تارا فایل

پروژه کارآفرینی طرح کسب و کار ایجاد جایگاه سوخت CNG




عنوان برنامه کسب و کار:

تهیه کننده برنامه:

ویژه فراگیران دوره های کارآفرینی و مهارت های کسب و کار
مشهد مقدس- تابستان 86

1.
مشخصات تهیه کننده طرح:
1.1. شخص حقیقی:
نام و نام خانوادگی: سمانه خسروی
شماره شناسنامه:
0920057551
تاریخ و محل تولد:
23/1/1368
سطح و رشته تحصیلی:
سخت افزار
شغل فعلی:
دانشجو
کد ملی:
0920057551
تجربه و تخصص:
نشانی پستی:
تلفن تماس: 0511-6220811
نشانی پست الکترونیک:

1.2. شخص حقوقی :
نام و نوع شرکت :
موضوع شرکت :
تاریخ تاسیس :
شماره و محل ثبت :
تعداد و نوع سهام :

آدرس پستی شرکت :
تلفن تماس :
2.
صنعت و فضای کلان اقتصادی
2.1. پیرامون صنعت مورد نظر توضیح دهید:
مکانهای سوخت گیری CNGدر گذشته در کشور ما رونق فراوانی نداشته واز آنهااستقبال چندانی نمی شده است.ولی امروزه با گذشت زمان وپیشرفت توسعه حمل و نقل و اهمیت ان در جوامع بشری و زندگی انسان و همچنین کاهش بنزین به عنوان یک عضو اصلی در صنعت حمل و نقل بشر بر این فکر بوده است که از گاز به عنوان سوخت خودرو ها و سایر وسایل نقلیه عمومی و شخصی استفاده شود.
وضعیت هر یک از شاخص های ذیل را در صنعت مذکور مشخص نمایید:
2.1.1. امکان ورود به صنعت:
امکان ورود به این صنعت نیاز به ریسک و سرمایه گذاری بالا داردو حداقل سرمایه اولی مورد نیاز آن یک قطعه زمین در مکانی مناسب میباشد.
2.1.2. قدرت چانه زنی تامین کنندگان:
چون دولت تامین کننده مواد اولیه(گاز مورد نیاز) برای این جایگاه و سایر جایگاهها میباشد به همین دلیل قدرت چانه زنی تامین کنندگان در این کاریکسان میباشد
2.1.3. قدرت چانه زنی مشتریان:
چون این کار هنوز خیلی زیاد نشده و رقبای ما کم وبخاطر اینکه
ما در مکان مناسب که محل تردد مشتریان می باشد مستقر هستیم در اولویت انتخاب های آنهاقرار می گیریم .
2.1.4. شدت رقابت در صنعت:
با توجه به اینکه ورود به این کسب و کار آسان می باشد و متقاضیان ورود به این کسب و کار مورد حمایت دولت قرار می گیرندبه همین دلیل در آینده شدت رقابت زیاد می باشد ولی رقبای بالفعل ما در حال حاضر کم می باشند.
شدت رقابت در این صنعت با توجه به افزایش روز افزون نیاز به جایگاههای سوخت گیری CNGزیاد میباشد و هر کس با داشتن انگیزه و امکانات کافی برای ورود به این کار می تواند رقیب بالقوه ما باشد.
2.1.5. امکان وجود کالاهای جانشین:
2.1.6. برای این کارمیتوان کالاهای جانشینی از جمله: بنزین وانرژی خورشیدی وانرژی الکتریکی وهیدروژن و دوچرخه رامی توان نام برد.
2.2. مهمترین معضل یا مشکلی که محصول یا شرکت شما قادر است در صنعت مرتفع نماید چیست؟
با توجه به توسعه استفاده از گاز CNGبه جای بنزین واینکه بنزین موجب بسیاری از آلودگی های هوا می باشد و با توجه به مصوبه های جدید دولت در خصوص گاز سوز شدن خودروهای جدید وقدیمی و هم چنین کم بودن تعداد این جایگاهها در سطح شهر ما با احداث یک جایگاه جدیدبسیاری ازمشکلات از قبیل: کم بودن تعداد این جایگاههاو آلودگی هوا که بخاطر وجود بنزین رخ می دهد را به حداقل می رسانیم وان شاءالله که بتوانیم در اینده با احداث جایگاههای سوخت گیری CNG بیشتری این مشکلات را به صفر برسانیم.
3. مشخصات شرکت
3.1. ساختار قانونی شرکت شما چگونه است؟ (موسسه/سهامی خاص/ تعاونی/…)
این کسب و کار به صورت شخص حقیقی اداره می گردد.
3.2. چشم انداز شرکت شما چیست؟
به امید روزی که با گازسوز شدن همه خودروها شهری سالم و پاکیزه داشته باشیم وبتوانیم با احداث جایگاههای بیشتر در سطح شهرباعث صرفه جویی در زمان و مصرف سوخت مردم بشویم.
.3.3بهترین محل برای تاسیس شرکت شما در چه محلی است؟
بهترین محل در مسیر بزرگراهها و جاده هاو مکانهایی که اطراف آن منطقه باز می باشدتااز موانعی که برای احداث این کار رخ
می دهد مثل نارضایتی همسایگان و… جلوگیری شود.
3.3. آیا به جز دفتر اصلی به مکان های دیگری مانند انبار و یا کارگاه نیازمندید؟
بله نیاز به یک دفتر کوچک در مکان این جایگاه می باشد.
3.4. مساحت پیش بینی شده برای هر یک از بخش های مورد نظر شما در شرکت چقدر است؟
300m3 برای جایگاه سوخت گیری 10m برای دفتر و امور مالی
آیا امکان تامین مواد اولیه در محل پیش بینی شده وجود خواهد داشت؟
با توجه به اینکه دارای امکانات زیادی می باشد و کسب و کار ما در یکی از بزرگراههای این شهر احداث می شودامکان تامین مواد اولیه می باشد.
3.5. آیامشتریان از محل پیش بینی شده تردد خواهند نمود؟
بله چون این کسب و کار برای رفع نیاز مشتریان در حال تردد در جاده ها و بزرگراهها احداث شده است.
3.6. آیا نیروی کار ماهر در نزدیکی محل شرکت وجود دارد؟
بله به دلیل اینکه مراکز آموزش عالی بسیاری در سطح مشهدوجود داردکه اقدام به پرورش نیروی متخصص می کنند ودانشجویان زیادی در این زمینه در حال تحصیل هستند بنابراین نیروی کار ماهر در نزدیکی این کسب و کار وجود دارد.
3.7. آیا شرکت شما دارای استاندارد و یا گواهینامه فعالیت از محل خاصی است؟
بله این شرکت دارای گواهینامهISO 9001 از شرکت استاندارد و جواز کسب و کار از اداره کار و امور اجتماعی می باشد.
4. برنامه مدیریت
4.1. مدیر عامل شرکت را معرفی نمایید:
جناب اقای مهندس مجید ثنایی با مدرک فوق لیسانس مدیریت به عنوان مدیر عامل این کسب و کار می باشند.
4.2. مشاوران شرکت چه کسانی می باشند؟
جناب آقای مهرداد برزگر وکیل پایه یک دادگستری با مدرک فوق لیسانس رشته حقوق به عنوان مشاور حقوقی ما می باشند.
4.3. پرسنل کلیدی شرکت چه کسانی هستند؟
افرادی که در این جایگاه وظیفه خدمت رسانی به مشتریان را بر عهده دارند.
4.4. چارت سازمانی شرکت را رسم نمایید:

5. برنامه بازار و بازاریابی
5.1. کسب و کار شما با کدامیک از شاخص های کلان اقتصادی مرتبط است؟
با توجه به اینکه سوخت CNGباعث کاهش مصرف بنزین وکاهش واردات بنزین می شودکسب و کار ما جزء تولید ناخالص ملی به حساب می آید.
5.2. کسب و کار شما در راستای کدامیک از برنامه های ملی و یا منطقه ای است؟
به دلیل اینکه کسب وکار ما جزء برنامه های تبصره 13 می باشد و دولت به این برنامه ها اهمیت می دهد بنابراین کسب وکار ما یکی از برنامه های ملی می باشد.
5.3. پیش بینی بازار بالقوه شما بر حسب ریال چقدر است؟ (محاسبات ذکر شود)
10800*156*1*3000= 5054400000
5.4. وضعیت بازار پیش روی شما چگونه است؟ (انبساط، ثبات، انقباض) به دلیل افزایش خودروهای گازسوز و همچنین کاهش بنزین و سهمیه بندی شدن آن واینکه نیاز مردم به گاز به عنوان سوخت خودرو افزایش می یابد بازار پیش روی ما انبساط دارد.
5.5. تعداد نوبت خرید برای هر مشتری چند بار در سال است؟
حداکثر تعداد نوبت خرید برای هر مشتری 260 بار در هفته و حداقل آن 52بار در سال می باشد میانگین آنه 156 بار در سال می باشد.
5.6. جدول تفکیک مشتریان را تکمیل نمایید:

تاجر
مسافر بربین شهری
کارگر ساده
درآمد
زیاد
متوسط
کم
نوبت خرید در سال
120
200
50
محل سکونت
بالای شهر
منطقه متوسط شهر
پایین شهر

5.7. نتایج و تحلیل های برداشت شده از جدول فوق را بیان نمایید:
با توجه به جدول فوق مشتریانی که مسافر کش می باشد با متوسط در آمد چون مدام در حال تردد از جاده ها و بزرگراهها می باشدبیشترین نوبت خرید را دارد.
5.8. آیا فروش شما تحت تاثیر فصول مختلف سال قرار دارد؟
خیر زیرا در حال حاضر حمل ونقل یکی از ارکان اساسی هر جامعه می باشد و مردم به این امر نیاز جدی دارندکه با تغییر فصول کم و زیاد نمی شود.
5.9. عمده ترین شباهت و تفاوت محصول شما با محصولات رقبا چیست؟
رقبای ما سایر جایگاههای سوخت گیری بنزین و CNG می باشند و این شباهت ما با رقباست ولی تفاوت ما با آنها در این است که گاز ارزانتر از بنزین وفاقد هر گونه مشکل سهمیه بندی وهمچنین با استفاده از آن شهری با هوای پاکیزه خواهیم داشت.
5.10. پنج رقیب غیر مستقیم خود را معرفی نمایید:
سایرجایگاههای سوخت بنزین وسایر جایگاههای سوختCNG و سایر کسانی که از دوچرخه و موتور سیکلت به عنوان وسیله نقلیه استفاده می کنند.
5.11. مشخصات سه رقیب مستقیم خود را در جدول ذیل درج نمایید:

رقباء

سایرجایگاههای بنزین
سایر جایگاههای CNG
شاخص اول
قدمت زیاد
کیفیت محصول
5.12. تحلیل جدول فوق را در این قسمت درج نمایید:
رقیب اول به خاطر قدمت زیاد وجا افتادن محصولش در بین مردم بخش بیشتری از سهم بازارحال را به خود اختصاص داده است و محصولش رو به افول می باشد بد یهی است که ما هم با تبلیغات بسیار وگذشت زمان و پیدا کردن قدمت وهمچنین با کیفیتی که محصول ما نسبت به بنزین دارد به سرعت رشد خواهیم کرد.
5.13. عمده ترین موانع ورود شما به بازار کدامند؟
چون این کسب و کار در جهت تحقق اهداف دولت می باشد مانعی وجود ندارد.
5.14. خدمات پس از فروش شما به مشتریان کدامند؟
ما می توانیم با در نظر گرفتن دو جایگاه جداگانه برای آن دسته از مشتریانی که وقت آنها دارای ارزشبیشتری میباشد و بیشتر عجله دارندمثل دبیران یا استادان دانشگاه ویا اشخاص خاص سعی در صرفه جویی در وقت آنها بکنیم.
5.15. در صورتی که با افزایش تقاضا مواجه شوید چه روشی را در پیش خواهید گرفت؟
چون این تقاضا دائمی است با احداث جایگاههای بیشتر در سطح شهر این مشکل را رفع می کنیم.
5.16. آیا محصولات شما گارانتی دارد؟
خیر این کسب وکار گارانتی خاصی ندارد.
5.17. برنامه بازاریابی و تبلیغات شما چیست؟
با نصب تابلوهای بزرگ در چند کیلومتری از جایگاه مشتریان خود را از وجود این جایگاه مطلع می سازیم و همچنین در نقشه های شهری وبین شهری وجود چنین جایگاهی را اعلام می کنیم.
5.18. شیوه فروش محصول شما چگونه است ؟
از طریق احداث یک جایگاه سوخت گیری CNG
5.19. روش دریافت بازخورد از مشتریان خود را بیان کنید.
از طریق فرم های نظر سنجی
6. برنامه تولید
6.1. مهمترین تامین کنندگان شما چه کسانی هستند؟
دولت – سازمان بهینه سازی مصرف سوخت – تولید کنندگان پمپ های گاز و فشار شکن گاز
6.2. فرآیندهای کلیدی تولید و یا ارائه خدمات خود را بیان نمایید:
تامین سوخت مورد نیاز خودروهای مشتریان
6.3. برای توزیع محصول خود از چه روشی استفاده می نمایید؟
مستقیما از طریق جایگاههای سوخت گیری
6.4. برنامه شما برای توسعه محصول چیست؟
با توجه به اینکه این صنعت در حال پیشرفت است وما در آینده با افزایش تقاضا روبرو خواهیم شدبااحداث جایگاههای سوخت گیری بیشتروتوسعه این جایگاهها سعی بر توسعه محصول خود داریم.
6.5. ملاحظات زیست محیطی کسب و کار شما چیست ؟
به دلیل اینکه ما سوخت سالمتری نسبت به بنزین به مردم ارائه می دهیم باعث کاهش آلودگی هوا می شویم.
برنامه مالی

محصول :
ردیف
نام محصول
میزان خرید
واحد
قیمت تمام شده ( خرید )
قیمت فروش
قیمت کل
1
گاز
2372500
با ک
3000
3600
8541000000
2
کپسول آتش نشانی
500
1KG
100000
125000
62500000
3
روغن ترمز
3000
300CC
7000
8400
25200000
4
روغن موتور
3000
لیتر
14000
16800
50400000
5
کپسول آتش نشانی
420
3KG
300000
360000
151200000
6
کپسول آتش نشانی
370
10KG
970000
1164000
430680000
7
روغن موتور
3700
لیتر
9000
10800
39960000

9300940000
سرمایه گذاری :
سرمایه ثابت (ریال )
سرمایه در گردش (ریال )
کل سرمایه گذاری (ریال )
8704182000
29700000
8733882000

برآورد حقوق و دستمزد و نیروی انسانی :
ردیف
نیروی انسانی
مورد نیاز
تخصص و میزان تحصیلات
تعداد
متوسط حقوق ماهانه
حقوق سالانه (ریال )
جمع حقوق (ریال )
1
مدیر عامل
فوق لیسانس
1
4000000
56000000
56000000
2
مشاور حقوقی
لیسانس
1
2500000
35000000
35000000
3
کارگر ساده
دیپلم
4
1900000
26600000
106400000
//////

6
14100000
117600000
197400000
برآورد سرمایه ثابت :
الف- هزینه های سرمایه ای :
شرح
مبلغ (به ریال)
زمین
5000000000
ساختمان سازی
2000000000
تاسیسات(سردخانه)
500000000
وسایل دفتر
20000000
پیش بینی نشده ( 10 درصد اقلام بالا )
752000000
جمع کل
8272000000

هزینه های قبل از بهره برداری :
شرح
مبلغ (به ریال)
هزینه های تهیه ی طرح، مشاوره،اخذ مجوز، حق ثبت، قراردادهای بانکی ( 4% هزینه های سرمایه ای )
330880000
هزینه های راه اندازی و توزیع آزمایشی ( 15 روز هزینه های آب، برق، سوخت، مواد اولیه، حقوق و دستمزد )
98950000
هزینه آموزش نیروی انسانی (2درصد کل حقوق سالانه)
2352000
جمع کل
432182000

هزینه های قبل از بهره برداری + هزینه های سرمایه ای = سرمایه ثابت
برآورد سرمایه در گردش :
عنوان
شرح
مبلغ ( هزار ریال )
حقوق و دستمزد
2 ماه هزینه های حقوق و دستمزد
28200000
تنخواه گردان
2 ماه هزینه های آب، برق، سوخت و تعمیرات
1500000

جمع
29700000

نحوه ی سرمایه گذاری :
شرح
سهم متقاضی
تسهیلات بانکی
جمع

مبلغ
درصد
مبلغ
درصد

سرمایه در گردش
90% 26730000
10% 2970000
29700000
هزینه های قبل از بهره برداری
70% 302527400
30% 129654600
432182000
هزینه های سرمایه ای
30% 2481600
70% 5790400
8272000000

هزینه های توزیع سالانه :
شرح
مبلغ (ریال )
هزینه ی حقوق و دستمزد
117600000
هزینه ی انرژی ( آب، برق و سوخت )
4200000
هزینه ی تعمیرات و نگهداری
4800000
هزینه ی پیش بینی نشده ی توزیع نان ولبنیات ( 5 درصد اقلام بالا )
6330000
هزینه ی اداری و فروش ( یک درصد اقلام بالا )
1329300
هزینه ی بیمه ی کارخانه ( دو در هزار سرمایه ثابت )
17408364
هزینه ی استهلاک(10% حمل ونقل وماشین آلات- 5% ساختمان سازی-10% سایر)
177200000
هزینه ی استهلاک قبل از بهره برداری ( 20 درصد هزینه های قبل از بهره برداری )
86436400
جمع کل
415304064


تعداد صفحات : 14 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود