تارا فایل

پاورپوینت ده گام ارزیابی درونی


بسم الله الرحمن الرحیم
In The Name Of GOD
INTERNAL EVALUATION
1

EDC
P
TT
R
E
CME
M
D
N
PM
RH
PH
A
H
M
D
N
PM
RH
PH
A
H
M
D
N
PM
RH
PH
A
H
M
D
N
PM
RH
PH
A
N
M
A
N
PM
RH
PH
A
N
2

3
ده گام ارزیابی درونی

ده گام برای ارزیابی درونی
گام اول: آشنا کردن اعضای هیئت علمی با فرآیند ارزیابی درونی
گام دوم: تشکیل کمیته ارزیابی درونی در دوره آموزشی درمانی و توجیه اعضای هیئت علمی گروه
گام سوم: تدوین اهداف(آموزشی درمانی بهداشتی پژوهشی)

گام چهارم: تعیین عوامل و ملاکهای ارزیابی مربوط به آنها
گام پنجم: تعریف و تدوین نشانگرهای مناسب برای ارزیابی عوامل
گام ششم: مشخص ساختن داده های مورد نیاز برای قضاوت در خصوص هر کدام از عوامل

گام هفتم: انتخاب و تدوین ابزارهای مورد نیاز برای جمع آوری داده ها
گام هشتم: گردآوری داده ها
گام نهم: تجزیه و تحلیل داده ها و بحث و نتیجه گیری
گام دهم: تهیه گزارش و ارائه پیشنهادها

4
گام اول : مشخص ساختن
شورای ارزیابی
و توجیه ارزیابی
درونی

گروه آموزشی:
تشکیل شورای
ارزیابی درونی
5

مشخصات افراد شورای ارزیابی درونی:
1) در مورد واحد مورد ارزیابی (ساختار- اهداف- عملکرد …) اطلاعات کافی داشته باشند .
2) زمان مناسب.
3) ترکیب شورای ارزیابی باید به گونه ای باشد که
اجرای نظام مورد ارزیابی را تحت پوشش قرار دهد .
7

شروع ارزیابی درونی :
1) گروه ارزیابی درونی باید هماهنگی
لازم را با واحــدهای آموزشی و در
موارد مقتضی با وزارت بهـــداشت
درمان وآموزش پزشکی بعمل آورند

2) تدوین برنامه زمانبندی ارزیابی درونی
3) شناسایی موانع و محدودیتها
8

گام دوم:
مشخص ساختن هدفهای
بــــرنامه مورد ارزیابی
9

هدف:
هـدف را نقطه مطلوبی می دانند که دستیابی به آن
مورد نظـ-ر است.نظامهای دانشـــگاهی برای رسیدن به
اهداف به فعالیت های خود ادامه می دهند.این اهداف در
سطوح مختلفی مورد نظر می باشد.
این سطوح میتواند شامل رسالتها و اهداف آرمانی (AIMS)
و اهداف کلـی (GOALS) و اهداف رفتاری ((OBJECTIVE
در سطح یک دانشگاه ،دانشکده ویا گروه آموزشی باشد.
اهداف آرمانی (AIMS) در سطح کلان توسط سیاستمداران
تدوین می شود.

.

10

اهداف کلی(GOALS) در سطــح جزیی تر تدوین
می شوند و از شفــافیت بیشتری نسبت به آرمانهـــا
برخوردارند.
اهداف رفتاری(OBJECTIVE) بسیار جزیی بوده
و انتظارات را بیان میکنند و قابل اندازه گیری هستند
در ارزیــابی درونـــــی ، اهداف نظام دانشگاهی (گروههای
آموزشی ) بایستی بصورت شفــاف و رفتــاری بیان شـوند تا
بتوان آنها را اندازه گیری کرده و مـــورد قضاوت قرار دا د.
هدفهای رفتاری قابل تبدیل به کمیت و اندازه پذیرند.
هدفهای دقیق آموزشی که به آن هدفهای رفتاری نیز می گویند
بسهولت قابل شناسایی و قابل اندازه گیری هستند.
11

مثال:
دستیاران ســال چهـــارم مدیریت
خدمات بهــداشتی درمانی در صورت
وجـــود امکانات و تجهیزات لازم باید
در راه اندازی کارگاه آموزشی TQM
توانمندی لازم را داشته باشند.

12

گام سوم:

شنــاســـایی عوامـــل
مــــــورد ارزیـــابــی
13

عوامل مورد ارزیابی:
1) مدیریت
2) هیات علمی
3) فراگیران
4) نیروی انسانی خدمات و پشتیبانی
5)فضاهای آموزشی، پژوهشی ودرمانی
6) تجهیزات آموزشی
7) دوره های آموزشی مورد اجرا
8)فرایند تدریس و یادگیری
14

گام چهارم:
تدوین نشانگر های وضع مطلوب
از مقــایسه وضع مطلـــــوب با
وضع موجود می توان به میزان
مطلوبیت وضــع یا میزان تحقق
یافتن هدفها پی برد.
وضعیت موجود را میتوان با استفاده از ابزارهای گردآوری
اطلاعات مشخص کرد که نشان دهنده ((آنچه که هست))
می باشد .
15

الف: وضعیت مطلوب
1) اهداف مشخص شده برای دوره های آموزشی
2) انتظارات اعضای هیات علمی و سایر اعضای ذیربط
برای قضاوت از وضعیت مطلوب یا وضعیت موجود نیاز به
نشانگر است .
نشانگر چیست ؟
آمارهایی است درباره نظام آموزشـــی که جنبه ای از
عملکرد را نشان می دهد و کاستـی های آنرا مشخص
می سازد . نشانگر ممکن است عدد ، نسبت ، درصـد
ویا یک توصیف کیفی باشد .
مثال: نشانگر انتخاب مدیر گروه آموزشی
16

ویژگیهای وضع مطلوب :
مدیر بخش باید برای ســه ســـــال وبا در نظر
گرفتن سابقه آموزشی و با رای اعضای هیات
علمی انتخاب شود .
نشانگر وضع مطلوب :
مقایسه نحوه انتخــــاب مــــــدیر گروه فعلی با
ضوابط فوق ( انتخاب سه سال سابقه کارآموزی
برای هیات علمی )
6

گام پنجم:
تهیه ابزارهای اندازه گیری و جمع –
آوری اطلاعات
1) مصاحبه 2) پرسشنامه
3) مقیاس ( لیکرت و بوگاردوس )
4) سوالات پرسشنامه که از روی نشانگرها نوشته می شوند
بهتر است بر روی مقیاس دو بخشی گاتمن مرتب شوند.
بررسی وضعیت فضا و تجهیزات:
الف: تصویری از وضعیت مطلوب
ب: تصویری از وضعیت موجود
17

گام ششم:
جمع آوری اطلاعات و داده های
مورد نیاز ارزیابی
پژوهشهای میدانی:
مشاهده
مصاحبه
پرسشنامه
نظر سنجی
18

1
2
3
5
4
3
10
2
5
10
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
بسیار
ضعیف
مثال: پرسشنامه 30 سوالی و پاسخنامه از طرف مثبت بطرف منفی
محاسبه میشود.(10)(5)+(5)(4)+(2)(3)+(10)(2)+(3)(1)=99
19
گام هفتم:تجزیه و تحلیل نتایج در ارزیابی درونی
برای سنجش نظرات از مقیاس لیــکرت استفاده می شود .
مقیاس لیــکرت یک مقیاس پنج بخشــی است کـه بر روی پیوستار تنظیم گردیده است . در یک سمت پیوستار موافق-ترین ودر سوی دیگر مخالف ترین علامت گذاری می شود .

گام هشتم:تدوین گزارش ارزیابی درونی
1) صفحه عنوان 2)چکیده، حدود500کلمه
3) زمینه کلی 4)تعیین هدفهای برنامه
5) عوامل مورد ارزیابی 6) تدوین نشانگرها
7) نمونه گیری 8) طرح ارزیابی
9)شرح جمع آوری اطلاعات
10) تجزیه و تحلیل داده ها
11) بحث و نتیجه گیری
12) ارایه پیشنهادات
13)ضمائم(ابزاراندازه گیری) 14) منابع وماخذ
20

گام نهم:
بحث ونتیجه گیری درارزیابی درونی
1) اطلاعات در خصوص وضع موجود جهت شناخت
بهتر و بیشتر واحد مورد ارزیابی .
2) میزان مطلوب بودن وضعیت در برخی از عوامل
مورد ارزیابی .
3) میزان تحقق اهداف آموزشی ، پژوهشی و درمانی
مطابق با معیارهای تعیین شده .
21

گام دهم:

ارائه پیشنهادات
1) پیشنهادات باید ناظر به هدف عمده ارزیابی درونی
یعنی بهبود کیفیت آموزشی باشد.
2) پیشنهــادات باید از روی یافتــه های ارزیابــی و نه
قضاوتها وپنداشته های ارزیابان ارائه شوند.
3) خــود واحـــد مورد ارزیابــــی چه فعالیت هایـی را
می تواند به منظور بهبود اوضاع صورت دهد.
4) دیگران چه کارهایی میتوانند انجام دهند ؟

22

TOTAL MANAGEMENT
TQE TOTAL QUALITY EDUCATION
TQM TOTAL QUALITY MANAGEMENT
TQ TOTAL QUALITY
TQC TOTAL QUALITY CONTROL
TQL TOTAL QUALITY LEADERSHIP
TQP TOTAL QUALITY PRODUCTION
23

با سپاس از توجه شما


تعداد صفحات : 27 | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود