تارا فایل

پاورپوینت برند زارا آپدیت 1400


داستان برند زارا
فشن ساده اما خاص

داستان زارا یکی از ارزشمندترین برندهای پوشاک در جهان، از شهری کوچک در ساحل اقیانوس اطلس آغاز می شود.
گالیسیا، ایالتی ساحلی در شمال اسپانیا و موطن ژنرال فرانسیسکو فرانکو است.
مدت ها قبل از اینکه گالیسیا به میزبانی یکی از ارزشمندترین برند های دنیا مشهور شود، به آمار بالای مهاجرت ناشی از فقر ساکنانش شهرت داشت. در طول قرن بیستم میلادی، صدها هزار «گالیسی» به دلیل فقر شدید به کشورهای دوردستی چون آرژانتین مهاجرت می کردند.

ژنرال فرانسیسکو فرانکو سیاست مدار و نظامی اهل اسپانیا و دیکتاتور این کشور بود که پس از جنگ داخلی اسپانیا، از سال ۱۹۳۹، تا هنگام مرگش در سال ۱۹۷۵ بر اسپانیا حکومت می کرد

امروزه اما امروزه، شهر گالیسیِ لاکرونیا، زادگاه مرد ثروتمند جهان یعنی آمانسیو اورتگا، در مرکز توجه قرار گرفته است.
اورتگا میلیاردری خود ساخته است که ثروت و شهرت خود را از طریق شرکت ایندیتکس (Inditex) و قدیمی ترین برند آن یعنی زارا به دست آورده است

موسس ZARA در ۲۸ مارس سال ۱۹۳۶ در شهر کوچک Busdongo de Arbas در شمال غربی اسپانیا متولد شد.
خانواده اورتگا بشدت فقیر بود. پدر وی کارگر راه آهن و مادرش خانه دار بود. اورتگا، در ۱۴ سالگی برای یافتن شغل، مدرسه را ترک کرد.

اولین شغل آمانسیو اورتگا، به عنوان دستیار در یک خیاطی به نام Gala در لاکرونیا بود که در آنجا، دوخت لباس را آموخت.
گالا، هم اکنون نیز با فروش پیراهن و ژاکت کش باف پشمی سنتی، فعالیت می کند.

در ۱۶ سالگی، اورتگا در حال تهیه یک طرح تجاری برای خود بود و دانست برای ایجاد یک کسب و کار پولساز باید همواره به نیاز های مشتری توجه کرد.
در سال ۱۹۵۳و در سن ۱۷ سالگی، تجارت خود را در گالیسیا آغاز کرد. او یک جامعه از زنان مجرد را در زمینه خیاطی تعاونی ها، دوخت لباس کودک، لباس زیر و لباس شب به کار گرفت.
کارمندان بعدها اظهار کردند که از کار برای او بسیار هیجان زده هستند، زیرا آنها شرایط کاری خوبی داشتند و او با همه رابطه صمیمی داشت.

اولین تجارت اورتگا چه بود؟

وی پس از ۱۰ سال مدیریت تعاونی های خیاطی، در سال ۱۹۶۳ شرکت Confecciones GOA را، تاسیس کرد.
برادرش در این شرکت خانوادگی مسئول تجاری ، خواهرش جوزف حسابدار و شریکش روزالیا مرا ، مسئول مد و خود آمانسیو نیز مسئول مدهای جدید بود.
وی در سال ۱۹۶۶ با شریک تجاری خود روزالیا مرا ، ازدواج کرد.
مانیسیا در سال 1986 از همسر اول خود جدا شد. و سال 2001 با فلور پریس مارکوت ازدواج کرد.
روزالیا مرا

آمانسیو اورتگا دامنه پوشاک خود را گسترش داد و ایده منحصر به فرد او، پیشنهاد تولید پوشاک با کیفیت و سرعت بالا بود. وی چندین کارخانه را راه اندازی کرد و اولین فروشگاه خود را در سال ۱۹۷۵ در لاکرونیا به نام “زوربا” افتتاح کرد.
زوربا برگرفته از نام فیلم مورد علاقه اورتگا، «زوربای یونانی» (محصول سال ۱۹۶۴) بود.

چه زمانی ZARA راه اندازی شد؟

اچواریا مدیر ارتباطات زارا درباره تغییر نام شرکت می گوید:
ظاهراً در آن زمان، دو خیابان پایین تر از مغازه اورتگا، یک مشروب فروشی با همان نام زوربا وجود داشته است. صاحب مشروب فروشی نزد اورتگا می آید و به او می گوید: وجود دو زوربا در شهر باعث سردرگمی خواهد شد. اما اورتگا از قبل قالب های حروف نام مغازه را سفارش داده بود و دیگر نمی توانست آن ها را تغییر بدهد؛ به همین دلیل او تصمیم می گیرد تا ترتیب حروف Z, O, R, B, و Aرا به گونه ای تغییر دهد و با آن ها کلمه ای جدید درست کند. پس از مقداری بازی با کلمات، اورتگا بالاخره به ZARA  می رسد.

در ابتدا فعالیت زارا عمدتاً به تولید لباس های ارزان قیمت، با طرح هایی مشابه لباس های برندهای مشهور و بالارده محدود می شد.
با گسترش فروشگاه های زارا در سرتاسر اسپانیا در دهه ۸۰ میلادی، اورتگا فرآیند طراحی، تولید و عرضه محصولات خود را به منظور کاهش تاخیر در تحویل و واکنش به گرایش های جدید تغییر داد.
او نام استراتژی جدید شرکت خود را «مدهای لحظه ای» instant fashions) ) نامید.
در نتیجه این استراتژی جدید شرکت اساس پیشرفت های خود را استفاده از فناوری اطلاعات و استفاده گروهی از طراحان به جای افراد قرار داد.

ایندیتکس؛ بزرگترین گروه فشن در دنیا!
در سال ۱۹۸۵ شرکت ایندیتکس توسط کمپانی زارا تاسیس شد.
بعد از مدتی برندهای مختلفی مانند برند ماسیمو دوتی، برشکا،زارا هوم و پول اند بیر زیرمجموعه ایندیتکس شدند.
در حال حاضر ایندیتکس بزرگترین گروه تولید پوشاک در صنعت مد و فشن در دنیا می باشد و بیش از ۷۲۰۰ فروشگاه دربیش از ۵۰ کشور دنیا دارد.

در سال ۱۹۸۸ زارا با تاسیس اولین شعبه برون مرزی خود در پورتوی پرتغال بین المللی شد.
پس از موفقیت زارا در پرتغال و استقبال از این برند اسپانیایی، زارا در سال 1989 در ایالات متحده امریکا و در سال 1998 در لندن  افتتاح شد.
زارا در سال های بعد وارد فرانسه، مکزیک و ژاپن شد.

 یکی از مهم ترین تولیدات این برند شامل عطر و ادکلن از سال ۱۹۹۹ شروع شد.

شرکت های تولید کننده لباس و مد در غرب، طرح های خود را برای کارخانه های مستقل شان در کشورهایی مثل چین و هند می فرستند؛
جایی که در آن نیروی کارِ ارزان به وفور یافت می شود. این لباس ها بعداً به کشور مبدا باز گردانده و در آنجا انبار می شوند.
سپس محموله هایی از لباس، دو بار در سال (بهار و پاییز) به شعبه های آن شرکت در سرتاسر دنیا ارسال می شود.

اما برندهای ایندیتکس (از جمله زارا) این چنین عمل نمی کنند.
برای مثال، زارا یک کلکسیون پاییزی طراحی و تولید می کند و سپس ۳ یا ۴ عدد پیراهن یا ژاکت در هر سبک به فروشگاه های خود ارسال می کند. و بعد از مدتی شاید بتوانید تنها تعداد انگشت شماری لباس فروش نرفته با سایز بسیار کوچک در انبار فروشگاه های زارا پیدا کنید.
اگرچه هزینه های نیروی کار اروپایی گران تر از دستمزد کارگران چینی است، اما زارا این هزینه اضافه را با انعطاف پذیری بالای خود جبران می کند.

مدیران فروشگاه های زارا عکس العمل مشتریان خود را به دقت زیر نظر می گیرند.
آن ها صحبت هایی که بین مشتریان و کارمند فروش ردوبدل می شود، مانند «من از این یقه ی گرد خوشم می آید» یا «من از قرار گرفتن زیپ کنار قوزک پا متنفرم» را به صورت روزانه به دفتر مرکزی در لاکرونیا گزارش می دهند.
در آنجا این بازخورد به سرعت به تیم گسترده ای از طراحان منتقل می شود و آن ها هم سریعاً به توسعه طرح های جدید پرداخته و آن ها را برای ساخت به کارخانه های زارا ارسال می کنند.

چابک بودن کارخانه های زارا به این معنا است که اگر مشتریان فروشگاه های آن در لندن، توکیو و سائوپائولو از یک محصول خاص (برای مثال از یک شلوار با رنگ گرم و طرحی خاص) استقبال کنند، زارا می تواند ظرف مدت تنها سه هفته مدل های بیشتری از آن شلوار را به فروشگاه برساند.

زارا سعی دارد انبار خود را همیشه تازه نگه دارد. یکی از قول هایی که زارا به مشتریانش می دهد این است که «شما همیشه می توانید یک لباس تقریباً منحصر به فرد را از فروشگاه های زارا خریداری کنید».
پوشاک در سیستم ایندیتکس به شدت سریع جابجا می شوند؛ حتی در مقایسه با استاندارهای «مد سریع» fast-fashion) ) تمامی فروشگاه های ایندیتکس دو بار در هفته محموله جدید لباس دریافت می کنند.

زارا از آن جمله برند هایی است که در دسته فست فشن قرار می گیرد. فست فشن به برند هایی اطلاق می شود که در طول یک فصل کالکش های زیادی را تولید می کند و محصولاتش از قیمت مناسبی برخوردار است.
در حقیقت فست فشن ها نسبت به دیگر برند های پوشاک، تولید بسیاری زیادی دارند و برای هر فصل چندین کالکشن ارائه می کنند. این دسته از برند ها بیشتر طراحی های خود را از برند های معروف و ترند، کپی برداری می کنند و به ندرت پیش می آید که یک محصول را خودشان طراحی کنند. برندهای فست فشن برای افرادی که دوست دارند بر اساس مد روز لباس بپوشنند و هزینه زیادی برای خرید لباس هایشان پرداخت نکنند، مناسب می باشد.

زارا و فست فشن

«مد سریع» در سال های اخیر با اقبال خوبی مواجه بوده است.
حتی افراد مشهوری مانند کیت میدلتون نیز دیگر از اینکه در لباس های زارا از آن ها عکسی گرفته شود ترسی ندارند.

کیت میدلتون

مسعود گلسرخی، سردبیر مجله ی تنک (Tank)؛ (مجله ای انگلیسی درباره ی فرهنگ و مد) درباره ی زارا می گوید:
وقتی به در ماه اکتبر به فروشگاه های گوچی یا شنل بروید، می توانید با احتمال زیادی مطمئن باشید که همان لباس ها را در ماه فوریه هم دوباره در آنجا خواهید یافت. اما اگر لباسی را در فروشگاه زارا ببینید و آن را نخرید، ظرف ۱۱ روز آینده تمامی موجودی مغازه تغییر خواهد کرد. فلسفه فروشگاه های زارا این است که لباس را «یا الان میخری یا هرگز» و از آنجایی که قیمت های زارا به شدت پایین است، به احتمال زیاد لباس را همان موقع خواهید خرید.

گلسرخی در ادامه می گوید
خیابان های بالای شهر، بر اساس ارزش نام تجاری تقسیم بندی می شوند. پرادا می خواهد کنار گوچی باشد و گوچی دوست دارد نزدیک پرادا بماند. اما استراتژی تقریباً تمام برندهای لوکس این است که تا جای ممکن از زارا فاصله بگیرند.
ایندیتکس توانسته است سنت قدیمی چرخه شش ماهه عرضه پوشاک را که قدمتی در حدود یک قرن دارد بشکند.
حالا دیگر نیمی از برندهای بالارده مد مانند پرادا و لویی ویتون نیز به تقلید از زارا به جای دو کلکسیون، ۴ تا ۶ کلکسیون در سال عرضه می کنند.

در سال ۲۰۰۳ ایندیتکس یک فروشگاه زارا در صومعه ای تاریخی به نام «سان آنتونیو اِل رئال» در شهر سالامانکای اسپانیا افتتاح کرد و در همان سال، یک سینمای تاریخی در الچه را نیز به یک شعبه از فروشگاه های زارا تبدیل کرد. سال ۲۰۱۱ آن ها با صرف هزینه ۳۲۴ میلیون دلاری، ساختمان شماره ۶۶۶ خیابان پنجم نیویورک را تصاحب کردند که گران ترین خرید ساختمان در تاریخ منهتن نام گرفت
ساختمان شماره ۶۶۶ خیابان پنجم نیویورک

اچواریا مدیر ارتباطات زارا درباره افتتاح فروشگاه گران قیمت زارا در نیویورک می گوید:
در نیویورک ما تنها در یک صفحه روزنامه ی نیویورک تایمز اعلام کردیم که شعبه جدید فروشگاه مان قرار است افتتاح شود. این کار بخشی از یک کمپین تبلیغاتی نبود؛ بلکه تنها یک اطلاعیه بود. شرکت ما درباره خودش صحبت نمی کند. ایده این است که مشتری درباره ما صحبت کند. ما نباید بگوییم که چقدر خوب هستیم؛ این مشتری است که اگر ما را لایق ببیند، چنین چیزی درباره ما خواهد گفت.

ایزابل کاویل، تحلیلگر ارشد Planet Retail می گوید:
این روند تنها مختص زارا نیست. بازار خرده فروشی به صورت کلی در حال حرکت به این سمت است. خرید لباسی ۵۰ پوندی که به نظر می رسد قیمت آن ۵۰۰ پوند باشد، بسیار وسوسه کننده است. اگر مردم از لباس شما تعریف کنند، می توانید با افتخار برای آن ها تعریف کنید که قیمت لباس شما چقدر ارزان است و چه «شکار»ی کرده اید.

شرکت های زیادی مانند H&M و Mango نیز به سبک تجاری زارا روی آورده اند؛
اما رمز موفقیت ایندیتکس تنها در قیمت ارزان لباس و «مد سریع» نیست. رمز موفقیت ایندیتکس در این است که سبک خرید کردن مردم را تغییر داده است. در زارا، خرید لحظه ای است. فرصتی ندارید تا برای ژاکت چرمی پر زرق و برق پول پس انداز کنید. مردم لباس های زارا را به خاطر علاقه ی شدید به آن ها نمی خرند، بلکه به این دلیل می خرند که با قیمت ۵۰ دلاری، شلوارهای زارا تقریباً هم قیمت یک وعده صبحانه دونفره در یک کافه هستند. به علاوه اگر در خرید لباس مورد علاقه خود در زارا تعلل کنید، احتمالاً آن لباس ظرف تنها چند روز آینده به فروش خواهد رفت و دیگر مشابه آن را نخواهید یافت.
این «سبک مصرف» و «مد لحظه ای» است که مشتریان زارا را شرطی کرده است.

برخی از کارشناسان دنیای مد عقیده دارند که زارا موفقیت خود را مدیون کپی برداری از طرح های شرکت های بزرگ است. ایندیتکس این موضوع را انکار می کند. در ماه مارس سال ۲۰۱۲، الکساندرا جیکوب در مقاله ای در نیویورک تایمز نوشت که هنگام بازدید از فروشگاه زارا واقع در خیابان پنجم نیویورک، لباس های موجود در فروشگاه او را به یاد لباس های پرادا، الکساندر ونگ، بالمین و بسیاری از برندهای بالارده دیگر انداخته است. کریستین لوبوتین، ایندیتکس را به دلیل کپی برداری از طرح «کفش های کفی قرمز» این شرکت به دادگاه کشاند، اما نتوانست آن را محکوم کند، چرا که زارا مراقب است تا طرح های خود را به اندازه ی کافی برای فرار از قوانین کپی رایت تغییر دهد.

گلسرخی درباره اصالت طرح های زارا می گوید:
برای برندهای لوکس، زارا به مانند یک متقلب است؛ درست شبیه قارچی که از بدنه اصلی دنیای مد تغذیه می کند.
من هم در گذشته چنین ذهنیتی نسبت به زارا داشتم، اما دیگر چنین فکر نمی کنم؛ چرا که متوجه شده ام تمامی شرکت های مد از روی دست هم کپی می کنند. در نهایت، هیچ کس در دنیای مد صاحب ایده ای اصیل و بدیع نیست.

در آگوست ۲۰۱۷، موسسZARA ثروتمندترین فرد جهان شد، و بطور موقت بیل گیتس بنیانگذار مایکروسافت را از رتبه اول خارج کرد. دارایی ۸۵ میلیارد دلاری اورتگا بیش از درآمد ۸۴٫۹ میلیارد دلاری گیتس بود. البته گیتس بعدها موقعیت خود را پس گرفت.

بنا به اعلام بخش ارتباطات شرکت ایندیتکس، اورتگا تا به حال هیچ مصاحبه ای انجام نداده و در هیچ مراسم اهدای جوایزی شرکت نکرده است. او همچنین به ندرت اجازه می دهد تا عکسی از او گرفته شود. پابلو آیلا که در سال ۲۰۱۱ – هنگامی که اورتگای ۷۶ ساله بالاخره تصمیم گرفت از مسند ریاست شرکت کناره گیری کند- به جای او سکان دار امپراطوری ایندیتکس شد نیز به مانند اورتگا به ندرت مصاحبه کرده یا عکس می اندازد. در واقع وظیفه ارائه چهره ای عمومی از ایندیتکس در رسانه ها بر عهده ی خسوس اچواریا، مدیر ارتباطات این شرکت است.

حجب و حیای ظاهری شرکت به نوعی بازتاب دهنده محیط پیرامون آن است. لاکرونیا شهری آرام و اروپایی است؛ با بزرگراه های منظم، ماشین های جمع وجور و تاکسی های تمیزی که رانندگانشان برخلاف آمریکایی ها از شما انتظار دادن انعام ندارند. حتی در زمان اوج بحران اقتصادی اسپانیا، هنگامی که دولت تصمیم به اجرای طرح ریاضت اقتصادی گرفته بود و بیکاری در میان افراد زیر ۳۰ سال تا ۵۰ درصد تخمین زده می شد، لاکرونیا آرام به نظر می رسید. رستوران ها پر از مشتری بودند و سواحل شهر مملو از جمعیت.

آقای "اورتگا" مالک بلندترین آسمان خراش اسپانیاست .ساختمانی که 515 فوت بلندا دارد و قیمت آن هم 536 میلیون دلار است یکی از اصلی ترین دارایی های او هتل لوکسی است که در میامی ساخته شده است . خودروی آقای اورتگا یک آئودیA8 است که صحبت ها درباره راحتی اش خیلی بیشتر از لوکس و شیک بودنش است. همچنین جت شخصی او یک BD-700 است که به ارزش 45 میلیون دلار در لیست دارایی ها و ثروت "اورتگا" قرار گرفته است.

ثروت و دارایی های اورتگا :

موفقیت آمانسیو اورتگا با برند ZARA به مدل تجاری منحصر به فرد او پیوند خورده است. ایده” مد سریع” دو هدف اساسی دارد: این که به مشتریان دقیقاً همان چیزی را که می خواهند بدهد و این کار را در سریع ترین زمان ممکن انجام دهد.
زارا هر ساله بیش از ۴۵۰ میلیون دیزاین و ۱۲۰۰۰ طرح جدید پوشاک را تولید و توزیع می کند که سرعت موفقیت این برند را تضمین می کند.
کارخانه های زارا با همکاری طراحان و تحلیل گران فروش به روشی کارآمد اداره می شوند.
وظایف آنها پیرامون دو اصل اساسی برند، یعنی رویکرد مشتری مداری و سرعت خدمات سازمان یافته است.

زارا اعتقادی به تبلیغات بنری و مجله ای ندارد و فقط روی طراحی فروشگاه هایش بسیار تمرکز میکند.
به گفته مدیر ایندیتکس: ما احتیاجی به تبلیغ نداریم تا مردم را تشویق به خرید کنیم، برعکس این مشتریان هستند که با رضایتشان از محصولات، تبلیغ ما رو میکنند.

زارا بدون تبلیغ!

امکانات پیشرفته توزیع زارا با حداقل دخالت انسان ارتباط دارد. دستگاه های خواندن نوری بیش از ۶۰،۰۰۰ مورد لباس را در هر ساعت مرتب و توزیع می کنند!علاوه بر این کارایی های زنجیره تامین ، زارا می تواند در کمتر از دو هفته موارد موجود را اصلاح کند. ، اکثر مارک های دیگر مد نزدیک به شش ماه طول می کشد تا طرح ها و مجموعه های جدیدی را وارد بازار کنند. اگر طرحی در عرض یک هفته فروش خوبی نداشته باشد ، از مغازه ها پس گرفته می شود ، سفارش های بعدی لغو می شوند و طراحی جدید دنبال می شود.

استراتژی توزیع زارا

شرکت های جهانی در حوزه دیجیتال مارکتینگ طی گزارشاتی که برای زارا ارسال کرده اند عنوان کرده اند که فروش این شرکت و جذب کاربر از طریق موبایل بسیار ضعیف است.در نتیجه پیشنهاد شد که سال ۲۰۲۱ میلادی زارا از طریق موبایل کاربر بیشتری را جذب و به مشتری تبدیل کند.

فروش از طریق موبایل 

زنجیره تامین پیشرفته و کارآمد برند زارا، امکان صادرات پوشاک این برند را در ۲۴ ساعت ۳۶۵ روز سال فراهم می کند
پس از طراحی ،حدود ۱۰ تا ۱۵ روز طول می کشد تا محصولات از مرکز اصلی (واقع در کشور اسپانیا) به نمایندگی های این برند در سراسر دنیا برسد.

داشتن یک زنجیره تامین بسیار کارآمد

از نظر کمپانی ایندیتکس، این به معنای تعهد نسبت به مردم و محیط زیست است.

وجود ثبات و پایداری در هسته اصلی عملیات برند زارا

کمپانی ایندیتکس تضمین می کند که کارمندان آن یک دیدگاه مشترک از ارزش های مهم داشته باشند که این امر از طریق ثبات، توسعه حرفه ای، برابری، تنوع و کار داوطلبانه به دست می آید. این کمپانی اطمینان حاصل می کند که تامین کنندگانش از حقوق مهم و اساسی خود بهره مند شوند. علاوه بر این، کمپانی ایندیتکس سالانه بیش از پنجاه میلیون دلار برای برنامه ها و ابتکارات اجتماعی و عمومی هزینه می کند. به عنوان مثال این کمپانی در سال ۲۰۰۲ بیش از ۲۰۰ فرصت شغلی پایدار برای افراد دارای معلولیت جسمی و ذهنی فراهم کرد.

داشتن تعهد نسبت به مشتری و اولویت قرار دادن مشتری

داستان همکاری زارا با مشتریانش برای تولید لباس، داستان جالبی است.
در سال ۲۰۱۵، خانمی به نام میکو وارد نمایندگی برند زارا در شهر توکیو شد تا شال گردن صورتی رنگ بخرد، اما فروشگاه این شال گردن را نداشت. در همان زمان، همین اتفاق برای افراد دیگری در نمایندگی های برند زارا در شهرهای تورنتو، سن فرانسیسکو و فرانکفورت رخ داد. ۷ روز بعد، بیشتر از دو هزار نمایندگی از برند زارا در سراسر دنیا، با پانصد هزار شال گردن به رنگ صورتی پر شدند. تمام این شال گردن های صورتی رنگ در مدت سه روز فروخته شدند.
به دلیل همین تحقیقات و مشاهدات است که محصولات برند زارا در کشورهای مختلف، بر طبق تفاوت های فیزیکی، فرهنگی و آب و هوا متفاوت است. به عنوان مثال لباس های این برند در کشور ژاپن سایزهای کوچک تری دارند، مدل های لباس ها در عربستان متفاوت است، یا لباس های هر فصل در آفریقای جنوبی با فصل دیگر متفاوت است

زارا به اجبار گروه طرفدار محیط زیست “گرین پیس” در سال ۲۰۱۲ متعهد شد تا سال ۲۰۲۰ تمامی مواد سمی که در طی فرآیند تولید محصولاتش به محیط زیست وارد میکند را از چرخه اش حذف کند. این حرکت ایندیتکس که بزرگترین تولید کننده در صنعت مد و فشن است بازتاب زیادی در این صنعت داشت. بعد از آن برندهای معروف دیگری نیز این توافق را با گرین پیس امضا کردند. از معروفترین این برندها میتوان نایک، پوما و آدیداس رو نام برد.

دوستدار محیط زیست و طبیعت

کمپانی ایندیتکس از منابع طبیعی برای تولید محصولات خود استفاده می کند و همواره سعی دارد تاثیرات زیست محیطی تجارت خود را با UN SDGs یا همان اهداف توسعه پایدار سازمان ملل مطابقت دهد. به عنوان مثال این کمپانی متعهد شده است که تا سال ۲۰۲۵ فقط لباس های دوخته شده از پارچه های تمام پنبه، پلی استر، ارگانیک، یا بازیافت شده را تولید کند. علاوه بر این، ایندیتکس همواره اقدامات گسترده ای را در جهت محافظت از تنوع زیستی، کاهش مصرف آب، انرژی و سایر منابع، جلوگیری از اتلاف منابع و مبارزه با تغییرات آب و هوایی انجام می دهد. برای نمونه این کمپانی یک استراتژی جهانی مدیریت آب مشخص کرده است و بر اساس آن، متعهد است هرگز مواد شیمیایی خطرناک را در محیط زیست تخلیه نکند. همچنین این کمپانی در حال گسترش یک برنامه در جهت کاهش زباله های تولیدی خود است و از طریق آن، مشتریان در حال حاضر می توانند لباس، کفش و اکسسوری استفاده شده خود را به مراکز جمع آوری این کمپانی، واقع در ۲۲۹۹ فروشگاه در ۴۶ بازار تحویل دهند.

زارا چه محصولاتی تولید می کند؟
زارا محصولات خود را در طیف وسیعی از پوشاک خانواده به عرضه و تولید می رساند. پوشاک زنانه، مردانه، دختر و پسر و حتی نوزادان را می توان در فروشگاه های زارا یافت. جدا از بحث پوشاک زارا در بسیاری از اکسسوری ها نیز دست تولید را پیش گرفته است. زارا محصولات خود را در طیف های  زیورآلات، کیف پول، دستکش، چتر، عطر و اودکلن و لوازم آرایشی و بهداشتی با قیمت های مناسب و کیفیت مطلوب روانه بازار می کند.
مارک فرعی Zara TRF به خانم ها و جوانتر ها اجناس شیک و گاه عجیبی را ارائه می دهد

مالک شرکت زنجیره ای مد زارا قصد داشت با توسعه شبکه ۲۴ فروشگاه خود از اقتصاد تازه جان گرفته ایرلند بهره بگیرد اما چهار هفته پس از اعلام برنامه ها، نخستین مورد مبتلا به کرونا در ایرلند اعلام شد و همزمان با همه گیری کرونا، فروشگاه های غیرضروری این شرکت تعطیل شدند.
در بحرانCOVID-19 در سال ۲۰۲۰ ، این شرکت خسارت ۴۸۲ میلیون دلاری را گزارش کرده است.

چالش های تجاری Zara در دوران ویروس کرونا

به سختی می توان یک کشور مدرن را پیدا کرد که برند زارا در آن شعبه نداشته باشد. در حال حاضر این برند، ۲۲۶۴ فروشگاه استراتژیک در شهرهای پیشرو ۹۶ کشور جهان دارد. برند زارا در حال حاضر بزرگترین خرده فروش مد در سطح جهان و برند برتر کمپانی ایندیتکس است. طبق گفته مجله معتبر فوربس، بنیان گذار اصلی برند زارا یعنی آمانسیو اورتگا ششمین مرد ثروتمند جهان است.

در حال حاضر کمپانی ایندیتکس با بیش از ۱۷۴ هزار کارمند و ۷۴۰۰ فروشگاه در ۲۰۲ بازار جهانی (که شامل ۴۹ بازار آنلاین است)، بزرگترین گروه مد و فشن جهان به شمار می آید. درآمد این کمپانی در سال ۲۰۱۹، چیزی در حدود ۲۳٫۴ میلیارد دلار بوده است.
در سال ۲۰۱۹، برند زارا در لیست بهترین برندهای جهانی Interbrand، در رتبه بیست و نهم قرار گرفت.
ویژگی های اصلی این برند در چهار عبارت ساده خلاصه می شوند: زیبایی، وضوح، عملکرد خوب و ثبات.

استراتژی پایان ناپذیر برند زارا

ویدیوی زیبای تبلیغ برند زارا

منابع
ZARA.com
www.zoomit.ir
www.blog.winkapp.ir
www.azhich.ir
www.hitostyle.com
www.virgool.io
www.tejaratetalaeenews.ir
Plaza.ir
academy98.com
carismacolor.com


تعداد صفحات : 45 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود