات بازی کودکان
فـــــهـــــرسـت مــــوضـــــوعــــــی
1 – زیــبــــــاســــــازی چـیـسـت؟
2 – اصــــــول طـــراحــی ایــرانــی
3 – شـــاخـصهـای زیبـایـی شـناسـی
4 – وظایف، اهداف و برنامه های زیباسازی
5 – طراحی مـحیط و منظر (طرحهای شهری)
6 – هـــنــــرهـــای شــــهــــــری
7 – مـبلـمــــــان شــــهـــــــــری
8 – نـــورپردازی و طـراحی روشنایی
9 – تــبـلـیــغـــات مـــحـیـطــــــی
10 – مطالعه موردی (بررسی نمونه های طراحی)
نـورپردازی و طراحی جلوه های نــوری(Lighting Design)
اهداف : زیباسازی فضاهای شهری در شب با استفاده از قابلیتهای نور و روشنایی با هدف:
ارتقای کیفیت بصری / ایجاد جلوه های ویژه
تفاوت چشم انداز و منظر روز و شب
زنده نگهداشتن فضای شهری
افزایش ضریب ایمنی و کاهش جرایم
جذب مردم به فضاهای عمومی.
کمبود روشنایی در فضای شهر چه حسی را بوجود می آورد؟
کاهش ضریب ایمنی و افزایش جرایم
فرار مردم از فضاهای عمومی
از دست رفتن اعتبار و امنیت شهر
روشنایی مناسب چطور؟
دعوت کننده
استفاده از فضاهای عمومی
افزایش اعتبار و امنیت شهر
با تاریک شدن هوا، نورپردازی مناسب میتواند چهره دیگری از شهر نشان دهد. ملبورن استرالیا- هتل پلازا
انعکاس نور در آب، منظره رویایی از زیباییهای شب را نمایش میدهد. شهر ساحلی ملبورن استرالیا
تفاوت منظر روز و شب در کولوزیوم شهر رم – ایتالیا
نورپردازی مناسب فضاهای عمومی و ساختمانهای باارزش تاریخی ، موجب دیده شدن آنها و جذب مردم میشود.
(نورپردازی محوطه ، فضای سبز، و احجام هنری)
(Landscape lighting design)
طراحی روشنایی محوطه و فضای سبز
(Landscape lighting design)
(Landscape lighting design)
میدان کنکورد پاریس – چشمه و آبنمای بزرگ و زیبای آن با نورپردازی مناسب جلوه دیگری پیدا میکند.
طراحی روشنایی فضای پیاده روی
شهر بدون نور، و روشنایی مناسب، تاریک و ترسناک – حس عدم ایمنی – پناه گرفتن در ساختمان و خانه ها
شهر روشن و زنده، دعوت کننده – فعال – پویا – و ایمن که مورد استقبال قرار میگیرد. بندر نیویورک
منظره بندر هنگ کنگ در نور روز – معماری مدرن ساختمانها و درخشش آنها زیر نور خورشید.
منظره بندر هنگ کنگ در نور پردازی شبانه و روشنایی ساختمانها.
(نورپردازی ساختمان و فضای شهری / جشن نور و رنگ در بندر هنگ کنگ)
منظره روز شهر پاریس همراه با برج ایفل
(نورپردازی سازه ها و نمادهای باارزش شهری / پاریس)
نورپردازی و طراحی روشنایی مناسب و بدون خیرگی در شب
(توکیو ، ژاپن- روشنایی پیاده رو نور غیر مستقیم است و هیچ نورافکنی وجود ندارد – حتی چراغ خودروها خاموش است)
ایجاد جلوه های نوری برای بوجود آوردن حالت و فضای متفاوت و جذاب در تاریکی شب/ استرالیا
طراحی جلوه های نورپردازی در فضاهای عمومی مورد استفاده مردم – منظر گیاه و فضای سبز شهری / فلوریدا
ایجاد جلوه های نوری برای بوجود آوردن حالت و فضای متفاوت و جذاب در تاریکی شب/ تورین-ایتالیا
احجام و پیکره های نوری، جلوه بخش فضای شهری
نورپردازی نمای ساختمان
نشان دادن جلوه های زیبای معماری
( نورپردازی برج آزادی – تهران )
نورپردازی برج آزادی / اولین سازه غول پیکر هویت شهری تهران Landmark
نورپردازی برج میلاد – تهران / یک نقطه عطف بصری – (نشانه شهری Landmark)
در دنیای طراحی روشنایی، چراغها و استانداردهای بسیاری وجود دارد.
امروزه برای کاهش مصرف انرژی، از لامپهای LED ، و انرژی خورشیدی استفاده میگردد.
فـــــهـــــرسـت مــــوضـــــوعــــــی
1 – زیــبــــــاســــــازی چـیـسـت؟
2 – اصــــــول طـــراحــی ایــرانــی
3 – شـــاخـصهـای زیبـایـی شـناسـی
4 – وظایف، اهداف و برنامه های زیباسازی
5 – طراحی مـحیط و منظر (طرحهای شهری)
6 – هـــنــــرهـــای شــــهــــــری
7 – مـبلـمــــــان شــــهـــــــــری
8 – نـــورپردازی و طـراحی روشنایی
9 – تــبـلـیــغـــات مـــحـیـطــــــی
10 – مطالعه موردی (بررسی نمونه های طراحی)
تــبـلیغـــات شــــهـــــــری (Outdoor Advertising)
(آشـنایی با روشـهای تبلیغات محیطی/ طراحی سازه و پیکره/ استانداردهـا و ضـوابـط/ شیوه طراحی، مکانیابی، نصب/ گرافیک تبلیغات/ هماهنگی با فضای شهری/
انتخاب، ارزیابی و واگذاری تبلیغات محیطی)
تبلیغات محیطی : بیلبورد
Billboard
تبلیغات محیطی : سازه های بادی
Inflatable
تبلیغات محیطی : استند
Stand
تابلوهای سردر مغازه ها، کسبه و کاربری
Storefront
فـــــهـــــرسـت مــــوضـــــوعــــــی
1 – زیــبــــــاســــــازی چـیـسـت؟
2 – اصــــــول طـــراحــی ایــرانــی
3 – شـــاخـصهـای زیبـایـی شـناسـی
4 – وظایف، اهداف و برنامه های زیباسازی
5 – طراحی مـحیط و منظر (طرحهای شهری)
6 – هـــنــــرهـــای شــــهــــــری
7 – مـبلـمــــــان شــــهـــــــــری
8 – نـــورپردازی و طـراحی روشنایی
9 – تــبـلـیــغـــات مـــحـیـطــــــی
10 – مطالعه موردی ( نمونه های طراحی و اجرا )
مـطالعات مــوردی و الگوسازی
Case Study
( تعاریف طرح جامع- طرح تفصیلی- طرح هادی- طرح کاربردی/
هویت شهری/ مطالعه موردی پروژه های شهری/ شیوه الگوبرداری )
نمونه طرحهای اجرا شده در خارج از کشور
بررسی پروژه های عملیاتی و اجرایی زیباسازی
طراحی محیطی و ساماندهی یک خیابان بعنوان مرکز تجاری در هنگ کنگ
این پروژه با تاکید و توجه به عابر پیاده اجرا شد. همانطور که در تصاویر قبل و بعد از اجرای طرح دیده میشود، حضور خودروها در محل از بین رفته و فقط یک خط اضطراری برای آنها درنظر گرفته شده است، بقیه عوامل نیز برای حضور پیاده در محیط اجرا شده است (گستره پیاده رو و تجهیزات شهری).
ساماندهی پیاده رو در گرین هیل امریکا
این پروژه بصورت عملیات طراحی پیاده رو و مبلمان شهری انجام شد.
(آرام ســازی -حذف زوائد و ایجاد شرایط مطلوب)
طراحی محله لوید در لندن بعنوان یک فضای مکث شهری/ ایجاد آرامش برای استراحت و تفکر، با طراحی ساده
ایده طراحی پل چایخانه در یکی از پارکهای انگلیس
این پل عجیب روی دریاچه مصنوعی پارک احداث میشود و با طرح مدرن خود ایجاد کنجکاوی کرده و
جاذبه ای برای گردشگری ، پذیرایی و بازدید از پارک محلی شهر خواهد بود.
طراحی محیطی و ساماندهی پیاده رو مربوط به منطقه ای تجاری، قبل از بازسازی/ دربی- انگلستان
اجرای طرح پیاده رو و ساماندهی مبلمان شهری، رونق منطقه تجاری با حضور بیشتر افراد پیاده
طراحی محیطی و بهسازی فضای محلی مربوط به منطقه ای مسکونی، قبل از بازسازی/ کانادا
طراحی محیطی و شهری با درنظر گرفتن دسترسیها و الویت حضور پیاده، فضای سبز و مبلمان شهری، پس از اجرا
در امریکا و کانادا، مطبوعات مختلف، استند فروش خاص خود را دارند
که بسیاری از این طرحها با یکدیگر هماهنگی ندارد
ناهماهنگی طرحهای مبلمان شهری و کهنه و قدیمی بودن بسیاری از آنها، جزو مشکلات شهری مدرن است.
پدیده تخریب و استفاده نادرست نیز، باعث شد شهرداری تورنتو سفارش طراحی جدید مبلمان دهد.
طرحهای جدید مبلمان شهری تورنتو با درنظرگرفتن نیازهای شهری امروز به شیوه ای مدرن،
ساده و کاربردی ارائه شد. این طرحها بوسیله بهترین طراحان صنعتی پس از مطالعات و
بررسیهای مختلف ، در یک نمایشگاه عمومی مورد بازدید و ارزیابی قرار گرفت.
استند اطلاع رسانی و پیام دهنده عمومی در دو نوع ساده و الکترونیک برای نصب در فضای شهری.
سرویس بهداشتی عمومی
پایانه فروش مطبوعات
سرپناه ایستگاه اتوبوس
طرح جامع مبلمان شهری تورنتو
Toronto Official Plan – Urban Furniture Master Plan
نمونه طرحهای اجرا شده در داخل کشور
طراحی خیابان صف در تهران بعنوان یک فضای عبوری تجاری (تصویر قبل از اجرا)
طرح ساماندهی پیاده رو ، جداره ها و مبلمان شهری
ایده پردازی طرح توسط مشاور
طرح ساماندهی پیاده رو خیابان ولیعصر تهران
طرح پیاده رو ، کفسازی و مبلمان شهری
ساماندهی نهر و حفاظت از درختان
طرح تکمیل شده پیاده روی خیابان ولیعصر تهران پس از اجرا توسط سازمان زیباسازی
طرح اتصال لبه پیاده رو به خیابان با درنظرگرفتن علائم کف، تغییر بافت، شیب رمپ و نصب راهبند
طرح ایجاد و توسعه آثار هنری پیاده روی ولیعصر جهت تلطیف فضای شهری
طراحی فضای شهری و اجزای آن، حتما میبایستی توسط
افراد خبره و مشاورین متخصص انجام گیرد.
همکاری تخصصهای مختلف برای برآورده نمودن نیازهای شهری در قالب یک تفکر منسجم، گروهی
و سیستماتیک، میتواند در رسیدن به پاسخهای مناسب ، باکیفیت و جامع، کمک نماید.
(طراحان صنعتی/ معماری/ طراحی شهری/ طراحی منظر و فضای سبز)
از خود بپرسید ……….. ؟؟؟
تا چه زمانی باید شاهد
چنین مناظری
در محیطهای شهری خود باشیم ؟
ناهماهنگی بین سازمانها و نهادهای مختلف دولتی…
عدم نظارت تخصصی و تعمیر-نگهداری
تجهیزات شهری…
زیبایی چیست و چقدر اهمیت دارد ؟
زیبـاسـازی شـهـری چـه مـفـهـومـی دارد؟
چرا باید به اصول زیبایی شناسی بصورت علمی و هنری پرداخته شود؟
چرا سلیقه و خواستهای زیبایی شناسانه جامعه در حال تغییر و دگرگونی است؟
آیا اصولا به زیبایی چهره شهر و کیفیت محل زندگی خود اهمیت میدهیم ؟
کارهایی که تاکنون بعنوان زیباسازی و فضای سبز انجام شده چه کیفیتی داشته است؟
آیا مشاور معین یا افراد متخصص در حوزه مدیریت و مشاوره ما قرار دارند؟
آیا مطالعات زیبایی شناسی را همراه با درنظر گرفتن کاربردهای آن انجام میدهیم؟
برنامه ریزی و طراحی شهر بر اساس مبانی زیبایی شناختی
چه تاثیری در زندگی روزمره ما دارد؟
برای رشد و توسعه کیفیت فضای شهری چه باید کرد؟
آیا شرح وظایف ادارات زیباسازی در رنگ آمیزی جداول،
کرکره مغازه ها و ریسه کشی و چراغانی خلاصه میشود؟
مدیران ، مسئولین و کارشناسانی که در این شاخه فعالیت میکنند میبایستی دارای چه نوع آگاهی و دانشی باشند؟
امروزه وظیفه و مسئولیت خطیری برای برنامه ریزی، ساماندهی، آرام سازی و بهسازی فضای شهری بر دوش مسئولین ، مدیران ، طراحان و هنرمندان ایرانی میباشد.
زیباسازی شهری را همراه با کاربرد، روانشناسی محیط، و تعاریف علمی و هنری آن درنظر بگیرید.
به یاد داشته باشیم که همه ما مسئول هستیم …