تارا فایل

پاورپوینت تاثیر شوک های عرضه و تقاضا بر رشد بخش کشاورزی


تاثیر شوک های عرضه و تقاضا بر رشد بخش کشاورزی
2/16

ساده ترین و جامع ترین تعریف از علم اقتصاد عبارتست از علم تخصیص بهینه منابع کمیاب است . کمیابی به این مفهوم است که امکانات محدود است ولی خواسته های بشری نامحدود می باشند.

اصولا منابع را در اقتصاد به منابع اقتصادی و غیر اقتصادی تقسیم بندی می کنند :
1) منابع اقتصادی : به منابعی اطلاق می شود که کمیاب باشند . نشانه کمیابی قیمت است .
2) منابع غیر اقتصادی : منابعی هستند که که فراوان می باشند . نشانه فراوانی آنها رایگان بودن آن است .

تعریف علم اقتصاد و منابع در آن:
3/16

اقتصاد خرد (micro economic) :
بررسی رفتار اقتصادی افراد ، جامعه و بنگاههای تولیدی را مورد بحث قرار می دهد .
اقتصاد کلان macro economic)) :
به بررسی فعالیت های اقتصادی در سطح کشور می پردازد .

  تقسیم بندی علم اقتصاد :
4/16

1) تقاضا :
تعریف تقاضا : تقاضا مقدار کالا یا خدمتی است که با توجه به قیمت و سایر عوامل در هر دوره خریداری شود .
عوامل موثر بر تقاضا :
E ) ، A ، I ، Py ، f (Px=QxD
PX : Price قیمت کالای x
Py : price قیمت سایر کالاها
I : درآمد
A : تبلیغات
E : انتظارات
تابع تقاضا :
(f (Px=QxD

5/16
تقاضا ، عرضه ، تعادل ، کشش و تولید:

تغییر تقاضا : ( جابجائی منحنی تقاضای فرد )

معمولا تغییر در تقاضا به دو دسته تقسیم می شوند :
تغییر در مقدار تقاضا : که به علت تغییر در قیمت کالا بوجود می آید و با حرکت بر روی منحنی تقاضا نشان داده می شود .
تغییر در تقاضا : این تغییر به علت تغییر در عوامل موثر در تقاضا بجز عامل قیمت صورت می گیرد که باعث جابجائی منحنی تقاضا می گردد که به این جابجائی تغییر در تقاضا نیز گفته می شود .

6/16
تقاضا

اثر تغییر در درآمد در منحنی تقاضا :

1)کالای عادی: هنگامی که درآمد پولی یک فرد افزایش می یابد ( سایر عوامل ثابت ) معمولا تقاضای فرد برای یک کالا افزایش می یابد . بنابر این اگر درآمد فرد افزایش یابد منحنی تقاضای فرد برای آن کالا به سمت بالا انتقال خواهد یافت .
درآمد

هدف
منحنی درآمد مصرف ( Angel ) برای کالای عادی

7/16
تقاضا

2) کالای پست : اگر تغییرات درآمد و مصرف بر خلاف یکدیگر باشند یعنی اگر درآمد افزایش یابد و مصرف کالا کاهش یابد به آن کالای پست گویند.

درآمد

هدف
منحنی درآمد مصرف ( Angel ) برای کالای پست
8/16
تقاضا

3) کالای مستقل از درآمد : اگر تغییرات درآمد با هدف ارتباطی نداشته کالا را کالای مستقل از درآمد می گویند.
درآمد

هدف
منحنی درآمد مصرف ( Angel ) برای کالای مستقل

9/16
تقاضا

2) عرضه:
تعریف عرضه : مقدار کالا یا خدمتی است که به ازاء قیمت معین و ثابت بودن سایر عوامل بنگاهها به بازار ارائه می کند .
عوامل موثر بر عرضه:
QXS=F(PX.PY.TC.T.E)
PX : قیمت کالا
PY: قیمت سایر کالاها
TC : هزینه های تولید
T : تکنولوژی
T : تکنولوژی
تابع عرضه :
QXS=F(PX)
10/16
عرضه

تغییر در عرضه :
معمولا تغییر در عرضه نیز به دو دسته تقسیم می شوند :
تغییر در مقدار عرضه : تغییر در مقدار عرضه که به دلیل تغییر در قیمت کالا صورت می گیرد و با حرکت در روی منحنی عرضه نشان داده می شود .
تغییر در عرضه : به دلیل تغییر در عواملی بجزء قیمت کالا صورت می گیرد به عبارت دیگر عواملی که در رسم منحنی عرضه ثابت نگه داشته ایم مثل هزینه های تولید ، تکنولوژی و …که اگر این عوامل تغییرکنند باعث جابجائی منحنی عرضه می گردند . این تغییرات به تغییر در عرضه معروف است .

11/16
عرضه

12/16
عرضه
نمودار تغییرات در منحنی عرضه :
انتقال به راست
انتقال به چپ

3) تعادل :
تعریف تعادل : تعادل به وضعیتی اطلاق می شود که هیچ انگیزه ، محرک و یا نیروئی برای تغییر رفتار وجود نداشته باشد .

QXS=QXD= شرط تعادل بازار

13/16
تعادل
P1

P0

P2

مازاد تقاضا
S1 D1 Q0 D2S2

4) کشش:
تعریف کشش: کشش درصد تغییرات دو متغییر نسبت به یکدیگر می باشند و برای یافتن حساسیت فاکتوری بر فاکتور دیگر استفاده می شود؛
انواع کشش تقاضا :
1) کشش قیمتی تقاضا : درصد تغییرات مقدار تقاضا نسبت به تغییر قیمت است
2) کشش درآمدی تقاضا : مقدار تغییر در تقاضا برای یک کالا نسبت به تغییر در درآمد مصرف کننده را گویند .
3) کشش متقابل تقاضا : مقدار تغییر در قیمت کالای X نسبت به تغییر در تقاضای کالای Y را گویند.
14/16
کشش

عوامل موثر بر کشش تقاضا : ۱) هر چه تعداد جانشین های کالایی بیشتر باشد ٬ کشش قیمتی آن نیز بیشتر است .
۲) هر چه سهم بیشتری از درآمد یک فرد صرف کالایی شود ٬ کشش تقاضای آن بیشتر می شود.
۳)هرچه تعداد کاربردهای یک کالا بیشتر باشد کشش قیمتی آن نیز بیشتر خواهد بود.افزایش قیمت کالای Y که کاربردهای متعددی دارد سبب می شود تا از آن در موارد کم اهمیت تر کمتر استفاده شود. ۴) هرچه قیمت یک کالا کمتر باشد واکنش مصرف کننده نسبت به تغییرات قیمت آن کمتر است. ۵) هر چه طول دوره زمانی تصمیم گیری بیشتر باشد ٬ کشش تقاضا بزرگتر خواهد شد؛زیرا امکان یافتن کالاهای مشابه و جانشین در بلند مدت بیشتر خواهد بود.

15/16
کشش

کشش عرضه : درصد تغییر مقدار عرضه یک کالا را نسبت به درصد تغییر قیمت آن اندازه گیری می کند.
انواع کشش عرضه :
1) کشش قیمتی عرضه : درصد تغییرات تعداد عرضه کالا تقسیم بر درصد تغییرات قیمت را گویند.

16/16
کشش

16
پایان


تعداد صفحات : 16 | فرمت فایل : .pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود