طراحی منظر شهر درگذر تاریخ
منظر شهری چیست؟
گردن کالن :
هنریکپارچگی بخشیدن بصری وساختاری به مجموعه ساختمانها ،خیابانهاومکانهایی که محیط شهر رامی سازند.
هنر چگونگی برقرراری ارتباطات بین اجزاء مختلف سازنده کالبد شهر.
حبیب:
منظر شهر بخشی از شکل شهر است که توسط ناظر دریافت می گردد به عبارتی شکل شهر درلایه منظر شهری به کیفیتی محسوس تبدیل می شود.
منظر شهر عینیت قابل ادراک وفضای مورد ادراک ما از واقعیت موجود شهر پیرامونمان است.
ویژگیهای منظر شهری:
منظر شهری که بتواند تصویر
واضحی ازخود به جا بگذارد
می تواند نقشی اجتماعی
نیز داشته باشد.
کمک به خوانش محیط
کمک به تنظیم فعالیتها
فهم آنکه مردم کجا هستند
افزایش ارتباطات گروهی
ارتقاء کیفیت فضایی
حفظ وبسط خاطرات جمعی
ایجاد انگیزش واحساس تعلق به مکا ن
فرانسه ،پاریس
1- دردوره باستان
ازشکل گیری تمدنهای کهن ،دوران کلاسیک ،قرون وسطی تا دوره رنسانس
مراحل گذار تاریخی طراحی منظر
2- دوره کلاسی سیم تجدید حیات یافته 1450ـ1750 میلادی
3ـ دوران آرمانگرایی واصلاح شهری 1750ـ 1850میلادی
4ـ دوره فن گرایی شهری وتوسعه طلبی
1850ـ1930میلادی
5ـ دوره جامع نگری وکل گرایی،
ترقی خواهی وسلطه روش علمی 1930ـ1950 میلادی
6- دوره فرایندطراحی ونسبیت گرایی 1950ـ1980میلادی
7- دوره طراحی تعاملی ـ ادراکی ـ پایدار 1980ـ2000 میلادی
1- طراحی منظر دردوره باستان
ازشکل گیری تمدنهای کهن ،دوران کلاسیک ،قرون وسطی تا دوره رنسانس
کاخ ها
معابد ومناطق مذهبی
فضاهای شهری
(آگورا، فوروم، میادین شهری)
محورهای اصلی شهر
طراحی حصارها،باروها
ودروازه های شهر
باغ سازی وطراحی ویلا باغها
کاخ ها
طراحی محوطه ومنظر سازی بی نظیر کاخ کنسوس درجزیره کرت ازتمدن مینوس
معابد ومناطق مذهبی
طراحی منظر محوطه مذهبی بنارس
فضاهای شهری (آگورا،فوروم،میادین شهری)
ایتالیا ،ویلاماداما
باغ سازی وطراحی ویلا باغها
ایتالیا ،ویلا مدیچی ،میکلوتسو
باغ سازی وطراحی ویلا باغها
ایتالیا ویلا ماداما ،رافائل
محورهای اصلی شهر
مصر ،تب ،خیابان اصلی منتهی به معبد آمون
1- طراحی منظر دردوره باستان
ازشکل گیری تمدنهای کهن ،دوران کلاسیک ،قرون وسطی تا دوره رنسانس
طراحی منظر در این دوره ازجانب طبقه حاکمه درقالب پروژه های بزرگ شهری وبه صورت بیان ویژه طبقه حاکمه درمتمایز کردن فضای شهریشان ونمایشی بصری از موقعیت اقتصادی ـ اجتماعی حاکمیت شهری بوده ومختص بخشهایی ویژه ازشهرها بوده است.
2- دوره کلاسی سیم تجدید حیات یافته 1750ـ1450 میلادی
طراحی میادین شهری
طراحی محورهای اصلی شهری
طراحی ویلا باغها
طراحی نظام حرکتی درشهرها باتوجه به نقاط عطف بصری
طراحی کاخ ـ پارک ها
توجه به نقاط عطف ، بااستفاده از عناصر تزئینی و نمادین
توجه به بدنه سازی ها ونما سازی ها درمحورهای اصلی
طراحی کاخ ـ پارک ها
فرانسه ،ورسای ،لونتق ،مانسار
طراحی کاخ ـ پارک ها
فرانسه ،ورسای ،لونتق ،مانسار
طراحی کاخ ـ پارک ها
فرانسه ،ورسای ،لونتق ،مانسار
طراحی کاخ ـ پارک ها
فرانسه ،ورسای ،لونتق ،مانسار
طراحی کاخ ـ پارک ها
فرانسه ،ورسای ،لونتق ،مانسار
فرانسه ،ورسای ،لونتق ،مانسار
طراحی کاخ ـ پارک ها
طراحی کاخ ـ پارک ها
فرانسه ،ورسای ،لونتق ،مانسار
طراحی میادین شهری
ایتالیا،میدان کمپورلیو،میکل انجلو
ایتالیا،ویلاهای مدیچی
طراحی ویلا باغها
طراحی ویلا باغها
ایتالیا،ویلاهای مدیچی
طراحی میادین شهری
ایتالیا ،میدان کمپودلیو ،میکل آنژلو
طراحی نظام حرکتی درشهرها باتوجه به نقاط عطف بصری
ایتالیا ،رم
توجه به بدنه سازی ها ونما سازی ها درمحورهای اصلی
ارمنستان ،ایروان
طراحی محورهای اصلی شهری
ارمنستان ،ایروان
توجه به نقاط عطف ،بااستفاده از عناصر تزئینی و نمادین
ارمنستان ،ایروان
طراحی میادین شهری
رم، میدان سنت پیتر، برنینی
طراحی میادین شهری
رم ،میدان پوپولو
طراحی میادین شهری
ونیز ،میدان سن مارکو
ظهور دنیای مدرن ـ دانش خردگرا ـ نگرش انسان مدار
زیبایی مترادف با کمال وبا طراحی عقلایی قابل حصول است.
توجه به قواعد پرسپکتیو علمی ،توجه به دور منظر وبینهایت
تاکید برپروژه های بزرگ شهری وتوجه به فرایند تدریجی شکل گیری فضا درگذر زمان
2- دوره کلاسی سیم تجدید حیات یافته 1750ـ1450 میلادی
3ـ دوران آرمانگرایی واصلاح شهری
1850ـ 1750میلادی
طراحی بدنه سازی های یکارچه در خیابانهای شهری
طراحی پارک به عنوان کاربری عمومی شهری
طراحی میادین
طراحی بدنه سازی های یکارچه در خیابانهای شهری
انگلستان ،سیرکوس وریال کرسنت ،جان وود
3ـ دوران آرمانگرایی واصلاح شهری 1750ـ 1850میلادی
طراحی منظر دراین دوره مختص به طبقه حاکمه ومنطق اعیان نشین ،جدید وبازسازی شده شهر می باشد.
ایده های آرمانشهری عمدتا دراین دوره مطرح شد.
تفکرات آگاهانه درمورد برنامه ریزی شهری به عنوان یک مسئله کالبدی ـ اقتصادی ـ اجتماعی آغازشد.
طرح ها وبرنامه های شهری
اقدامات کالبدی مقطعی وموردیPiecemeal planning
بدنه سازیها
خیابان کشی ها ،احداث بلوارها ،طراحی منظر محورها وخیابانهای شهری
طراحی منظر اطراف بناهای مهم ، یادمانی وتاریخی
پروژه های عظیم شهری
توجه به کریدورهای بصری ،ایجاد هماهنگی درسیمای جداره ها ، تداوم بصری
استفاده از طراحی واحد در مقیاس بزرگ
استفاده ازنشانه ها در شهر
محورهای سبز خطی
اتصال نقاط یادمانی مهم درشهر
پارک وفضاهای سبز شهری (تلفیق شهر با طبیعت)
نورپردازی
4ـ دوره فن گرایی شهری وتوسعه طلبی
1850ـ1930میلادی
خیابان کشی ها ،احداث بلوارها ،طراحی منظر محورها وخیابانهای شهری
پاریس ،طراحی محور بابدنه سازی ، اسمان
خیابان کشی ها ،احداث بلوارها ،طراحی منظر محورها وخیابانهای شهری
واشنگتن ، لانفان
طراحی پارک
سنترال پارک ،نیویورک ،المستد
4ـ دوره فن گرایی شهری وتوسعه طلبی
1850ـ1930میلادی
دراین دوره طراحی منظر درقالب پروژه های عظیم شهری حول محورطراحی فلکه ، بلوار ،پارک ونماسازی متحدالشکل بوده است.
تفکیک وتقسیم کار میان معماری وشهرسازی (اقدامات اسمان درپاریس ، واشنگتن لانفان ، شهرسفید شیکاگوبرنهم ، المستد پایه گذار طراحی منظروجنبش شهر زیبا،زیته زیباسازی شهری)
اقدامات طراحی منظر به عنوان راه حلی برای جوابگویی به خواست طبقه متوسط ومتوسط مرفه شهری
5ـ دوره جامع نگری وکل گرایی،ترقی خواهی وسلطه روش علمی
1950 ـ1930 میلادی
بسط طرحهای توسعه شهری ومنظر سازی دردل طرحهای جامع
طراحی شبکه با استفاده از مدلهای برنامه ریزی
طراحی منظر حریم شبکه
ضوابط منطقه بندی بااعمال قواعد تراکم ،سطح اشغال بنا وکاربری زمین
اعمال منظم بصری ازطریق قواعد تفکیک زمین وتراکم وسطح اشغال
شهر مدرن ،تراکم ساختمانی وشبکه عامل شکل دهنده شهر شده وفضای شهری گم می شود.
طراحی شبکه با استفاده از مدلهای برنامه ریزی
اعمال نظم بصری ازطریق قواعد تفکیک زمین وتراکم وسطح اشغال
دیاگرامی سه بعدی
ضوابط منطقه بندی بااعمال قواعد تراکم ،سطح اشغال بنا وکاربری زمین
چرنوبیل ،دیاگرامی سه بعدی که به عنوان شهر مردم وادار به سکونت درآن شده اند.
ضوابط منطقه بندی بااعمال قواعد تراکم ،سطح اشغال بنا وکاربری زمین
پشت جلد کتاب راجر ترنسیک تحت عنوان درجستجوی فضای گمشده
ضوابط منطقه بندی بااعمال قواعد تراکم ،سطح اشغال بنا وکاربری زمین
شانکهای ،محصول ضوابط منطقه بندی
طراحی منظر حریم شبکه
شهر مدرن ،فضای شهری تبدیل به خیابان وفلکه های ترافیکی می شود.
طراحی شبکه با استفاده از مد لهای برنامه ریزی
شهر مدرن ،فضای شهری تبدیل به خیابان وفلکه های ترافیکی
نگرش به شهر همچون ماشین وابزار
نظم فضایی حول محورکارایی ،اقتصادی بودن وسهولت دسترسی
تبدیل فضای شهری به فلکه وخیابان (جعبه تقسیم ترافیکی)
تفکر خردگرا ،اندیشه کل محور
عدم توجه به ملاحظات کیفی وجنبه های بصری ،هنری وزیبایی شناسی
5ـ دوره جامع نگری وکل گرایی،ترقی خواهی وسلطه روش علمی
1950 ـ1930 میلادی
6- دوره فرایندطراحی ونسبیت گرایی 1980ـ1950میلادی
بازسازی محلات با مشارکت اهالی
توجه به زیباسازی منظر شهری
توجه به طراحی میادین شهری
توجه خاص به فضاهای خاص عابر پیاده
طراحی مبلمان شهری
طراحی المانها ومنومانهای شهری
توجه به نورپردازی درشهر
توجه به مراکزشهری ومراکزمحلات
طراحی پارک درمقیاسهای مختلف
توجه به فضاهای شهری خصوصادربافت قد یم
توجه خاص به فضاهای خاص عابر پیاده
لندن ،نماسازی براساس قواعد طراحی منظر شهری
توجه به فضاهای شهری
اطراف ومابین ساختمانهای عظیم به فضای شهری اختصاص می یابد.
توجه به فضاهای شهری
مناطقی خاص عابر پیاده به عنوان فضای شهری درنظرگرفته می شود.
توجه به فضاهای شهری خصوصا دربافت قد یم
محوطه اطراف بناهای تاریخی با محوطه سازی به فضای شهری اختصاص می یابد.
توجه به فضاهای شهری
استفاده از پیش فضای ساختمانهای عمومی به عنوان فضای شهری
توجه به نظریات روش گرا
فرایندی بودن شهرسازی
توجه به مباحث مدیریت شهری وتصمیم گیری
توجه به فرایند هدایت وکنترل ساخت وسازها با بسترسازی قانونی ،مالی واداری
طرحها ازحالت جامع خارج ودرقالب طرحهای مقطعی وموردی امادرچارچوب استراتژیک اجرا می شود.
6- دوره فرایندطراحی ونسبیت گرایی 1980ـ1950میلادی
7- دوره طراحی تعاملی ـ ادراکی ـ پایدار 2000ـ1980 میلادی
توجه به زیباسازی منظر شهری
توجه خاص به فضاهای خاص عابر پیاده
بازسازی محلات با مشارکت اهالی
توجه به مراکزشهری ومراکزمحلات
توجه به طراحی میادین شهری
طراحی مبلمان شهری
طراحی المانها ومنومانهای شهری
توجه به نورپردازی درشهر
طراحی پارک درمقیاسهای مختلف
توجه به فضاهای شهری خصوصا دربافت قد یم
توجه به زیباسازی منظر شهری
نماهای شهری باتوجه به سرعت حرکت عابر پیاده وجنبه های ادراکی ناظر درمحیط طراحی می شود.
توجه به فضاهای شهری خصوصا دربافت قد یم
بازل ،بازیافت فضاهای ناخودآگاه به عنوان فضای شهری
توجه به فضاهای شهری
فضاهای شهری با طرحهای تعاملی ومشارکتی به اجرا درمی آیند.
طراحی المانها ومنومانهای شهری
توجه به منظرسازی ورنگ درفضاهای شهری
طراحی پارک درمقیاسهای مختلف
امریکا ،پارک گرین اکر،ساساکی
طراحی پارک درمقیاسهای مختلف
امریکا ،پارک گرین اکر،ساساکی
طراحی پارک درمقیاسهای مختلف
امریکا ،پارک گرین اکر،ساساکی
طراحی پارک درمقیاسهای مختلف
امریکا ،پارک گرین اکر،ساساکی
توجه به فضاهای شهری
امریکا ،استفاده ازفضاهای مابین (Infill planning) به عنوان فضای شهری
توجه به فضاهای شهری
ایتالیا ،رم،استفاده از پوسته فضای مجازی بانور درروی فضایی قدیمی ،پالیمپست (PALIMPEST)
طراحی منظر باتوجه به مفهوم مکان
طراحی منظر به عنوان یک فرایند
تاکید بروجوه ادراکی طراحی منظر
توجه به هویت مکان
مشارکت استفاده کنندگان درفرایند طراحی
خلق تصویر ذهنی قوی
ایجاد حس تعلق به مکان
حفظ خاطرات جمعی
توجه به ملاحظات زیست محیطی
توجه به الزامات توسعه پایدار
7- دوره طراحی تعاملی ـ ادراکی ـ پایدار 1980ـ2000 میلادی