موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
موسسه آنامیس مهرجنوب
تعاملات شغلی اثربخش
دکتر رضا برومند
دی ماه 1400
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
معرفی مدرس
ماموریت چشم انداز ارزش ها
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
سه ستون اصلی رشد و بالندگی سازمان
ماموریت فلسفه شکل گیری سازمان است
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
ماموریت سازمان
چشم انداز اهدافی است که در راستای ماموریت ترسیم شده اند
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
ماموریت سازمان
ارزش ها اصول و اولویت هایی است که سازمان بر اساس آن اهداف خود را دنبال می نماید
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
ماموریت سازمان
ارتباط عامل پیوند بین ماموریت، چشم انداز و ارزش ها
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
عامل پیوند بین ماموریت، چشم انداز و ارزش ها
تحقق اهداف سازمان مستلزم ارتباط بین این سه عنصر است
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
عامل پیوند بین ماموریت، چشم انداز و ارزش ها
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
ارتباط چیست
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
ارتباط یا تعامل
تعامل collaborating
ارتباط communicating
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
ارتباط یا تعامل
به این فکر کنید که اگر فقط با همکارانتان در ارتباط باشید و تعامل
و همکاری نداشته باشید چه اتفاقی می افتد؟
تفاوت محرزی بین این دو وجود دارد و می تواند روی تیم تان،
محل کارتان و از همه مهمتر روی برنامه ریزی هایتان اثر بگذارد.
برای اینکه بتوانید به ارزش های کسب و کار جامه ی عمل
بپوشانید، لحظه ای به این موضوع فکر کنید
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
ارتباط یا تعامل
یک طرفه: وقتی اتفاق می افتد که اطلاعات به سادگی در اختیار مخاطب قرار گیرد بدون اینکخ انتظاری برای پاسخگویی وجود داشته باشد.
دوطرفه: وقتی اتفاق می افتد که بحث یا ارتباطی دو طرفه بین دو طرف رخ می دهد. افراد ممکن است ایده ها و عقایدشان را به هم به اشتراک بگذارند – چه صحبت در مورد هوا باشد چه در مورد یک برنامه تلویزیونی که شب قبل دیده اند یا حتی مسائل کاری
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
1. ارتباط داشتن می تواند بصورت یکطرفه و دوطرفه باشد
در مفهوم سازمانی ، ارتباط می تواند هم بر اساس اهداف کسب و کار رخ دهد و هم مستقل از این اهداف باشد.
مثال :مدیرسازمان برخی از تازه های صنعت را با همکاران به
اشتراک می گذارد نمونه ای از یک ارتباط یک طرفه بر اساس
اهداف کسب و کار است
در مقابل به اشتراک گذاری مطلبی طنز یا ویدئویی از گربه توسط کارکنان نمونه هایی از ارتباطات یک طرفه بدون ارتباط با اهداف کسب و کار است.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
2. ارتباط داشتن می تواند تصادفی یا هدفمند باشد
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
تعامل ارتباط دوطرفه هدفمند است
تعاملات بین فردی در هر تیم یا سازمانی
نقش چسب برای افراد یک تیم کاری در سازمان
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
تعاملات شغلی اثربخش
هر جا موضوعی یا چیزی در هر زمینه ای بنام مشکل وجود دارد، قبل از آن یک مشکل مشترک وجود دارد.
مشکل ارتباط
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
ویلیام گلسر نویسنده و بنیانگذار تئوری انتخاب
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
منبع کنترل
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
تعاملات شغلی اثربخش
هرچقدر کیفیت و کمیت تعاملات در محیط کار
بهبود پیدا کند، ارتباطات بهتری شکل می گیرد
این تعاملات می تواند پیامدهای مهمی را
بدنبال داشته باشد
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
تعاملات شغلی اثربخش
این ارتباطات می تواند منجر به موارد زیر شود:
– رشد و توسعه توانایی های فردی
-رشد و توسعه گروهی و تیمی
-دستیابی به اهداف سازمانی
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
پیامدهای تعاملات شغلی
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
نتایج تحقیقات نوین مدیریتی
تحقیقات نوین مدیریتی نشان می دهد که:
ارتباطات ضعیف درون سازمانی یکی از بزرگترین عوامل ایجاد هزینه به شمار می آید که درصد قابل توجهی از آن به صورت هزینه های غیرمستقیم و پنهان است.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
تحقیقات نوین مدیریتی
مقوله ارتباطات چند وجهی است و در ابعاد مختلف سازمان قابل بررسی می باشد که غالباً در محدوده وظایف واحد منابع انسانی یا روابط عمومی قرار می گیرد.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
تحقیقات نوین مدیریتی
در یک نظرسنجی انجام گرفته در ایالات متحده آمریکا در حدود 95% مدیران، مهمترین عامل موثر در زمینه منابع انسانی را مقوله ارتباط و به طور خاص ارتباطات داخلی بیان کردند.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
تحقیقات نوین مدیریتی
اهمیت ارتباطات سازمانی غالباً در امر تصمیم گیری مناسب و به موقع مورد توجه قرار می گیرد.
در سازمان های بزرگ که استفاده از رویکرد تصمیم گیری مستقیم و فرد به فرد میسر نیست استفاده از سیستم ارتباطی مناسب به گونه ای که از اطلاعات تمامی دست اندرکاران به صورت مناسب و در زمان موردنیاز استفاده شود از اهمیت شایانی برخوردار است.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
تحقیقات نوین مدیریتی
مقوله ارتباطات از سویی دیگر ابزار اجرای راهبردها و رویکردهای اساسی سازمان می باشد.
تبیین چشم انداز سازمان برای کارکنان، تعیین اولویت های سازمانی و انگیزه بخشی به آنان پیش نیاز اجرای اثربخش راهبردها و برنامه های سازمان می باشد.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
تحقیقات نوین مدیریتی
هیچ یک از موارد گفته شده بدون طراحی سازوکار ارتباطی مناسب بین سازمان و کارکنان به عنوان اصلی ترین سرمایه های سازمان، امکان ظهور نمی یابند و این مسئله نقش ارتباط را به عنوان یک جزء ضروری در آمیزه کسب و کار (Business Mix) پررنگ می سازد.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
تحقیقات نوین مدیریتی
ایجاد تغییرات مناسب در سازمان به گونه ای که بقای سازمان را در عرصه پرچالش رقابت کنونی که شرایط آن هرلحظه دشوارتر از شرایط پیشین آن می گردد، تضمین نماید از جمله تواناییهای اصلی موردنیاز رهبران سازمانهای امروزی به شمار می آید.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
تحقیقات نوین مدیریتی
بدیهی است که استقرار این تغییرات بدون بسترسازی مناسب نزد کارکنان و ایجاد تعهد در آنها به منظور جلب بیشتر همکاری آنان در جهت پیاده سازی مناسب این تغییرات امکان پذیر نمی باشد
در این زمینه نیز سیستم ارتباطی مناسب بین سازمان و کارکنان نقش تعیین کننده دارد به بیانی دیگر مقوله ارتباط از جمله عوامل تعیین کننده و اساسی در مدیریت تغییر می باشد
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
تحقیقات نوین مدیریتی
طبق یافته های روانشناسی نزدیک به 60 درصد اوقات روزانه افراد صرف ارتباطات انسانی می شود و بر همین مبنا دور از ذهن نخواهد بود که ادعا شود در سازمان ها به عنوان مجموعه و گروهی از انسان ها ارتباطات می بایستی به عنوان عاملی مهم و تعیین کننده مورد بررسی قرار گیرد
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
تحقیقات نوین مدیریتی
ارتباط به زبان ساده" فرایند ارسال و دریافت پیام "تعریف می شود.
ارتباط زمانی موثر است که عکس العمل مطلوبی را که مدنظر فرستنده پیام است، در گیرنده ایجاد کند.
بدیهی است که باید ارتباط را در چارچوب یک سیستم دوسویه تبادل اطلاعات مورد بحث و تدقیق قرار داد.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
تحقیقات نوین مدیریتی
یک ارتباط موثر دارای ویژگی هایی از قبیل:
کامل بودن، به اندازه بودن، توجه و برآوردن نیاز ارتباطی، استحکام داشتن، روشنی و شفافیت و صحیح بودن می باشد که همگی آنها باید در طراحی سیستم ارتباطی کارآمد مدنظر قرار گیرند.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
تحقیقات نوین مدیریتی
نتیجه ارتباط، تاثیرگذاری و ایجاد تغییر مطلوب رفتاری یا نگرشی درگیرنده است. تاثیرگذاری به مدیریت احتیاج دارد.
به عبارتی تاثیر در دیگران به هر منظوری که انجام شود باید مانند هر برنامه مدیریتی دیگر با برنامه ریزی و تفکر همراه گردد و قصد و اهداف آن روشن و به خوبی درک شده باشد.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
تحقیقات نوین مدیریتی
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
سبک وشیوه ارتباطی
سبک و شیوه ارتباطی: عبارتست از مجموعه ویژه ای از رفتارهای متقابل شخصی که در یک موقعیت خاص مورد استفاده قرار می گیرد.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
سبک وشیوه ارتباطی
سبک وشیوه ارتباطی مجموعه و طبقه ای از رفتارهای ارتباطی که به یکدیگر مربوط هستند را دربر می گیرد
یک سبک ارتباطی خاص توسط یک شخص خاص
در موقعیت های مشابه با یک روند ثابت مورد استفاده قرار می گیرد.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
سبک وشیوه ارتباطی
ووفورد و همکارانش(1988) معتقدند که بطورکلی شش سبک و شیوه ارتباطی در چارچوب سازمان قابل بررسی است:
الف- سبک کنترلی
ب- سبک برابری(تساوی)
ج- سبک ساختاری
د- سبک پویا
ه- سبک تفویضی
و- سبک اجتنابی
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
تشریح وتوصیف سبکهای ارتباطی
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
سبک وشیوه ارتباطی کنترلی
درسبک کنترلی،فردی که عامل ارتباطی است و ارتباط برقرار می کند.
مثلا رئیس به اقدامات و تفکرات خاص افراد دیگر در رابطه با خودش
جهت خاصی می دهدوآنها را محدود می کند،این سبک بطور کلی
یک طرفه است و بازخوردآن هم در این رابطه بیشتر به منظور شرح وتفصیل(پایینی به بالایی)بکار می رود.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
سبک کنترلی
یکی از اهدافی که از اتخاذ این سبک دنبال می شود، این است که فرد ارتباط برقرارکننده به دنبال تدوین نظریات خاصی درباره کاراست.
مثلا بدنبال اطاعت و پیروی محض است نه بحث و تبادل
نظر در کار برای رسیدن به توافق.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
سبک کنترلی
رتلیز برگر(1953)درطی تحقیقی به این نتیجه رسید که اتخاذ سبک کنترلی درسازمان های مورد تحقیق وی و در میان سرپرستان ومدیران و کارکنان موجب بروز تعارض و تضادهای شدید خواهد شد.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
سبک کنترلی
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
سبک وشیوه ارتباطی تساوی
یک سبک ارتباطی دوطرفه که در آن فرستنده و گیرنده پیام هردو(رئیس و مرئوس)از یکدیگر تاثیر و تاثر می پذیرند و رئیس(در مقابل مرئوس)سعی در ترغیب و برانگیختن زیر دست خود دارد.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
سبک برابر(تساوی)
مثلا در مواردی نظیر برنامه ریزی،هدفگذاری،انجام وظیفه و یا تفکر و تعمق پیرامون وظایف،فضای بحث بین طرفین درون سازمان باز است و هر دوطرف درمحیطی که پذیرای عقاید گوناگون و مختلف است با یکدیگر تصمیم گیری می کنند.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
سبک برابر(تساوی)
در این حالت ارشدیت و تخصص و دیگر عوامل منزلت سازمانی در میان دو طرف رابطه،کمرنگ می شود و تبادل اطلاعات میان آنها به همین دلیل تسهیل شده و بصورت دوجانبه صورت می گیرد.
صداقت،اتقاق نظر،تشریک مساعی،آرامش،تشکیل گروههای غیر رسمی از مشخصه های این سبک می باشد
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
سبک برابر(تساوی)
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
سبک وشیوه ارتباطی ساختاری
مدیرانی این سبک را انتخاب می کنند که معتقد به برقراری و تحقق اصول سازمان از طریق برنامه ریزی، برنامه های زمانی و ساختارها به وسیله فرایندهای ارتباطی می باشند.
ماهیت ارتباط درچنین سبکی عمدتاً عینی است و احساسات قوی و پررنگ به ندرت در این سبک ارتباطی در سازمان دیده می شود.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
سبک ساختاری
در فرایند مدیریت سازمان و برخی از وظایف مدیریت از جمله هدایت،سازماندهی و کنترل می بایستی سبک مذکور را اتخاذ نمود.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
سبک ساختاری
اما در واقع آنچه که عقل نیز حکم می کند این است که افراد برای دستیابی به عزت نفس و خودباوری، می بایستی در درون همین ساختارهای سازمانی یک توازن معقول میان برنامه ها و الزامات ساختاری از یک سو و آزادی عمل کارکنان از سویی دیگر برقرار شودتا نتایج مثبت را بهمراه داشته باشد.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
سبک ساختاری
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
سبک وشیوه ارتباطی پویا
این سبک توسط مدیرانی اتخاذ می شود که کاملا فعال،جسور و بی روا هستند.
دراین سبک تمایل طرف ارتباطی با فرستنده پیام براین است که در فرایند ارتباطات ،اصل مطلب گفته شده و خیلی به درازا نکشد.
یعنی درحداقل زمان ممکن بهترین و اثربخش ترین نوع ارتباطات وتبادل اطلاعات را بوجود آورد.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
سبک پویا
دراین سبک،هدف اصلی طرف ارتباطی (رئیس ، مدیر و یا مافوق)مواجهه سریع و بی وقفه با مسائل به نوعی کاملا عملگرا و پراگماتیک بوده و صحبت ازبرنامه ها و استراتژیهایی که در آینده قرار است اجرا و عمل شود به میان نمی آید.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
سبک پویا
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
سبک وشیوه ارتباطی تفویضی
در این سبک،رئیس،مدیر یا مافوق تمایل به جلب حمایت وکمک از جانب افراد دیگر(یعنی طرفهای ارتباطی خود را) دارد.
بعبارت دیگر،تمایلی به نظارت و سرپرستی مستقیم افراد خود ندارد،بلکه بیشتر ترجیح می دهد تاطرفهای ارتباطی خودیاری شوند تامستقیما از سوی دیگر.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
سبک تفویضی
برای مثال،مدیر شرکتی به وکیل خود می گویدکه من تمایلی به خواندن مسائل و اسناد قانونی و مقررات مربوط به شرکت ندارم و از آنجائی که رسیدگی به این امور بسیارمهم وحیاتی است،لذا درابتدای امر شما آنها را بررسی کنید و سپس درصورتی که آنها را تائید کردید اگر لازم بود برای من بفرستیدتا آنها را (بدون بررسی)امضاءکنم.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
سبک تفویضی
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
سبک وشیوه ارتباطی اجتنابی
درحقیقت کسانی که این سبک ارتباطی را برمی گزینند از تعامل با دیگران گریزان هستند و تمایلی به برقراری ارتباط نداشته و ترجیح می دهند که نه بردیگران اثر بگذارند و نه از آنها اثر بپذیرند.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
سبک اجتنابی
آنها حتی حاضرند برای فرار از موضوع اصلی(ارتباطات وتعامل با دیگران)به تاکتیکهای انحرافی نیزدست بزنند.
مثلا گفتن یک لطیفه درباره مسئله ای که درسازمان پیش آمده است ،آنها را بر آن می دارد که مخاطبان خود را به آن سمت هدایت کنند
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
سبک اجتنابی
دربحث تجزیه وتحلیل مراوده ای سه نقش(من)را درنظر می گیریم:
الف:من والد
ب:من بالغ
ج:من کودک
که هر یک از اینها به ترتیب دوسبک ارتباطی درسازمان راشامل می شوند
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
سبک اجتنابی
من والد از دوسبک ساختاری و کنترلی برای ایجادو هدایت قوانین و محدودیتهااستفاده می کند(ارزشهای قضاوتی).
من بالغ نیز از دوسبک ارتباطی تساوی و پویا بهره می برد
من کودک با محتوایی که دارد از دوحالت دیگر یعنی سبک های اجتناب و تفویضی استفاده می کند.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
سبک اجتنابی
فرستنده
پویا
اجتناب
تفویضی
کنترلی
ساختاری
تساوی
جهت ارتباطات سیار
ارتباطات با کمیت پایین
ارتباطات سد شده
جهت و جریان شش سبک ارتباطی در سازمان
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
نگاهی گذرا به 6سبک ارتباطی
1-سبک کنترلی:
یکطرفه است
فرد برقرارکننده ارتباط هدایتگر است
مدیران ،زیر دستان را ترغیب واز قدرتشان برای کسب اطلاعات بهره می برند و شاید دست به فریب آنها بزنند
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
نگاهی گذرا به 6سبک ارتباطی
2-سبک برابری :
دوطرفه و دارای جریان آزاد
مدیران و طرفه ای ارتباطی سعی در ترغیب دیگران برای ارائه نظراتشان دارند
فضای ارتباطی دوستانه و طرفین منتفع می شوند.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
نگاهی گذرا به 6سبک ارتباطی
3-سبک ساختاری:
هدف، ایجاد محیطی نظام مند است.
در این سبک با تاکید بر رویه ها،قوانین،مقررات و استانداردها ، سعی در ترغیب دیگران و شفاف سازی روابطی است که ساختارها را ایجاد می کند
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
نگاهی گذرا به 6سبک ارتباطی
4-سبک پویایی:
کاملا عملگرا وپراگماتیک است و فرایند ارتباطات بسیار سریع صورت می گیرد.
طرفین ارتباطی نیز می بایستی زیرک وباهوش باشند تا درک واقعی ازمقصودارتباطی داشته باشند.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
نگاهی گذرا به 6سبک ارتباطی
5-سبک تفویضی:
مدیر مسئولیت را واگذار و نقش حمایت گری ایفا می کند.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
نگاهی گذرا به 6سبک ارتباطی
6-سبک اجتناب:
از فراین ارتباطات دوری می شود.
تمایلی به تاثیر گذاشتن وتاثیر گرفتن نیست.
از یک رویکرد مستقل واستقلال طلبانه به جای مشارکتی و تعاملی در تصمیم گیری استفاده می شود.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
نگاهی گذرا به 6سبک ارتباطی
برابری
اجتناب
تفویضی
پویا
کنترلی
ساختاری
سبکها
سیستمها
سیستم خارجی
سیستم داخلی
پیوستار سبکهای ارتباطی
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
اثرات سبک های ارتباطی
از میان سبکهای ارتباطی ، سبک برابری(تساوی)دارای بیشترین و بهترین اثر بر روی روحیه و عملکرد افراد می گذارد.
1- سبک کنترلی:
استفاده از این سبک در برخی از موقعیت ها و شرایط ، اثر بخشی خاصی بهمراه دارد.
یکی از این موقعیتها این است که در آن فردی که ارتباط برقرار می کند(رئیس )تخصص و دانش بالایی در زمینه بحث مورد نظر داشته باشد.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
1- سبک کنترلی:
عدم توجه به شایسته سالاری در انتخاب و انتصاب مدیران،سازمان را با مشکل مواجه خواهد نمود.
معمولا در زمان دوره های آموزشی برای افراد جدیدالورود،استفاده از سبک کنترلی اثربخشی بیشتری خواهد داشت.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
1- سبک کنترلی
البته استفاده از سبک کنترلی در برخی موارد،نتایج معکوسی بدنبال دارد.
مثلا ممکن است کارکنان برای اینکه اطاعت و رضایت خودرا(به دروغ)نشان دهند،مرتب گزارش ارائه دهند،درحالی که همه حتی خود ایشان نیز میدانند که این کار فریب دادن است.
دیگر اینکه وجود مقاومت از سوی گارکنان در زمان فشار مدیران ، بصورت بالقوه و یا بالفعل است
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
1- سبک کنترلی
فشار
عملکرد ضعیف
مقاومت بیش تر
عملکرد ضعیف تر
مقاومت
فشار بیش تر
شکل شماره 4- 4- اثرات سبک کنترلی
رنسیس لیکرت(1967)دریکی از کتابهای خود ، بیان می کند که مدیران استفاده از مدیریت مشارکتی را ترجیح می دهند
واگر یک پیوستار را در نظربگیریم که مشارکت کامل در یک سرآن وکنترل محض(عدم وجود هیچگونه مشارکت) در سر دیگر آن باشد،این مدیران ترجیح می دادند که در سر مشارکتی ظیف قرار بگیرند.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
2-سبک تساوی
لذا اعمال مدیریت مشارکتی مطلوب،با بکارگیری سبک تساوی محقق خواهد گردید.
لذا برای دستیابی به این مهم می بایستی از بروز رفتارهای کنترلی کاسته و رفتارهای ناشی از تساوی میان مدیران و مرئوسین را افزایش داد.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
2-سبک تساوی
این سبک زمانی مناسب است که مدیر قصد تشکیل یک تیم یا گروه منسجم کاری را داشته باشد.
ضمنا این سبک در مقایسه با سبک کنترلی، زمانی که زیر دستان فاقد دانش ، تجربه وشایستگی لازم هستند، اثر بخشی لازم را ندارد.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
2-سبک تساوی
در رویارویی سازمان با محیط پیچیده بسیار اثر بخش و موثر است.
همچنین انعطاف پذیری بالا ی وظایف در حل مسائل باعث بروز مشکلاتی خواهد شد، که در این مواقع استفاده از سبک ساختاری توصیه می گردد.
محققین دانشگاه ایالتی اهایو نیز در یکی از مطالعات خود در زمینه رفتار رهبری،دوعامل ساخت دهی یا ابتکار را ذکر کرده اند.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
3-سبک ساختاری
این ابتکارعمل یعنی یک رهبر درجهت تامین اهداف مورد نظر ، نقش هایی را که می بایست توسط خود و یا زیردستانش ایفا شود ، به نحو مناسب و صحیح تعیین وارائه کند
اما برعکس زمانی که محیط پویا نیست و وظایف هم ساده می باشد و یا افراد به جای مواجهه مستقیم با مسائل ، پشت سر مقررات و قوانین و ضوابط سنگر می گیرند ، استفاده از این سبک توصیه نخواهد شد.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
3-سبک ساختاری
این سبک زمانی اثربخشی وکارایی بالایی دارد که افراد و سازمان درمحیطی بسیار پویا درحال فعالیت باشند.
درچنین محیطی افراد بصورت رودر رو و سریع وخلاصه و بدون طی سلسله مراتب وقوانین مربوط به ساختارها ، ارتباط برقرار می کنند
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
4-سبک پویا
همانند سبک کنترلی، استفاده از این سبک در مواقعی که افراد تماس اندکی با یکدیگر دارند نیز مفید فایده و اثربخش خواهد بود.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
4-سبک پویا
این سبک زمانی مورد استفاده قرارمی گیرد که به فردی که با او ارتباط برقرار می کنیم، اعتماد داریم وبیشتر از او نقش یک مشاور را انتظار داریم.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
5-سبک تفویضی
در این حالت مدیران به این قضیه تمایل دارند که زیر دستان خود را حمایت کنند،البته به گونه ای که ایشان را وابسته به خود نکنند.
حالت دیگر استفاده از این سبک، این است که زیر دستان و کارکنان ، تجربه،فهم و اطلاعات بالایی داشته باشند.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
5-سبک تفویضی
نکته اساسی این سبک در سازمان توسط مدیران این است که کارکنان و زیر دستان نیز می بایستی تمایل و ظزفیت پذیرش مسئولیت را داشته باشند.
البته استفاده از این سبک نباید به دلیل فرار از مسئولیت باشد.
چرا که در اینصورت شاهد وخامت ائضاع میان مدیران و کارکنان خواهیم بود.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
5-سبک تفویضی
اثربخشی این سبک به ندرت اتفاق می افتد. معمولا درموضوعاتی که پیرامون مسئله خاصی صورت می گیرد و اطلاعات زیادی در مورد آن موضوع از جانب کارکنان رد و بدل می شود،بهتراست که مدیر از این سبک استفاده نماید البته گاهی اوقات نیز عصبانیت موثرتر از بحث منطقی خواهد بود.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
6-سبک اجتناب
به هر حال موارد بسیار اندکی یافت می شود که در آنها آغاز سبک اجتناب بعنوان یک رویکرد ارتباطی توصیه می گردد.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
6-سبک اجتناب
ارن بنیس(1966)اعتقاد دارد که با گذشت زمان،کارکنان سازمانها ، آموزش دیده تر وبا تجربه تر خواهند شد
لذا ضرورت دارد که سازمانها نیز از مشارکت کارکندر کارها دریغ نورزند و به آنها استقلال بدهند و فلسفه سازمانی نیز بیشتر بسوی فلسفه مشارکت و مردم ساان لاری سوق یابد.
در این میان عموما باید از سبک برابری استفاده کرد و در مقابل استفاده از سبک کنترلی خود به خود کاهش یابد.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
هشت راهبرد برای بهبود تعاملات شغلی
یک پلتفرم مناسب، بستری کارآمد برای ارتباط داخلی بین اعضای سازمان ایجاد می کند تا آن ها بتوانند ضمن به اشتراک گذاری ایده ها و نظراتشان، به طور مستمر در جریان وظایف، پروژه ها و سایر امور کاری قرار بگیرند.
با پررنگ تر شدن هر چه بیشتر روند دورکاری در سازمان های مختلف، داشتن کانال های ارتباطی دیجیتال، بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
۱- برای تسهیل ارتباط از فناوری استفاده کنید
بسیاری از سازمان های کوچک، ایمیل را به عنوان یک راه ارتباطی برای تعامل با کارکنانشان انتخاب می کنند.
اما واقعیت این است که گزینه های به مراتب بهتری در مقایسه با ایمیل وجود دارند.
ایجاد یک گروه اختصاصی در یکی از پیام رسان های معروف می تواند ایده خوبی باشد. اغلب این برنامه ها، برقراری تماس ویدئویی را نیز امکان پذیر می کنند که می توانید از این قابلیت، برای برگزاری جلسات کاری از راه دور به بهترین شکل ممکن استفاده کنید
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
حتی استفاده از بهترین ابزارهای ارتباطی نیز به تنهایی نمی توانند به بهبود تعامل کارکنان کمک کنند.
گاهی مشکل تعامل در وهله اول از جَوِ حاکم بر مجموعه ناشی می شود.
برای اینکه استفاده از ابزارها مثمر ثمر باشد، ابتدا باید فرهنگ سازمان از تعامل و ارتباط به معنای واقعی، پشتیبانی کند
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
۲- یک محیط کاری باز ایجاد کنید
وقتی شما یک محیط باز برای برقراری ارتباط ایجاد می کنید، اعضای سازمان، دیگر از بیان دغدغه ها و انتقاداتشان نمی هراسند و برای قبول مسئولیت، جرئت و جسارت بیشتری پیدا می کنند.
آن ها می توانند آنچه را از نظرشان درست نیست آزادانه مطرح کنند و حتی ایده هایی خارج از چارچوب کلی سازمان ارائه دهند.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
حاکمیت چنین فرهنگی بر سازمان علاوه بر موارد مذکور، به حفظ کارکنان و کاهش میزان ترک شغل نیز کمک می کند.
بهبود تعامل کارکنان و ایجاد فضای باز ارتباطی، شرط بروز ابتکار، اثربخشی و چابکی در یک مجموعه هستند.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
این مدیران و رهبران سازمان هستند که نقش اصلی را در ایجاد فضای باز و بهبود روابط در محیط کار ایفا می کنند. روش های زیر به تحقق این مهم یاری می رسانند:
1-به طور مستمر با کارکنان جلسه بگذارید.
2-در ابتدای هر جلسه با کارکنان، تاکید کنید که هیچ ایده ی بد یا سوال نادرستی وجود ندارد و همه می توانند هر آنچه را در ذهنشان است، بیان کنند
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
3-ضمن ارائه بازخورد به کارکنان، آن ها را مدام تشویق کنید که به شما بازخورد دهند.
4- درباره اعضای جدید، این کار را در همان مرحله همسوسازی (آنبوردینگ) انجام دهید.
5-جلسات طوفان فکری برگزار کنید و پذیرای ایده های نامتعارف باشید.
6-مسیرهای مختلفی برای دریافت بازخوردهای شفاهی و کتبی از کارکنان تعریف کنید و از ایجاد کانال هایی برای ارائه بازخورد به صورت ناشناس، غافل نشوید
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
انجام نادرست، کُند یا ناقص یک کار، علاوه بر اینکه اغلب ناامیدکننده است، می تواند یک پروژه را نیز با تاخیر روبرو کند.
در چنین مواقعی، نباید فقط انجام دهنده کار را مقصر بدانیم بلکه تخصیص دهنده آن کار یا وظیفه نیز به همان اندازه مقصر است.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
۳- شرح دقیق و درستی از وظایف و دستورالعمل ها ارائه دهید
یکی از نکات مهم ارتباطی در راستای بهبود تعامل کارکنان، ارائه توضیحات کامل، دقیق و درست درباره کارها و وظایف محوله به آن هاست.
همه کارکنان باید درباره وظایفشان به خوبی توجیه شوند و بدانند که چه کاری را کِی و چطور باید انجام دهند؟
علاوه بر این توصیه می شود به کارکنان توضیح دهید که آنچه انجام می دهند، چطور به کل مجموعه در دستیابی به اهدافش کمک می کند؟
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
جشن گرفتن موفقیت ها و رویدادهای مهم نقش موثری در بهبود تعامل کارکنان در سطح فردی و تیمی دارد.
وقتی به کارکنان می گویید که کارشان را در یک پروژه خاص به خوبی انجام داده اند، ضمن تقویت رفتار مثبت، روحیه آن ها را نیز ارتقا می دهید.
اما وقتی دستاوردهای یک تیم یا کل سازمان را جشن می گیرید، درواقع اهداف مشترک را تقویت می کنید.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
۴- موفقیت ها و رویدادهای مهم را جشن بگیرید
افراد با یکدیگر تفاوت دارند و در این گزاره هیچ شکی نیست. مدیران برای موفقیت سازمان در جستجوی جذب افرادی با مهارت ها و استعدادهای مختلف هستند اما باید بدانند که این تفاوت، درباره سبک های ارتباطی نیز صدق می کند.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
۵- روش های مختلف را در برگزاری جلسات امتحان کنید
برخی کارکنان صرفاً در جلسات رودررو و خصوصی قادر به پردازش اطلاعات هستند درحالی که برخی دیگر، در قالب جلسات تیمی و روش هایی مثل طوفان فکری، بهتر می توانند ارتباط برقرار کنند.
بنابراین برای بهبود تعامل کارکنان باید سبک های ارتباطی مختلف آن ها را در نظر بگیرید.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
یک راهکار خوب برای پشتیبانی از همه سبک های ارتباطی این است که علاوه بر برگزاری جلسات عمومی که افراد زیادی در آن شرکت می کنند، برگزاری جلسات کوچک تر و حتی خصوصی را نیز در دستور کار قرار دهید
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
یکی از موثرترین روش های بهبود تعامل کارکنان این است که آن ها را به برقراری روابط اجتماعی با همکارانشان تشویق کنید.
البته بعضی رهبران و مدیران ممکن است کارکنان سربه زیری را ترجیح دهند که صرفاً روی کاری که انجام می دهند، متمرکز هستند
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
۶- روابط اجتماعی را تشویق کنید
اما باید بدانید که اگر فرصت برقراری روابط روزانه ی دوستانه و غیر کاری کارکنان با دیگران را از آن ها سلب کنید، محیط کار برایشان خیلی زود خسته کننده شده و این امر، کاهش رضایت شغلی و به دنبال آن اُفت بهره وری را در پی خواهد داشت.
وقفه های کاری روزانه یا وعده های صبحانه و ناهار، فرصت خوبی برای اعضای سازمان است تا روابط محکم تری با یکدیگر برقرار کنند.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
جلسات کاری یکی از بسترهای مهم برای شکل گیری و بهبود تعامل کارکنان هستند.
بااین حال، جلسات طولانی بالاخص جلساتی که قرار است در آن ها یک نفر متکلم وحده باشد، شاید خیلی زود برای کارکنان به یک گردهمایی خسته کننده تبدیل شوند.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
۷- در جلسات از جاذبه های بصری استفاده کنید
استفاده از جاذبه های بصری در چنین جلساتی، یک راهکار ساده و درعین حال موثر است که علاوه بر حفظ توجه کارکنان و جلوگیری از خستگی زودهنگام آن ها، به انتقال درست مباحث مطرح شده کمک زیادی می کند.
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
بهبود تعامل کارکنان، نباید باعث شود که از آن سوی بام بیفتید! برای تعامل و ارتباط هم باید حدومرزی تعیین کنید.
ارتباط بیش ازحد، بالاخص خارج از ساعات کاری، ممکن است پیامدهای ناخوشایندی داشته باشد.
بنابراین سعی کنید این ارتباط را خصوصاً در ساعات غیر کاری، به حداقل برسانید
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
۸- در دام ارتباط بیش ازحد گرفتار نشوید!
هر قدر فراغت کارکنان از امور کاری در خانه بیشتر باشد، روز بعد با انرژی و نشاط بیشتری در محل کار حاضر می شوند.
ایجاد توازن منطقی بین زندگی و کار، یکی از مولفه های کلیدی در بهبود تعامل کارکنان است
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
تلفن مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی مهر جنوب -07633671199
تلفن موسسه آموزشی و پژوهشی آنامیس مهر جنوب-07633680163
تلفن همراه:09129680169
وبسایت فروش فایل های آموزشی
Mehr.anamisfile.ir
موسسه آنامیس مهرجنوب Anamisfile.ir
سپاس از همراهی تان