-23-3 روایی – پایایی پرسشنامه
قبل از بکارگیری ابزارهای اندازهگیری لازم است پژوهشگر از طریق علمی، نسبت به "روا بودن" ابزار اندازهگیری مورد نظر و پایایی آن (که مکمل هم به حساب می آیند) اطمینان نسبی پیدا کند.
روایی به مفهوم ان است که آیا سوالات طراحی شده(مثلا برای پرسشنامه) دقیقا همان متغیرهایی که مد نظر بوده اند را مورد سنجش قرار می دهد.از مشکلات احتمالی در این مسیر می توان به مواردی اشاره کرد که یک پرسشنامه دارای روایی نباشد یعنی واقعا آنچه را که باید اندازه نگیرد ولی از نظر پایایی مشکلی را نشان ندهد(رنجبریان،زاهدی،1387 .(89:محقق می تواند برای تهیه پرسشنامه،از نتایج تحقیقات علمی،متون علمی و نیز از نظرات علماء و دانشمندان مندرج در کتاب های علمی استفاده نماید.در این صورت پرسشنامه وی روایی محتوایی خوبی خواهد داشت.برای بالا بردن روایی پرسشنامه باید سوالات مطرح شده به وسیله محقق،از سوی متخصصان و خبرگان و در هر زمینه مورد ارزیابی و بازنگری قرار گیرد،تا سوالاتی در اختیار پاسخ دهندگان قرار گیرد که هیچ گونه ابهام و نارسائی نداشته باشد و در واقع آنچه مورد نظر است،بدست آورده شود(غلامی،.(86: 1390به عبارت دیگر منظور از روائی یک مطالعه تحقیقی آن است که تفسیر نتایج مطالعه تاچه میزان از خود مطالعه ناشی شده و تا چه میزان می توان یافته های مطالعه را به موقعیت ها و افراد دیگر تعمیم داد(رهبادار،.(145: 1389 قبل از به کار گیری ابزارهای اندازه گیری لازم است پژوهشگر از طریق علمی، نسبت به روا بودن(اعتبار) ابزار اندازه گیری مورد نظر و پایایی ( اعتماد) آن که مکمل هم به حساب می آیند اطمینان نسبی پیدا کند، زیرا ارزیابی قابل اعتماد بودن داده ها بسیار مهم بوده و بر اعتبار نتیجه ای که تحقیق می گیریم بسیار موثر است ( پارنسونس،نایت،1386،.(109 برای سنجش روایی و پایایی پژوهش حاضر بعد از تدوین پرسشنامه مقدماتی یک پیش آزمون در یک نمونه تصادفی 30 نفره از پاسخ دهندگان به اجرا درآمد، این کار باعث شد محقق گویه های ابهام انگیز را حذف و سوالاتی را که از توان افتراق بیشتری برخوردار بودند انتخاب کند. برای محاسبه ضریب پایایی ابزار اندازه گیری، شیوه های مختلفی به کار برده می شود که از آن ها می توان به اجرای دوباره آزمون یا روش بازآزمایی، روش موازی یا روش آزمون های همتا، روش تصنیف یا دو نیمه کردن آزمون، روش کودر- ریچاردسون، روش آلفای کرونباخ اشاره کرد. در این پژوهش از روش آلفای کرونباخ برای سنجش ضریب پایانی ابزار اندازه گیری استفاده شد. اگر مقدار بدست بیشتر از 0/7 باشد پایایی ابزار اندازه گیری قابل قبول تلقی می گردد. با این حساب پایایی پرسشنامه تحقیق مطابق جدول فوق قابل قبول بوده و نشان دهنده اعتبار و هماهنگی بسیار مناسب می باشد.
بسمه تعالی
با سلام
شهروند محترم پرسشنامه ای که پیش رو دارید مربوط به کار پژوهشی با عنوان بررسی سنجش کیفیت زندگی در مناطق
شهری (مطالعه موردی: منطقه پنج شهر کرج) می باشد. لذا خواهشمند است با پاسخگویی دقیق خود ما را در انجام این
پژوهش یاری نمایید.
با تشکر از همکاری شما
مشخصات فردی
.1
وضعیت سواد:
بیسواد
ابتدایی
راهنمایی
دبیرستان
دیپلم
فوق دیپلم
لیسانس
فوق لیسانس و بالاتر
.2
وضعیت شغلی:
شاغل
بیکار
خانه دار
دانشجو
بازنشسته
سایر
.3
جنسیت:
مرد
زن
.4
سن: 18- 24 سال
25- 34 سال
35- 49 سال
50- 64 سال
بالاتر از 65 سال
.5 درآمد ماهیانه خانوار: الف) کمتر از 500 هزار تومان
ب)
500 تا 1 میلیون تومان
ج) 1 تا 1/5 میلیون تومان
د)
1/5 تا 2 میلیون تومان
م)2/5 میلیون به بالا
-1 میزان رضایت خود را نسبت به هر یک از گویه های ذیل بیان کنید.
الف- کیفیت آموزش
ردیف
سوالات
خیلی
زیاد متوسط کم
خیلی
زیاد
کم
1 نوساز بودن و کیفیت ساختمان ومدارس
2 دسترسی دانش آموزان به مدرسه (فاصله)
3 وجود کتابخانه ، آزمایشگاه و تجهیزات مرتبط در مدارس
117
4 وسایل گرمایشی و سرمایشی مدارس
5 میزان رضایت کلی از کیفیت آموزش
6 میزان رضایت کلی از کیفیت ساختمان مدارس
7 داشتن دبیران با تجربه و مناسب در مدارس
ب- کیفیت سلامت و بهداشت
ردیف
سوالات
خیلی
زیاد متوسط کم
خیلی
زیاد
کم
1 مصرف هفتگی مواد پروتئینی ( گوشت ، ماهی) در برنامه غذایی
2 مصرف هفتگی سبزیجات و میوه در برنامه غذایی
3 دسترسی به خدمات و مراکز بهداشتی و درمانی (خانه بهداشت
، درمانگاه ، حمام)
4 نزدیکی به مراکز آلوده به مواد مخدر
5
وضعیت خدمات رسانی بیمه های درمانی
6
رضایت کلی از وضعیت سلامت و بهداشت در شهر
پ- کیفیت امنیت
ردیف
سوالات
خیلی
زیاد متوسط کم
خیلی
زیاد
کم
1 اتحاد و انسجام میان ساکنین و دوری از نزاع و کشمکش
2 امنیت عمومی شهر هنگام رفت و آمد ساکنین ( فقدان مزاحمت ، دزدی، اشرار و …)
3 دسترسی به پاسگاه نیروی انتظامی
4 روشنایی معابر در شب
5 رضایت کلی از وضعیت امنیت در شهر
6 میزان پوشش نیروی انتظامی((110 در منطقه
ت- کیفیت محیط مسکونی
ردیف
سوالات
خیلی
زیاد
متوسط
کم
خیلی
زیاد
کم
118
1 برخورداری از خانه های نوساز و بادوام و با کیفیت مناسب
2 استفاده از مصالح مقاوم و مناسب در ساخت منازل
3 عدم وجود جانوران موذی (موش ، گربه ، موریانه و … ) و
مشکلات ناشی از آن
4 امنیت در برابر مخاطرات طبیعی (سیل ، زلزله ، طوفان و …)
5 موقعیت مسکن در خصوص آلودگی های محیطی و صوتی
6 پاکیزگی خیابانها ، پیاده رو ها و کوچه های شهر
7 رضایت کلی از کیفیت محیط مسکونی
8 رضایت از تعداد اتاق خواب در منازل
ث- کیفیت زیر ساخت ها
ردیف
سوالات
خیلی
زیاد متوسط کم
خیلی
زیاد
کم
1 راه ارتباطی شهر
2 دسترسی به شهر و وجود وسایل حمل و نقل مناسب(تاکسی،انوبوس و …)
3 فاصله زمانی مناسب برای دسترسی به شهر
4 بهبود کمیت آب آشامیدنی
5 بهبود کیفیت آب آشامیدنی
6 جایگاه توزیع مواد سوختنی(نفت ،گازوئیل ، پمپ بنزین)
7 خدمات مالی و اعتباری( بانک ، صندوق قرض الحسنه)
8 شبکه فاضلاب
9 شبکه برق
01 شبکه گاز رسانی
11 شبکه تلفن ، مخابرات، پست
21 رضایت کلی از زیر ساخت های شهر
ج- کیفیت اشتغال و درآمد
ردیف
سوالات
خیلی
زیاد
متوسط
کم
خیلی
119
زیاد
کم
1 رضایت از میزان درآمد
2 امید به آینده شغلی و پیشرفت تحصیلی
3 توانایی پس انداز
4 رضایت از نوع شغل
5 سلامتی جسمی جهت انجام فعالیت شغلی مورد نظر
6 تنوع شغلی در شهر
7 میزان اشتغال در شهر
8 امنیت شغلی( بیمه های شغلی و باز نشستگی
9 رضایت از وضعیت اشتغال و درآمد
10
نزدیکی به محل اشتغال
د- کیفیت اوقات فراغت
ردیف
سوالات
خیلی
زیاد متوسط کم
خیلی
زیاد
کم
1 امکانات ورزشی( زمین ورزش و …)
2 امکانات فرهنگی و هنری (کتابخانه ، فرهنگسرا و …)
3 دید و بازدید اقوام و خویشاوندان و همسایگان
4 فرصت کافی برای تماشای برنامه های تلویزیونی
5 وجود مسافرت در برنامه های سالانه ی خود
6 رضایت کلی از وضعیت گذران اوقات فراغت
7 فضای سبز و پارک های محله
م- کیفیت تعامل و همبستگی اجتماعی
ردیف
سوالات
خیلی
زیاد متوسط کم
خیلی
زیاد
کم
1 روحیه کار گروهی و کمک به یکدیگر در کارها
2 مشارکت اهالی در کارهای عمومی شهر
3 وجود رابطه صمیمانه بین همسایگان
120
4 شرکت کردن اهالی در مراسم شادی ، جشن ها و عزای یکدیگر
5 شرکت کردن اهالی در مراسم یکدیگر
6 همکاری و کمک اهالی در برگزاری مراسم های شادی وعزای
7 مشورت اهالی با یکدیگر در کارهای مهم و اهمیت دادن به نظرات
8 رضایت کلی از وضعیت تعامل و همبستگی اجتماعی
س- کیفیت محیطی
ردیف
سوالات
خیلی
زیاد متوسط کم
خیلی
زیاد
کم
1 برخورداری از جایگاه نگهداری زباله
2 برخورداری از روش های بهداشتی جمع آوری و دفع فاضلاب
3 عدم ساخت مساکن در اراضی شیبدار و خطرناک
4 عدم قرار گیری واحدهای مسکونی در حریم سیلابها و رودخانه ها
5 اتلاف و آلودگی منابع آب
6 تفکیک زباله
با سپاس
121