نقش نهادهای اجتماعی فرهنگی
در آموزش و پرورش مدارس
1-آشنایی با ساختار انجمن اولیاء و مربیان مدرسه
2-آشنایی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
3-آشنایی با کانونهای فرهنگی – تربیتی
اهداف :
انجمن اولیاء و مربیان مدرسه
تعریف انجمن و انجمن اولیاء و مربیان مدرسه
انجمن یکی از گروههای سازمان یافته ای است که به منظور تحقق
هدفهای معینی می شود که عضویت در آن دواطلبانه انجام می گیرد
و روابط افراد با هم رسمی است .
یکی از انجمن های مهم آموزش و پرورش ، انجام اولیــاء و مربیــان
مدرسه است که تشکیل از هیئت منتخبی است از اولیای دانش آموزان
و مربیان همان مدرسه که با تفاهم و صمیمت در زمینه تحقق اهداف
انجمن و طبق آیین نامه آن فعالیت و همکاری می کند .
اهمیت و ضرورت تشکیل انجمن اولیا و مربیان مدرسه
از آنجا که خانواده اولین کانون موثر در رشد و تکوین شخصیت آدمی
و مدرسه مهمترین سازمان رسمی موثر در تربیت جسمانی ، عضلانی
عاظفی ، اخلاقی ، و اجتماعی کودکان ، نوجوانان و جوانان است .
برقراری هماهنگی در اهداف ، محتوا و روشهای تربیتی این دونهاد
ضرورت دارد . یکی از راهنمای مناسب برای تحقق این امر ، ارتباط
خانه و مدرسه است .
تاریخچه ظهور و تکوین انجمن اولیا و مربیان
شورایعالی فرهنگ در سال 1326 ، با تصویب آیین نامه ای تشکیل
انجمن خانه و مدرسه را در هر واحد آموزشی مورد تاکید قرار دارد
و وظایفی برای آن تعیین کرد .
در آیین نامه اجرایی مدارس مصوب 1377 شورایعالی آموزش و
پرورش یکی از ارکان هر واحد آموزشی را انجمن اولیاء و مربیان
ذکر کرده و هدف کلی و وظایف این انجمنها مشخص شده است .
مسئولیت انجمن مرکزی به قائم مقام وزیر آموزش و پرورش است که مدیر عامل انجمن است .
اهداف انجمن اولیا و مربیان مرکزی
آگاه کردن پدر و مادران و مربیان به معارف اسلامی
ایجاد ، تقویت و تحکیم رابطه صمیمی بین اولیاء و مربیان
-جذب امکانات مردمی برای مشارکت همه جانبه
اهداف انجمن اولیا و مربیان مدارس
1-تفکر ، تلاش ، یاری و همکاری در جهت بهبود هر چه بهتر آموزش و پرورش
2-ایجاد و تحکیم پیوندهای لازم بین اولیای دانش آموزان و مربیان مدرسه
3-بهره مندی از امکانات اولیای دانش آموزان و مشارکت در امور بهداشتی ،
آموزشی و پرورشی مدرسه
4-تجهیز مدارس به کارگاه و آزمایشات و کتابخانه و نمازخانه و توسعه
ساختمان مدرسه با همیاری اولیای دانش آموزان
برنامه و فعالیتها
برای تحقق اهداف انجمن و کمک به آموزش و پرورش دانش آموزان
مدارس ، محور فعالیتهای انجمن عبارتند از :
1-آموزش خانواده ها
2-تاسیس و گسترش مراکز مشاوره خانواده
3-انتشار نشریه پیوند و کتابهای مناسب برای مطالعه خانواده ها
راههای توسعه کیفی و کمی انجمن اولیا و مربیان
در فرآیند آموزش و پرورش دانش آموزان دو نهاد خانه و مدرسه
نقشی سازنده دارند ، پیشنهاد می شود که :
-مدیران مدرسه به توانمندیهای پدران و مادران معتقد باشند .
-اولیای مدرسه باید از انجام کار گروهی به وسیله دانش آموزان در مدرسه حمایت کنند .
پدران و مادران لازم است در دوره های آموزشی مدرسه شرکت کنند
والدین باید ارتباط خود را با اولیای مدرسه افزایش دهند .
باید مشارکت دو جانبه بین پدران و مادران و اولیای مدارس برقرار باشد
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
سابقه تاسیس کانون به سال 1344 می رسد که هدف کلی آن ایجاد
امکانات لازم جهت رشد و پرورش فکری و ذوقی کودکان و نوجوانان
و کمک به شکوفایی استعدادهای ایشان بر اساس ارزشها و نظام تعلیم
و تربیت اسلامی است .
خدمــات وفعالیتهـای کانـون پــرورش فکــری
کودکــان و نـوجـوانــان
کانون بر اساس اهداف ، وظایف و مبتنی بر تشکیلات یاد شده ،
مراکز مختلفی به شرح ذیل را تاسیس کرده است .
1-مرکز تولید سرگرمیهای سازنده
2-کانون زبان ایران
3-مرکز آفرینشهای ادبی و مرکزی آفرینشهای هنری
4-مرکز نجوم کانون
5-کتابخانه ها و انتشارات کانون
6-سایر مراکز
کانــون فرهنگــی – تـربیتـــی
محور فعالیت های کانون فرهنگی – تربیتی عبارت است از :
-برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری
-تهیه ، تولید و نمایش فیلمهای مناسب دانش آموزان
-تاسیس و گسترش کتابخانه های کانون
-تشکیل گروه های مختلف هنری ، ادبی و دانش آموزان
-تشکیل کلاسهای گفت و شنود در مسائل اجتماعی و تحصیلی
تشکیل کلاسهای تقویتی
آموزش زبانهای انگلیسی عربی و غیره
برنامه ریزی ، سازماندهی و هدایت و نظارت بر فعالیتهای کانونهای فرهنگی تربیتی در وزارت آموزش و پرورش بر عهده اداره کل امور فرهنگی و هنری است .
پایان