تارا فایل

پاورپوینت مدیریت رفتار سازمانی ارتباطات


1
مدیریت رفتار سازمانی

2
ارتباطات
بدون شک ارتباطات نقش مهمی در اثربخشی مدیریت و سازمان ایفا می کند.
از طرف دیگر،ارتباطات معمولاً بعنوان ریشه های واقعی همه مشکلات جهان است.

3
نقش ارتباطات سنتی
به عقیده ”هنری فایول“ اگر در یک سازمان فرضی، کانالهای رسمی برای تبادل اطلاعات دنبال شود و طبق نمودار زیر فرد F بخواهد با فرد P ارتباط برقرار کند، از طریق: E-D-C-B-A-L-M-N-O-P بایستی ارتباط برقرار شده و سپس بازگشت نماید. اما چنانچه F یک پل ارتباطی به P بزند و با یک نشست و صرف احیاناً ساعتهایی می تواند از هدر شدن هفته ها وقت و انرژی جلوگیری بعمل آورد.

4
هفت عامل ویژه ارتباطات از نظر ”برنارد“
مجاری ارتباطی بطور دقیق شناخته شوند.
کانال ارتباط رسمی مشخصی برای هر یک از اعضای سازمان موجود باشد.
مجاری ارتباطی تا حد امکان کوتاه و مستقیم باشند.
تمامی مجاری ارتباطی باید بطور طبیعی مورد استفاده قرار گیرند.

5
هفت عامل ویژه ارتباطات از نظر ”برنارد“
ستاد ارتباطات دارای صلاحیت باشند.
ضمن فعالیت سازمان،خطوط ارتباطی نباید قطع گردند.
هر ارتباطی بطور رسمی معتبر باشد.

6
تعریف
ارتباطات عبارت است از انتقال مفاهیم اطلاعات،که برای این منظور، سمبلهایی را بکار می برند.
برای مثال نتایج تحقیقات اخیر نشان می دهد که ارتباطات درک و تفاهم است و غیر قابل رویت می باشد.

7
هدف ارتباطات
هدف از ارتباطات، بوجود آوردن تغییرات لازم در رفتار یا تغییر در آن دسته شرایطی است که سازمان بر آنها کنترل دارد.پس اگر ارتباطات بنحو صحیحی در سازمان وجود نداشته باشد، سازمان هم نمی تواند وظایف محوله را به درستی انجام دهد.

8
ارتباطات یک طرفه و دوطرفه
ارتباطات یک طرفه بنحو قابل توجهی وقت کمتری می گیرند.
ارتباطات دو طرفه صحیح تر از ارتباطات یک طرفه است.
دریافت کنندگان در ارتباطات دوطرفه از خودشان و قضاوتشان مطمئن ترند.
فرستنده در ارتباطات دوطرفه مورد حملات بیشتری قرار می گیرد،چون دریافت کننده توجه کاملی به ابهامها و اشتباهات وی دارد.

9
ارتباطات یک طرفه و دوطرفه
با اینکه ارتباطات یک طرفه صحت کمتری برخوردار است ولی منظم تر از ارتباطات دوطرفه می باشد که همواره با سروصدا و آشفتگی همراه است.

10
موانع ارتباطات اثربخش
اختلاف در ادراک
اختلاف زبان
صدا
عواطف
ناسازگاری ارتباطات کلامی و غیرکلامی
عدم اعتماد

11
فرآیند ارتباطات

12
فرآیند ارتباطات

13
گفتار دوم: ارتباطات سازمانی

14
سیستم ارتباطات رسمی
به آن دسته از کانالهای ارتباطی اشاره دارد که بطور رسمی و از طریق خطوط سلسله مراتب اختیار و مسولیت طراحی شده است و مرزهای مشخص دارد و برای انتقال اطلاعات در داخل و خارج از سازمان مورد استفاده قرار می گیرد.

15
الگوی ساده انتخابی ارتباطات ”باوِلاس“

16
شبکه های ارتباطی

17
شبکه های ارتباطی
بنظر می رسد آنگاه که وظایف گروه آسان است، شبکه های متمرکز اثربخش ترند و در مقایسه با شبکه های غیر متمرکز، مشکلات را سریعتر حل می کنند و کمتر خطا دارند.ولی زمانی که وظایف گروه رویارویی بیشتری دارد،عکس این قضیه صادق است.

18
ارتباطات غیر رسمی
در سیستمهای رسمی، ارتباطات مشخص است،بدین معنی که چه کسانی اطلاعات معینی را دریافت می کنند و چه وقت و چگونه این اطلاعات انتقال می یابد و شامل چه ویژگیهایی است. اما نیازهای ارتباطی افراد و اعضای سازمان از این طریق ارضا نمی شود. در نتیجه ارتباطات غیر رسمی شروع به فعالیت می کند.

19
ارتباطات غیر رسمی
از راه ارتباطات غیر رسمی حتی دستورات، اطلاعات و راهنماییهای سازمانی پخش می شود.
نظام ارتباطات غیر رسمی در اطراف رابطه های اجتماعی اعضای سازمان پدید می آید.

20
شبکه های ارتباط غیر رسمی
تفسیر ”کیت دیویس“ :
”در اطراف آبسردکن جریان دارد، وارد راهروها می شوند، داخل اتقاق غذاخوری پرسه می زنند، و هر کجا که افراد بصورت گروههایی گردهم جمع شده اند،حضور دارد“.

21
سیستم ارتباطات غیر رسمی در سازمان رسمی

22
ارتباطات جانبی
ارتباطات جانبی که اغلب الگوی جریان کار را در سازمان تعقیب می کند، بین اعضای یک گروه کار، بین دو گروه کار، بین اعضای بخشهای مختلف سازمان و بین صف و ستاد در جریان است.
هدف اساسی آن: ایجاد یک کانال مستقیم برای هماهنگی سازمانی و حل مشکلات است.

23
ارتباطات فرادست-فرودست(بالا به پایین)
وجود این ارتباطات در یک سازمان به این معناست که مدیران با زیردستان یا مدیران عالی با میانی و سرپرستان ارتباط برقرار می کنند.
مانند: شرح شغل،شرح رویه ها و خط مشیها،عکس العملهای کارکنان در مقابل کار و استقرار هدفهای سازمان می پردازند و عموماً مکتوب هستند.

24
ارتباطات فرودست-فرادست (پایین به بالا)
دراین ارتباطات پیام از کارکنان به مقامات بالاتر سازمان فرستاده می شود.
مدیریت سازمان باید ارتباطات پایین با بالا را تشویق نماید، صدای کارکنان خود را بشناسد و همواره گوش به زنگ آنها باشد.


تعداد صفحات : 24 | فرمت فایل : .ppt

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود