تارا فایل

پرسشنامه بلوغ فردی در سازمان بلوغ شغلی یا حرفه ای



* پرسشنامه بلوغ فردی در سازمان (بلوغ شغلی یا حرفه ای)

هدف: سنجش میزان بلوغ فردی در سازمان
ردیف
عبارات
کاملاً مصداق دارد
مصداق دارد
تاحدودی مصداق دارد
کمی مصداق دارد
اصلاً مصداق ندارد
1
فرد عواطف مناسب و مورد نیاز سازمان را ایجاد می کند.

2
فرد عواطف خود را به خوبی رشد و توسعه می دهد.

3
فرد کنترل مناسبی روی عواطف و احساسات خود دارد.

4
درک و فهم فرد از مسایل سریع و نزدیک به واقعیت است.

5
قدرت حل مساله فرد قوی و کاربردی است.

6
فرد قابلیت پیش بینی و جمع بندی خوبی دارد.

7
فرد دانش خود را برای انجام کار به روز می کند.

8
فرد وظایف و انتظارات مورد نظر شغل خود را می داند.

9
فرد انتظارات سازمانی را به خوبی می داند.

10
فرد در تعاملات با افراد از دانش فرهنگی خود به خوبی استفاده می کند.

11
فرد از بودن با افراد و کار کردن با افراد با فرهنگ های مختلف لذت می برد.

12
افراد متناسب با موقعیت های فرهنگی مختلف رفتار خود را تغییر می دهند.

13
فرد به دیگران احترام گذاشته و به زودی از کوره در نمی رود.

14
فرد به توان انجام کار باور دارد.

15
فرد در تشویق خود جهت انجام کار موفق است.

16
فرد برای غلبه بر مشکلات کاری تلاش مضاعف دارد.

17
فرد از تجربه های موفق دیگران برای بهبود به خوبی استفاده می کند.

18
فرد همواره اهداف چالشی برای خود انتخاب می کند.

19
فرد تحت عوامل استرس زا، سطح فشار روانی خود را افزایش می دهد.

20
فرد برای انجام کار دارای نگرش مثبت و سازنده ای است.

* معرفی پرسشنامه:
پرسشنامه بلوغ فردی در سازمان از 20 گویه تشکیل شده است که به منظور سنجش میزان بلوغ فردی در سازمان بکار می رود.
نمره گذاری پرسشنامه بصورت طیف لیکرت 5 نقطه ای می باشد که برای گزینه های "اصلاً مصداق ندارد"، "کمی مصداق دارد"، "تاحدودی مصداق دارد"، "مصداق دارد" و "کاملاً مصداق دارد" به ترتیب امتیازات 1، 2، 3، 4 و 5 در نظر گرفته می شود.
* تعریف مفهومی:

در تعریف بلوغ سازمانی میتوان گفت؛ مولفه ای است که از طریق استانداردسازی در به کارگیری دانش، مهارت، تکنیک و روشهای صحیح مدیریتی سازمانها را قادر می سازد تا به ثبات و موفقیت و پیشی گرفتن از رقبا دست یابند (بن باست و همکاران، 1999).
بالندگی سازمان نیازمند وجود زیرساخت های مربوطه است، از آنجایی که هر گونه بالندگی و سرآمدی از کارکنان توسعه یافته شروع می شود بنابراین بایستی کارکنان به بلوغ برسند، تحول ذهنی روی فرآیندها، ساختارها و فرهنگ سازمانی اثر گذاشته و کل سازمان به بلوغ رقابتی دست می یابد. بلوغ فردی خمیرمایه ی سرآمدی سازمانی محسوب می گردد. بلوغ فردی در سازمان زیربنای بالندگی های دیگر است. بلوغ کارکنان از مفروضات ذهنی شروع می شود و با تغییر باورها و نگرشها تکامل می یابد. از طریق بلوغ فردی می توان در ماهیت سازمان تحول ایجاد نمود. برای اینکه بلوغ کارکنان تبدیل به عمل و محصول شود نیازمند فرآیندها و ساختارهای بالغ می باشد. گاهی اوقات ساختارهای نامناسب مانع جاری شدن آثار تحولات ذهنی می گردد بنابراین لازم است در ساختارها و فرآیندهای سازمان نیز به صورت متوازن تحول و بلوغ ایجاد شود. با بلوغ فرآیندی می توان ساختارها، روش ها و فرآیندها را چابک، به روز و ساده نمود و قابلیت سازگاری سازمان را افزایش داد، پس از بلوغ فرآیندی می توان شاخص های بلوغ سازمانی را ایجاد نمود. تعیین سطح بلوغ سازمانی موجب می گردد سازمان ها نقاط قوت و ضعف خویش را تشخیص داده و با توجه به آن ها استراتژی های مناسب با سطح بلوغ سازمان تدوین نمایند. مدیران ارشد سازمانها وقت، زمان و هزینه ی خود را صرف تدوین برنامه ی استراتژیک می کنند در حالی که اکثر آنها از عدم اجرای مطلوب استراتژی ها سخن می گویند و این موضوع به علت عدم شناخت سطح بلوغ سازمانی و آشنا نبودن مدیران به نقاط قوت و ضعف بلوغ سازمانی در حین تدوین برنامه های استراتژیک سازمان می باشد. آنچه در این حین مهم است دارا بودن ابزاری برای اندازه گیری سطح بلوغ سازمان است (سلطانی و بهرامی نژاد، 1389).
* تعریف عملیاتی :
در این پژوهش منظور از نمره استاندارد بلوغ فردی در سازمان نمرهای است که فرد به سوالات 20 ماده ای پرسشنامه هندریک میدهد .
* نمره گذاری پرسشنامه:
نمره گذاری پرسشنامه بصورت طیف لیکرت 5 نقطه ای می باشد که برای گزینه های "اصلاً مصداق ندارد"، "کمی مصداق دارد"، "تاحدودی مصداق دارد"، "مصداق دارد" و "کاملاً مصداق دارد" به ترتیب امتیازات 1، 2، 3، 4 و 5 در نظر گرفته می شود.
عنوان
کاملاً مصداق دارد
مصداق دارد
تاحدودی مصداق دارد
کمی مصداق دارد
اصلاً مصداق ندارد
امتیاز
5
4
3
2
1

برای بدست آوردن امتیاز کلی پرسشنامه، امتیاز هر یک از گویه ها را با همدیگر جمع نمایید.

* تحلیل ( تفسیر) بر اساس میزان نمره پرسشنامه
بر اساس این روش از تحلیل شما نمرههای به دست آمده را جمع کرده و سپس بر اساس جدول زیر قضاوت کنید. توجه داشته باشید میزان امتیاز های زیر برای یک پرسشنامه است در صورتی که به طور مثال شما 10 پرسشنامه داشته باشید باید امتیاز های زیر را ضربدر 10 کنید
مثال: حد پایین نمرات پرسشنامه به طریق زیر بدست آمده است
تعداد سوالات پرسشنامه * 1 = حد پایین نمره
حد پایین نمره
حد متوسط نمرات
حد بالای نمرات
20
60
100

امتیازات خود را از 20 عبارت فوق با یکدیگر جمع نمایید. حداقل امتیاز ممکن 20 و حداکثر 100 خواهد بود.
نمره بین 20 تا 40 : بلوغ فرد در سازمان ضعیف است.
نمره بین 40 تا 60 : بلوغ فرد در سازمان متوسط است.
نمره بالاتر از 60 : بلوغ فرد در سازمان قوی است .
* امتیاز 100-85
نشان دهنده بلوغ فردی بالا است. (بلوغ عالی)
* امتیاز 84-70
نشان دهنده بلوغ مناسب فرد است. (بلوغ خوب)
* امتیاز 70-55
نشان می دهد که زمینه های بلوغ فردی وجود دارد. (بلوغ بالقوه)
* امتیاز زیر 54
نشان می دهد که بایستی در این زمینه کار جدی صورت گیرد. (بلوغ ناشناخته)
* روایی و پایایی:
روایی محتوایی این پرسشنامه مطلوب گزارش شده است .همچنین پایایی آن براساس آلفای کرونباخ بالای 70% بدست آمده است.
* منبع:
1. سلطانی، ایرج؛ بهرامی نژاد جونقانی، ریحانه. (1389). تاثیر بلوغ سازمانی بر سرآمدی سازمان در شرکت فولاد مبارکه. فصلنامه مطالعات مدیریت بهبود و تحول، شماره 62، تابستان و پاییز 89، صفحات 163-193.
2. حسینی، شیوا؛ یارمحمدیان، محمدحسین؛ عجمی، سیما. (1388). رابطه بین فرهنگ سازمانی و بلوغ سازمانی کارکنان بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 87-1386. دانش و پژوهش در علوم تربیتی – برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)، شماره بیست و یکم، بهار 1388، صص 116-101.


تعداد صفحات : 5 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود