فصل دهم سیستم های کسب و کار الکترونیکی
– بازارهای الکترونیک – کسب و کار الکترو نیک – تجارت الکترونیکی – اهداف تجارت الکترونیکی – اهداف تجارت الکترونیک – مزایا و محدودیت تجارت الکترونیک – دولت الکترونیکی – انواع دولت الکترونیکی – اهداف دولت الکترونیکی – مزایای دولت الکترونیکی – موانع موجود بر سر راه دولت الکترونیکی – برنامه ریزی یک پارچه منابع سازمان – مدیریت ارتباط با مشتری
بازار های الکترونیک: بازار،مکانی برای تبادل کالا و خدمات بین خریدار و فروشنده است.بازار ها با توزیع ارزش در داخل سازمان ها در بین سرو کار دارد.
کسب و کار الکترونیک:
عموما،به فعالیت های داخل بازارهای الکترونیک کسب و کار و کار الکترونیک می گویند.
انواع زنجیره های ارزشی به قرار زیر است: – زنجیره ارزش داخلی سازمان،مجموعه ای از فعالیت های وابسته بهم است که یک کالا یا خدمات را تولید میکند.
– زنجیره عرضه،مجموعه ای از فعالیت های بهم وابسته است،که به واسطه ان سازمان منابع مورد نیازش را برای تولید کالا و خدمات از افراد،گروه ها و یا سازمان های دیگر تامین میکند.
– زنجیره مشتری، مجموعه ای از فعالیت های بهم وابسته است،که به وسیله آن سازمان کالا و خدماتش را به مشتری ها می فروشد.
تجارت الکترونیک: تجارت الکترونیک امروزه به عنوان روش جدیدی برای انجام فعالیت های تجاری مطرح شده است و باعث ایجاد تغییراتی در روش های سنتی تجارت،و افزایش نوآوری های سازمانی شده است.
بر اساس رویکرد مذکور یک سازمان در جهت ایجاد شایستگی و به منظور کسب مزیت رقابتی در تجارت الکترنیکی باید مراحل زیر را به ترتیب طی کند: 1-وجود افراد موثر 2-حضور اولیه در وب 3-ایجاد ساختار اطلاعاتی 4-سازمان گسترش یافته 5-تحول در کسب و کار 6-تحول راهبردی
انواع تجارت الکترونیکی مدل های تجارت الکترونیکی با توجه به ماهیت مبادلات اغلب به یکی از انواع زیر قابل تقسیم می باشند: 1-تجارت موسسات تجاری با موسسات تجاری 2-تجارت موسسات تجاری با مشتری 3-تجارت مشتری با موسسات 4-تجارت مشتری با مشتری 5-تجارت موسسات تجاری با دولت 6-تجارت تلفن همراه
چهار شکل متداول تجارت الکترونیک که بطور گسترده در بخش موسسات تجاری با مشتری به کار گرفته می شوند: 1-خرده فروشیبر خط 2-بازارهای الکترونیک 3-پورتالس 4-خدمات بر خط
مزایای تجارت الکترونیکی:
الف)توسعه بازار ب)حذف فاصله های جغرافیایی ج)افزایش سرعت د)بهره وری و کارایی
محدودیت های تجارت الکترونیکی: عموما به دو گروه فنی و غیر فنی تقسیم می شود: -محدودیت های فنی -محدودیت های غیر فنی
دولت الکترونیک:
دولت الکترونیک بیانگر گرایش به استفاده از سیستم ها و فناوری های اطلاعاتی به منظور افزایش دسترسیسهروندان به اطلاعات و خدمات دولتی می باشد.
حدود سه دهه است که اصطلاح دولت الکترونیک یا E-government (که گاهی آن را مخفف کرده و به شکل e-gov به کار می برند) رواج یافته و درباره ی آن زیاد می شنویم.
با گسترش فناوری اطلاعات کشورهای مختلف کوشیده اند از شکل فیزیکی اداره ی دولت فاصله بگیرند و به تدریج به دولت الکترونیک نزدیک شوند. می توان گفت این وضعیت، یک روند جهانی است. به همین علت، اگر خبرها را دنبال کنید مدام می شنوید که مسئولان کشورها ادعا می کنند برنامه هایی را در زمینه ی توسعه و تقویت دولت الکترونیک تدوین کرده اند و به دنبال پیاده سازی آن ها هستند.
دولت الکترونیک به این معناست که به طور کلی از فناوری اطلاعات و به طور ویژه از تجارت الکترونیک برای ارائه ی اطلاعات و خدمات به گروه های زیر استفاده شود:
شهروندان
شرکای تجاری و تامین کنندگان [~ کسب و کارها]
کارکنان دولت
دولت الکترونیک هم چنین می تواند بستری کارآمد برای تراکنش های تجاری با شهروندان و کسب و کارها و همین طور بدنه ی خود دولت باشد.
مزایای دولت الکترونیک
کاهش هزینه های دولت
صرفه جویی در وقت و انرژی ( 60% )
کاهش آلودگی شهر و هوا بدلیل کاهش ترافیک و عدم حضور فیزیکی
کاهش فساد اداری و افزایش سطح آگاهی مردم
بهبود کیفیت زندگی مردم و ارائه خدمات پر سرعت به مردم
افزایش اشتغال بدلیل ارائه خدمات دولتی توسط بخش خصوصی
بهبود کارایی و ارائه بخش دولت از طریق خدمات لایه ها
همسو سازی سرمایه گذاریها با نیازهای شهروندان
انواع دولت الکترونیکی:
انواع دولت الکترونیک: 1-تعاملات دولت با شهروند 2-تعاملات دولت با موسسات تجاری 3-تعاملات دولت با دولت 4- تعاملات دولت با سازمان های غیرانتفاعی 5-تعاملات دولت با کارمند
اهداف دولت الکترونیکی:
-ایجاد مشتریان درخط و نه در صف -تقویت حکومت مطلوب -افزایش مشارکت مردمی -بهبود بهره وری و کارآیی -ارتقای بخشهای اقتصادی دارای اولویت
برنامه ریزی یکپارچه منابع سازمان: برای بسیاری از سازمان ها یک عنصر کلیدی برای کسب و کار الکترونیکی در حقیقت رویکرد جدیدی به مدیریت اطلاعات است که اصطلاحاً برنامه ریزی یکپارچه منابع سازمان (ای.آر.پی)نامیده می شود.این سیستم ها کل فرایند های مختلف بازاریابی را در کل سازمان یکپارچه و بهینه می نمایند. سیستم تسهیل کننده تجارت دولت الکترونیک: برنامه ریزی یکپارچه منابع سازمان
پنج هدف اصلی سازمان ها از مورد استفاده قراردادن سیستم برنامه ریزی یکپارچه منابع سازمان به قرار زیر است: -یکپارچه سازی اطلاعاتی مالی -یکپارچه سازی اطلاعات سفارشات -استانداردسازی و تسریع در فرایند های تولید -کاهش موجودی انبار -استاندارد سازی اطلاعات منابع انسانی
مزایای سیستم برنامه ریزی یکپارچه منابع سازمان برای سازمان ها: -خودکار کردن فرایند های کسب و کار -دسترسی به هنگام به اطلاعات مورد نیاز مدیریت -بهبود زنجیره عرضه از طریق استفاده از ارتباطات الکترونیک و تجارت الکترونیک -بهینه سازی ظرفیت منابع تولید و خدمات
-کاهش هزینه ها
-کمک به تحقق برنامه ها در زمان بندی پیش بینی شده
-کوتاه شدن زمان چرخه انجام عملیات
-فرایند های تولید انعطاف پذیرتر
-افزایش بهره وری و بهبود روابط با مشتریانو عرضه کننده گان
مدیریت ارتباط با مشتری: شرکت ها از راه حل های کسب و کار الکترونیک به منظور ایجاد روابط قوی تر با مشتریان استفاده می کنند یک رویکرد در این زمینه مدیریت ارتباط با مشتری (سی.آر.ام)میباشد.
فناوری های مورد استفاده مدیریت ارتباط با مشتری را می توان به سه دسته کلی زیر تقسیم کرد: -مدیریت ارتباط با مشتری عملیاتی -مدیریت ارتباط با مشتری تحلیلی -مدیریت ارتباط با مشتری تعاملی
برخی از دلایلی که سازمان ها را ترغیب به استفاده از مدیریت ارتباط با مشتری می کند عبارت اند از: – جلب رضایت مشتری به عنوان یک راهبرد برای بقاء در یک محیط به شدت رقابتی – پاسخ به اجرای مدیریت ارتباط با مشتری توسط رقیب – ارتباط فرد به فرد حتی با تعداد زیادی مشتری – و….
دلایل عدم موفقیت مدیریت ارتباط با مشتری در برخی از سازمان ها : – فقدان هماهنگی بین پروژه های مختلف – تاًکید زیاد بر فناوری تا فرایند های کسب و کار – فقدانحمایت مدیران ارشد – ضعیف بودن معماری فنی – و…
پایان