تارا فایل

پاورپوینت نقش نهادهای اجتماعی فرهنگی در آموزش و پرورش مدارس


نقش نهادهای اجتماعی فرهنگی
در آموزش و پرورش مدارس

1-آشنایی با ساختار انجمن اولیاء و مربیان مدرسه
2-آشنایی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
3-آشنایی با کانونهای فرهنگی – تربیتی

اهداف :

انجمن اولیاء و مربیان مدرسه

تعریف انجمن و انجمن اولیاء و مربیان مدرسه
انجمن یکی از گروههای سازمان یافته ای است که به منظور تحقق

هدفهای معینی می شود که عضویت در آن دواطلبانه انجام می گیرد

و روابط افراد با هم رسمی است .

یکی از انجمن های مهم آموزش و پرورش ، انجام اولیــاء و مربیــان

مدرسه است که تشکیل از هیئت منتخبی است از اولیای دانش آموزان

و مربیان همان مدرسه که با تفاهم و صمیمت در زمینه تحقق اهداف

انجمن و طبق آیین نامه آن فعالیت و همکاری می کند .

اهمیت و ضرورت تشکیل انجمن اولیا و مربیان مدرسه
از آنجا که خانواده اولین کانون موثر در رشد و تکوین شخصیت آدمی

و مدرسه مهمترین سازمان رسمی موثر در تربیت جسمانی ، عضلانی

عاظفی ، اخلاقی ، و اجتماعی کودکان ، نوجوانان و جوانان است .

برقراری هماهنگی در اهداف ، محتوا و روشهای تربیتی این دونهاد

ضرورت دارد . یکی از راهنمای مناسب برای تحقق این امر ، ارتباط

خانه و مدرسه است .

تاریخچه ظهور و تکوین انجمن اولیا و مربیان
شورایعالی فرهنگ در سال 1326 ، با تصویب آیین نامه ای تشکیل

انجمن خانه و مدرسه را در هر واحد آموزشی مورد تاکید قرار دارد

و وظایفی برای آن تعیین کرد .

در آیین نامه اجرایی مدارس مصوب 1377 شورایعالی آموزش و

پرورش یکی از ارکان هر واحد آموزشی را انجمن اولیاء و مربیان

ذکر کرده و هدف کلی و وظایف این انجمنها مشخص شده است .

مسئولیت انجمن مرکزی به قائم مقام وزیر آموزش و پرورش است که مدیر عامل انجمن است .

اهداف انجمن اولیا و مربیان مرکزی
آگاه کردن پدر و مادران و مربیان به معارف اسلامی

ایجاد ، تقویت و تحکیم رابطه صمیمی بین اولیاء و مربیان

-جذب امکانات مردمی برای مشارکت همه جانبه

اهداف انجمن اولیا و مربیان مدارس
1-تفکر ، تلاش ، یاری و همکاری در جهت بهبود هر چه بهتر آموزش و پرورش

2-ایجاد و تحکیم پیوندهای لازم بین اولیای دانش آموزان و مربیان مدرسه

3-بهره مندی از امکانات اولیای دانش آموزان و مشارکت در امور بهداشتی ،

آموزشی و پرورشی مدرسه

4-تجهیز مدارس به کارگاه و آزمایشات و کتابخانه و نمازخانه و توسعه

ساختمان مدرسه با همیاری اولیای دانش آموزان

برنامه و فعالیتها
برای تحقق اهداف انجمن و کمک به آموزش و پرورش دانش آموزان

مدارس ، محور فعالیتهای انجمن عبارتند از :

1-آموزش خانواده ها

2-تاسیس و گسترش مراکز مشاوره خانواده

3-انتشار نشریه پیوند و کتابهای مناسب برای مطالعه خانواده ها

راههای توسعه کیفی و کمی انجمن اولیا و مربیان
در فرآیند آموزش و پرورش دانش آموزان دو نهاد خانه و مدرسه

نقشی سازنده دارند ، پیشنهاد می شود که :

-مدیران مدرسه به توانمندیهای پدران و مادران معتقد باشند .

-اولیای مدرسه باید از انجام کار گروهی به وسیله دانش آموزان در مدرسه حمایت کنند .

پدران و مادران لازم است در دوره های آموزشی مدرسه شرکت کنند

والدین باید ارتباط خود را با اولیای مدرسه افزایش دهند .

باید مشارکت دو جانبه بین پدران و مادران و اولیای مدارس برقرار باشد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
سابقه تاسیس کانون به سال 1344 می رسد که هدف کلی آن ایجاد

امکانات لازم جهت رشد و پرورش فکری و ذوقی کودکان و نوجوانان

و کمک به شکوفایی استعدادهای ایشان بر اساس ارزشها و نظام تعلیم

و تربیت اسلامی است .

خدمــات وفعالیتهـای کانـون پــرورش فکــری

کودکــان و نـوجـوانــان
کانون بر اساس اهداف ، وظایف و مبتنی بر تشکیلات یاد شده ،

مراکز مختلفی به شرح ذیل را تاسیس کرده است .

1-مرکز تولید سرگرمیهای سازنده

2-کانون زبان ایران

3-مرکز آفرینشهای ادبی و مرکزی آفرینشهای هنری

4-مرکز نجوم کانون

5-کتابخانه ها و انتشارات کانون

6-سایر مراکز

کانــون فرهنگــی – تـربیتـــی
محور فعالیت های کانون فرهنگی – تربیتی عبارت است از :

-برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری

-تهیه ، تولید و نمایش فیلمهای مناسب دانش آموزان

-تاسیس و گسترش کتابخانه های کانون

-تشکیل گروه های مختلف هنری ، ادبی و دانش آموزان

-تشکیل کلاسهای گفت و شنود در مسائل اجتماعی و تحصیلی

تشکیل کلاسهای تقویتی

آموزش زبانهای انگلیسی عربی و غیره

برنامه ریزی ، سازماندهی و هدایت و نظارت بر فعالیتهای کانونهای فرهنگی تربیتی در وزارت آموزش و پرورش بر عهده اداره کل امور فرهنگی و هنری است .

پایان


تعداد صفحات : 22 | فرمت فایل : .pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود