تارا فایل

پاورپوینت جمعیت و اقتصاد در برنامه ریزی کاربری زمین


نام درس : برنامه ریزی کاربری زمین
جمعیت و حمل و نقل

توسعه آینده شهری از ساختن نظام حمایت برنامه ریزی با مدل سازی جمعیت و اقتصاد داینامیک آغاز می شود.

شاخص های جمعیت و اقتصاد در برنامه ریزی شهری موارد پایه ای هستند.
پیش بینی های شهری برای تخمین زدن نیاز برای سکونت و موارد مشابه مورد نیاز است.
پیش بینی های استخدام برای تخمین زدن کاربری زمین برای قسمت های مختلف اقتصادی از جمله بازرگانی مورد نیاز است.
جمعیت و حمل و نقل

.

چگونگی استفاده از آنالیز اقتصاد و جمعیت :
شاخص های جمعیتی و اقتصادی مقیاسی برای اندازه ساختار و شرایط نسبی یک جامعه فراهم میکند.
بسیاری از بخش های عمومی و خصوصی شاخص های جمعیتی و اقتصادی را به تصمیم گیری ارجاع می دهند. توسعه دهندگان اقتصاد ، بنگاههای املاک مسکونی تجاری ، سران جامعه در گیر در سرمایه گذاری عمومی و هم چنین زیر ساخت هایی مانند آب و فاضلاب مدارس ، بزرگراهها و سیستم حمل و نقل عمومی همه از اطلاعات اقتصادی و جمعیتی استفاده می کنند.
هم چنین برای برنامه ریزان زمین، آینده جمعیت و اقتصاد نشان دهندی جامعه ای است که باید در کاربری زمین گنجانده شود.
جمعیت و حمل و نقل

.

خصوصیات مهم جمعیت و اقتصاد
توزیع فضایی
ترکیب
اندازه
جمعیت و حمل و نقل

.

خصوصیات مهم جمعیت و اقتصاد
اندازه
اندازه ی جمعیت و اقتصاد پایه ای ترین معیار برای شناخت ابعاد آینده شهرسازی است .اندازه مقیاس پایه ای برای تخمین فضای مورد نیار برای خانه های آینده ،اداره های آینده ، کارخانجات و امکانات جامعه است.
ترکیب
توزیع فضایی
منظور از ترکیب اندازه ی یک گروه مشخص در یک اندازه ی کلی است . شرایط کار شاید به نسبت بخش های مختلف اقتصادی تقسیم بندی مختلفی داشته باشد. جمعیت نیز میتواند بر اساس سن ، جنسیت ، فرهنگ ، سطح اجتماعی ، اقتصادی افراد معلول یا با بیماریهای خاص طبقه بندی شود.
توزیع جمعیت برای دسترسی به امکانات اجتماعی مهم است . دسترسی به شغل ، مراکز خرید و غیره . برای ساختن برنامه کاربری آینده ما نیازمند سطح ترکیب آینده ، جمعیت و اقتصاد به عنوان ورودی هستیم. سپس توزیع به عنوان برنامه ی کاربری زمین است نه به عنوان محاسبات.
جمعیت و حمل و نقل

تشریح تاریخ جمعیت و اقتصاد یک ناحیه یا جامعه
نظارت ، ضبط و تفسیر تغییرات در جریان در اندازه ، ترکیب و موقیت
پیش بینی وضعیت آتی
شناخت مشکلات اقدام برنامه ریزی با توسعه مربوط به تغییرات اقتصادی و جمعیتی
مدلسازی تغییرات و تاثیرات جمعیتی و اقتصادی
ارتباط شفاف و اطلاعات معتبر با تصمیم گیرندگان و ذینفعان

مولفه های جمعیت و اقتصاد در ارتباط با سایر مولفه ها باید قادر به انجام یا پاسخگویی موارد زیر باشند :
جمعیت و حمل و نقل

برنامه ریزان 4 مطالعه را برای تحلیل و ارایه وضعیت گذشته ، حال و آینده به کار میگیرند:

انواع مطالعات در عمکرد نظام حمایت برنامه ریزی :

تخمین شرایط اقتصادی و جمعیتی گذشته و حال
پیش بینی اشتغال و جمعیت آینده
ارزیابی تاثیرات تغییرات اجتماعی اقتصادی در جمعیت و کار
تعیین سطح بهینه ی اقتصادی و اجتماعی
جمعیت و حمل و نقل

دریافت و تحلیل این اطلاعات باعث درک بهتر تغییرات ، مشاهده و تفسیر گزارشات می شود .از این اطلاعات هم چنین می توان برای استخدام آینده استفاده کرد.
چگونگی استفاده از آنالیز اقتصاد و جمعیت :
تخمین شرایط اقتصادی و جمعیتی گذشته و حال
پیش بینی استخدام و جمعیت آینده
طرحایی که محاسبه می کنند که محدوده یمورد مطالعه چقدر رشئ می کند یا کاهش پیدا می کند یا در ترکیب صنعت و مردم تغییر می کند در تخمین زدن تقاضای آینده برای کاربری زمین ، زیر ساخت ها ، امکانات رفاهی جامعه پایه ای هستند.
جمعیت و حمل و نقل

در سومین مطالعه برنامه ریزان پیامدهای چرخشی اتفاقاتی از قبیل باز کردن یا بستن ( تعطیل کردن ) office park ، ورود یا خروج یک کارفرمای مهم و یا پیامدهای تغییرات سن جمعیت را مطالعه می کند.
چگونگی استفاده از آنالیز اقتصاد و جمعیت :
ارزیابی تاثیرات تغییرات اجتماعی اقتصادی در جمعیت و کار
تعیین سطح بهینه ی اقتصادی و اجتماعی
این نوع مطالعه سطح اقتصاد و جمعیت و ترکیب را به عنوان یک سیاست عمومی به جای طرح وابسته به حوادث بیرونی ، رشد جمعیت پویا ، و فرآیند بازار در نظر می گیرد.
جمعیت و حمل و نقل

پیش بینی برای برنامه ریزی کاربری زمین به مراتب سخت تر از پیش بینی اهداف سیاست عمومی است:
برنامه ریزی کاربری زمین نیازمند پیش بینی های طولانی مدت است. در حالیکه بسیاری از بخشهای خصوصی اقتصاد نهایتا پیش بینی دو ساله دارند ؛ برنامه ریزان کاربری زمین باید چشم انداز ده ساله یا حتی بیست ساله داشته باشند

ترکیب نیازمندی های مناسب برای پیش بینی های طولانی ، برنامه ریزی کاربری زمین نیازمند محاسبه و تحلیل ناحبه کوچکی است. اقتصاد دانان و جمعیت شناسان مطالعه در مورد افتصاد و جمعیت را در سطح بزرگ کشور در نظر میگیرند.
مشکلات پیش بینی برای برنامه ریزی کاربری زمین
جمعیت و حمل و نقل

منابع داده های جمعیت و اقتصاد:
برخی ازین اطلاعات مستقیم و براساس سطح ، ترکیب و توریع فضایی فعالیت های اقتصادی و جمعیتی در گذشته و حال هستند.به علاوع برنامه ریزان نیازمند اطلاعات دیگری از قبیل تعداد زاد و ولد ، مرگ و میر ، و مهاجرت که بر جمعیت و اقتصاد تاثیر می گذارند نیز هستند.
به منظور انجام تحلیل جمعیت و اقتصاد برنامه ریزان نیازمند اطلاعاتی هستند
منابع این اطلاعات شامل :
بنگاهای فدرال ، مانند سازمان آمار و دپارتمان کار هستند به علاوع این بنگاهها هر شهر و ایالتی خود دارای مراکزی برای آمار و تحلیل اطلاعات هست.
منابع دیگر نیز شامل بنگاههای برنامه ریزی منطقه ای و واحد های تحقیق تجاری دانشگاهها ، بنگاههای توسه ی اقتصادی شهری و دپارتمان های دولتی شهری می باشند
این منابع اطلاعات را از طریق سرشماری و نظر سنجی و تخمین شرایط حاضر اقتصادی و جمعیتی در سطح منطقه فراهم می آید.
جمعیت و حمل و نقل

5 روش برای توسعه اطلاعات در باره ی جمعیت و اقتصاد یک برنامه ریزی قانونی وجود دارد.

روشهای تحلیل جمعیت و اشتغال :

سرشماری شرایط گذشته و حال توسط بنگاهای منطقه ای ، حوزه ای و فدرال
روشهای نظر سنجی موردی اطلاعات در مورد گذشته و حال
روشهای تخمین بر اساس شاخصهای غیر مستقیم که میتواند در شرایط گذشته و حال انجام گیرند
مدلهای محاسبه ی جمعیتی و اقتصادی پویا برای ساختن سناریو برای جمعیت و فساد منطقه ای .این روش بیشتر در رابطه با چشم انداز آینده است .اما برای تخمین شرایط حال هم استفاده می شود
تعیین آینده از طریق برنامه
جمعیت و حمل و نقل

برای روش تخمین ،محاسبه و طراحی برنامه ریزی 6 تکنیک را مورد استفاده قرار می دهند
تکنیک های قضاوتی
گرایش برون یابی
ضریب اشتراک ratio share
انجمن آماری
شبیه سازی جمعیت و اقتصاد
روشهای supply side
جمعیت و حمل و نقل

.

این روش پیش بینی هایی از طریق نظر سنجی کارشناسانه در مورد آینده انجام می دهد.
تکنیک های این روش به صورت نظر سنجی های یک طرفه یا نظر سنجی های چند طرفه دلفی با بازخورد متغیر هستند.
کارشناسان در این روش از تحلیل های دانشگاهی ، ایالتی ، سازمان های بخش خصوص مانند بانک ها ، اتاق بازرگانی ، مشوران خصوصی استفاده میکنند
گرایش برون یابی
این روش گرایش را بنا و به آینده گسترش می هد که ممکن است به صورت مستقین بر جمعیت یا اشتغال کلی انجام گیرد
گرایش برون یابی معمولا از طریق فرمول های ریاضی که شکل رشد یا کاهش را توصیف می کنند انجام میگیرند
یکی از انواع چهارگانه ی ریاضی زیر برای توصیف جمعیت تاریخی یا رشد اقتصاد در قیاس با گرایش آینده استفاده می شود
مدلسازی خطی ، مدل هندسی ، مدل modified exponential ، مدل polymomial
روش قضاوتی
جمعیت و حمل و نقل

.

تکنیک ضریب اشتراک نسبتی از مشخصات محدوده ی مطالعه مانند نرخ باروری را به محدوده ی بزرگتر خود به اصطلاح ناحیه مادر نسبت میدهد.
روش ضریب اشتراک : نیازمند سه ویژگی برای تولید نتیجه ی معتبر می باشد
1- یک طرح یا تخمین معتبر منطقه ی مادر
2- ثبات در ضریب تاریخی یا در گرایش
3- اطمینان ازینکه مطالعه منطقه ای به صورت هماهنگ به عنوان بخشی از منطقه ی مادر با قی می ماند . بنابراین روش ضریب اشتراک برای مطالعه منطقه ای که اتز لحاظ جمعیت و اقتصاد با منظقه ی مادر متفاوت باشد مناسب نیست .
مولفه ی تغییر مکان رقابتی یا مزیت موقعیت
محدوده ی مطالعه در یک صنعت بخصوص مزیت رقابتی خواهد داشت.اگر استخدام در آن صنعت سریع تر از اشتغال ملیتی باشد.بنابراین تحلیل اشتراک تغییر مکان نشان دهندهی این است که کدام بخش های اقتصاد منطقه ای در خور بخش نقاط قوت بیشتری دارند.تصویر صفحه ی بعد نشان دهنده ی نتایج تحلیل تغییر مکان اشتغال در سن خوزه ی کالیفرنیا را نشان میدهد
ضریب اشتراک
جمعیت و حمل و نقل

مولفه ی تغییر مکان رقابتی یا مزیت موقعیت
جمعیت و حمل و نقل

.

تکنیکی که اجزای جمعیت و اقتصاد را جدا و شبیه سازی میکند
معمول ترین روش شبیه سازی اجزا برای جمعیت روش اجزا همراه است .در این روش جمعیت به گروههای 5 ساله یا 10 ساله تقسیم می شود .هر گروه سنی به مرد و زن تقسیم می شود گاهی جمعیت به نژاد و رنگ نیز تقسیم میشود.سپس این روش هر گروه را در مراحل مختلف زندگی مورد بررسی قرار می دهد.
با پیاده سازی باروری و نرخ مهاجرت به هر گروه سنی جنسیتی و رنگی و نژادی
روش شبیه سازی جمعیت و اقتصاد
تصویر روبرو نشان دهنده ی مثالی از فرمت نتایج گروه بندی است:
جمعیت و حمل و نقل

نگهداری ظرفیت مطالعه منطقه ای بستگی به میزان زمین در دسترس برای توسعه ، محدودیت محیطی ، نیازمندی های تراکم در قوانین کاربری زمین و ظرفیت زیر ساخت ها دارد.
این روش برای برنامه ریزی محیطهای کوچک قابل اجراست. مانند برنانه ریزی توسعه دوباره ی مرکز شهر
روش نگهداری ظرفیت
جمعیت و حمل و نقل


تعداد صفحات : 18 | فرمت فایل : pptx

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود