الگوهای کاربری اراضی
رشد هوشمند
صرف زمان کم در ترافیک و در مقابل صرف زمان بیشتر برای دیدار با دوستان و خانواده
تشویق پیاده روی و دوچرخه سواری
افزایش ایمنی و دسترسی
ایجاد حس منحصر به فرد مکان (فضای با ارزش)
تنوع و اختلاط کاربریهای اراضی
اما رویکردی ضدخودرو نیست.
توسعه درونی
توسعه درونی شهری در بستر شهر موجود صورت می پذیرد.
کاربریهای نا مناسب و نامتناسب با زندگی امروزین شهری نظیر زندان ها ، پادگان های نظامی ، کارخانجات و صنایع مزاحم در درون شهر اصلاح می شود .
سطح معابر و شبکه های دسترسی ، سطح فضای سبز و .. به استانداردهای شهرسازی نزدیک می شود.
هدف: بکارگیری تمام توان ها و ظرفیت های بالقوه و بالفعل موجود در سطح شهر برای رسیدن به شهری پایدار و مشارکتی است.
سازماندهی مجدد زمین
روش سازماندهی مجدد زمین با کاربردهای گوناگون از جمله ارتقای بافت های آسیب دیده شهری، در کشورهای بسیاری مورد استفاده قرار گرفته است.
این روش با تکیه بر کاربری مسکونی از طریق بهینه کردن مساحت و تنظیم دوباره قطعات زمین، تغییر در خطوط مالکیت ها، هماهنگ با توسعه خدمات، تاسیسات و تجهیزات عمومی و زیربنایی شهری و مشارکت مرحله به مرحله شهروندان در فرایند تحقق طرح، سعی در حفظ ارزش های اجتماعی بافت و حفظ ساکنان بومی دارد.
الگوی وونرف یا آرام سازی ترافیک
الگوی وونرف در هلند وآلمان به خیابان یا مجموعه ای از خیابان ها در یک شهرک یا شهر اطلاق می شود که عابرین پیاده و دوچرخه سواران اولویت قانونی بر راکبان وسایل نقلیه موتوری دارند.
تا سال 1999 کشور هلند بیش از 6000 طرح وونرف را به اجرا گذاشته بود.
توسعه حمل و نقل عمومی محور (Transit Oriented Development)
کالتورپ اولین شخصی است که به تدوین و تدارک راهبردهای قابل سنجش توسعه حمل و نقل عمومی محور پرداخته است. با توجه به تعریف کالتورپ توسعه حمل و نقل عمومی محور یعنی «خانههای مسکونی با تراکم بالا و متوسط و کاربریهای عمومی، مشاغل، خردهفروشی و خدمات که همراه یکدیگر در نقاط استراتژیک در کنار سیستمهای حمل و نقل منطقهای متمرکز شده اند.»
اصول Transit Oriented Development (TOD)
Public Transportation Station
Public Transportation Coridor
Aretrrials
High Density Area
Medium Density Area
Low Density Area
توسعه فشرده و متراکم؛
ترکیب کاربری مسکونی با کاربری خرده فروشی، کاربری خدماتی؛
ایجاد بلوک های مسکونی فشرده و متراکم به همراه مسیرهای پیاده روی مطلوب
ترکیب اشکال مختلف و متنوع ساختمان های مسکونی، اداری، خرده فروشی و در نهایت یک ساختار مختلط؛
ایجاد مسکن متنوع برای قشرهای مختلف جامعه از نظر درآمد؛
ایجاد یک شبکه حمل و نقل عمومی متصل به یکدیگر.
طراحی مکان و ایستگاهی که به وجود آورنده یک مرکز فعالیتی باشد؛
الگوی کاربری اراضی براساس TOD
الگوهای مسکن
Single-Family Detached
در این الگو هر واحد به عنوان یک ساختار مستقل شناخته می شود.
هر واحد مسکونی زمین زیادی را اشغال می کند.
توسط یک خانواده اشغال شده و به تنهایی شامل یک مجموعه است.
توسعه افقی
Single-Family Semidetached
خانه های تک خانواری با یک دیوار حائل.
متشکل از دو واحد مجزای دوبلکس که توسط یک دیوار حائل مشترک جدا شده اند.
هر واحد با ورودی و خروجی مستقل.
Single-Family Attached
ورودی اختصاصی
دیوارهای مشترک (در بعضی موارد سقف و کف مشترک)
حیاط های مشترک
Townhouse (Row House or Townhome)
تعداد 3 یا بیشتر واحد مسکونی که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.
انجام فعالیتها و روابط همسایگی در حیاط پشتی؛
Sacramento
ایجاد طیف وسیعی از فرصت های مسکن
ایجاد گزینه های مختلف حمل و نقل
الگوی متمایز با جوامع جذاب همراه با یک حس قوی از مکان.
مدل آلونسو
سعی در توضیح چگونگی انتخاب مکانهای مسکونی دارد و در این کوشش نرخ مبادله بین هزینه مسکن و هزینه حمل و نقل را هسته اصلی مطالعات قرار می دهد.
گسترش سیستم ترابری و ارتباطها این امکان را برای هر نسل پدید می آورد که دورتر از شهر کانونی زندگی کنند.
افرادی که مایل باشند برای ایجاد واحد مسکونی خود مقدار زمین بزرگتری خریداری کنند در مقایسه با افرادی که حاضرند زمین کمتری بخرند به مراتب به مکان های دورتر از مرکز خواهند رفت.
شهر فردا ”ابنزر هاوارد“ 1898 – 1928
هاوارد در طرح شهرهای باغ مانند خود، شهر را به صورت دوایر متحد المرکز تصویرکرد. بناهای عمومی شهر درمرکز این دوایر در دور میدانی قرار می گرفتند.بین دایره میانی ودایره بیرونی ،خیابان اصلی شهر به عرض 135 متر قرارمی گرفت که واجد چمن ودرختانی به عنوان سایه بان بود .خود دایره بیرونی ، نواحی زراعی شهر را به وجود می آورد ، وقسمتی نیز برای کارگاهها وکارخانه ها پیش بینی شده بود. در پارکی مدور درمیان شهر، بناهای عمومی بزرگ ساخته می شدند وتالاری نیزبرای کنسرت ، سخنرانی، تاتر ، کتابخانه وغیره که برای هریک محوطه ای نسبتاً بزرگ تعلق می گرفت ، اختصاص یافته بود.
شهر فردا ”ابنزر هاوارد“
هاوارد درطرح خود به صنعت وتجارت نیزتوجه دارد. مغازه ها بین مساکن به وجو می آیند. کارخانه ها درکنار شهر با راه آهن آن بخش معینی را به خود اختصاص می دهند.
طرح هاوارد نشان می دهد که راهها بایستی قبلاً ساخته شوند . ولی درترکیب ساختمانها ومساکن، آزادی عمل صاحبان آنها بایستی رعایت گردد. یکی ازویژگیهای طرح هاوارد، تقسیمات فرعی شهر است که به اصطلاح منطقه بندی داخلی شهر به مفهوم (( خودیار)) آن بیشتر مورد توجه می باشد. یعنی هریک ازتقسیمات فرعی یا منطقه ای شهر، ازامکانات محدود یک شهر بهره مند می شود.
بلند مرتبه سازی و آزاد کردن سطح همکف برای فضای سبز و انواع آمد و شد سواره و پیاده.
شهر درخشان: عناصر اصلی دکترین شهرسازی لوکوربوزیه، یک شهر سبز با بناهای مرتفع.
شبکه جاده ها و فضای مخصوص پارکینگ ها، در ارتفاع 5 متری قرار داشتند.
لوکوربوزیه و شهر درخشان
لوکوربوزیه در شهر درخشان خود در سال 1930 بر نیازهای آمد و شد مدرن تاکید و پیشنهاد تقسیم ترافیک را در سه سطح: مترو، سطوح مخصوص پیاده ها و مسیرهای اتومبیل ارائه نمود. اما به باور جیکوبز، «او نیز مانند برنامه ریزان باغ شهر، افراد پیاده را از خیابان ها برداشت و به پارک تبعید نمود.»
فرانک لوید رایت (توسعه پراکنده)
هدف شهر پهندشتی بیان اصول استقرار بناهای شهر است.
ترکیبات و سیمای معماری باید متاثر از مشخصات و وضعیت توپوگرافی منطقه باشد.
یک شبکه شطرنجی متشکل از خیابانهای تفکیک شده و یک نظام مستطیل شکل
تاسیسات صنعتی در طول خیابان استقرار یافته اند که حد غربی شهر را در بر می گیرد.
یک مرکز تجاری در کنار یک خیابان مورب و مجموعه ای از مدارس در مراکز.
مرکز شهر شامل یک ساختمان اداری 50 طبقه، یک پارک، زمینهای ورزشی، یک باغ وحش ، آکواریوم و غیره است.
ساختمانهای بلند دارای فضای وسیعی هستند و تمامی ساختمانها توسط فضای سبز احاطه می شوند.
در میان علفزارها و گلزارها شبکه ای متراکم از جاده ها با تقاطعهای جند طبقه بسط یافته اند که بوسیله خطوط حمل و نقل عمومی سریع و راحت تکمیل شده و در خدمت ناحیه ای کم جمعیت هستند.
نظریه اقتصادی کینز
خروج از رکود اقتصادی
توسعه شبکه استان ها
شکل گیری shopping center
سه حادثه مهم اوایل قرن بیستم : استقرار صلح پس از جنگ جهانی اول، رکود اقتصادی 1929 و جنگ جهانی دوم، تجربیاتی بود که موجب ظهور نظریات کینز گردید. عدم توانایی کاربردی نظریات نئوکلاسیک در مورد بیکاری، سقوط سهام، سقوط حجم پول، و همچنین موفقیت نظریه های کینز در کوتاه مدت در مقابله با بحران ها، از علل مطرح شدن اندیشه اقتصادی کینز در قرن بیستم بود. کینز خواهان نقش پر رنگ دولت در اقتصاد بود و نظریات قرن نوزدهم را برای همان قرن کافی می دانست. اگر چه بعد از 1973 تئوری اصالت پول مطرح شد اما دیدگاه انقلابی کینز برای برون رفت از بحران ها هنوز مورد توجه اقتصاددانان بزرگ است.