نوکیا ، غول فنلاندی موبایل سازی جهان و بزرگ ترین نوآور و قدیمی ترین شرکت موبایل جهان است.
همه مردم دنیا در سال های نه چندان دور خاطرات زیادی با محصولات این برند فنلاندی دارند.
زمانی که این شرکت با سیاست های غلط و اشتباه مدیرانش زمین گیر شد، علاقه مندان و طرفدارانش را در شوک بزرگی فرو برد.
نوکیا تاریخچه ای بیش از ۱.۵ قرن دارد. این شرکت در حال حاضر در صنایع مخابراتی، فناوری اطلاعات و محصولات الکترونیکی فعالیت دارد.
مقر اصلی نوکیا در حال حاضر در شهر اسپو واقع در شهرستان بزرگ هلسینکی فنلاند واقع است.
نوکیا در حال حاضر به عنوان شرکتی با مسئولیت محدود و سهامی عام فعالیت می کند که در قوانین بین المللی با نام Public Limited شناخته می شود.
سهام این شرکت در بازار سهام نیویورک و هلسینکی عرضه شده است.
طبق آخرین آمار در رتبه ۴۱۵ بزرگ ترین شرکت های دنیا معروف به فورچن ۵۰۰ قرار دارد.
تاریخچه برند نوکیا با صنایع گوناگونی گره خورده است. این شرکت ابتدا به عنوان کارخانه تولید کاغذ و مواد اولیه آن تاسیس شد.
در قرن بیستم، نوکیا به بازار صنایع مخابراتی وارد شد و در طی سالیان فعالیت، به یکی از بزرگ ترین شرکت های این صنعت تبدیل شد.
نوکیا در تولید محصول برای کاربران نیز بسیار موفق بود و طی سال های متمادی به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده گوشی موبایل شناخته می شد.
در حال حاضر این شرکت بخش تولید گوشی های تلفن همراه را، تحت لیسانس شرکتHMD Global اداره می کند.
تمرکز اصلی نوکیا بخش های زیرساختی مخابراتی، اینترنت اشیاء و واقعیت مجازی است.
دوران اوج این برند در سال ۲۰۰۰ بود.
نوکیا در آن زمان صاحب ۴ درصد از تولید ناخالص ملی در فنلاند، ۲۱ درصد از صادرات کشور و ۷۰ درصد از ارزش بازار هلسینکی بود.
تاریخچه تاسیس
تارخچه نوکیا، به سال ۱۸۶۵ و تاسیس کارخانه تولید تخته های فیبری توسط یک مهندس معدن فنلاندی-سوئدی بازمی گردد.
این مهندس فنلاندی، فردریک ایدستام نام داشت که کارخانه خود را در نزدیکی شهر تمپر تاسیس کرد.
کارخانه بعدی ایدستام در سال ۱۸۶۸ و در نزدیکی شهر نوکیا تاسیس شد
به خاطر نزدیکی به رودخانه Nokianvirta، از منابع مناسبی برای تامین انرژی آبی بهره مند بود.
نام نوکیا سه سال بعد متولد شد. در این سال، ایدستام به همراه دوستش لئو میشلن، شرکتی با مسئولیت محدود به نام Nokia تاسیس کردند.
میشلن در سال های پایانی قرن ۱۹ قصد داشت کسب وکار شرکت را در صنایع الکتریکی نیز گسترش دهد که ایدستام با او مخالف بود.
سرانجام ایدستام در سال ۱۸۹۶ بازنشسته شد و در سال ۱۹۰۲، میشلن شرکت را به صورت رسمی وارد صنعت پرطرفدار الکتریسیته کرد.
در سال ۱۹۰۴، ادوارد پولون، از تاجران بزرگ فنلاند، شعبه هایی از کارخانه های تولید محصولات لاستیکی خود را در نزدیکی شهر نوکیا تاسیس کرد.
او از نام نوکیا برای کارخانه هایش استفاده کرد.
شرکت مادر این کارخانه ها، Finnish Rubber Works نام داشت که در سال ۱۹۲۲ با نوکیا شریک شد و تحت رهبری پولون به فعالیت ادامه داد.
دلیل این شراکت از طرف نوکیا، بحران اقتصادی پس از جنگ جهانی اول و قرار گرفتن در آستانه ورشکستگی بود.
شرکت Finnish Cable Works ، تولیدکننده کابل الکتریکی، تلفن و تلگراف نیز در همین سال به شرکت اصلی اضافه شد.
نام فنلاندی شرکت کابل، Suomen Kaapelitehdas Oy بود.
پس از جنگ جهانی دوم، شرکت تولید کابل به منظور پرداخت غرامت جنگی، به اتحادیه جماهیر شوروی کابل صادر می کرد.
این تبادلات، اولین قدم ها برای تصاحب بازارهای بزرگ تر توسط این شرکت بود.
به هرحال این سه شرکت باوجود عدم ادغام، تحت مدیریت یک نفر یعنی پولون به فعالیت ادامه دادند
پولون به مدت ۳۰ سال در سمت رئیس هیئت مدیره، مدیر اجرایی و بزرگ ترین سهام دار آن ها به فعالیت پرداخت.
ادوارد پولون
ادغام شرکت ها و تولد نوکیای بزرگ
در سال ۱۹۶۷، سه شرکت نوکیا، Finnish Cable Works و Finnish Rubber Works با هم ادغام شدند
حاصل این ادغام تشکیل شرکت بزرگ تری با نامNokia Corporation بود.
شرکت جدید در ۴ بخش اصلی فعالیت می کرد: جنگل داری، تولید کابل، تولید محصولات لاستیکی و الکترونیک.
ورود این شرکت به صنعت مخابرات و شبکه در ابتدای دهه ۱۹۸۰ اتفاق افتاد.
نوکیا در تولید محصولات نظامی نیز دست داشت و در همان سال های ابتدایی فعالیت، تجهیزاتی برای نیروهای نظامی فنلاند تولید می کرد.
دستگاه پیام رسانی رمزنگاری شده Sanomalaite M/90 و ماسک ضد گاز M61 از محصولات اولیه نظامی این شرکت بودند.
ماسک ضد گاز M61
نوکیا همزمان با گسترش اولیه، جایگاه خود را در بازار بزرگ اتحاد جماهیر شوروی نیز گسترش می داد.
این شرکت در دهه ۱۹۷۰ محصولاتی همچون تجهیزات مراکز مخابراتی و انواع محصولات رباتیک را در این کشور به فروش می رساند.
دهه ۱۹۸۰ دوران اوج فروش محصولات نوکیا در شوروی بود که سود زیادی به حساب های این شرکت جاری کرد.
در همین زمان و سال ۱۹۷۷ کاری کایرامو روی کرسی مدیرعاملی برند نوکیا نشست و این شرکت را متحول کرد.
Kari Kairamo
1979: نوکیا با همکاری و سرمایه گذاری مشترک سازنده فنلاندی تلویزیون، تلفن های رادیویی را می سازد.
1981: نوکیا در این سال از اولین شبکه ارتباطی و رومینگ بین المللی رونمایی کرد.
پس از فروکش کردن نسبی درگیری های جنگ سرد، دولت آمریکا به این شرکت فناوری محور جدید علاقه مند شد.
آمریکایی ها تجهیزات لازم برای ساخت محصولات را به نوکیا می فروختند و در عوض، از روند پیشرفت فناوری در شوروی اطلاعات کسب می کردند.
این ادعا توسط وزیر دفاع سابق آمریکا یعنی ریچارد پرل عنوان شده است. البته این نوع از مراودات در زمان جنگ سرد طبیعی بود.
خرید شرکت های جدید و گسترش بازار
کری کایرامو یکی از تاثیرگذارترین مدیران تاریخ نوکیا بود و تغییراتی اساسی در کسب وکار آن ایجاد کرد
در زمان او فنلاند به نوعی به قطب فناوری شمال اروپا تبدیل شد و لقب «ژاپن شمال» را به خود اختصاص داد.
در زمان مدیریت کایرامو، نوکیا شرکت های متعددی را به زیرمجموعه های خود اضافه کرد از جمله:
شرکت تولید تلویزیونSalora در سال 1984
شرکت تولید محصولات الکترونیکی و کامپیوتر Luxor AB در سال ۱۹۸۵
و شرکت فرانسوی تولیدکننده تلویزیونOceaninc در سال ۱۹۸۷
خرید این شرکت ها، نوکیا را بعد از فیلیپس و تامسون به رتبه سوم بزرگ ترین تولیدکننده تلویزیون در اروپا رساند.
البته زیرمجموعه تولید تلویزیون نوکیا در سال ۱۹۹۶ تعطیل شد.
نوبت خرید بعدی به بخش کامپیوتر شرکت اریکسون اینفورمیشن رسید.
این شرکت در تولید ترمینال های برند آلفاسکاپ، ماشین تایپ و مینی کامپیوتر فعال بود و همچنین، کامپیوترهای خانگی کپی شده از کامپیوتر IBM را تولید می کرد.
ادغام این شرکت با نوکیا که خود محصولاتی مانند MikroMikko در بازار کامپیوتر داشت، باعث تولد بخش جدید به نام نوکیا دیتا شد.
تولد بخش گوشی موبایل
شرکت تولید گوشی موبایلMobira در سال 1982توسط نوکیا خریداری شد.
این شرکت در سال ۱۹۸۱ شبکه ارتباطی Nordic Mobile Telephone یا NMT را معرفی کرده بود که به عنوان اولیت شبکه سلولار بین المللی و اولین سیستم رومینگ بین المللی شناخته می شد.
اولین محصول موبیرا در داخل نوکیا نیز به عنوان اولین گوشی موبایل نوکیا شناخته می شد و موبیرا سناتور نام داشت.
این گوشی موبایل برای کار در اتومبیل طراحی و ساخته شده بود.
موبیرا تاکمن محصول بعدی بود که قابلیت استفاده در بیرون از خودرو نیز داشت.
این گوشی همراه پنج کیلوگرمی، از قدم های اولیه جدی نوکیا در بازار گوشی موبایل بود.
در زمان خرید موبیرا، نوکیا علاقه زیادی به تولید گوشی هوشمند از خود نشان نمی داد.
مدیران آن زمان نوکیا معتقد بودند که گوشی های موبایل محصولاتی بلندپروازانه هستند که تنها به فیلم های جیمز باند تعلق دارند.
به هرحال صرف نظر از تمایل این مدیران به ورود به بازار جدید، درآمد شرکت تحت مدیریت آن ها به ۲.۷ میلیارد دلار در سال رسیده بود.
mobira talkman
اولین گوشی کاملا همراه نوکیا پس از موبیرا سناتور، Mobira Cityman 900 بود که در سال ۱۹۸۷ معرفی شد.
این گوشی همراه ۸۰۰ گرمی با قیمت سرسام آور ۵۴۰۰ دلار عرضه شد و فروشی فوق العاده داشت.
سیتس من پس از آن که میخائیل گورباچوف از آن برای تماسی تلفنی از هلسینکی به موسکو استفاده کرد، لقب «گوربا» را دریافت کرد.
این شرکت علاوه بر تولید گوشی های موبایل، در توسعه شبکه های ارتباطی مخابراتی نیز با دیگر شرکت ها همکاری می کرد.
آن ها در دهه ۱۹۹۰ در توسعه استانداردهای شبکه GSM به همراه زیمنس فعالیت داشتند.
اولین رونمایی از این شبکه را در یکم ژوئیه سال ۱۹۹۱ توسط نخست وزیر وقت فنلاند، اری هولکری انجام دادند.
یک سال بعد، گوشی موبایل نوکیا ۱۰۱۱ (معروف به سیتی من ۲۰۰۰) به عنوان اولین گوشی مخصوص کاربران عادی معرفی شد.
این گوشی موبایل قابلیت برقراری تماس به مدت ۹۰ دقیقه و ذخیره ۹۹ شماره مخاطب داشت.
از محصولات برجسته دیگر نوکیا در سال های پایانی قرن بیستم، می توان به گیرنده های دیجیتال اشاره کرد.
با همکاری British Digital Broadcasting، در سال ۱۹۹۸ گیرنده های دیجیتال را در انگلستان عرضه کرد که بعدا با نام ONdigital معروف شدند.
سال ۱۹۸۸ با افت شدید درآمد نوکیا همراه بود و کری کایرامو، مدیر وقت نوکیا، به دلایلی نامعلوم خودکشی کرد.
پس از آن سیمو والنتینو بر مسند قدرت نوکیا نشست
پس از اینکه والنتینو روی صندلی مدیریت نوکیا نشست بازسازی بزرگی در این شرکت آغاز شد.
بسیاری از زیرمجموعه ها واگذار شدند؛ لاستیک فنلاند از نوکیا جدا شد و بخش کامپیوتر و نوکیا دیتا نیز فروخته شدند.
به نظر می رسید نوکیا از نظر اقتصادی با مشکل روبرو شده است؛
در نتیجه سهام شرکت افت کرد و فروپاشی جماهیر شوروی مانند نمک روی زخم آن ها شد؛ چون شوروی بزرگ ترین مشتری نوکیا بود.
آنها سرانجام در ابتدای دهه ۲۰۰۰ تصمیم به تمرکز کامل روی فناوری های موبایل و شبکه گرفتند .
گوشی موبایل نوکیا 2100 چند سال بعد معرفی شد و برای اولین بار، صدای زنگ مشهور نوکیا در این محصول استفاده شد.
نوکیا برنامه فروش ۴۰۰ هزار عدد از این گوشی را در استراتژی خود داشت ولی ۲۰ میلیون از آن در سرتاسر جهان به فروش رفت.
سلطه بر بازار موبایل
یکی ازمحصولات بلندپروازانه نوکیا در بازار گوشی های موبایل، در سال ۱۹۹۶ و با نام Nokia 9000 Communicator معرفی شد.
این محصول ۸۰۰ دلاری قابلیت ارسال و دریافت ایمیل و فکس، مرورگر وب، پردازنده فایل های متنی و همچنین صفحات گسترده را داشت.
این گوشی یک محصول عالی در زمان خود بود اما با استقبال خوبی از طرف مخاطبان روبه رو نشد.
در اکتبر سال ۱۹۹۸، نوکیا رتبه اول بزرگ ترین تولیدکننده گوشی هوشمند در جهان را از موتورولا ربود.
گوشی های این شرکت در قاره های آمریکا، اروپا، آسیا و اقیانوسیه طرفداران زیادی داشتند.
نوکیا علاوه بر تسلط در این بازار، به عنوان پیش گام بازی های موبایل نیز شناخته می شد.
شرکت فنلاندی با عرضه بازی مشهورsnake روی تمامی گوشی های همراه، سبک جدیدی از بازی کردن را به جهانیان معرفی کرد.
نوکیا علاوه بر بازار سخت افزار گوشی های موبایل، بازار نرم افزار را نیز هدف قرار داده بود.
سال ۱۹۹۸ با همکاری شرکت انگلیسی Psion، شرکت Symbian Ltd را به منظور توسعه سیستم عامل جدیدی برای دستیار دیجیتال همراه تاسیس کرد.
سال ۲۰۰۱، پلتفرمSeries 60 روی سیمبین عرضه شد و اولین گوشی موبایل دوربین دار Nokia 7650 نیز در همان سال به بازار عرضه شد.
نوکیا و سیمبین درکنار هم بزرگ ترین تولیدکنندگان سخت افزار و نرم افزار گوشی های موبایل در جهان بودند.
در سال ۲۰۰۴ نوکیا به عنوان بزرگ ترین سهام دار سیمبین شناخته می شود و در نهایت در سال ۲۰۰۸ کل این شرکت را به مالکیت خود درآورد.
موفقیت های بزرگ نوکیا در همین سال های انتهایی قرن بیستم و ابتدای قرن ۲۱ به وقوع پیوست.
آن ها تنها در سال ۱۹۹۸، درآمد حدود ۲۰ میلیارد دلار داشتند که ۲.۶ میلیارد آن سود خالص بود. تا سال ۲۰۰۰، این شرکت حدود ۵۵ هزار کارمند داشت.
دهه ۲۰۱۰ را می توان دوران اوج معرفی و عرضه به یادماندنی ترین گوشی های موبایل جهان توسط نوکیا نامید.
اولین گوشی خاطره انگیز و موفق این دهه، نوکیا ۳۳۱۰ بود که فروش خارق العاده ای برای این شرکت به همراه داشت.
نوکیا ۳۳۱۰ به نوعی نماد این شرکت فنلاندی محسوب می شود و نقش مهمی در شهرت جهانی آن ها داشته است.
نوکیا سال 2020 نسخه ای جدید از این گوشی محبوب را به بازار عرضه کرد تا بار دیگر یادآور خاطرات خوش ۳۳۱۰ برای کاربران باشد.
تلاش نوکیا برای سلطه بر بازار بازی های موبایل با سریN-Gage اوج گرفت.
فنلاندی ها در سال ۲۰۰۲ اولین محصول از این سری را روانه بازار کردند که ترکیبی از یک کنسول بازی همراه و یک گوشی موبایل بود.
البته ان گیج به خاطر طراحی خاص و تقریبا عجیب، بازخورد مناسبی از سمت گیمرها دریافت نکرد.
نوکیا بعدا از این برند به عنوان پلتفرم بازی گوشی های سری ۶۰ خود استفاده کرد.
نوکیا در سال های بعد تلاش های متعددی داشت تا با گوشی هایی با طراحی خاص، جایگاه خود را بیش ازپیش در بازار گوشی های موبایل تثبیت کند.
گوشی هایی همچون نوکیا 5510 و 6800 با صفحه کلید کامل، نوکیا 3600 و 3650 با صفحه کلید گرد و نوکیا 7600 و 7280 با طراحی های ساختارشکنانه،
البته بسیاری از این طراحی ها توسط کاربران و کارشناسان مورد تمسخر قرار گرفتند و جایی در بازار گوشی های موبایل پیدا نکردند.
Nokia 3650
در میانه دهه ۲۰۱۰، بلندپروازی های نوکیا به اوج خود رسید و تولید گوشی هایی با قابلیت های بالا و قیمت های سرسام آور توسط این شرکت شروع شد.
اولین گوشی نوکیا مجهز به صفحه نمایش لمسی با نامNokia 7710 در سال ۲۰۰۵ عرضه شد
در همان سال، گوشی انقلابی N90 از سری فوق العاده موفق N معرفی شد.
N90
Nokia 7710
نوکیای ابتدای قرن بیستم با تمامی تولیدکنندگان گوشی امروزی متفاوت بود.
این شرکت در مدت یک سال چند نمونه گوشی موبایل برای تمامی سلیقه ها معرفی می کرد.
سال ۲۰۰۵، گوشی بیزینس کلاس 8800 یا سایروکو مجهز به بدنه استیل ضد زنگ (به همراه مدل های تیتانیوم و طلایی) هم معرفی شد
2005، نوکیا 1100 معرفی شد که با فروشی نزدیک به ۲۵۰ میلیون عدد در سرتاسر جهان، لقب پرفروش ترین گوشی موبایل تاریخ را به خود اختصاص داد.
گوشی های نوکیا 3250، 6280 و N70 از دیگر محصولات این سال طلایی بودند
هرکدام با کاربری خاص و جامعه هدف خاص، فرمانروایی نوکیا را در بازار گوشی های موبایل کامل کردند.
Nokia 1100
قرارداد با کارل زایس
فنلاندی ها در سال ۲۰۰۵ قراردادی عالی با شرکت تولید لنز آلمانی کارل زایس امضا کردند
آنها اولین گوشی های خود مجهز به دوربین های حرفه ای را در همان سال ها تحت برندN و با کمک این شرکت تولید کردند.
گوشی هایN95 و N82 از اولین محصولات این سری بودند
این گوشی ها به ترتیب در سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸، جایزه برترین گوشی های موبایل مجهز به دوربین در اروپا را به خود اختصاص دادند.
N95
N82
همکاری های بعدی نوکیا و کارل زایس منجر به عرضه گوشی های بسیار موفق شد.
نوکیا N93 در سال ۲۰۰۶ به خاطر طراحی خاص و سهولت استفاده از دوربین فیلم برداری، توجه بسیاری از کاربران و کارشناسان را به خود جلب کرد.
محصول بزرگ بعدی، نوکیا N8 با دوربین فوق العاده عالی ۱۲ مگاپیکسلی بود که استانداردهای عکسبرداری و فیلم برداری با گوشی موبایل را متحول کرد.
N93
N8
در نهایت گوشی های نوکیا808 Pureview و Lumia 920، آخرین همکاری های فنلاندی ها با کارل زایس بودند که اولی با لنز ۴۱ مگاپیکسلی، بیش از گوشی موبایل به یک دوربین عکسبرداری کامل شبیه بود.
808 Pureview
Lumia 920
نوکیا با عرضه سیستم عاملMaemo روی تبلت Nokia 770، افق های بلندپروازانه ی خود را بار دیگر به رخ کشید.
تلاش های نرم افزاری این شرکت در سال های بعد و با تمرکز روی پلتفرم ان گیج و مارکت موسیقی Ovi به اوج خود رسید.
البتهOvi به سرعت و با ظهور اپ استور اپل، در سال ۲۰۰۸ رقیبی جدی پیدا کرد.
تبلت Nokia 770
از آخرین گوشی های انقلابی نوکیا در سال های پایانی دهه ۲۰۱۰ می توان به Nokia 5800 XpressMusic اشاره کرد.
این گوشی را می توان اولین گوشی هوشمند کاملا لمسی از طرف این شرکت اروپایی نام نهاد.
۵۸۰۰ به نسخه پیشرفته سیمبین موسوم به Symbian^1 مجهز بود و به نوعی جزو آخرین گوشی های فوق موفق نوکیا به حساب می آمد.
اولین نشانه ها از دوران افول نوکیا نیز در همین زمان و در سال ۲۰۰۸ اتفاق افتاد
آن ها به خاطر کاهش فروش، مجبور به تعطیلی بخش فروش در ژاپن شدند.
Nokia 5800 XpressMusic
سال های ابتدایی سقوط
تاخیر در عرضه گوشی N8 آسیبی جدی به اعتبار برند وارد کرد.
در همان سال ها، اپل و گوگل نیز با قدرت در حال نفوذ به بازار گوشی هوشمند بودند.
از طرفی، سونی اریکسون و سامسونگ نیز اکوسیستم سیمبین را ترک کرده و به سمت اندروید جذب شده بودند.
در این میان نوکیا که سیستم عامل خود را در حال مرگ می دید، به خیال بازپس گیری اعتبار گذشته، با اینتل شریک شد.
این دو شرکت سیستم عامل هایMaemo و Moblin خود را با هم ترکیب کردند و MeeGo را از دل آن متولد کردند.
البته این سیستم عامل که بر پایه لینوکس بود نیز موفقیتی برای نوکیا نداشت و در سال ۲۰۱۲، توسعه آن متوقف شد.
نوکیا که از همان ابتدای توسعه می گو اعتقادی به آن نداشت، با غول نرم افزاری جهان یعنی مایکروسافت وارد شراکت شد.
نوکیا گوشی های برپایه ویندوز فون را به عنوان اولویت اول خود انتخاب کرد.
فشارهای مایکروسافت مبنی بر تمرکز بیشتر روی این سیستم عامل، یکی از دلایل تعطیلی می گو بود.
همچنین مشکل اصلی گوشی های ویندوزی اپلیکشن های محدود آن بود.
با اعلام همکاری نوکیا و مایکروسافت، به یک باره آمار فروش شرکت فنلاندی سقوط کرد.
دلیل اصلی این سقوط، ناامیدی کاربران نسبت به سیمبین بود.
همان یکی دو سال ابتدای دهه ۲۰۲۰، نشان از سقوط نوکیا در بازار گوشی های موبایل داشتند.
سری پرچم دار لومیا مجهز به ویندوزفون نتوانست اعتبار نوکیا را باز یابد
کاهش فروش، باعث افت شدید ارزش سهام شرکت و اخراج حدود ۱۰ هزار نفر از کارمندان شد.
حتی نخست وزیر فنلاند نیز در آن سال ها از نوکیا روی برگرداند و هیچ کمک دولتی به آن ها پرداخت نکرد.
فروش بخش موبایل به مایکروسافت
موفقیت نسبی پرچم داران لومیا و سری ارزان قیمت آشا در سال ۲۰۱۳ نیز نتوانست خسارات نوکیا را جبران کند.
سرانجام این شرکت که چند سالی تحت نفوذ ایده های مایکروسافت بود، بخش گوشی های موبایل خود را در آوریل ۲۰۱۴ به مایکروسافت فروخت.
Microsoft Mobile جایگزین گوشی های نوکیا شد.
تا سال ۲۰۱۴، ارزش برند نوکیا سقوطی بی سابقه را تجربه کرده بود. این برند از رتبه پنجم جهان در سال ۲۰۰۹ به رتبه ۹۸ در سال ۲۰۱۴ رسید.
چند هفته پس از خرید نوکیا توسط مایکروسافت این شرکت گوشی نوکیا X را معرفی کرد که نسخه سفارشی اندروید قدرت بخش آن بود. چنین تصمیمی واقعا عجیب به نظر می رسید. همه از جمله ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت گمان می کردند که خرید نوکیا باعث تسریع در رشد ویندوز فون می شود اما چنین اتفاقی هیچوقت نیفتاد. ویندوز فون شکست خورد و وضعیت بخش موبایل برند نوکیا از گذشته هم بدتر شد.
تمرکز روی بخش های زیرساختی
فروش بخش موبایل به مایکروسافت، نوکیا را به تمرکز روی بخش های زیرساختی مانند مخابرات و شبکه مجبور کرد.
آن ها در سال ۲۰۱۳، سهام زیمنس را در شرکت Nokia Siemens Networks به ارزش ۲.۲ میلیارد دلار خریداری کردند.
زیرمجموعه جدید به نام Nokia Solutions and Networks ایجاد کردند.
این زیرمجموعه بعدا با نام نوکیا نتورکس به کار خود ادامه داد. تمرکز روی این بخش در سال های بعدی درآمد نوکیا را به مقدار قابل توجهی افزایش داد.
با افزایش درآمد شرکت در سال ۲۰۱۴، اولین تلاش ها برای بازسازی برند نوکیا نیز آغاز شد.
رمزی هایداموس، مدیر بخش فناوری های نوکیا، اعتقاد داشت که این شرکت باید هویت خود را با طراحی محصولات عالی بازپس گیرد.
اولین تلاش های نوکیا در این جهت، تبلت اندروید N1 بود که با همکاری فاکسکان تولید شد.
از محصولات بعدی نوکیا در این استراتژی جدید، دوربین ۳۶۰ درجه OZO بود.
که به گفته مدیران این شرکت، بهترین محصول در زمینه اشتراک محتوای ۳۶۰ درجه بود.
البته اوزو با قیمتی بالا برای کاربران حرفه ای عرضه شد و ازلحاظ تعداد فروش موفقیت چندانی نداشت.
نوکیا در همان سال ها تلاش های زیادی نیز برای سلطه بر بازار نرم افزار داشت که توسعه پلتفرم مسیریابی Here، یکی از آن ها بود.
البته این سرویس در سال ۲۰۱۵ به قیمت ۲.۸ میلیارد یورو به کنسرسیوم شرکت های خودروسازی بی ام و، دایملر و گروه فرولکس فروخته شد.
OZO
نوکیا از ابتدای تاسیس به عنوان یک شرکت بزرگ مخابراتی شناخته شده است.
پس از فروش بخش موبایل و تمرکز بیشتر روی محصولات شبکه و مخابرات، گام بزرگ این شرکت برای توسعه شبکه 5G نیز برداشته شد.
نوکیا سال ۲۰۱۵، شرکت مخابراتی فرانسوی آلکاتل-لوسنت را به قیمت ۱۵.۶ میلیارد یورو خریداری کرد تا بخش تحقیق و توسعه 5G را توسعه دهد.
بخش تحقیق و توسعه آلکاتل با نام بل لبز و همچنین گوشی های برند آلکاتل نیز پس از این خرید به تصاحب نوکیا در آمدند.
شرکت فنلاندی در سال ۲۰۱۶ از اولین شبکه کامل5G رونمایی کرد.
اولین اتصال این شبکه در فوریه سال ۲۰۱۷ و در اولو فنلاند برقرار شد .
که با پشتیبانی ورایزن و استفاده از تجهیزات طراحی شده توسط اینتل و تحت مجوز 5GTF کار خود را شروع کرد.
فعالیت های جدی نوکیا در بخش مخابرات و شبکه همچنان به قوت خود باقی است.
سال ۲۰۱۸ قراردادی با NTT Docomo، بزرگ ترین اپراتور مخابراتی ژاپن امضا کرد تا شبکه بی سیم 5G را تا سال ۲۰۲۰ در این کشور پیاده سازی کند.
آخرین تلاش های نوکیا در بخش شبکه و مخابرات، معرفی تراشه های ReefShark است که پهنای باند را تا ۸۴ گیگابیت برثانیه افزایش می دهد.
این محصول در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ عرضه شد و از هوش مصنوعی طراحی شده توسط بل لبز استفاده می کند.
بخش دیگر فعالیت های جدید نوکیا مربوط به اینترنت اشیاء است.
این شرکت در سال ۲۰۱۶، شرکت Withings فعال در تولید دستگاه های سنجش سلامتی متصل به اینترنت را به قیمت ۱۹۱ میلیون دلار خریداری کرد.
شرکت جدید با نام بخش Digital Health به عنوان زیرمجوعه ای از دپارتمان فناوری های نوکیا مشغول به کار شد.
البته آخرین اخبار از فروش این شرکت به یکی از موسسان اولیه آن حکایت دارند.
شرکت دیگری که در صنعت اینترنت اشیاء توسط نوکیا تصاحب شد، استارتاپ کالیفرنیایی Space Time Insight بود که ماه مه سال ۲۰۱۸ خریداری شد.
تولد HMD Global
از اتفاقات سال های اخیر که موجب بازگشت برند نوکیا به بازارهای عمومی شده، خرید بخش تولید موبایل مایکروسافت توسط شرکت اچ ام دی گلوبال است.
نوکیا سریعا با اچ ام دی قراردادی امضا کرد و این شرکت را به عنوان تولیدکننده گوشی های موبایل با برند نوکیا معرفی کرد.
تمام جزئیات مربوط به حق استفاده از نام نوکیا تا سال ۲۰۲۷ برای گوشی های هوشمند و تبلت به شرکت اچ ام دی واگذار شد.
این شرکت توسط مدیران قبلی نوکیا در فنلاند تاسیس شده بود.
آن ها از اشتباهات گذشته درس گرفتند و با گوگل در پروژه اندروید وان همکاری کردند.
طبق قرارداد نوکیا با اچ ام دی، گوشی های این برند با کمک شرکت فاکسکان تولید می شوند.
فاکسان وظیفه تولید گوشی های همراه ساده این شرکت را همچنان برعهده خواهد داشت.
اچ ام دی به تمامی پتنت ها و نرم افزارهای گوشی های نوکیا نیز دسترسی خواهد داشت.
اولین محصول این همکاری، گوشی اندروید Nokia 6 بود که در ژانویه سال ۲۰۱۷ معرفی شد.
نوکیا 3 و نوکیا 5، محصولات بعدی بودند که در کنگره جهانی موبایل بارسلون معرفی شدند.
اچ ام دی از زمان خریداری بخش موبایل مایکروسافت، محصولات متعددی به بازار عرضه کرده است.
Nokia 6
HMD Global سال ۲۰۱۷ و پس از خرید نوکیا گوشی کلاسیک نوکیا ۳۳۱۰ را با تکنولوژی امروزی روانه بازار کرد که با استقبال خوبی روبرو شد.
در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ این برند بیش از ۴.۸ میلیون دستگاه فروخت و به نهمین سازنده گوشی موبایل در جهان تبدیل شد.
HMD Global برند نوکیا را از خاکسترش دوباره زنده کرد.
این برند در تاریخ ۱۹ مارس ۲۰۲۰، اولین گوشی جهان با تکنولوژی 5G را معرفی کرد.
وضعیت کنونی برند نوکیا
نوکیا هنوز با قدرت زیاد در نوکیا در بخش نرم افزاری توسعه شبکه و صنابع مخابرات، اینترنت اشیاء و واقعیت مجازی فعالیت می کند.
در حال حاضر برند نوکیا یکی از پیشتازان فناوری 5G در جهان است و Nokia Networks بزرگ ترین برند زیرمجموعه نوکیا محسوب می شود
همچنین، نوکیا در بازار سرمایه گذاری در بخش اینترنت اشیاء و فناوری های موبایل فعالیت جدی دارد.
NGP Capital یکی از زیرمجموعه های نوکیا به عنوان سازمان سرمایه گذاری بین المللی فعالیت می کند.
این شرکت سرمایه گذاری های خود را در آمریکا، اروپا، هند و چین انجام می دهد.
در حال حاضر مجموع دارایی های تحت مدیریت ان جی پی به یک میلیارد دلار می رسد.
نوکیا از قدیمی ترین شرکت های حاضر در بورس هلسینکی است که در طول سالیان فعالیت، با فراز و نشیب های متعددی روبه رو بوده است.
برند نوکیا در سال ۲۰۱۷، با ۱۴۷ پله صعود در جایگاه ۱۸۸ برترین برندهای جهان قرار گرفت.
ارزش بازار این شرکت در سال های اوج به ۱۱۰ میلیارد دلار رسید و با افت سال های ابتدایی دهه ۲۰۲۰ به ۶.۲۸ میلیارد دلار سقوط کرد.
در آخرین آمار ارائه شده، ارزش بازار نوکیا به ۲۶ میلیارد دلار رسیده است.
نوکیا در فعالیت های بشردوستانه نیز شراکت دارد.
فنلاندی ها با یک سازمان مردم نهاد هندی ارتباط نزدیکی دارند و درنتیجه آن، از کودکان در برابر حوادث و بلایای طبیعی حمایت می کنند.
میزان فروش گوشی های هوشمند عرضه شده توسط شرکت نوکیا تحت تاثیر شروع گسترده ویروس کرونا ۴۵ درصد کاهش یافت.
مدیرعامل کنونی نوکیا، رجیف سوری است که از سال ۲۰۱۴ در این سمت فعالیت می کند.
ساری بالدوف نیز ریاست هیئت مدیره را از سال ۲۰۲۰ برعهده گرفت.
تیم مدیریتی نوکیا از دو بخش هیئت مدیره و تیم رهبری تشکیل شده است که تیم رهبری توسط هیئت مدیره انتخاب می شود.
طبق آخرین آمار، درآمد نوکیا در سال ۲۰۱۸ به ۲۲/۵۶ میلیارد یورو رسیده است.
این شرکت در حال حاضر حدود ۱۰۳ هزار کارمند در سرتاسر جهان دارد.
منابع
صفحه ویکیپدیای انگلیسی کمپانی نوکیا
zoomit.ir
mynokia.ir
toranji.ir
donya-e-eqtesad.com
etebarkala.com