تارا فایل

پاورپوینت داستان یاهو آپدیت 1400


داستان برند یاهو
روایت سقوط مسنجر خاطره انگیز

یاهو شرکت خدمات اینترنتی آمریکایی مستقر در سانی ویل کالیفرنیا است
این شرکت از پیشگامان تاریخ اینترنت بود که موفقیت های قابل توجهی را هم در آستانه قرن ۲۱ و سال های ابتدایی آن تجربه کرد.
جری یانگ و دیوید فیلو که یاهو را در میانه دهه ۱۹۹۰ راه اندازی کرده بودند، تا مدت ها به خوبی آن را هدایت کردند؛
اما درنهایت سرنوشت یاهو به شیرینی سرنوشت دیگر غول های پیشگام دوران دات کام نبود.

دوران سقوط یاهو از سال های پایانی دهه ۲۰۰۰ شروع شد.
با وجود تغییرات متعددی که در ساختار مدیریت ایجاد شد، باز هم غول اینترنتی موفق به حفظ موقعیت نبود.
درنهایت ورایزن در سال ۲۰۱۷ سهام عمده یاهو را به مبلغ ۴/۴۸ میلیارد دلار خریداری کرد.
البته سهام گروه علی بابا در یاهو و همچنین یاهو ژاپن، به ورایزن نرسید و به شرکت جدیدی به نامAltaba منتقل شد.

داستان یاهو، روایت موفقیت اولیه یک استارتاپ خدمات اینترنتی است که شاید در موقعیت های حیاتی، تصمیم گیری های صحیحی در آن اتخاذ نشد.
اشتباه هایی که مانع قرارگیری آن شرکت درکنار غول های امروزی همچون گوگل و آمازون شد.

تاریخچه تاسیس
یاهو هم مانند بسیاری از غول های امروزی دنیای فناوری، نتیجه خوش فکری دو دانشجو بود.
جری یانگ و دیوید فیلو، دو دانشجوی دکترا در استنفورد، در سال ۱۹۹۴ مشغول کار روی رساله خود بودند که ایده یاهو به ذهن شان رسید.
آن ها دانشجوهای رشته مهندسی برق در استنفورد بودند که اکثر اوقات فراغت خود را به گشت وگذار در دنیای وب اختصاص می دادند.
یانگ و فیلو، وب سایت های مورد علاقه خود را در کاتالوگی مخصوص دسته بندی می کردند.

آنها یک وب سایت شخصی طراحی کردند که به کاربران امکان می داد تا به وب سایت های محبوب این دو نفر در فضای سایبری، دسترسی داشته باشند.
در آن زمان، وب سایت آنها با شعار «راهنمای جری برای تار جهان گستر وب یا Jerry's Guide to World Wide We شناخته می شد.

با رشد وب سایت و افزایش تعداد وب سایت هایی که در مجموعه وب سایت های محبوب آن قرار داشت، تعداد کاربران نیز افزایش قابل توجهی پیداکرد.
همین رشد و مشاهده استقبال قابل توجه کاربران باعث شد تا بنیان گذاران زمان بیشتری را به توسعه و بهبود وب سایت خود اختصاص دهند.
وب سایت آن ها به مرور از یک تفریح با فهرستی نامرتب از وب سایت ها، به دیتابیسی منظم تبدیل شد.
کاربران نیز امکان جست وجو برای پیدا کردن وب سایت مورد علاقه خود را در آن داشتند.

دیتابیس اولیه روی کامپیوتر ورک استیشن دانشجویی جری در دانشگاه استنفورد ذخیره شده بود و akebono نام داشت.
موتور جست وجو هم در کامپیوتر فیلو ذخیره شده بود و به نامkonishiki شناخته می شد.
انتخاب نام کامپیوترها، براساس نام قهرمانان کشتی سومو در کشور ژاپن بود.

داستان تغییر نام وب سایت اولیه یانگ و فیلو به یاهو، جالب توجه به نظر می رسد.
بنیان گذاران پس از مدتی از نام طولانی ابتدایی وب سایت خسته شدند و به دنبال عبارتی جایگزین و کوتاه تر بودند.
آن ها ابتدا به دنبال استفاده از عبارت اختصاری YACC مخفف Yet Another Compiler Compiler، از عبارت های مرسوم بین طرفداران یونیکس بودند.

البته پس از کمی بحث و گفت وگو برای پیدا کردن نامی زیباتر، یانگ و فیلو به نام YAHOO رسیدند.
یاهو مخفف عبارت Yet Another Hierarchical Officious Oracle بود.
جری و دیوید سپس به لغت نامه آنلاین وبستر مراجعه کردند تا معنای مرسوم کلمه Yahoo را جست وجو کنند.
این عبارت به معنای «گستاخ و ژولیده» بود. یانگ در دوران دانشجویی به بدزبانی شناخته می شد و فیلو هم بی پرده و رک صحبت می کرد.

بنیان گذاران یاهو خودشان را برای تعریف کلمه مذکور، مناسب می دانستند!
درنهایت، برندی متولد شد که در سال های بعد به عنوان کلمه ای اصلی برای کاربران دنیای وب، شهرت یافت.

پس از مدت کوتاهی از شروع فعالیت یاهو، استقبال کاربران به حدی زیاد بود که کامپیوترهای یانگ و فیلو دیگر پاسخ گوی ترافیک ورودی نبودند.
مارک اندریسن، هم بنیان گذار نت اسکیپ در ابتدای سال ۱۹۹۵ به یانگ و فیلو پیشنهاد داد تا یاهو را به کامپیوتری قدرتمندتر در نت اسکیپ منتقل کنند.
این تغییر مکان، بیش از همه برای دانشگاه استنفورد خوشایند بود، چون ترافیک ورودی یاهو، فشار زیادی را به زیرساخت شبکه آن ها وارد می کرد.
مارک اندریسن

درآمدزایی از یاهو، بسیار زود به جریان افتاد.
بنیان گذاران از همان ابتدا فروش تبلیغات در وب سایت خود را در دستور کار قرار دادند تا سرمایه موردنیاز برای رشد را دریافت کنند.
جری و دیوید پس از مدتی متوجه شدند که حفظ هر دو جنبه خلاقیت و مدیریت در استارتاپ درحال رشد، برای آن ها آسان نیست.
به همین دلیل از تیم کوگل، یکی از دانشجویان سابق استنفورد درخواست شد تا به عنوان مدیرعامل در یاهو مشغول به کار شود.
کوگل در دانشکده مهندسی تحصیل کرده بود و سابقه فعالیت او به بازسازی موتورها و تعمیر خودروها مربوط می شد.
البته او پس از مدتی به دنیای فناوری نزدیک شده بود و سابقه کار در موتورولا و اینترمک را داشت.
تیم کوگل

از اولین اقدام های مهم و تاثیرگذار کوگل در یاهو می توان به استخدام جف مالت به عنوان مدیر عملیات اشاره کرد.
مالت که در جوانی عضو تیم ملی فوتبال کانادا بود، در ۲۲ سالگی به دنیای تجارت و مدیریت وارد شد.
او فعالیت های فروش و بازاریابی و توسعه کسب وکار را در شرکت خانوادگی والدینش در صنعت مخابرات، انجام می داد.
مالت پیش از پیوستن به یاهو اصول بازاریابی حرفه ای را آموخته بود.
از سوابق او می توان به معاونت ارشد در بخش کامپیوتر شرک Novell اشاره کرد.
مالت و کوگل درکنار یکدیگر یاهو را از یک دایرکتوری ساده وب سایت، به یکی از محبوب ترین سرویس های دنیای فناوری اطلاعات تبدیل کردند.

کوگل و مالت پس از مدتی به عنوان «والدین» یاهو در شرکت شناخته می شدند.
درحالیکه یانگ و فیلو با ظاهر اسپرت و تیشرت در محل کار حاضر می شدند، کوگل و مالت ظاهری کسب وکاری شبیه به مدیران سنتی داشتند.
اطرافیان آنها را شبیه به گروهی می دانستند که دو کودک ایده های خود را در آن مطرح کرده و بزرگسالان، وظیفه اجرایی کردن ایده ها را برعهده دارند.
رسانه ها و تحلیل گران دنیای فناوری هم در آستانه قرن جدید، تقریبا همین تفکر را برای یاهو و گروه مدیرانش تصور می کردند.
آن ها می گفتند یانگ و فیلو ایده های جذابی داشتند که کاربران را به خود جذب کرد.
مالت و کوگل همان ایده ها را به کسب وکاری ساختارمند تبدیل کردند که منجر به سرمایه گذارها و تبلیغ دهنده ها شد.

درآمد عمده یاهو در سال های ابتدایی از فروش تبلیغات بنری کسب می شد. یاهو فضای تبلیغات را در صفحات وب خود به فروش می رساند.
کسب وکارها نیز برای نمایش تبلیغ محصولات خود به کاربران یاهو، از این فضاها استفاده می کردند.
رویکردی که امروزه هم در اکثر سرویس های اینترنتی دیده می شود.
تبلیغات بنری نه تنها ازلحاظ بصری کاربر را به محصول مدنظر جذب می کرد، بلکه اغلب حاوی لینکی به وب سایت کسب وکار خریدار تبلیغات بود.
آن ها برخلاف تبلیغات مرسوم تلویزیون و رادیو و مجله، خریدار را مستقیما به شرکت تبلیغ دهنده متصل می کردند.

بخش دیگری از درآمد یاهو، در همکاری با خرده فروش های اینترنتی به دست می آمد.
یاهو خرده فروشی آنلاین نبود، اما ترافیک قابل توجهی داشت.
ازطرفی وب سایت های فروش آنلاین، برای نمایش محصولات خود در وب سایت اختصاصی و رشد فروش، نیاز به ترافیک بیشتر داشتند.
یاهو، کاربران را به وب سایت های خرده فروشی هدایت می کرد و از فروش محصولات، کارمزد دریافت می کرد.
درنتیجه یاهو هم به مرور به «پرتال» تبدیل شد و به نوعی نقش دروازه ای به دیگر بخش های اینترنت را ایفا می کرد.

یاهو به کمک درآمدی که از تبلیغات و کارمزد فروش آنلاین دریافت می کرد، امکان ادامه فعالیت به صورت رایگان را داشت.
در زمانی که سرویس های دیگر خدمات پولی ارائه می دادند، یاهو بهترین مقصد برای افرادی بود که به دنبال خدمات رایگان اینترنتی بودند.
اگرچه رقبای یاهو ظاهر زیباتر و گرافیکی تری در سرویس ها داشتند، اما همان خدمات مشابه را با دریافت هزینه ارائه می کردند.

یاهو در ابتدا در آمد بالایی نداشت و در سال ۱۹۹۵ تنها یک میلیون دلار درآمد کسب کرد.
اما پس از مدتی غول های قدیمی همچونAOL را هم پشت سر گذاشت.
آن ها مانند آمازون برندی ساخته بودند که متمرکز بر رضایت کاربر فعالیت می کرد و موفق هم بود.

سهام یاهو در سال ۱۹۹۶ به صورت عمومی و با قیمت گذاری ۱۳ دلار برای هر سهم، در بازار بورس عرضه شد.
در همان روز اول، ارزش سهام شرکت به ۴۳ دلار رسید.
پیش بینی ها، ارزش یاهو را نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار تخمین می زدند که ۱۵ برابر بیشتر از درآمد شرکت در سال ۱۹۹۶ بود.
در همان دوران، یاهو تصمیم گرفت تا خودش را نیز ازطریق تبلیغات به کاربران بیشتر معرفی کند. 

مدیران، فارغ التحصیل دیگری از استنفورد به نام کارن ادواردز را برای توسعه برند شرکت استخدام کردند.
او با آژانس تبلیغاتی Black Rocket قراردادی امضا کرد تا مدیریت تبلیغات یاهو را برعهده بگیرد.
بلک راکت توسط چهار مدیر تبلیغاتی اداره می شد که در وضعیتی جالب توجه، هیچ کدام کامپیوتر نداشتند.
کارن ادواردز

یاهو در بهار سال ۱۹۹۷ بیشتر بودجه تبلیغاتی خود را برای اجرای کمپینی در سطح ملی ایالات متحده آمریکا هزینه کرد تا تبلیغات تلویزیونی انجام دهد.
کمپین تبلیغاتی یاهو با موفقیت قابل توجهی همراه بود و نقش مهمی در شناساندن برند خصوصا به کاربران آمریکایی داشت.

مدیران از مفاهیمی ساده و به دور از تمرکز بر قابلیت های فناورانه سرویس خود، برای تبلیغ دستاوردها و امکانات یاهو استفاده کردند.
آن ها درنهایت به دنبال این بودند که شرکت خود را به یک شرکت رسانه ای تمام عیار تبدیل کنند.
کمپین بازاریابی یاهو رویکردی تهاجمی را هم در پیش گرفته بود.
مدیران بازاریابی لوگوی شرکت را در هر مکان ممکن به نمایش می گذاشتند تا مردم هرچه بیشتر با این نماد و نام جدید آشنا شوند.

پس از اینکه یاهو به برندی معتبر و شناخته شده در اینترنت تبدیل شد، شرکت به دنبال افزایش خدمات رفت تا از رقبای دیگر خصوصا AOL عقب نیفتد.
آن ها سرویس هایی همچون چت و خرید آنلاین و اخبار را به وب سایت اصلی اضافه کردند تا کاربران هرچه بیشتر، تجربه ا ی کامل را در یاهو ببینند.

 آن ها همچنین قابلیتی به نام My Yahoo را به وب سایت اضافه کردند که امکان شخصی سازی صفحه اصلی را به کاربران می داد.
درنتیجه هر کاربر تنها محتوای مورد علاقه خود را در صفحه اصلی یاهو مشاهده می کرد.
یاهو برای گسترش حوزه فعالیت خود به دنبال همکاری با شرکت های بزرگ دیگر هم رفت.

آن ها ابتدا با ویزا وارد همکاری شدند تا ابتدا یک مجموعه فروشگاهی آنلاین راه اندازی کنند (ایده ای که هیچ گاه اجرا نشد).
همکاری بعدی با Ziff-Davis برنامه ریزی شد تا مجله ای آنلاین و چاپی به نام Yahoo Internet Life راه اندازی شود که باز هم به نتیجه رسید.
نت اسکیپ هم تصمیم به همکاری با یاهو داشت تا سرویس اینترنتی مبتنی بر موضوع در مرورگر خود پیاده سازی کند که اجرایی نشد.

تا سال ۱۹۹۷، کاربران اینترنت روزانه از یاهو برای مرور ۶۵ میلیون صفحه وب استفاده می کردند.
در همان سال، یاهو شرکت اطلاع رساتی Four11 را با پرداخت ۹۵ میلیون دلار تصاحب کرد.
این خرید به یاهو امکان داد تا از قابلیت های سرویس ایمیل هم استفاده کند.
همین قابلیت ها در ترکیب با سرویس ایمیل قبلی یاهو باعث شد تا شرکت موفق به ارائه ایمیل رایگان به کاربران شود Yahoo Mail
تا میانه سال ۱۹۹۸، تعداد کاربران یاهو به ماهانه ۴۰ میلیون نفر رسیده بود که ۱۲ میلیون نفر از آن ها، کاربر سرویس ایمیل بودند.
آمارهای جدید، یاهو را به رقیب جدی AOL تبدیل می کرد.

یکی از سرمایه گذاری های مهم در یاهو در آستانه قرن جدید، توسط سافت بانک ژاپن انجام شد.
شرکت با پرداخت ۲۵۰ میلیون دلار، سهام خود را به ۳۱ درصد رساند.
در آن زمان یاهو دیگر وارد جمع یونیکورن ها شده بود و ارزش گذاری ۶/۹ میلیارد دلاری برای این استارتاپ اینترنتی تخمین زده می شد.
ارزش گذاری که از اکثر شرکت های رسانه ای بیشتر بود.
کسب و کاری که بیش از یک میلیارد دلار ارزش داشته باشد به یونیکورن معروف است

شرکت آمریکایی با تکیه بر همین رشدها تصمیم گرفت تا حوزه فعالیت خود را گسترش دهد.
آن ها به دنبال ورود به صنعت خدمات اتصال اینترنتی بودند و Yahoo Online را راه اندازی کردند.
شریک اول یاهو، MCI Worldcom بود که بیش از یک سال با آن ها همکاری نکرد.
به همین دلیل مدیران به سراغ AT&T رفتند تا سرویس اینترنت مدنظر را ارائه کنند.

یاهو برای بخش موتور جست وجوی خود از خدمات شرکت های دیگر استفاده می کرد.
آن ها تا ۱۹۹۸ با Alta Vista از شرکت Digital Equipment استفاده می کردند، اما پس از آن با شرکت کالیفرنیایی Inktomi وارد همکاری شدند.

از رخدادهای مهم دیگر یاهو در سال ۱۹۹۸ می توان به خرید Viaweb، تولیدکننده نرم افزارهای اینترنتی اشاره کرد که با پرداخت ۴۴ میلیون دلار انجام شد.
یاهو با خرید شرکت جدید سعی داشت تا با استفاده از نرم افزارهای آن، امکان توسعه وب سایت شخصی را به کاربران خود بدهد.
وب سایت هایی که عموما با هدف خرید و فروش کالاها به صورت آنلاین، راه اندازی می شدند.

یاهو در سال ۱۹۹۸، شرکتت Yoyodyne Entertainment را ازطریق جابه جایی سهام تصاحب کرد.
شرکت جدید، قابلیت های متنوعی همچون دیتابیس ارزشمندی از مشتریان و دارایی های مشابه را دراختیار یاهو قرار داد.
تا پایان سال ۱۹۹۸، آمار بازدید صفحات از یاهو به رکورد قابل توجهی رسیده بود و عدد ۹۵ میلیون بازدید روزانه را نشان می داد.
آماری که نسبت به سال قبل پیشرفت قابل توجهی داشت.

یکی از رخدادهای مهم تاریخ یاهو، شانس خرید گوگل توسط آن ها بود.
یاهو سال ۱۹۹۸ امکان داشت تا فناوری گوگل که توسط دو دانشجوی دیگر استنفورد، توسعه داده شده بود،را با پرداخت یک میلیون دلار خریداری کند.
با این حال، دیوید فیلو که با بنیان گذاران گوگل مذاکره می کرد به آن ها پیشنهاد داد تا با مایکل موریتز صحبت کنند.
درنهایت شرکت یاهو پیشنهاد خرید گوگل به مبلغ یک میلیون دلار را رد کرد.

متن زیر از کتاب «داستان گوگل» استخراج شده؛ کتابی درباره پیدایش، زیرساخت، فرآیند شکل گیری و فرهنگ سازمانی شرکت گوگل.
“در ماه مارس ۱۹۹۸، پیج و برین (بنیان گذاران گوگل) در رستورانی در شهر Palo Alto نشسته بودند تا با یکی از طراحان موتور جستجوی AltaVista ملاقات کنند. آن ها امید داشتند تا بتوانندAltaVista را برای پرداخت یک میلیون دلار (برای سیستم جستوی شان) قانع کنند تا بتوانند به ادامه تحصیل در دانشگاه استنفورد بپردازند. متاسفانه پیج و برین نتوانستند سیستم خود را به هیچ کدام از موتورهای جستجو بفروشند.

جرمی رینگ، یکی از مدیران اجرایی ارشد یاهو از ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، درباره این پیشنهاد می گوید:
پیشنهاد خرید گوگل با پرداخت یک میلیون دلار، احتمالا بهترین پیشنهاد تاریخ سیلیکون ولی، کالیفرنیا، ایالات متحده، سیاره زمین و کهکشان راه شیری بوده است!
درواقع یاهو در سه مرحله شانس این را داشت که گوگل را خریداری کند و یک بار هم این شانس را داشت که فیسبوک را به دارایی های خود بیفزاید!

یاهو در سال ۱۹۹۸ محصولی را توسعه داد که کمی بعد به یکی از نقاط قوت اصلی شرکت تبدیل شد.
Yahoo Pager در ۹ مارس ۱۹۹۸ رونمایی شد که قابلیت های پیام رسانی را در ترکیب با سرویس های دیگر همچون Yahoo Chat ارائه می کرد.
از قابلیت های اصلی پیجر می توان به پیام رسانی، گروه مخاطبان با پشتیبانی از پیام های وضعیت کاربری، امکان مسدودسازی تماس کاربران، اعلان هشدار در زمان آنلاین شدن کاربران دیگر و اعلان هشدار دریافت ایمیل اشاره کرد.
این کلاینت جامع نرم افزاری در سال ۲۰۰۰ به Yahoo Messenger تغییر نام داد.
برندی که در سال های بعد بیش از بسیاری از سرویس های یاهو به شهرت رسید.

در آستانه قرن ۲۱، صنعت کامپیوترهای شخصی و خصوصا اینترنت، مملو از بازیگران جدید شده بود.
NBC با سرمایه گذاری در پرتال اینترنتیSnap تحت مالکیت CNET به رقابت وارد شده بود.
از سوی دیگر، دیزنی هم به این بازار چشم داشت و ۴۳ درصد از سهام Infoseek را خریداری کرد.
Home Corporation پرتال مشهور دیگر یعنیExcite را خریداری کرد و مایکروسافت هم سرمایه گذاری و توسعه MSN را افزایش داد.

از غول های جدیدی که به دنیای اینترنت وارد شدند می توان بهAmerica Online اشاره کرد.
امریکن آنلاین با خرید Netscape و پرتال Netcenter به دنبال افزایش سهم بازار بود.
به هرحال بسیاری از تحلیل گران پیش بینی می کردند که آینده صنعت رسانه در اینترنت رقم خواهد خورد.
به همین دلیل شرکت های بزرگ تمام تلاش خود را برای کسب سهمی از صنعت جدید نشان می دادند.
کوگل در سال ۲۰۰۱ از سمت مدیریت عامل یاهو کنار رفت و تری سمل جایگزین او شد.

یاهو با ادامه دادن تمرکز روی مشتریان و رضایت آن ها، تمام تلاش خود را انجام می داد تا سهم قابل توجهش از بازار را حفظ کند.
مدیران یاهو می دانستند که برای خروج یک مشتری از وب سایت آن ها و رفتن به وب سایت رقیب، تنها یک کلیک نیاز خواهد بود.
به همین دلیل آن ها تلاش می کردند تا خدمات هرچه بیشتری به کاربران ارائه کنند.

یاهو امیدوار بود تا خرید جدید، منجر به تبادل کاربران دو سرویس شود و به رشد هر دو کمک کند.
یاهو جزو معدود استارتاپ هایی بود که از ترکیدن حباب دات کام در قرن ۲۱ جان سالم به در برد،
اما ارزش سهام آن ها در سال ۲۰۰۱ به پایین ترین حد خود رسیده بود.
سال ۱۹۹۹ سرویس GeoCities توسط یاهو خریداری شد که ۱۹۹۸ لقب سومین وب سایت پربازدید جهان را پس ازAOL و یاهو کسب کرده بود.
جئوسیتیز به کاربران امکان می داد تا صفحات وب شخصی داشته باشند و به نوعی ابزار ارتباطی را نیز برای آن ها فراهم می کرد

ورود به قرن جدید با رشد شدید درآمد و سود برای یاهو همراه بود.
فروش شرکت از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ از ۷۱۷ میلیون به ۳/۵ میلیارد دلار رسید.
البته در سال ابتدایی، ضرر ملی ۹۲/۸ میلیون دلار گزارش شد که در سال ۲۰۰۲ به سود ۴۲/۸ میلیون دلاری انجامید.
سرانجام سود خالص در سال ۲۰۰۴ به ۸۳۹/۶ میلیون دلار رسید.

روند رشد یاهو، با خرید شرکت های متعدد سرویس دهنده اینترنتی همراه بود.
آن ها از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴، ۱۳ شرکت اینترنتی را خریداری کردند.
آن ها همچنین در سال ۲۰۰۰ تفاهم نامه ای با گوگل امضا کردند تا از موتور جست وجوی آن شرکت برای بهبود نتایج جست وجوی خود بهره ببرند.
افزایش ترافیک بازدید از یاهو نیز تاثیر بسیار بزرگی بر رشد شرکت داشت. آن ها در ماه مارس ۲۰۰۴ به آمار بازدید روزانه ۲/۴ میلیارد صفحه رسیدند.

یاهو در سال های ابتدایی دهه ۲۰۰۰ با شرکت های متعددی وارد همکاری شد تا هرچه بیشتر خدمات خود را توسعه دهد.
آن ها با SBC Communications وارد همکاری شدند تا خدمات اتصال اینترنتی خود را توسعه دهند.
از شرکای دیگر می توان به Nextel Communications اشاره کرد که قصد ارائه تعدادی از خدمات و محصولات یاهو را در گوشی های خود داشت.
از خدمات مورد نظر می توان به ایمیل، پیام رسانی، بازی و محتوای خبری اشاره کرد.
اولین همکاری های یاهو با ورایزن هم در میانه همان دهه رخ داد و یاهو تصمیم گرفت تا پرتال خبری اختصاصی برای ورایزن توسعه دهد.

خرید بسیاری از شرکت هایی که اشاره شد، با هدف بهبود موتور جست وجوی یاهو بود.
شرکت آمریکایی خطر رشد هم وطن خود را درک کرده بود و با هر قیمتی به دنبال شکست دادن گوگل بود.
آن ها همچنین در سال ۲۰۰۴ همکاری خود را با گوگل قطع کردند.
از تلاش های شکست خورده یاهو در بخش موتور جست وجو برنامه ای بود که در سال ۲۰۰۴ با هدف جذب شرکت ها به سرویس پولی جست وجو اجرا شد.

شرکت ها با پرداخت هزینه به یاهو، تضمین نمایش در نتایج جست وجو را دریافت می کردند که با وجود جذاب بودن، ازطرف بازاریاب ها و عموم مردم با استقبال روبه رو نشد.
برنامه مذکور در سال ۲۰۰۶ به نوعی متوقف شد و یاهو تنها به شرکت ها تضمین می داد که وب سایت آن ها را بیشتر اسکن کند و خدمات دیگری به آن ها ارائه داد.

یاهو در میانه دهه ۲۰۰۰ وارد رقابت شدیدی با گوگل شده بود.
شرکتی که زمانی احتمال پیوستن آن به زیرمجموعه یاهو وجود داشت، به مرور به خطرناک ترین رقیب آن ها تبدیل شد.
یاهو در سال ۲۰۰۴ و در واکنش به رونمایی جی میل گوگ، ظرفیت حساب کاربری ایمیل همه کاربرانش را از چهار مگابایت به یک گیگابایت افزایش داد.
حساب های کاربری پیشرفته و پولی نیز دو گیگابایت فضا دریافت می کردند.

رقابت دیگر در بخش سرویس های گفت وگو بود که هنوز یاهو مسنجر در آن فرمانروایی می کرد.
گوگل با عرضه Google Talk و خدمات VoIP، تهدیدی جدی برای یاهو ایجاد کرد که منجر به توسعه همکاری یاهو و مایکروسافت شد.
دو شرکت، سرویس های پیام رسان خود را با هم ادغام کردند تا رقیبی قدرتمند در برابر گوگل باقی بمانند.

از خریدهای مهم یاهو تا پیش از ورود به سراشیبی سقوط می توان به سرویس اشتراک عکس فلیکر اشاره کرد که تا پیش از تولد و رشد عجیب اینستاگرام، یکی از محبوب ترین سرویس های موجود بود.
در سال ۲۰۰۵ ، سرویس ترکیبی وبلاگ و شبکه اجتماعی یاهو نیز به نام یاهو ۳۶۰ متولد شد که با وجود استقبال مناسب در ابتدای فعالیت، به مرور وارد سراشیبی شکست شد.
جری یانگ، در سال ۲۰۰۷ جایگزین سمل در سمت مدیریت عامل یاهو شد.

سراشیبی سقوط یک امپراطوری
با نزدیک شدن به سال های پایانی دهه ۲۰۰۰، بحران های کوچک و بزرگ در یاهو به وجود آمدند.
تلاش های شرکت برای مقابله با رقابی تازه نفسی همچون گوگل، دارایی های آن ها را روز به روز کاهش می داد.
درنهایت اولین نشانه ها از ضعف مالی یاهو در سال ۲۰۰۸ پدیدار شد.
شرکت اعلام کرد که حدود هزار نفر از نیروی انسانی خود (معادل هفت درصد از نیروی انسانی) را تعدیل خواهد کرد. 

در همان سال، برنامه تعدیل دیگری اعلام شد که ۱۵۲۰ نیرو را از یاهو اخراج کرد.
چنین فرایندهایی نشان از ضعف مدیریت غول اینترنتی بودند که اولویت دهی در رقابت و مدیریت دارایی های موجود را رعایت نکرده بود.
تعدیل نیروها، با کنار رفتن جری یانگ از سمت مدیریت عامل نیز همراه بود که در نوع خود خبر شوکه کننده ای محسوب می شد.

یاهو با وجود موفقیت های متعددی که در دنیای اینترنت کسب کرده بود، مذاکره هایی برای همکاری یا حتی ادغام با مایکروسافت را هم دنبال می کرد.
در سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷، مذاکرات به اوج رسیدند، اما هیچ کدام موفقیت آمیز نبود.

ردموندی ها(مایکروسافت) حتی در سال ۲۰۰۸ تلاش کردند تا با پرداخت ۴۴/۶ میلیارد دلار، یاهو را خریداری کنند که موفق نشدند.
مدیران یاهو در آن زمان حتی پیوستن به گوگل را هم در نظر داشتند.
به هرحال درنهایت پیشنهادهای مایکروسافت به کلی رد شد و یاهو به دنبال راهکارهای استراتژیک دیگر برای ادامه حیات رفت.
مایکروسافت زمانی پیشنهاد خرید یاهو را با رقم ۳۳ دلار برای هر سهم مطرح کرده بود.
جالب است بدانید ارزش سهام یاهو ۱۰ ماه پس از رد کردن پیشنهاد ردموندی ها به ۸/۹۴ دلار رسید.

کارول بارتز، رئیس سابق هیئت مدیره اتودسک در سال ۲۰۰۹ به عنوان مدیرعامل یاهو انتخاب شد.
هیئت مدیره پس از کنار گذاشتن یانگ، به دنبال ایجاد تغییرات زیرساختی در یاهو بودند.
از تغییرات مهم در زمان بارتز می توان به افزایش همکاری مایکروسافت و یاهو در بخش موتور جست وجو و تغییر طراحی صفحه اصلی پورتال یاهو اشاره کرد که از زبان طراحی مترو بهره می برد.

یکی از چالش های یاهو در پایان دهه ۲۰۰۰ که بارتز هم به آن اشاره کرد، عدم تعریف دقیقی از ماموریت و مسیر حرکت شرکت بود.
درواقع یاهو آن چنان روی تنوع محصولات سرمایه گذاری کرده بود که توانایی یکپارچه کردن آن ها را نداشت.
درنهایت بارتز هم در سال ۲۰۱۱ از سمت مدیریت عامل کنار رفت.

یاهو مسنجر که در تمامی سال های فراز و فرود شرکت، توسعه های قابل توجهی را تجربه می کرد و در تلاش برای شکست رقبای جوان خود بود، در سال ۲۰۱۱ با قابلیت های متنوع به روز شد.
درواقع آخرین به روزرسانی مهم نسخه ویندوز این پیام رسان در همان سال منتشر شد که قابلیت هایی همچون هماهنگی با فیسبوک و توییتر داشت.

امید کوتا ه مدت
اسکات تامسون در سال ۲۰۱۲ برای مدت کوتاهی مدیریت یاهو را برعهده گرفت. او قبلا در سمت مدیریت کل پی پال مشغول به کار بود.
به محض شروع مدیریت تامسون، شایعه ها پیرامون تعدیل نیروی احتمالی جدید در یاهو قوت گرفت.
در آوریل آن سال، خبر تعدیل دو هزار نفر، معادل ۱۴ درصد از نیروی انسانی یاهو، منتشر شد.

تامسون در دوران مدیریت خود تلاش های متعددی انجام داد تا ساختار یاهو را اصلاح کند.
او شرکت را به سه زیرمجموعه کرد تا فعالیت ها سازمان دهی بیشتری داشته باشند.
البته تامسون هم درنهایت موفق نبود و جای خود را به مدیر اجرایی سابق گوگل، مریسا مایر داد.
مایر در سال ۲۰۱۲ به عنوان جوان ترین مدیرعامل یک شرکت فهرست فورچن ۵۰۰ در یاهو مشغول به کار شد.

زمانی که مریسا مایر به عنوان مدیرعامل به یاهو پیوست، امیدها برای نجات شرکت از سقوط مجددا زنده شد.
حتی مراسم ورود مایر به یاهو نیز با تم خاصی برگزار و به نوعی شعار امید به شرکت تزریق شد.
مریسا مایر در سال ۱۹۹۹ فرصت های شغلی عالی را رد کرده بود تا به عنوان کارآموزی در گوگل مشغول به کار شود.
او که سابقه دانشگاهی عالی هم داشت، تصمیم گرفته بود تا آینده خود را در مدیریت در دنیای فناوری ترسیم کند.
مایر در گوگل تا جایی پیش رفته بود که مدتی به عنوان معاون ارشد بخش تجربه کاربری و موتور جست وجو فعالیت می کرد.
سابقه عالی مایر در بزرگ ترین رقیب یاهو، این احتمال را ایجاد کرده بود که او توانایی نجات شرکت را از سقوط دارد.

کارشناسان اعتقاد دارند سرمایه های عظیمی که در دست یاهو بود، امکان ریسک کردن روی مریسا مایر را به شرکت می داد.
فراموش نکنید که یاهو در سال ۲۰۰۵ از سرمایه گذارهای اولیه علی بابا بود و ازطریق همان سهام، همیشه جریانی مناسب از درآمد داشت.
درواقع همین سهام داری باعث می شد تا یاهو با وجود شکست های متعدد در محصولات، هنوز به عنوان یک شرکت، ارزش بالایی داشته باشد.
به هرحال مایر هم از تنزل رتبه ای که در گوگل دریافت کرده بود به نوعی دلسرد شد و درنهایت به یاهو آمده بود.

زمانی که مریسا مایر به یاهو آمد، کارمندان او را بسیار تحسین می کردند. مایر ابتدا تمرکز خود را روی بهبود محیط کاری و فرهنگ سازمانی یاهو گذاشت.
او تلاش می کرد تا کارمندان را هرچه بیشتر در فرایندهای تصمیم گیری اساسی شرکت درگیر کند و شخصا در گفت وگوی مستقیم با آن ها شرکت می کرد.
در ابتدای مدیریت مایر، شرایط در ظاهر برای یاهو مناسب به نظر می رسید.

سال ۲۰۱۳ آن ها موفق به دریافت جایزه برای اپلیکیشن آب و هوای موبایلی شدند.
مایر نیز مسیر شرکت را بیش ازپیش به سمت کاربری های موبایل هدایت کرد.
یک سال پس از ورود مایر به، سهام شرکت رشد ۶۰ درصدی را تجربه کرد و با ۷۵ درصد سود، بالاترین سود را در میان شرکت های فورچن ۵۰۰ داشت.

یاهو در دوران مدیریت مایر توانست در دوره کوتاهی گوگل را در کسب وکار موتور جست وجو پشت سر بگذارد.
آن ها همچنین در رقابت با فیسبوک توانستند شبکه اجتماعی تامبلر را خریداری کنند.
مایر هم مانند مدیران قبلی به مرور وارد روند خرید استارتاپ ها شده بود و پرداخت ۱/۱ میلیارد دلار برای خرید تامبلر، از اقدام های بزرگ او بود.
به هرحال با وجود تمامی رشدها ی تجربه شده تا میانه دهه ۲۰۱۰، یاهو هنوز در دوره بحران بود و با سال های اوج خود فاصله داشت.
به علاوه، امید و اعتقاد کارمندان به شرکت نیز هنوز به طور کامل بازیابی نشده بود.

عرضه عمومی سهام علی بابا، رخدادی بود که چالش های عظیمی را به یاهو وارد کرد.
شرکت چینی با ارزش گذاری ۲۳۰ میلیارد دلار، به غولی بزرگ در دنیای تجارت الکترونیک تبدیل شد.
سهام داران پس از IPO یا عرضه اولیه علی بابا نزد مایر آمدند و درباره سرمایه جذب شده از علی بابا با او مذاکره کردند.
آن ها به دنبال این بودند که روش هزینه کردن سرمایه جدید و سهم خود را مشخص کنند.
برخی کارشناسان به یاهو پیشنهاد می دادند تا با AOL وارد اتحاد استراتژیک شود تا چالش های پرداخت مالیات خود را کاهش دهد.

یاهو در سال ۲۰۱۵ تصمیم گرفت تا سهام خود در علی بابا را به شرکتی مجزا تبدیل کند تا فشار ماموران مالیاتی کم شود.
درنتیجه نقش عملیاتی یاهو هم در علی بابا کاهش یافت و آن ها بخش کسب وکارهای کوچک خود را (شامل وب سایت ها) از شرکت اصلی جدا کردند.
در همان سال، ورایزنAOL را خریداری کرد تا فعالیت خود را در بخش ویدئو و تبلیغات موبایلی افزایش دهد.
در ادامه، برنامه های یاهو برای دور زدن سیستم مالیاتی موفق نبود و بحران حکم های سنگین مالیاتی، شرکت را تهدید می کرد.
درنهایت برنامه های جداسازی سهام علی بابا لغو شد

در سال ۲۰۱۶، بررسی گزینه ها برای دور ماندن از فشار مالیاتی پس از کسب درآمد بسیار زیاد از IPO علی بابا، ادامه پیدا کرد.
یاهو با بانک های متعددی وارد مذاکره شد تا گزینه های جدید را بررسی کند. یکی از گزینه ها، فروش کامل کسب وکار بود.
از سرمایه گذارهای مهمی که در این تغییر مسیر به یاهو فشار می آوردند،Starboard Value بودکه به صورت جدی به دنبال فروش شرکت بود.
درنهایت، برنامه های ورایزن برای خرید یاهو به صورت رسمی اعلام شد که باز هم با کاهش ارزش سهام شرکت همراه بود.

خبر تصمیم جدی و نهایی ورایزن برای خرید هسته کسب وکار اینترنتی یاهو در ژوئیه ۲۰۱۶ اعلام شد.
شرکت آمریکایی تصمیم داشت تا خرید ۴/۸۳ میلیارد دلاری جدید خود را با AOL ادغام کرده و شرکت جدیدی به نام Oath راه اندازی کند.
این خرید شامل ۱۵ درصد سهام علی بابا نبود و همچنین یاهو ژاپن نیز به صورت مستقل به کار خود ادامه داد.
دو بخش مذکور، بعدا تحت مدیریت تیم جدید و با نام Altaba به کار ادامه دادند. شرکت Oath Inc نیز در سال ۲۰۱۹ به ورایزن مدیا تغییر نام داد.

از رخدادهای مهم پیرامون یاهو در سال ۲۰۱۶ خبر نفوذ به یاهو و افشای اطلاعات ۵۰۰ میلیون کاربر آن بود.
نفوذ مذکور، در سال ۲۰۱۴ رخ داده بود و برخی کارشناسان امنیتی، نیروهای روسی را مسئول نفوذ به یاهو می دانستند.
مدتی بعد، خبر مشابهی از یاهو به گوش رسید.
این بار حدود سه میلیارد کاربر را تحت تاثیر قرار داده بود و به نوعی ضربه های پایانی را به پیکره یاهو وارد کرد.
همین اخبار باعث شد تا ورایزن پیشنهاد خود را ۳۵۰ میلیون دلار کاهش دهد.
درنهایت یاهو با قراردادی ۴/۴۸ میلیارد دلاری در ژوئن ۲۰۱۷ توسط ورایزن خریداری شد.

از سال ۲۰۱۷ رخدادهای جزئی در محصولات و سرویس های یاهو اتفاق افتاد.
به عنوان مثال در سال ۲۰۱۸ اپلیکیشنی به نام Yahoo Together برای پلتفرم های موبایل اندروید و iOS منتشر شد تا به عنوان اپلیکیشنی مدرن، نیاز کاربران سنتی یاهو مسنجر و پیام رسانAOL را برطرف کند.
پیام رسان مذکور، خانواده ها و مصرف کننده های نهایی را هدف قرار داده بود.
درنهایت این پیام رسان هم در سال ۲۰۱۸ تعطیل شد.

یاهو ژاپن که در خرید کسب وکار هسته ای یاهو توسط ورایزن حضور نداشت، روندی مخالف شرکت اصلی را طی کرد.
این شرکت که حاصل همکاری یاهو و سافت بانک بود، پس از سال ۲۰۱۷ با کسب مجوزی از ورایزن، از برند یاهو استفاده می کند.
پرتال وب یاهو ژاپن لقب پربازدیدترین وب سایت را در این کشور دارد و سرویس های اینترنتی آن هم جزو برترین ها هستند.
مرکز مدیریت یاهو ژاپن در توکیو قرار دارد.

Altaba یا آلتابا که از بقایای یاهو پس از فروش هسته کسب وکار به ورایزن، در نیویورک شروع به کار کرد، هیچ فعالیت عملیاتی نداشت و تنها مدیریت دارایی های نقدی، سرمایه گذاری ها، پورتفوی اوراق قرضه و برخی پتنت های باقی مانده از شرکت را انجام می داد.
تنها بخشی از برند یاهو که در آلتابا باقی ماند، همان یاهو ژاپن بود که در سال ۲۰۱۸ به صورت کامل به سافت بانک واگذار شد.
سهام شرکت نیز در دوم اکتبر سال ۲۰۱۹ از بازار نزدک حذف شد.
در تاریخ چهارم اکتبر، فرایند نقدسازی و انحلال کامل شرکت نهایی شد
و تنها سرمایه ای جزئی از آن برای پرداخت مالیات احتمالی روی دارایی شرکت از سهام علی بابا باقی ماند.

در سپتامبر ۲۰۱۳، یاهو! اعلام کرد که با ایران قطع ارتباط خواهد کرد و در همین راستا، نام ایران از فهرست کشورهایی که هنگام نام نویسی پست الکترونیک دیده می شود حذف شده است. بدین ترتیب کاربران مقیم ایران با توجه به سیستم جدید عضویت در پست الکترونیک یاهو! مبنی بر ضرورت واردکردن شماره تلفن کاربر، نخواهند توانست در آن حساب جدید باز کنند. گفته می شود دسترسی به سرویس یاهو! مسنجر نیز برای کاربران ایرانی غیرفعال خواهد شد.در سپتامبر ۲۰۱۴، یاهو! با واردکردن نام ایران داخل فهرست پیش شماره کشورها در صفحه ثبت نام، امکان ساخت حساب کاربری را برای کاربران ساکن ایران فراهم نمود.

شرکت ورایزن مالکیت شرکت های یاهو وAOL را در ازای دریافت ۵ میلیارد دلار به کمپانی Apollo Global Management واگذار می کند.
البته بعد از این فروش، ورایزن همچنان حدود ۱۰ درصد از سهام این شرکت ها را در اختیار خواهد داشت.

سرویس های متنوع یاهو هنوز هم طرفداران زیادی در سرتاسر جهان دارند.
پورتال وب، سرویس ایمیل، خدمات خبری، مالی، گروه های آنلاین ، هنوز هم با نام یاهو فعالیت می کنند و آمار خوبی هم ازلحاظ تعداد کاربران دارند.
یاهو در سال های متمادی رتبه های برتر الکسا را دراختیار داشت و آمار بازدیدکننده های آن به چند میلیارد کاربر می رسید.
و با اینکه یکی از بدترین مدیریت های سیلیکون ولی را داشته، هنوز هشتمین وب سایت پر بازدید جهان است.

منابع
www.zoomit.ir
www.digikala.com
wikipedia.org


تعداد صفحات : 72 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود