تارا فایل

پروپوزال تبیین نقش سازمان های جهانی در مبارزه با فساد مطالعه ی موردی دفتر مقابله با مواد مخدر و ج


پروپوزال مدیریت گرایش منابع انسانی

عنوان:
تبیین نقش سازمان های جهانی در مبارزه با فساد : مطالعه ی موردی
دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل

مقدمه
هرچند فساد به معنای (عام) از زمان حضرت آدم(ع) وجود داشته است ولی فساد خاص (اداری) به قول آقای آلاتاس1 از زمان هامورابی یعنی 1200 سال قبل از مسیح معمول بوده است (رفیع پور،1386:ص 23). مباحث نظری درباره فساد در دهه 1950 به شکل جدی طرح شد، و از دهه 1970 اولین آثار و مطالعات نظری و بررسیهای تجربی درباره فساد و علل آن ارائه شد و از آن زمان به بعد مقوله فساد به عنوان یکی از مهمترین مباحث در زمینه دولت، حکمرانی و توسعه مطرح بوده است (صادقی و همکاران، 1388: ص2).
افزایش شهرنشینی نیز در سالهای اخیر افزایش بوروکراسی اداری را به همراه داشته است و همین امر راه را برای افزایش فساد هموار کرده است.
افزایش شهرنشینی باعث افزایش رشوه در پرداخت مالیات، رشوه جهت استخدام، رشوه جهت قراردادهای مقاطعه کاری، رشوه برای دریافت مجوزهای فعالیتهای اقتصادی و … شده که خاص مناطق شهری است (صادقی و همکاران، 1388: ص7 ).
به همین جهت در همه کشورها قوانینی برای مقابله با فساد وضع میکنند و در صدد مقابله با آن بر میآیند (جباری پور، 1389: ص 1).
در سیاستهای کلی ناظر بر برنامههای توسعه، به ویژه برنامه چهارم و پنجم، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، در چندین بند به موضوع مقابله با فساد پرداخته شده است (جباری پور، 1389، ص1).
اما با این حال، وضعیت ایران در زمینه مقابله با فساد در جهان مناسب نیست .
در تحقیق میدانی که توسط یکی از محققان ایرانی برای اندازهگیری ادراک فساد از نظر مردم صورت گرفته، یافتههای زیر به دست آمده: در حالی که تنها 2% از پاسخگویان معتقدند که در کشور ما فساد مالی وجود ندارد، اما 98% بقیه وجود فساد را به اندازهها و در سطوح گوناگون تایید میکردند (رفیع پور ، 1385، ص92).
در حالی که بر اساس آمار سازمان شفافیت بین الملل2 در سال 2006، ایران در میان کشورهای جهان از نظر شاخص ادراک فساد با نمره 2/3-1/3 از 10 در رتبه 105 قرار داشته، در سال 2010، ایران با نمره 2/2 در رتبه 146 جهان قرار گرفته؛ و در سال 2011 دارای نمره 7/2 و در مقام 124 از بین 183 کشور جهان قرار گرفته؛ و در سال 2012 با نمره 8/2، در مقام 133 از بین 176 کشور جهان قرار گرفته است.
جدول 1-1: روند فساد در ایران در بین سایر کشورها از نظر شاخص ادراک فساد طی ساله ای 2012-2004
سال
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
تعداد کشور
133
146
158
163
179
180
180
180
183
176
نمره
(بین0تا 10)
3
9/2
9/2
7/2
5/2
3/2
8/1
2/2
7/2
8/2
رتبه
78
87
88
105
131
141
168
146
120
133
ماخذ: سازمان شفافیت بین الملل

نمودار 1-1: نمرات شاخص ادراک فساد ایران در دهه اخیر
آمارهای ارائه شده توسط سازمانهای بینالمللی، وضعیت فساد در ایران را نگران کننده گزارش میکنند و تاسف برانگیزتر آن که بر اساس این گزارش، میزان فساد در ایران طی 9 سال گذشته از روند روبه رشدی – که به هیچ وجه شایسته نام و تمدن و فرهنگ اسلامی کشور ایران نیست – برخوردار بوده است (توکلی ، 1390)
از طرفی، با توجه به گستردگی فساد در کشورهای مختلف (اعم از کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته) سازمانهای بینالمللی درصدد مبارزه با فساد برآمده اند (آلبرشت، 2006، ص2) و اقداماتی را هم انجام دادهاند. از جمله این سازمانها که به مبارزه با فساد پرداخته است، دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل میباشد.دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل از ارکان اصلی سازمان ملل متحد به شمار آمده و تنها سازمان جهانی در این زمینه است که در ایران شعبه دارد.
نتیجه این که ، وجود مسئله فساد و عدم تبیین و شناخت نقش سازمانهای جهانی مقابله با فساد و به کار نبستن تجربیات و راهکارهای این سازمانها از جمله دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل که به مبارزه با فساد میپردازد در جمهوری اسلامی ایران کماکان وجود دارد.
اهمیت و ضرورت تحقیق
پدیده فساد، به ویژه در دنیای امروز و مخصوصاً در کشورهای در حال توسعه، به عنوان یکی از مهمترین موانع پیشرفت جامعه، مطرح شده است. این پدیده صدمات جبران ناپذیری (مثل زایل شدن مشروعیت دولت) را بر سرعت حرکت چرخ توسعه جامعه ایجاد کرده و مسیر توسعه و پیشرفت را مسدود و محدود میسازد (زاهدی و همکاران، 1388: ص 2).
در ایران هم فساد اداری به ویژه در دورهی رضا شاه در حکومت بیداد میکرد به طوری که در طی دوران حکومت او 44 هزار سند به نام وی انتقال یافت. از سالهای دهه 1340 که درآمد دولت بیش از پیش وابسته به نفت شد، و به ویژه در دهه 1350 که با افزایش ناگهانی قیمت نفت درآمدهای نفتی ایران تقریباً چهار برابر شد، فساد اداری رو به گسترش نهاد. (الوانی و همکاران، 1389،ص 6) به طوری که از سال 1350 تا سال 1357 تنها در بازرسی شاهنشاهی 3750 پرونده سوء استفاده کلان تشکیل گردید (حسینیان، 1384). با پیروزی انقلاب اسلامی، مفاسد اداری و مالی به حداقل رسید و عاملان فاسد جولان کمتری داشتند. اما متاسفانه با گذشت زمان، این پدیده شوم مجدداًٌٌ چهره نمایاند و در حال حاضر ایران نیز مانند سایر کشورها دچار بیماری فساد بوده و میزان آن رو به افزایش نیز می باشد. علاوه بر برخی سوء استفادههای سالهای گذشته نظیر اختلاس مرتضی رفیق دوست در سال 74 مبنی بر 123 میلیارد تومان که به حبس ابد محکوم شد و اختلاس شهرام جزایری در سال 80 و محکومیت او به 27 سال (رفیع پور، 1386: ص 69-70)، اخیراً هم (شهریور 1390) به گزارش جراید، اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی در نظام بانکی توسط شخصی به نام{مه آفرید امیرخسروی} (از طریق یکی از شعب بانک صادرات و با گرفتن مشاوران و کارشناسان بانکی اقدام به تهیه اعتبار اسنادی خارج از عرف بانک داری، خارج از سیستم نرم افزاری بانک و حدود اختیارات و بدون ثبت در دفاتر و مسئولیت شعبه، البته با دادن رشوه یک میلیارد تومانی به رئیس شعبه صورت گرفته و شخص اختلاس کننده با دریافت این اسناد اعتباری اقدام به واگذاری و تنزیل در ۷ بانک دیگر کرده و در سررسید هم با گرفتن اعتبار بیشتر نسبت به تسویه اسناد قبلی اقدام کرده و به همین دلیل حجم اختلاس به ۳ هزار میلیارد تومان رسیده است. این امر اوضاع نامناسب ایران در زمینه فساد را نشان می دهد. بنابراین، باید هر چه زودتر برای درمان این بیماری اقدام گردد و برای انجام این کار باید از تجارب سازمانهای جهانی استفاده شود زیرا تجارب آنها حاصل تجارب کشورهای مختلف با شرایط محیطی و اقتصادی و فرهنگی و سیاسی گوناگون است.
بنا به فرموده حضرت علی (ع) :
" هر که تجربهها را نگه دارد [و به موقع به کار ببندد] اعمال و برنامه هایش درست میشود" (غررالحکم، جلد 2، ص 299).
از آن جا که دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل دارای تجربیاتی در زمینه مقابله با فساد از جمله در زمینه پیشگیری، مراقبه و مقابله با فساد است، در این راه توانسته از همکاریهای بینالمللی استفاده کرده و به موفقیتهایی هم در زمینه کاهش فساد دست یابد unodc.org)).
همچنین، بنا بر تاکید های مقام معظم رهبری برای مبارزه و مقابله با فساد در فرمان هشت مادهای مورخ 10/02/1380 ایشان خطاب به روسای قوای سه گانه، و اخیراً ابلاغ سیاستهای کلی نظام اداری (صفایی، 1389: ص1) ، انجام تحقیق در حوزه فساد دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان، ضروری بوده و مزایای زیر را به دنبال خواهد داشت:
* انتخاب راهکار بهتر مبارزه با فساد در حوزه های پیشگیری3، نظارت4 و مقابله5 با میزان اثربخشی بالا، با توجه به محیط فرهنگی و اجتماعی و سیاسی کشور جمهوری اسلامی ایران؛
* صرفه جویی در هزینه های بی مورد و اضافی در راستای کاهش فساد در کشور؛
* داشتن یک مدل عینی برای مقابله با فساد؛
* عدم تجربه دوباره شکست های پیشین این سازمان در کشورهای دیگر و جلوگیری از اشتباهات مکرر و تکراری.
اهداف مشخص تحقیق
هدف کلی
تبیین نقش سازمان جهانی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل به منظور بهره برداری از تجربیات این دفتر در حوزه های پیشگیری، مراقبه (نظارت) و مقابله (برخورد) با فساد در جمهوری اسلامی ایران.
هدفهای فرعی
1- معرفی ماهیت6، رسالت، اهداف و ماموریت ها، وظایف و فعالیتها، منابع تامین مالی و ساختار سازمانی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل.
2- راهکارها، سیاستها، فعالیتها، خط مشی ها و برنامههای عملی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در حوزه پیشگیری.
3- راهکارها، سیاستها، فعالیتها، خط مشی ها و برنامههای عملی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در حوزه مراقبه.
4- راهکارها، سیاستها، فعالیتها، خط مشی ها و برنامههای عملی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در حوزه مقابله.
سوالات تحقیق
1-4-1- سوال اساسی
نقش اصلی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل و تجربیات آن در مقابله با فساد چیست ؟
1-4-2- سوالات فرعی
1- نقش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل و تجربیات آن در پیشگیری از فساد چیست ؟
2- نقش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل و تجربیات آن در نظارت بر فساد چیست ؟
3- نقش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل و تجربیات آن در مقابله با فساد چیست؟
تعریف واژه‏ها7 و اصطلاحات فنی و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی):
1- فساد8 :
فساد سوء استفاده از اختیارات دولتی )قدرت عمومی( برای کسب منافع شخصی )خصوصی( است (بانک جهانی).
2- پیشگیری :
کلمه پیشگیری دارای دو بعد است:1- به معنی "پیش دستی کردن، پیشی گرفتن و به جلوی چیزی رفتن" و 2- به معنی "آگاه کردن، خبر چیزی را دادن و هشدار دادن" است.
"پیشگیری از جرم به مجموعه اقداماتی گفته میشود که برای جلوگیری از فعل و انفعال زیان آور محتمل برای فرد یا گروه و یا هر دو به عمل میآید. مثل پیشگیری از جرائم جوانان و پیشگیری از حوادث در جاده ها" (رجبی پور، 1382 : ص15).
3- نظارت(مراقبه) :
فعالیتی است که بایدها را با هستها و مطلوبها را با موجودها و پیش بینیها را با عملکردها مقایسه میکند و نتیجه این مقایسه، تصویر روشنی از تشابه یا تمایز بین این دو گروه از عوامل خواهد بود که در اختیار مدیران سازمان قرار میگیرد (کونتز و همکاران، ص 338 ).
4- مقابله:
تلاشهای فکری و رفتاری مستمر برای برآوردن نیازهای خاص درونی یا بیرونی که ممکن است مطابق یا بیشتر از منابع فرد باشد (قریشی راد ، 1389).

5- کنوانسیون9:
کنوانسیون که بعضاً به قرارداد بینالمللی، مقاوله نامه بینالمللی، عهدنامه بینالمللی، نیز ترجمه میشود به معنای توافق چند کشور برای ایجاد ضوابط و قواعد در عرصه بینالمللی طی سندی مکتوب است (ویژهنامه اداره کل سازمانهای تخصصی و بینالمللی، 1387: ص 1).
6- رسالت10:
ماموریت یا رسالت هر سازمان، در واقع علت اصلی تشکیل و دلیل تاسیس آن است. (رضائیان؛ مبانی سازمان و مدیریت، 1387، ص244) به دیگر سخن، رسالت (هدف های کلی سازمان)، بیان کننده ارزش ها، آرزوها و فلسفه وجودی سازمان است.(دفت،1381،ص 47)
7- سازمان جهانی11 :
موسسهای که همه جهان را در قلمرو خود میداند، دیدگاه مدیرانش تنها به محیطهای محلی، ملی و منطقهای محدود نمیشود، بلکه در گستره جهانی میاندیشد، تحلیل میکند، تصمیم میگیرد و سیاستگذاری و برنامهریزی میکند؛ در این سازمانها مرزهای سیاسی مانند گذشته تعیین کننده نبوده و اقتصاد و تجارت و صنعت در درون این مرزها محدود نمیشوند (حقیقی، 1389 ).
8- سازمان غیردولتی:
سازمانی با شخصیت حقوقی مستقل و غیر دولتی و غیر انتفاعی است که برای انجام فعالیت داوطلبانه با گرایش فرهنگی، اجتماعی، صنفی و بر اساس قانونمندی و اساس نامه مدون، رعایت چارچوب قوانین موضوعه کشور و مفاد آئین نامه های اجرائی آن فعالیت مینماید (مهابادی، 1380).

9- دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل12
یک سازمان جهانی و از ارکان اصلی سازمان ملل متحد بوده و وظیفه آن مقابله با مواد مخدر و فساد در سطوح بینالمللی است. مقر آن در وین اتریش است و دارای 50 دفتر تخصصی منطقهای است که 164 کشور را پوشش می دهد (www.unodc.org).
10- استراتژی13 :
جریان تصمیمها در مورد این که چگونه منابع سازمانی را ترکیب نمایند تا تقاضاها، فشارها و فرصتها را در چارچوب تاریخ سازمانی محقق سازند (نادلر و تاشمن ، 1980).
11- عملکرد سازمانی14 :
دستیابی به اهداف مطلوب تولیدی، برگشت سرمایه، به کارگیری منابع در دسترس، قابلیت سازگاری با تقاضاهای محیط خارجی (نادلر و تاشمن ، 1980).
12- معاضدت قضایی15:
فرآیند همکاری بینالمللی است که دولتها از طریق آن در جست و جوی و جلب مساعدت برای گردآوری ادله برای استفاده در تحقیقات و تعقیب پروندههای کیفری و ردیابی، توقیف، مسدود کردن و در نهایت، مصادره داراییهایی هستند که از رای مجرمانه تحصیل شده اند. (لانگست و همکاران، 2004، ص 101).
13- بازیابی اموال به سرقت رفته16:
در واقع به معنی این است که داراییهایی که توسط دولتمردان یک کشور از طریق اعمال فساد مانند اختلاس، رشوه، سرقت، کلاه برداری، اخاذی و … از کشور خارج شده با همکاری کشور مقصد به کشور مبدا باز گردد. (لانگست و همکاران، 2004، ص 43).
روششناسی تحقیق :
ابتدا روش تحقیق و دلایل به کارگیری این روش معرفی شده، سپس روش جمعآوری اطلاعات بیان شده است. در مرحله بعد جامعه و نمونه آماری تحقیق، و سپس روش تجزیه و تحلیل تحقیق معرفی شده است.
قسمت ب) کلیات مطالعه موردی :
در این قسمت مطالعه موردی و نقاط ضعف و قوت و همچنین جنبههای مختلف آن معرفی شده است.

الف: روش شناسی تحقیق
روش پژوهش
نوع پژوهش، کیفی، محیط پژوهش کتابخانهای و استراتژی این تحقیق، مطالعه موردی است. از آنجایی که موضوع تحقیق مطالعه یک سازمان میباشد از مطالعه موردی استفاده شده است تا بهتر بتوان سازمان را مورد بررسی قرار داد..
تعریف مورد پژوهی : تحقیق توصیفی موردی یا ژرفانگر عبارت است از مطالعه یک مورد یا یک واحد و کاوش عمیق در مورد آن (حافظ نیا ، 1381: ص50).
ماهیت پژوهش، توصیفی، هدف پژوهش کاربردی – توسعهای و رویکرد پژوهش استقرایی محدود میباشد
قلمرو مکانی و زمانی و موضوعی تحقیق
* قلمرو مکانی : دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل.
* قلمرو زمانی : این تحقیق در دوره زمانی اسفند 1390 تا دی 1391 انجام گرفته است.
* قلمرو موضوعی : این تحقیق با موضوع تبیین نقش سازمانهای جهانی در مبارزه با فساد: مطالعه موردی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در حوزه مدیریت میباشد.
جامعه و نمونه مورد بررسی
از آن جا که این یک تحقیق مورد پژوهی میباشد و فقط به مطالعه یک مورد خاص پرداخته شده است و محقق قصد بررسی و معرفی سازمان در ابعاد اهداف، استراتژیها، سیاستها در سه حوزه پیشگیری و نظارت و مقابله را دارد، لذا جامعه مورد بررسی این تحقیق مطالعه سوابق و منابع مربوطه در کتابخانهها، سایتها و تجارب صاحب نظران است که در این مطالعه و بررسی به طور دقیق مورد کنکاش و بررسی قرار گرفته است، جامعه، دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل WWW.UNODC.ORG است.
روش، ابزار تجزیه و تحلیل و جمع آوری دادهها
در این تحقیق روش مورد استفاده، روش توصیفی میباشد و ابزار جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادهها شامل:
* در حوزه روش کتابخانهای :
1. سایت دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل .
2. انواع اسناد : استفاده از گزارش های کتبی در مورد رویدادها و مقاله ها.
3. فیش برداری17
* روش اسنادی18 :
یکی از مهمترین ابزار تحقیق به ویژه تحقیق موردی محسوب میشود، روشهای اسنادی در زمره روشها یا نسخههای غیر مزاحم یا غیر واکنشی به شمار میآید زیرا با مشکل جمعآوری اطلاعات مواجه نیستیم و اطلاعات از قبل موجود هستند.
* گردآوری اطلاعات
از طریق مراجعه به سایت سازمان، مطالعههای کتابخانهای، مراجعه به اسناد و فیش برداری.
ب: کلیات مطالعه موردی
در این بخش به توضیح روش تحقیق این پژوهش که مطالعه موردی میباشد و نقاط ضعف و قوت آن و جنبههای آن پرداخته شده است.
مطالعه موردی
یکی از روشهای رایج در تحقیق کیفی، مطالعه موردی19 است.
واژه Case در لغت به معنای مورد، نمونه، سرگذشت و حالت و Study به معنای مطالعه، بررسی، پژوهش و تحقیق آمده است. در فارسی از Case Study با تعابیر مختلفی همچون مطالعه موردی، نمونه پژوهی، مورد پژوهی و قضیه پژوهی یاد شده است. (آریان پور، 1377، ص774).
2-
2-2-
2-3-
2-4-
2-5-
2-6-
2-7-
2-8-
2-9-
تعریف مطالعه موردی
رابرت یین که کتاب مستقلی با نام "تحقیق موردی" (1989) نوشته است، در تعریف مطالعه موردی میگوید: مطالعه موردی، یک کاوش تجربی است، که از منابع و شواهد چندگانه برای بررسی یک پدیده موجود در زمینه واقعی اش در شرایطی که مرز بین پدیده و زمینه آن به وضوح روشن نیست، استفاده می کند.(یین، 1376 ، ص20).
زمینههای کاربرد تحقیق موردی
یین می گوید: تحقیق موردی در زمینه هایی چون :
سیاست، علوم سیاسی، مدیریت دولتی، روان شناسی اجتماعی، جامعه شناسی، تحقیقاتی که در زمینه مدیریت و سازمان انجام می شود، تحقیقاتی که در زمینه برنامه ریزی شهری و منطقه ای، مثل تحقیقا تی که در زمینه برنامه ها، کشورهای همسایه، یا سازمان ها و نهاد های دولتی انجام می شود و مطالعات و تحقیقاتی که به منظور پایان نامه های دوره های کارشناسی ارشد و دکتری (در علوم اجتماعی) انجام می شود، به کار می رود. (ساروخانی،1373 ، ص299-297).
اهمیت و ویژگیهای مطالعه موردی
الف) شناخت کل واقعیّت؛
تنها با استفاده از این روش می توان کل یک واقعیت را فهمید. روش موردی، بهترین شیوه برای پیاده کردن دیدگاه های کل نگر (نظریه گشتالت) و همچنین اندیشه آنانی است، که بر پیکربندی واقعیت تکیه دارند.
ب)شناخت ابعاد نهان پدیده اجتماعی؛
تحقیق موردی، واقعیت را در کنه آن بررسی می کند، به اعماق دست می یابد و به مطالعات ژرفانگر می پردازد.
ج) دست یابی به کلیّت منحصربه فرد؛
همیشه در جامعه، آینده ای خاص و کلیّتی بی نظیر وجود دارد؛ که شناخت آن، تنها از طریق مطالعات موردی امکان پذیر است. (ساروخانی، 1373، ص302-301).
خصوصیات روش تحقیق موردی
از منظر مریام (1988) مطالعه موردی چهار خصوصیت اصلی دارد؛ که عبارتند از:
1. خاص گرا20؛
مطالعه موردی بر وضعیت، رویداد، برنامه یا پدیده خاص تمرکز میکند، در نتیجه روش خوبی برای مطالعه مسائل عملی در زندگی واقعی است.
2. توصیفی21؛
این روش، توصیفی مفصل از موضوع مورد مطالعه ارائه می دهد.
3. اکتشافی22؛
به فهم بهتر موضوع مورد مطالعه کمک میکند. کشف روابط متقابل جدید، کشف چشم انداز های تازه و کشف معانی جدید و بینش نو، همگی از اهداف مطالعه موردی است.
4. استقرایی؛
غالب مطالعات موردی، تکیه بر استدلال استقرایی دارند. مطالعات موردی قصد ارزش یابی فرضیه های از پیش موجود را ندارند؛ بلکه با بررسی داده ها "اصول و تعمیمها" را به دست میدهد. (ویمر، دی و دومنیک، آر؛ 1384 ، ص201).
مراحل مطالعه موردی
مطالعه موردی دارای مراحل ذیل است:
1- بیان مساُله و انتخاب مورد (واحد تحلیل)؛
2- انجام عملیات میدانی ( گردآوری داده ها ) ( سرمد و دیگران ، 1377، ص89)؛
3- تحلیل دادهها؛
4- گزارشنویسی.
مزایای مطالعه موردی
1) به دست آوردن انبوه اطلاعات؛ پرارزش ترین روش برای موقعی که پژوهش گر می خواهد انبوهی از اطلاعات را درباره موضوع مورد پژوهش به دست آورد.
2) روبرو شدن با منابع بیشتر؛ قادر ساختن پژوهش گر به روبرو شدن با طیف وسیعی از شواهد، اسناد، دست ساخته های تاریخی، مصاحبه های نظام مند، مشاهده مستقیم و حتی پیمایش های سنّتی را می توان در مطالعه موردی گنجاند. هرچه منابع داده ها در مطالعه موردی بیش تر باشد، در نتیجه مطالعه ما معتبرتر است.
3) شناخت تمام ابعاد یک واحد اجتماعی؛ ساروخانی می گوید: از جمله نقاط قوّت تحقیق موردی پرداختن به شناخت تمام ابعاد یک واحد اجتماعی است. (ساروخانی، 1373، ص307-300).
معایب تحقیق موردی
1- فقدان نظم و انسجام علمی؛
2- عدم امکان تعمیم پذیری؛
3- زمان بری؛
4- فاقد اعتبار درونی.
منابع و ماخذ
منابع فارسی
1. افجه ای ، سید علی اکبر(1380 ) ، مبانی فلسفی و تئوری های رهبری و رفتار سازمانی،انتشارات سمت.
2. الوانی، مهدی ، زرندی،سعید ، عرب سرخی،ابوذر؛(1389)، مولفه های تدوین استراتژی ملی مبارزه با فساد جمهوری اسلامی ایران ، نشریه مدیریت دولتی، دوره 2، شماره 4 ،ص6.
3. آریان پور، منوچهر،(1377)،فرهنگ پیشرو آریان پور، تهران، جهان رایانه، چاپ اول، ج1، ص774.
4. آلبرشت،هانس یورگ،(2006) فساد و کنترل فساد: نگاهی به پدیده فساد با رویکردی به اسناد بین المللی در زمینه پیشگیری و منع فساد، قورچی بیگی، م، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ص 3.
5. باقری،آیت،(1387)، لزوم تغییر ساختار اداری به منظور مبارزه با فساد اداری، مقالات همایش علمی و پژوهشی نظارت و بازرسی در کشور.
6. تانزی،ویتو،(1378)، " مسئله فساد، فعالیت های دولتی و بازار آزاد"، مجله اطلاعات سیاسی اقتصادی، شماره 150-149 .
7. توکلی ،عبدالله،)1390)، سنجش فساد اداری:درآمدی بر تبیین الزامات روش شناختی طراحی شاخص ملی،فصلنامه علمی – پژوهشی روش شناسی علوم انسانی،سال هفدهم،ص 193.
8. تمیمی آمدی، عبدالواحد،(1383)،غررالحکم و دررالکلم، قم، انتشارات دارالحدیث.
9. جباری پور ، مجتبی، (1389 )، تجزیه و تحلیل خط مشی های مبارزه با فساد در برنامه های چهارگانه توسعه جمهوری اسلامی ،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران .
10. حبیبی،نادر،(1385)،فساد اداری،عوامل موثر و روش های مبارزه با فساد؛تهران،موسسه فرهنگی انتشارات وثقی.
11. جلیلی، قاسم،( آبان و آذر 1387)،آیینه سازمان بازرسی کشور، سال سوم/ شماره 39 .
12. حقیقی ، محمد، (1389 ) ، بازرگانی بین الملل ، نظریه ها و کاربردها ، دانشکده مدیریت ، دانشگاه تهران .
13. حافظ نیا ، محمدرضا،(1380 ) ، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی ، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها .
14. حسینیان،روح الله،( 1384)، نقش فدائیان اسلام در تاریخ معاصر ایران، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
15. حسینی مدرس،مهدی؛گلشنی،عصمت؛(1388)،معرفی نهادها و سازوکارهای جهانی مقابله با فساد،ناشر:زمان نو،چاپ اول.
16. دانایی فرد، حسن. الوانی، سید مهدی؛(آذر 1390)، روش شناسی پژوهش کمی در مدیریت: رویکردی جامع.
17. دفت، ریچارد،(1381) ؛ مبانی تئوری و طراحی سازمان، علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، تهران، دفتر پژوهش های فرهنگی، چاپ دوم، ص47.
18. ذوالفقاری ، مهدی و صحفی ،محمد؛ (1388 ) ، مطالعه موردی، روش تحقیق کیفی ، دانشگاه تهران .
19. ربیعی،علی،(1383)زنده باد فساد،تهران،سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
20. رجبی پور،محمود،(1382)راهبرد پیشگیری اجتماعی از جرم/فصلنامه مطالعات امنیت اجتماعی/معاونت اجتماعی ناجا.
21. رشیدی،احمد،(1390)،ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با فساد، استانداری مرکزی، دفتر آموزش و پژوهش.
22. رشیدی، احمد،(پاییز 1390)، راهبردها و سازوکارهای مدیریتی پیشگیری از فساد، دفتر آموزش و پژوهش استانداری مرکزی.
23. رضاییان،علی،(1387)،مبانی سازمان و مدیریت، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها(سمت).
24. رفیع پور ، فرزاد (1385 ) ، سرطان اجتماعی فساد، تهران، چاپ اول، شرکت سهامی انتشار .
25. زاهدی،شمس السادات؛محمد نبی ،سینا؛ شهبازی،مهدی؛(1388)،بررسی عوامل موثر بر کاهش فساد اداری، مدیریت فرهنگ سازمانی،شماره بیستم،صفحات 2و 11.
26. زاهدی،محمدجواد،روزنامه اعتماد،بی تا.
27. ساروخانی، باقر، (1373)،روش های تحقیق در علوم اجتماعی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ج1، ص299-297.
28. سرمد ،زهره و دیگران ( 1377 ) ، روش های تحقیق در علوم رفتاری ، تهران ، آگاه .
29. شیخی ، غفور( 1387 ) ، روش تحقیق مطالعه موردی.
30. صادقی، حسین؛ عصاری،عباس، شقاقی شهری،وحید؛( 1388)، اندازه گیری فساد مالی در ایران با استفاده از منطق فازی، پژوهشنامه اقتصادی، شماره چهارم، ص 174-139.
31. صفایی ،حسین،( 1389)، شناسایی شاخص ها و مولفه های فساد اداری از دیدگاه مقام معظم رهبری و ارائه مدل مفهومی ، پایان نامه کارشناسی ارشد، پردیس قم ؛ دانشکده مدیریت .
32. عابدی جعفری،حسن و حبیبی،لیلی،(1388)،مبارزه با فساد: نقش سازمان های مردم نهاد، مجموعه مقالات همایش ارتقای سلامت اداری، سازمان چاپ و انتشارات.
33. عابدی جعفری، حسن؛ شکری، خسرو ؛ قدم یاری، علی رضا؛ کریمیان، محمد وزین و حسینی هاشم زاده ، داوود، 1391 ، تدوین بسته اجرایی سیاست های کلی نظام اداری در حوزه سلامت اداری، مرکز آموزش مدیریت دولتی ایران، تهران
34. عابدی جعفری، حسن؛ شکری، خسرو ؛ قدم یاری، علی رضا؛ کریمیان، محمد وزین ، 1391 ، تدوین بسته اجرایی سیاست های کلی نظام اداری در حوزه سلامت اداری(بخش اجرایی)، مرکز آموزش مدیریت دولتی ایران، تهران
35. عباس زادگان ، سید محمد، ( 1385 ) ،فساد اداری ، تهران دفتر پژوهش های فرهنگی .
36. فاضلی، محمد،(1388)، مقدمه ای بر سنجش فساد،تهران، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی،چاپ اول،ص 31).
37. فرهادی نژاد ،محسن، ( 1379 ) ،بررسی علل فساد اداری و شیوه های کنترل آن از نقطه نظر مدیران استان خراسان ،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تربیت مدرس .
38. فرهمندفر،حیدر،( 1388)،الزامات قانون گذاری ایران پس از الحاق به کنوانسیون سازمان ملل برای مقابله با فساد، کارگاه ،دوره دوم،شماره7.
39. قریشی راد ، فخر السادات، ( 1389) ،اعتبار یابی مقیاس مقابله با موفقیت های استرس زای اندار و پارکر ، مجله علوم رفتاری ، دوره 4 ، ص 1-7.
40. کاتوزیان، همایون،(1380)، نظام پهلوی در ایران، در: نظام‏های سلطانی هوشنگ شهابی و خوان لینز، ترجمه منوچهر صبوری، تهران، شیرازه.
41. کیوی، ریمون و کامپنهود، لوک وان (1375). روش های تحقیق در علوم اجتماعی نظری و عملی، ترجمه عبدالحسین نیک گهر، تهران: انتشارات توتیا.
42. کرمانی، ناظم الاسلام، (1357)،تاریخ بیداری ایرانیان، تهران، بی نا، ، ج 1.
43. کونتز و همکاران ،" بی تا "، اصول مدیریت ، ترجمه طوسی و همکاران ، جلد 2 ، ص 338 .
44. محدثی،(26/10/1390) ، سخنرانی در نشست تخصصی کار گروه سلامت اداری، تهران.
45. مشاطیان،بهناز، زمستان(1389)،مقاله سازمان ملل متحد در ایران، نظام ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران،چاپ سوم، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
46. معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی،(1387)، ویژه نامه اداره کل سازمان های تخصصی و بین المللی، 1387: ص 133).
47. نواده توپچی، حسین،(1389)،چالش های فرا روی اجرای کنوانسیون ملل متحد برای مقابله با فساد در کشور، فصلنامه راهبرد/سال نوزدهم/شماره 57/زمستان 1389/ص 243-217.
48. ویمر، دی و دومنیک راجر ، آر جوزف ؛( 1384)، تحقیق در رسانه های جمعی، کاووس سیدامامی، تهران، سروش، چاپ اول، ص201.
49. یین، رابرت؛ تحقیق موردی، علی پارسائیان و سید محمد اعرابی،(1376)،تهران، دفتر پژوهش های فرهنگی، چاپ دوم، ص20.
.

فهرست منابع غیر فارسی
1- Buscaglia ,Edgardo.(2001), Judicial Corruption in Developing Countries:Its Causes and Economic Consequences.
2- Edwards‚Michael.hulme,david.wallace.tina.(2000) ‚ NGOs in a global future: marrying local delivery to worldwide leverage‚ NGOs conference.
3- Greenberg, Theodore, Linda M. Samuel,Wingate Grant and Larissa Gray.(2009), Stolen Asset Recovery.
4- Langseth,Petter.(2004),The Global Programme Against Corruption, United Nation Office on Drugs and Crime.
5- Langseth,Petter.(2002), Global Dynamics of Corruption, The Role of the United Nations Helping Member States Build Integrity to Curb Corruption.
6- Langseth,Petter.(2001), Value Added of Partnership in the Fight against Corruption.
7- Langseth,Petter.(2000), Strengthening Judicial Integrity Against Corruption.
8- . Nadler‚ d and tashman m ‚a ‚c; (1980)‚ Congruence Model for organization analysis; ‚p‚261
9- Parsons,Talcott(1960).structure and process in modern society.new York:free press.
10- Pierre Brun, jean, Gray, Larissa, Scott, Clive,Stephenson, kevin,(2011), Asset Recovery Handbook A Guide for Practitioners.
11- Treisman, Daniel. (2006). What We Learned About the Causes of Corruption from ten years of Crossnational Empirical Research?. http://www.polisci.ucla.edu.
12- United Nation Office on Drugs and Crime,(2010), THEMATIC PROGRAMME, ACTION AGAINST CORRUPTION & ECONOMIC CRIME.
13- United Nation Office on Drugs and Crime.(2010), UNODC Services & Tools Practical solution to global threats to justice,securitv and health.
14- United Nation Office on Drugs and Crime,2007, Stolen Asset Recovery (StAR) Initiative:Challenges, Opportunities, and Action Plan.
15- United Nation Office on Drugs and Crime,2006,Legislative guide for the implementation of the United Nations Convention against Corruption.
16- United Nation Office on Drugs and Crime,(2005),a brief overview.
17- United Nations Office on Drugs and Crime, (Sep 2004). United Nations Handbook on Practical Anti-Corruption Measures for Prosecutors and Investigators.
18- United Nation Office on Drugs and Crime,(2003), United Nations Convention against Corrupt.

1- Alatas,1990
2-Transeparency International
3- Prevention
4- Monitoring
5- Combating
6- Quiddity
7- Terms
8- corruption
9- convention
10- Mission
11- World Organization
12 – United Nation Office on Drugs and Crime
13 – strategy
14- Organizational Perfomance
15 – Mutual Legal Assistance
16- Stolen Asset Recovery
17- Plug-taking
18 -Documentary method
19 -Case study
20- Specifically oriented
21- Descriptive
22- Exploratory
—————

————————————————————

—————

————————————————————


تعداد صفحات : 26 | فرمت فایل : word

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود